• Kaninbarnet

    AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!

    Har en utekanin som senaste tiden varit glad för att rymma (gnagt sönder nätet). I morse hittade jag fyra kaninungar i boet!
    Har aldrig haft kaninungar förr. Jag ville inte rota för mycket bland dem, men hann se minst fyra stycken och att de hade päls. Svårt att säga hur stora de var, men läste att de är fullpälsade när de är 3 veckor.

    Vad gör jag nu?!
    Mamman är jättesmal, men det blir de kanske när de har ungar och diar?
    Behöver hon nån specialmat? Vitaminer?  

    De bor i utebur. Har en stor innebur också, och ett inglasat uterum (INTE uppvärmt!) så där är ju samma temperatur som ute, men vindstilla.
    Är det en bra idé att bädda upp i inneburen med spån och hö och flytta över boet med päls och ungarna (och mamman givetvis) och ställa buren i uterummet så man har koll på dem?       

  • Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!
  • Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-17 21:06:41 följande:


    Förlåt det var inte meningen! Undrade bara eftersom du sett att hon var avmagrad. Hoppas söta kaninungarna klarar sig! Kämpa för dem!

    Jag såg att hon var mager på onsdagen, då vi även hittade ungarna. Hon dog på torsdagen. Jag tänkte -naivt nog- att hon var smal bara för att hon diade dem Hade jag vetat att hon skulle bli så dålig hade jag givetvis besökt veterinär redan på onsdagen...
  • Solrosens
    Kaninbarnet skrev 2013-04-18 09:19:42 följande:
    Jag såg att hon var mager på onsdagen, då vi även hittade ungarna. Hon dog på torsdagen. Jag tänkte -naivt nog- att hon var smal bara för att hon diade dem Hade jag vetat att hon skulle bli så dålig hade jag givetvis besökt veterinär redan på onsdagen...

    Hoppas du tittar till och sköter om dina kaniner flera gånger per dag! Känns som att det går flera dagar mellan gångerna! Var du inte där tisdag, måndag, söndag, innan onsdagen då du såg att hon var i dåligt skick?
  • Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-18 18:09:48 följande:

    Hoppas du tittar till och sköter om dina kaniner flera gånger per dag! Känns som att det går flera dagar mellan gångerna! Var du inte där tisdag, måndag, söndag, innan onsdagen då du såg att hon var i dåligt skick?

    Men herregud. Jag har redan förklarat detta, tidigare i tråden. Mamman bodde i en utebur, och det var min mans dotters kanin, d.v.s hon som gav den mat och vatten varje dag. Kaninen var dessutom halv angora, vilket innebär MYCKET päls. Dottern har inte kännt på kaninen, och det syntes inte på kaninen att hon var smal.
  • Kaninbarnet

    Och innan det blir rabalder om att barn inte ska ha det ansvaret så kan jag tala om att dottern är 12 år gammal. Alltså inget småbarn.

  • Dr Mupp
    Kaninbarnet skrev 2013-04-18 19:50:48 följande:
    Och innan det blir rabalder om att barn inte ska ha det ansvaret så kan jag tala om att dottern är 12 år gammal. Alltså inget småbarn.
    Och uppenbart inte kapabel att ta hand om kaninen själv.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Idorf

    se till att mamma + ungar har de torrt och rent, jätte viktigt, har du tuttat i bodelen hur de ser ut? blir ju väldigt blött och blodigt då dom föds och den geggan vill man ju inte att dom ligger i den, så se till att de är rent. de måste vara varmt också, ungarna är känsliga för kyla, även om dom har päls ....

    mamman som diar behöver mycket extra nu, ungarna tar allt hon får annars, allra bäst är att ringa en bra veterinär dom kan bäst ge dig råd om mat till mamman.

    hoppas de går bra och ta hand om dom bra ... 

  • Idorf
    Kaninbarnet skrev 2013-04-17 20:04:33 följande:
    Mamman är tyvärr död, sen 6 dagar Ungarna flaskmatas och mår superbra, de har ökat fint i vikt (väger dem varje kväll) och har nu börjat mumsa på hö lite smått.
    stackars kanin mamma, hon var nog helt slut.
     men nu vet du ju till nästa gång, vad man ska gööra direkt, 
    hoppas ungarna mår bra  
  • Solrosens
    Dr Mupp skrev 2013-04-18 19:56:05 följande:
    Och uppenbart inte kapabel att ta hand om kaninen själv.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

    Dr Mupp skrev 2013-04-18 19:56:05 följande:
    Och uppenbart inte kapabel att ta hand om kaninen själv.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

  • Kaninbarnet
    Solrosens skrev 2013-04-18 20:49:58 följande:


    Glömde att detta är fel ställe att skriva om man inte är 100 % perfekt... Avslutar detta nu. Jag är jätteledsen för vad som hände med kaninmamman, och ni gör det hela bara värre. Ungarna mår fint, de har nu klarat sig utan mamman i 1 vecka, de vägs varje kväll och matas med flaska, går upp fint i vikt, skuttar omkring i buren och har börjat äta hö och pellets.
  • Furstinna

    Lycka till med ungarna TS. Du hade förmodligen inte kunnat göra något åt det.du har gjort vad du kunnat.

  • PolyPond

    Värt att veta kan vara att kaninmammor endast diar sina ungar en gång om dagen, så att vara och pilla på dem hela tiden som någon föreslår är nog ingen riktigt bra idé.

  • PolyPond
    PolyPond skrev 2013-04-18 23:16:29 följande:
    Värt att veta kan vara att kaninmammor endast diar sina ungar en gång om dagen, så att vara och pilla på dem hela tiden som någon föreslår är nog ingen riktigt bra idé.

    Ger di till sina ungar, diar sin mamma. Så. nu blev det rätt.
  • Dr Mupp
    Kaninbarnet skrev 2013-04-18 21:54:19 följande:

    Glömde att detta är fel ställe att skriva om man inte är 100 % perfekt... Avslutar detta nu. Jag är jätteledsen för vad som hände med kaninmamman, och ni gör det hela bara värre. Ungarna mår fint, de har nu klarat sig utan mamman i 1 vecka, de vägs varje kväll och matas med flaska, går upp fint i vikt, skuttar omkring i buren och har börjat äta hö och pellets.
    Det är ganska stor skillnad på att inte vara helt perfekt och ge ansvaret för ett djur till ett barn så djuret dör. Antar att du aldrig skulle ha gett henne fullt ensamt ansvar över en hund eller häst, men en kanin är en slit och släng vara som man kan låta barn ta hand om. Råkar kaninen dö så kan man ju säga att det är synd om en för man är ju inte perfekt. 

    Det här är anledningen varför fler och fler uppfödare hellre slaktar sina kaniner än säljer dem till barnfamiljer. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fru Stenlöv

    Trist att mamman dog! Hoppas ungarna får bra hem och hoppas ni har lite bättre kolla på kaninerna i framtiden! Så att inga fler tragiska olyckor händer!

  • elmadumle

    Jag har en liten uppfödning av kaniner, och det är just digivningen som sliter på honan. Jag ger pellets som vanligt under dräktigheten, efter när honan fött ökar jag på mängden, och ger morgon och kväll iställer för en gång/dag. Givetvis fri tillgång på bra hö och vatten. När ungarna sedan börjar komma ut ur boet ökas mängden pellets. Hoppas det går bra för ungarna, håll koll på deras känsliga magar bara, märker du att de får diarre så ta bort allt utom hö och vatten tills det lugnat sig.

  • elmadumle
    Lilia skrev 2013-04-11 14:01:29 följande:
    Jag har haft kaninungar många gånger. Rör inte boet. Mamman blir väldigt stressad av det. Ta heller inte upp henne, hon vill ha koll på boet hela tiden. Det bästa är att låta henne och ungarna vara ifred tills ungarna lämnar boet längre stunder. Då kan du ta upp ungarna och kela med dem. Ungarna ska vara med sin mamma i minst åtta veckor. Enligt lag ska din kanin ha en kompis och det tolkar jag det som att din kanin inte har så behåll gärna en unge sen. Din kanin behöver mer fett i fodret också, en bra fröblandning t.ex.

    Det är inte en lag på att kaniner ska bo ihop, bara en rek från jordbruksverket som kan bli katastrofal vissa gånger. Som uppfödare skulle jag aldrig rekommendera två kaniner i en bur, flera kaniner, flera burar. och djuraffärernas fröblandningar är inte bra, bättre köpa ren kaninpellets på granngården ex.
  • Kaninbarnet

    Det går finfint för ungarna. De växer och frodas, äter ersättning, hö och pellets, är pigga och friska och två är redan tingade.

Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!