• Anonym (Ho)

    Ni villaägare, hur försöker ni förebygga inbrott ?

    Fråga till er villaägare, hur försöker ni förebygga inbrott ? Något speciellt larm, säkerhetdörr, galler för källarfönster osv ? Jag vill så gärna köpa hus men min värsta mardröm är att få inbrott på natten när man sover, vilket har hänt i flera områden i stan. Jag känner att jag kommer vara så orolig när jag ska sova

  • Svar på tråden Ni villaägare, hur försöker ni förebygga inbrott ?
  • jannej

    Larm är nog det enda som fungerar , stänga tjuven ute är nog omöjligt, då får man ha galler för varenda fönster.

  • Frontline

    Vi har larm med kameraövervakning som är kopplat till Securitas och har fria väktarutryckningar, det funkar även som brandlarm så att brandkåren kommer hit utan att vi behöver ringa.
    Nattetid kopplar man bara in skalskydd så att alla dörrar är larmade men inga rörelsedetektorer är igång..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Ho)
    Frontline skrev 2013-06-18 18:53:05 följande:
    Vi har larm med kameraövervakning som är kopplat till Securitas och har fria väktarutryckningar, det funkar även som brandlarm så att brandkåren kommer hit utan att vi behöver ringa. Nattetid kopplar man bara in skalskydd så att alla dörrar är larmade men inga rörelsedetektorer är igång..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

    Vad kostar ett sånt larm ca ? Låter ju riktigt bra. Kan ni sova lugnt om natten utan att oroa er ? Är alla fönster och dörrar inkopplade då? Ink källarfönster osv ?
  • Nyfiken gul

    God grannsamverkan kommer man långt med , bli vän med dina grannar och se till att ni vet vilka som bor intill er och få en god relation. Att gemensamt hjälpas åt att kasta ett öga på varandras hus gör mycket . 

    Belysning utomhus och gärna rörelsedeckare - när nån går nära huset så tänds lyset.  

    Skaffa en veckobrevlåda med lås på , det känns tryggt att ingen kan rota bland posten och det syns heller inte om ni är hemma eller bortresta.

    Ordentliga lås på dörrar runtom huset, se till att alla fönsterspärrar är hela och i funktion.

    Säkerhetsdörr kan  installeras även i ett hus. Finns särskilda anpassade ytterdörrar för villor.

    Vanligt sunt förnuft råder när det gäller hur ni placerar möbler och prylar , lämna aldrig dyra datorer och elektrisk utrustning så det kan synas i fönstret när man passerar huset.

    Kassaskåp är bra för viktiga dokument och saker man är rädd om.

    Fundera på vad du har som är extra stöldbegärligt, försäkra ordentligt, ordna med bra förvaring.

    Tänk också på att tjuvar som bryter sig in hos villaägare oftast vet på förhand vart dom ska gå in och vad dom ska stjäla.  Pundare som behöver snabb narkotika bryter sig hellre in och stjäl er bensin i bilen eller verktygen i vedboden.

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (skrot)

    Jag skulle nog endast känna mig helt säker om jag hade galler för varje fönster. Iaf på nedersta våningen. Snygga galler skulle jag valt då, inte bara raka pinnar.

  • Anonym (skrot)

    Eller köp hus på landet. Risken för inbrott är minimal. Skrattande

  • Anonym (Svensson)

    Helt ärligt så är bästa sättet att få huset att minska i intresse för inbrottstjuvar är att huset ser ut som ett helt vanligt hus. 

    Ju mer som lyser utåt med blinkande larm, gallerfönster , låsta grindar och det mer ser ut som Fort Knox - då har ni landets alla tjuvar på bakgården på tre sekunder. För då tror dom helt ärligt att det finns något väldigt värdefullt eller att personerna som bor där har tillgång till pengar, tex att man är affärsägare.  Det blir genast ett intressant objekt.

    och som redan nämts så är en tjuv som begår inbrott i villor en proffsig tjuv som vet exakt vad han är ute efter , han går aldrig in i en villa på måfå för att se om det kanske kan finnas något. Nej oftast har han redan spanat och sett att något är värt att stjäla och värt besväret.

     

  • Tow2Mater

    Hund.
    Aldrig uppdatera facebook etc med när vi planerar vara bortresta.
    (Där vi bor får vi också ha skjutvapen, vilket vi har.)

  • Anonym (Svensson)

    Hur tjuven får veta att ert hus är värt att besöka?

    Genom att skylta med det ni äger och har  tex genom att det syns genom fönstrena att ni äger dyrbar elektronik, fina bilar står på uppfarten, motorcyklar, båtar , barnens crossmoppar och dyra åkgräsklippare står tillgängligt och synligt på tomten. Kan finnas anledning då för en tjuv att bli intresserad.

    har man egen firma eller affärsrörelse och har kontor hemma så  kanske en firmabil eller reklam på huset/brevlåda kan väcka uppmärksamhet och nyfikenhet.    Skaffa alltid postbox för firmapost och sätt inte upp reklamskyltar om det verkligen inte behövs. 

    Sluta lägga ut ditt liv offentligt på Facebook. Via alla incheckningar är det enkelt att ta reda på vart i landet man bor - och även i vilket land man bor. Enkelt att snoka reda på husadress även om man har namnet Hoffa Ballongballe på Fejjan.   

    Lägg inte ut statusuppdateringar om att ni drar på semester i tre veckor, det signalerar att huset förmodligen är tomt.  

    Tala om för barn och tonåringar om att inte skryta med familjens nya inköp på varken Instagram eller Facebook. Familjens nya  60" tv ska givetvis inte fotas och läggas ut , inte heller bild på förlovningsringar, vigselringar, fina studentsmycken eller annat som är värt dyra pengar.  Sånt behåller man för sig själv. 

    Givetvis ska inte heller tonåringarna lägga ut på Facebook att det är föräldrafri fest ett visst datum  eller ge antydan om att dom är ensamma hemma . 

    Värna om ert privatliv helt enkelt, då blir inte inbrottstjuvar intresserade.  

  • Anonym (Enkelt)

    Vi har två äldre bilar i vår carport och tjocktv som syns genom vardagsrumsfönstret. Funkar bättre än värsta larmet när det gäller att avskräcka tjuvar

  • Perfransyd

    Hej, 
    Jag kan rekommendera grannsamverkan. Det har blivit mycket lättare nu, mer tillgängligt och modernt då vi grannsamverkar med en app för det. I den informerar vi grannarna direkt om något sker. För inte så länge sedan fick vi en inbrottstjuv gripen efter att vi larmat varandra och kunde följa tjuvens väg. Vissa har även kopplat sitt inbrottslarm till alla grannar genom appen. Lycka till!

Svar på tråden Ni villaägare, hur försöker ni förebygga inbrott ?