• SockerStinn

    Finns ett lämpligt djur för lat mamma?

    Jag är allergisk mot pålsdjur och fåglar, och lite bekväm av mig. Har väl innan tänkt att jag ska svara "Nej" om frågan om husdjur kommer upp, men nu när den gjort det känner jag att jag iaf får kolla upp och överväga de djur som finns. Vill inte ha för mycket daglig skötsel, och så vill man ju kunna åka bort någon vecka en eller ett par ggr/år plu lite dagar här och var.

    Kollat lite på orm:
    De är ju vackra och som barn drömde jag om att få ha orm. Men vad får ormar ut av att vara med människor? Känns lite elakt att ha ett djur som husdjur bara för eget nöjes skull. Eller bryr sig inte ormar om var de bor?
    -Majsorm. Rädd att den ska rymma.
    -Karliformisk kungssnok. Kräver stort terrarium, vet inte om vi har plats.

    Och så var det det där med vattnet om man åker bort, vet inte om någon granne skulle ställa upp på det . För att inte tala om den just då vill ömsa skinn och behöver sprayas med vatten några gånger osv. 
    Hur mycket pill är det med att hålla rätt temperatur och luftfuktighet? 
    Kan man hitta äldre ormar? De lever ju ett tag och vill kanske testa en gammel och ha en tid. ELler kan man sitta ormvakt?

    Även kollat på ödlor
    Gillar ödlor, hade roat mig men mata flera ggr/dag känns möjligt vissa dagar men inte alla så det går bort. Men kanske i framtiden??  Ska man ge levande insekter eller funkar det med döda? Vill INTE ha syrsor på rymmen!

    Grodor 
    Härliga färger, ser ju vackra ut. Men jag kommer nog tröttna snart? Alla i vatten går bort.
    Trädgrodor kvar då. Behöver växterna vara levande, eller går det att ha konst-träd att hoppa i? Har inte gröna fingrar...
    Alla som kväker på natten går bort, finns det dagaktiva? Eller tysta? 

    Paddor 
    Verkar tråkiga? 

    Spindlar
    Nej tack. 

    Fiskar 
    Nej, inget i vatten. 

    Myrfarm 
    Tja, det kan ju roa ett tag, och det kanske är allt som behövs?

    Triops:
    Under en månad kan jag leva med ett vattendjur, så värt att överväga. Gillar den korta livslängden. Kanske man sa testa innan man gör går vidare? 

    Vandrane pinnar: 
    Så trist, tycker även dottern efter att hon sett en bild på en.  

    Tankar på detta? 

  • Svar på tråden Finns ett lämpligt djur för lat mamma?
  • Gotlänning

    Alltså, du kan hitta på att få några arga svar, in before the shitstorm lixom.

    Ett snällt svar, du skall inte skaffa djur helt enkelt då du tydligen inte har tid att ta hand om dem, en husfluga på sin höjd.

    Har haft hund, katt, fiskar, ormar och familj som haft resten och INGET av dem är något man skaffar för att sen tänker "whatever".

    Så tänk om. 


    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • caaroline

    Alla djur kräver tid på något sett skulle jag tro, och ifall du nu är så lat som du säger och verkar vara så skulle jag inte råda dig till att skaffa djur.

  • SockerStinn
    caaroline skrev 2013-05-24 23:49:51 följande:
    Dammråttor kanske skulle passa annars ;)
    Det är på att utrota dem jag lägger mtcket av min tid nu. Kanske skulle ta och tänka om där?
  • SockerStinn
    Gotlänning skrev 2013-05-24 23:44:33 följande:
    Alltså, du kan hitta på att få några arga svar, in before the shitstorm lixom.

    Ett snällt svar, du skall inte skaffa djur helt enkelt då du tydligen inte har tid att ta hand om dem, en husfluga på sin höjd.

    Har haft hund, katt, fiskar, ormar och familj som haft resten och INGET av dem är något man skaffar för att sen tänker "whatever".

    Så tänk om. 
    Inte har tid är väl att ta i. Jag har inte tid/ork)lust att ägna MYCKET tid VARJE dag. Så sällskapsdjur är ju uteslutet eftersom det kräver uppmärksamhet, liksom djur som behöver matas på tider vi är iväg eller osv. Att mata en orm eller göra rent ser jag inte som för betungande, men jag har ingen aning om hur mycket arbete det är att hålla rätt värme och fuktighet åt ormen så den har det bra. För det är ju det att har man skaffat ett djur har man skyldighet att ta BRA hand om den. Jag som aldrig har haft djur i vuxen ålder vill hellre vara försiktig än ta på mig för mycket.
    Inta skaffa en hamster för "de är ju nästan inget jobb och lever förhoppningsvis inte så länge haha" som vissa uttrycker det.
  • Gotlänning
    SockerStinn skrev 2013-05-25 00:01:43 följande:
    Inte har tid är väl att ta i. Jag har inte tid/ork)lust att ägna MYCKET tid VARJE dag. Så sällskapsdjur är ju uteslutet eftersom det kräver uppmärksamhet, liksom djur som behöver matas på tider vi är iväg eller osv. Att mata en orm eller göra rent ser jag inte som för betungande, men jag har ingen aning om hur mycket arbete det är att hålla rätt värme och fuktighet åt ormen så den har det bra. För det är ju det att har man skaffat ett djur har man skyldighet att ta BRA hand om den. Jag som aldrig har haft djur i vuxen ålder vill hellre vara försiktig än ta på mig för mycket.
    Inta skaffa en hamster för "de är ju nästan inget jobb och lever förhoppningsvis inte så länge haha" som vissa uttrycker det.
    Visst men har man varken tid/ork/lust så är nog djurägare det sista man skall ge sig in på, det är levande ting och inget man kan skippa då tid/ork/lust tryter.

    En hamster kan du inte bara låsa in i en bur då den är social så jag är ledsen, din okunskap ihop med tid/ork/lust för att ta hand om ett djur gör dig till en sopa att ta hand om djur.

    Vet du vad, gå in till en djuraffär och dra storyn du gjort här om vilket djur som passar dig/er så är jag 100% säker att om det är en seriös djuraffär så åker du ut.

     För det är ju det att har man skaffat ett djur har man skyldighet att ta BRA hand om den. Jag som aldrig har haft djur i vuxen ålder vill hellre vara försiktig än ta på mig för mycket.

    Detta är dock hedervärt men tid/ork/lust grusar det en aning, sorry. 
    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • SockerStinn

    Nu var det ju inte jag som sa att hamstrar inte kräver något, jag tycker det är hemskt att folk skaffar djur på det viset.

  • Gotlänning
    SockerStinn skrev 2013-05-25 00:18:16 följande:
    Nu var det ju inte jag som sa att hamstrar inte kräver något, jag tycker det är hemskt att folk skaffar djur på det viset.
    Jodå, det var det visst... dock fattar jag vad du menar. Flört
    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • yoyo90

    TS jag tror jag förstår ditt tänk men samtidigt så vet man ju aldrig med husdjur, även om du väljer ett som har låg skötselnivå o kräver lite uppmärksamhet, kanske djuret får problem eller behöver mera uppmärksamhet än det var tänkt ifrån början. 

    Finns det ingen i familjen som har ett större djurintresse? Någon som vill och kan ta på sig ansvaret. För att ta min moster som ett exempel så fick barnen efter mycket om och men ett akvarium. Min moster var pälsdjursallergisk och inte intresserad eller engagerad i djur alls. Detta akvarium blev  spenatsoppa med några stackars grodor i som inte mådde särskilt bra, sorgligt tycker jag.

    Men barnens pappa hade större intresse varpå de fick ha utekaniner som han tog på sig ansvaret att fixa med, slutade med 3 stycken och det har dem haft länge nu.

    Vad är det för djur dina barn säger att de vill ha?  

  • PumpkinQueen

    Kort svar: Nej. Det finns inget lämpligt djur för den som redan från början tvekar och tror att den kanske inte kommer att kunna ta hand om det.

    Ta med barnen till en 4-H-gård istället och låt dem klappa kaniner och sånt.

    Barn blir inte skadade av att inte ha ett husdjur, men många husdjur blir skadade för att småbarnsföräldrar skaffar dem och inte orkar ta hand om dem.   


    Ja, det är jag på bilden
  • SockerStinn

    Mina föräldrar tvekade, men det gick bra ändå. Eller tja, det hade gtt ändå bättre om de läst på lite innan så det ingår så klart.

    Min dotter vill ha "nått som lever, som rör sig och man kan titta på". Så efter lite diskution här hemma kom vi fram till att denna är en bra start: 
    http://fyndiq.se/sport-fritid/husdjurstillbehor-alla/41060-myrfarm-bla/

    Göra lite hål i gelen innan de släpps ner och lyfta på locket en gång i månaden känns helt överkomligt Tungan ute Så ska vi tänka vidare här. 
    För er som tolkar in saker jag inte skriver så; nej, jag är inte så lat att jag inte orkar mata djur några ggr/dag, rengöra en tank en gång i veckan osv. Det är jag oroad för är hur temperturen ska hållas bra medans vi är på jobbet en varm sommardag eller vem som vågar fiska upp en vattenskål i en tank med en orm när vi åker bort en vecka 1-2 ggr/år. Känns inte som det är lika svårt att få en kattvakt. En katt kan man ju t.o.m. ta med sig när man åker, beroende på var man ska bo. 

  • Elin 885

    med paddor så antar jag att du menar sköldpaddor? de behöver tillsyn varje/varannan dag. varje dag måste du ju plocka avföring etc.
    dessutom måste du läsa på mycket eftersom djuraffärer säljer helt fel saker som i slutändan dödar din sköldpadda, så där för man köpa från nätet för att det ska bli rätt. dessutom så bör man köpa sin sköldpadda av uppfödare och inte av en djuraffär och givetvis se till att man får med sig citesintyg.
    en sköldpadda via en uppfödare är dyr i inköp, min hector kostade 2200kr, men jag köpte även mat, tillskott, värmelampa, amatur till värmelampa, lysrör 2 st och amatur till dubbla lysrör och en grotta av uppgfödaren så det blev 4050kr allt som allt.
    hemma hade jag då förberett en gammal sänglåda i plast med sand och jord blandat och min mamma hade byggt en ställning till amaturerna.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885

    dessutom är inte paddor trista djur, men det är en reptil som alla andra reptiler och inte ett pälsdjur och reagerar därför inte på samma sätt som ett päsdjur vid beröring. men min hector gillar att gosa med sin matte, och det där med att skalisar är långsamma pyttsnan!  Hector har adhd precis som sin matte!
    en sköldpadda lever länge uppåt 60 år så det är ju något man skaffar för resten av livet. jag funderade i ett år och väntade ytterligare 3 år innan jag skaffade hector.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885

    dessutom om du har en sköldpadda så bör den få tillgång till utevistelse under sommaren. och nej du kan inte bara släppa ut den på tomten du måste bygga en rymningssäker utebur...och helst ha en värmelampa kopplat till den, eller så får du göra som jag gör, jag plockar ut hector dit när det är varmt nog och tar in han på natten och när det blir kallare.
    att hålla rätt värme är inte så svårt men det kräver en hel del kunnande. en bra värmelampa kostar ca 1000kr och du ska ha en amatur till den och lysrör 2 st av sorten t5 och så en amatur till det. amaturer är dyra men de köper man förhoppningsvis bara en gång.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • SockerStinn
    Elin 885 skrev 2013-05-29 17:37:44 följande:
    med paddor så antar jag att du menar sköldpaddor? de behöver tillsyn varje/varannan dag. varje dag måste du ju plocka avföring etc.
    dessutom måste du läsa på mycket eftersom djuraffärer säljer helt fel saker som i slutändan dödar din sköldpadda, så där för man köpa från nätet för att det ska bli rätt. dessutom så bör man köpa sin sköldpadda av uppfödare och inte av en djuraffär och givetvis se till att man får med sig citesintyg.
    en sköldpadda via en uppfödare är dyr i inköp, min hector kostade 2200kr, men jag köpte även mat, tillskott, värmelampa, amatur till värmelampa, lysrör 2 st och amatur till dubbla lysrör och en grotta av uppgfödaren så det blev 4050kr allt som allt.
    hemma hade jag då förberett en gammal sänglåda i plast med sand och jord blandat och min mamma hade byggt en ställning till amaturerna.
    Med padda menade jag just padda, men tack för svar. Jo, har sett en och annan sköldpadda fara dåligt av fel uv-lapa, kost, temperatur etc så det är jag inte så sugen på. Men om man kan få en bra miljö för dem så.... Men 60 år, så länge räknar inte jag att leva, inte utan att skaffa bättre föda och motionsmöjligheter i min "låda"  
  • Elin 885
    SockerStinn skrev 2013-05-29 17:45:16 följande:
    Med padda menade jag just padda, men tack för svar. Jo, har sett en och annan sköldpadda fara dåligt av fel uv-lapa, kost, temperatur etc så det är jag inte så sugen på. Men om man kan få en bra miljö för dem så.... Men 60 år, så länge räknar inte jag att leva, inte utan att skaffa bättre föda och motionsmöjligheter i min "låda"  
    haha okej, men de lever så länge ungefär en del kan även gå i arv :p.
    carl con linés sköldpadda lever än på eskilstuna zoo tror jag. han är väldigt populär bland damerna =)
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Linnea 538

    Finns ju vandrande pinnar som är större en dom vanliga små i butikerna.
    Välldigt fina faktiskt. :)
    Dom kräver inte massor, men flera stycken kan ge problem om ni inte vill ha flera, men det finns dom som är sterila av naturen om dom inte träffar samma "art" som sig själva. :)

    Vattenskål, grenar, grönsaker, stora akvariestenar. och ett akvarium eller terrarium och ni har en fin liten regnskog att titta på. :) 

  • felicityporter

    Husdjur passar ju helt enkelt inte alla... Om jag vore du skulle jag försöka förlika mig med det och istället kanske kolla omkring bland vänner och bekanta som vill ha hund/kattvakt/annat djur-vakt, på så sätt får du och ditt barn ta hand om djur men slippa det stora ansvar det innebär att vara djurägare.

Svar på tråden Finns ett lämpligt djur för lat mamma?