• Madick

    Du med kopparspiral!

    Om du har kopparspiral, är detta något du upplever? Har du fler av alternativen så skriv gärna i ett inlägg. Vet du vad din spiral heter är det ännu bättre

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du med kopparspiral!
  • chokladpralinen

    Jankie, vad arg jag blir! Önskar att jag kunde ta ett snack med din barnmorska/läkare! Har de googlat, har de med all säkerhet hittat till min sida/blogg där jag redogör för min egen historia (www.kopparspiral.blogspot.se). Helt enkelt därför att det inte alls finns så måna andra sidor som tar upp detta (på svenska)! Jag kan iallafall tala om, att min berättelse är hur sann och pålitlig som helst! Det är ren och skär skandal, att biverkningarna inte tas på allvar! Det räcker dessutom med en "misstanke" om biverkan, för att rapportering ska vara befogad! KRÄV att de rapporterar dina biverkningar, det är de mer eller mindre skyldiga att göra. Och du kan dessutom rapportera dem själv! (Jag vägleder dig gärna hur om du vill.) Och så tycker jag att dom ska läsa mitt inlägg ovan, och det fetstilta där. Det enda som finns är en undersökning som framhåller vikten av att fler undersökningar bör göras, för att fastställa kopparspiralers potentiella toxicitet! Och samma undersökning påvisar att kopparspiralbärare de facto har en fördubblad halt koppar i blodet. Hör gärna av dig om du har frågor! Du ska helt klart stå på dig! Kram, Pralinen.

  • Anonym (Sara)

    Yrsel, overklighetskänslor, panikångest, oro. Tog ut den för en timme sen! Mår redan bättre. :)

  • Anastaziah

    sov i ett halvt dygn, ibland dygnet runt de första månaderna. Känner mig aldrig riktigt pigg. Har vid upprepade tillfällen trott att jag varit  gravid då jag känner som de första sparkarna kändes under graviditeten. barnets pappa har självdiagnotiserat mig till PMS.

    Har fruktansvärt dåligt humör, är riktigt deppig och less negativ och orkeslös.

    Känner mig psykiskt onärvarande, har länge funderat på att ta ut den och se om mitt humör förbättras, imorgon blir det att ringa och boka en ny tid för uttagning av spiralen.

    Har undvikit det då BVC sköterskan försäkrade mig om att min deppighet omöjligt berodde på spiralen. Hur rapporterar man misstankar om biverkningar?


    Gör som havet våga!
  • feliciamariella

    Har kopparspiral sedan ett par år och har problem med yrsel, ledbesvär, svårt att få luft och klåda. Vet dock inte om det beror på spiralen då jag gjorde flera förändringar i mitt liv i samband med insättningen av spiralen. Hade dock ingen aning om att det förekom biverkningar så jag följer tråden med intresse!

  • fluu
    Anastaziah skrev 2013-12-18 01:44:26 följande:
    sov i ett halvt dygn, ibland dygnet runt de första månaderna. Känner mig aldrig riktigt pigg. Har vid upprepade tillfällen trott att jag varit  gravid då jag känner som de första sparkarna kändes under graviditeten. barnets pappa har självdiagnotiserat mig till PMS.

    Har fruktansvärt dåligt humör, är riktigt deppig och less negativ och orkeslös.

    Känner mig psykiskt onärvarande, har länge funderat på att ta ut den och se om mitt humör förbättras, imorgon blir det att ringa och boka en ny tid för uttagning av spiralen.

    Har undvikit det då BVC sköterskan försäkrade mig om att min deppighet omöjligt berodde på spiralen. Hur rapporterar man misstankar om biverkningar?
    www.bayer.se/ebbsc/cms/sv/bayer_norden/kontakta_oss/directContact.html
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Sol)

    Jag har många besvär som jag nu funderar på om det utan att jag haft någon aning har en koppling till kopparspiralen. Haft psykiska besvär i ca 20 år. Tror att jag haft kopparspiral större delen av den tiden. Nova T380.

  • Anonym (Bert)

    Min fru hade kopparspiral men blev gravid ändå. Hon gjorde abort, hade redan två barn. Jag steriliserade mig, vilket jag kan rekommendera. 

  • Aliona

    Jag hade kopparspiral några år - det enda preventivmedel som jag någonsin tolererat! Efter att ha lidit av alla möjliga hormonpreparat så länge så var det en enorm lättnad när jag fick kopparspiralen - och äntligen kunde ha obehindrat sex och få livet tillbaka. 

  • isotop

    Låter otrolig korkat att använda något sådant. Vem vill ha mer ont, blöda mer, blöda längre och dessutom första miljön i ett organ I sin kropp? koppar är inte bra för kroppen och en del blir sjuka av det.

    helt idiotiskt. varför viker man sig så lätt?. Kan inte killen använda kondom så man ska behöva slippa lida? 

  • Anonym (L)

    Jag har tagit ut spiralen nu, men enda symptomet jag hade under 1,5 år var rikligare mens.

  • Anonym (biologen)
    isotop skrev 2023-08-18 18:01:22 följande:

    Låter otrolig korkat att använda något sådant. Vem vill ha mer ont, blöda mer, blöda längre och dessutom första miljön i ett organ I sin kropp? koppar är inte bra för kroppen och en del blir sjuka av det.

    helt idiotiskt. varför viker man sig så lätt?. Kan inte killen använda kondom så man ska behöva slippa lida? 


    Majoriteten får inte problem med kopparspiral, som t.o.m. svaren i tråden här visar.

    Jag har haft tre stycken i totalt 16 år och det var ett bra p-medel för mig, behövde inte ta smärtstillande vid mens mer än en Ipren varannan månad, och jag tyckte inte min mens var så jobbig.

    Koppar är ett viktigt spårämne i kroppen och är kritiskt för att många enzym ska fungera normalt. Ämnesomsättning, järnomsättning och produktionen av myelin som isolerar nervceller är exempel på saker som inte skulle fungera utan koppar.

    Att bli sjuk av kopparförgiftning är något helt annat. Jag vill inte avfärda de kvinnor som säger sig ha fått problem med kopparspiral men det går inte att veta att det är kopparspiralen som har orsakat problem X om man inte gör en studie just avseende detta.

    Vi blir "sjuka" hela tiden genom livet, vårt immunförsvar reagerar på många saker och förändras utan att vi ens har fått kliniska symptom. Och allt är inte nödvändigtvis sammankopplat bara för att det sker någorlunda samtidigt, fast det kan ligga nära till hands att tro det.
Svar på tråden Du med kopparspiral!