• katziki

    Vi IVF:are som plussat juni 2013

    Hej alla!

    Jag fick mitt efterlängtade graviditetsbesked i måndags 3/6. Är det flera som är i samma tidiga nervösa skede av graviditeten som jag? Skriv gärna en rad!

    Kram / katziki 

  • Svar på tråden Vi IVF:are som plussat juni 2013
  • katziki
    semlorna skrev 2013-12-10 15:08:20 följande:
    Jag använder varm vetekudde mycket och sen går jag upp en stund om fogarna bråkar för mycket. Sover sådär nu för tiden, dels pga fogarna men också eftersom jag behöver gå på toa en del.

    Min vetekudde går också varm här hemma. Underbar uppfinning! Usch vad segt att både fogarna och blåsan håller dig vaken :( Men det är tur i alla fall att det är för ett väldigt gott syfte vi har våra krämpor!
    semlorna skrev 2013-12-10 15:08:20 följande:
    Jag använder varm vetekudde mycket och sen går jag upp en stund om fogarna bråkar för mycket. Sover sådär nu för tiden, dels pga fogarna men också eftersom jag behöver gå på toa en del.

  • Victrix
    katziki skrev 2013-12-12 07:01:35 följande:

    Åh det låter ju härligt att kunna ligga på mage! Det saknar jag verkligen. Tror jag får googla på gravidkuddar i kväll Med stillasittandet så tänkte jag på ngt min barnmorska sa i början av graviditeten - det är större risker med att sitta still än med att träna för mkt som gravid. Men såhär i slutet av graviditeten är det ju svårt av många orsaker... Jag lider med dig som har så ont!
    Så är det ju absolut, att det inte är farligt att träna som graivd, givet att det inte är någon farlig sport med stor risk för skador. Mår man bra så tror jag att det bästa är att hålla igång och stärka upp kroppen inför extra tyngden och förlossningen. Jag tänkte ifall det var någon annan viktig sak som jag inte fått veta gällande rörelse och graviditet.

    Dock så är det nog så att har man ont och problem som gravid/eller icke-gravid så ska man anpassa sig efter kroppens signaler. Ibland är det bra att t ex promenera även om man har ont då det kan hjälpa till eftersom kroppen får syre ut i musklerna. Jag har dock lidit av långvarig smärta i muskler och leder i flera år och mitt smärtsystem är redan känsligt och utsätter man sig för smärta i "onödan" så kan det leda till mer och mer smärta av sig självt. I mitt fall handlar det dessutom om att det inte finns en ork då smärtan oftast är så påtaglig. Jag vet ju dock att det har ett slut, när lederna stabiliseras igen efter förlossningen så blir jag förhoppningsvis bättre snabbt och kan återgå till mitt rörliga liv. 

    Hoppas att dina problem inte blir värre nu i alla fall, utan kanske till och med bättre. Ta i trä nu, men jag har haft något minde ont i bäckenet senaste dagarna så idag ska jag ut och gå en lugn promenad. 
  • MRE

    Här har det faktiskt blivit bättre. Har nästan inga känningar alls längre (peppar, peppar…) så jag hoppas att jag klarar mig några veckor/månader till innan det börjar ”på riktig” är naturligtvis inte riktigt lika rörlig som tidigare och helt plötsligt inser jag också hur viktigt det är för rörlighet och leder att inte ha de där extra 8-10 kilona som jag nu har. Har aldrig haft några extra kilon tidigare så det är en nyttig upplevelse.


    Har varit på jobbresa i Asien den här veckan och något som däremot är tydligt är att min kropp inte fixar tidsomställningen alls och jag har aldrig haft några som helst problem med detta tidigare. Mellan 2-5 timmars sömn per natt är inte tillräckligt… ser fram emot att komma hem.


    Ska försöka få tummarna loss och beställa vagn, har fortfarande inte kommit loss med det… vi har ju bestäm oss så det är bara själva beställningen kvar..


    BF 11 mars
  • semlorna
    katziki skrev 2013-12-12 07:12:16 följande:
    Min vetekudde går också varm här hemma. Underbar uppfinning! Usch vad segt att både fogarna och blåsan håller dig vaken :( Men det är tur i alla fall att det är för ett väldigt gott syfte vi har våra krämpor!
    semlorna skrev 2013-12-10 15:08:20 följande:
    Jag använder varm vetekudde mycket och sen går jag upp en stund om fogarna bråkar för mycket. Sover sådär nu för tiden, dels pga fogarna men också eftersom jag behöver gå på toa en del.

    Antar att det inte hjälper att bebisen ligger med huvudet ner och trycker på blåsan. Det fungerar ändå helt okej och nu har jag bara en vecka kvar på jobbet :) Hur länge ska ni jobba?
  • MRE
    Victrix skrev 2013-12-12 17:13:20 följande:
    MRE, så skönt att det blivit bättre :). Vilken vagn har ni bestämt er för?
    Det blir en Joolz, är tanken
    BF 11 mars
  • Victrix
    MRE skrev 2013-12-13 04:11:29 följande:
    Det blir en Joolz, är tanken
    Okej :) den är fin och verkar smidig :)
  • katziki
    Victrix skrev 2013-12-12 08:40:28 följande:
    Så är det ju absolut, att det inte är farligt att träna som graivd, givet att det inte är någon farlig sport med stor risk för skador. Mår man bra så tror jag att det bästa är att hålla igång och stärka upp kroppen inför extra tyngden och förlossningen. Jag tänkte ifall det var någon annan viktig sak som jag inte fått veta gällande rörelse och graviditet.

    Dock så är det nog så att har man ont och problem som gravid/eller icke-gravid så ska man anpassa sig efter kroppens signaler. Ibland är det bra att t ex promenera även om man har ont då det kan hjälpa till eftersom kroppen får syre ut i musklerna. Jag har dock lidit av långvarig smärta i muskler och leder i flera år och mitt smärtsystem är redan känsligt och utsätter man sig för smärta i "onödan" så kan det leda till mer och mer smärta av sig självt. I mitt fall handlar det dessutom om att det inte finns en ork då smärtan oftast är så påtaglig. Jag vet ju dock att det har ett slut, när lederna stabiliseras igen efter förlossningen så blir jag förhoppningsvis bättre snabbt och kan återgå till mitt rörliga liv. 

    Hoppas att dina problem inte blir värre nu i alla fall, utan kanske till och med bättre. Ta i trä nu, men jag har haft något minde ont i bäckenet senaste dagarna så idag ska jag ut och gå en lugn promenad. 

    Usch vad jobbigt det låter! Håller med MRE om att man får perspektiv när man är gravid, tex på kronisk smärta. Hoppas nu att foglossningen fortsätter att vara på en ok nivå så att du kan promenera lite lugnt i alla fall! Jag var förresten och tittade på gravidkudde igår, tror det får bli en sån om det blir värre igen :)
    Vecka 30+4, bf 19/2
  • katziki
    semlorna skrev 2013-12-12 22:10:03 följande:
    Antar att det inte hjälper att bebisen ligger med huvudet ner och trycker på blåsan. Det fungerar ändå helt okej och nu har jag bara en vecka kvar på jobbet :) Hur länge ska ni jobba?

    Jag jobbar den här veckan och två dagar i nästa :) Jag har riktig lyx eftersom jag jobbar i Köpenhamn och där får man gå minst fyra veckor innan bf med full lön. Och hos min arbetsgivare får man gå åtta veckor innan!
  • Victrix
    katziki skrev 2013-12-16 06:58:43 följande:
    Usch vad jobbigt det låter! Håller med MRE om att man får perspektiv när man är gravid, tex på kronisk smärta. Hoppas nu att foglossningen fortsätter att vara på en ok nivå så att du kan promenera lite lugnt i alla fall! Jag var förresten och tittade på gravidkudde igår, tror det får bli en sån om det blir värre igen :)
    Den går dessutom att använda som amningsstöd sedan. Nu har jag sytt en amningskudde (en lite mindre och smidigare) också, men kommer nog att använda gravidkudden när det ammas i sängen. Hoppas dock du slipper köpa en :).
  • MRE
    Victrix skrev 2013-12-09 18:54:55 följande:

    MRE, hoppas läkaren som ska göra mitt är lika noggrann som det verkar vara det du ska göra, så får man inte bara kolla upp det här med vasa previa utan även en check att övrigt är bra med lillen. 

    --- 

    Katziki, usch, lider med dig, mina problem blir bara värre och värre. Sömnen är svår, men det underlättar för mig att ha en gravidkudde (NG baby) som jag stöttar upp med. Sover på någon av sidorna. Råkar jag somna på rygg så vaknar jag av fruktansvärd värk i ryggen. 

    MIna tips: undvik trappor (gå som ett barn, båda fötterna på varje trappsteg), ta inte för långa steg när du går, vila mycket, gå sakta. 


    Gjorde mitt tul förra veckan och allt såg bra ut.

    Tyckte dock att bm som gjorde undersökningen var lite stressad och fick inga bra svar på hur navelsträngen satt fast utan mer att det inte gick att se ordentligt oavsett vilken undersökning man gör.

    Inga 3D foto ville junior bjuda på utan han låg som en fällkniv och skyddade ansiktet med sina fötter. Tror inte han behåller den vigheten efter han kommer ut...

    Har ett nytt tul via landstinget i V 33 som jag har bestämt mig för att gå på oxå. Kan inte skada med en extra koll.

    Önskar er alla ett spännande 2014
  • Ljusgläntan

    Var längesen jag skrev här... Magen är nu stor och allt flyter på. Snart har vi alla vår lilla här!!

    Vi får förhoppningsvis alla en härlig start på 2014! Gott Nytt År!!

  • MRE

    Även här växer magen så det knakar. Vågar knappt tro att det närmar sig även om det verkligen känns så.


    Har beställt vagn och även hämtat lite ärvda leksaker och kläder. Det känns bra och spännande.


    Nu ska vi bara få till en flytt och en diskussion om kejsarsnitt, sedan är vi nog förberedda Glad


    Hoppa ni alla mår bra och även jag önskar er en god fortsättning på 2014!


    BF 11 mars
  • Victrix

    Och min mage känns så stor med, kan inte förstå att den ska bli större. Killen därinne sparkar på för fullt, så mysigt. Vecka 32, längtar riktigt mycket tills han kikar ut nu.

  • Victrix

    MRE, jag hoppas nu också få planerat kejsarsnitt då smärtan bara blir värre och värre, en vanlig förlossning känns omöjlig om det ska vara såhär. Ska till BM nästa vecka och då ska vi be om remiss för samtal. Tycker det är så jobbigt att inte veta att beslutet är vårt egna utan vi ska behöva oroa oss för detta :/.

  • MRE
    Victrix skrev 2014-01-04 23:52:12 följande:

    MRE, jag hoppas nu också få planerat kejsarsnitt då smärtan bara blir värre och värre, en vanlig förlossning känns omöjlig om det ska vara såhär. Ska till BM nästa vecka och då ska vi be om remiss för samtal. Tycker det är så jobbigt att inte veta att beslutet är vårt egna utan vi ska behöva oroa oss för detta :/.


    Mmm, jag håller med. Vet att min bm skickade remiss i slutet av november men har fortfarande inte blivit kallad. Ska försöka ringa i veckan. Ovissheten känns obehaglig
  • katziki
    Victrix skrev 2014-01-04 23:52:12 följande:
    MRE, jag hoppas nu också få planerat kejsarsnitt då smärtan bara blir värre och värre, en vanlig förlossning känns omöjlig om det ska vara såhär. Ska till BM nästa vecka och då ska vi be om remiss för samtal. Tycker det är så jobbigt att inte veta att beslutet är vårt egna utan vi ska behöva oroa oss för detta :/.

    Håller tummarna för att du får ett bra samtal och att de lyssnar på dig! God fortsättning alla! 2014 blir en milstolpe i livet minst sagt :)
    Vecka 33+3, bf 19/2
  • Victrix
    MRE skrev 2014-01-05 10:32:18 följande:
    Mmm, jag håller med. Vet att min bm skickade remiss i slutet av november men har fortfarande inte blivit kallad. Ska försöka ringa i veckan. Ovissheten känns obehaglig
    Oj, så konstigt att det dröjt så länge från det att remissen skickats. Hoppas du får komma på samtal snart.
  • Victrix
    katziki skrev 2014-01-05 10:55:27 följande:

    Håller tummarna för att du får ett bra samtal och att de lyssnar på dig! God fortsättning alla! 2014 blir en milstolpe i livet minst sagt :)
    Vecka 33+3, bf 19/2
    Tack! Detsamma. Det kommer bli ett häftigt år för oss alla, längtar som en tok . Någon som gjort iordning bebisrum eller andra förberedelser? :)
Svar på tråden Vi IVF:are som plussat juni 2013