• Anonym (:I)

Fyfan för kopparspiral!!

Hej på er,
    Jag måste få dela med mig lite det här med användning av kopparspiral!
    Jag satte in kopparspiral i februari och har sedan dess haft svamp (kliade sönder underlivet nästan) extremt illaluktande flytningar. Alltså har jag haft både bakteriell vaginos och svamp i nästan 3 månader..vilket inte är okej!!!
    Har varje månad stått ut med svamp under 2 veckor och därefter BV efter mensen och det var fruktansvärt, jag mådde så dåligt! Trots att spiralen satt som den skulle och jag kunde känna trådarna så kan jag bara ana att livmodern har fått ta en hel del stryk av en massa infektioner ...så nu kommer spiralen att åka ut direkt efter helgen. Synd att jag inte tänkte igenom det här innan. Hade inga problem med mens, klåda eller svamp sen tidigare. :(

Men innan jag ska ta ut spiralen så undrar jag om jag kommer få ont och kommer jag att blöda?? Vid insättningen blödde jag som en slaktad häst och kunde knappt ställa mig upp. Andra biverkningar som jag bör känna till? 

Efter det här måste jag välja preventivmedel hur som helst, men jag vet inte vad! Jag tänkte börja med prionelle? Någon som provat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-27 20:22
    Är nyfiken på hur det har gått för er andra och när misstänkte ni att det var spiralen som var bovet.
    Tacksam för tips och svar.

• Svar på tråden Fyfan för kopparspiral!!
  • cosinus

Kopparspiral funkar bra för vissa, för andra inte.

Har haft förskräckliga insättningar men ut har gått bra (utom en gång då den satt snett och hade krokat fast i livmodern. Höll på att behöva sövas men slapp precis.

För mig var det största problemet långa blödningar. Gav upp efter tre försök.

• Bubbel85

Kopparspriralen fungerade fint för mig. Tog ut den när vi ville bli gravida. Gjorde ondare att sätta in än att ta ur, det gick så snabbt så var ingen fara alls (för mig). Efteråt kände jag ingenting, blödde inte alls. Är såklart olika för alla men tror inte du behöver va orolig.

• Anonym (M)

Undrar lite om du hade illaluktande flytningar hela tiden? Jag har lite. Problem till och från men har bakåtlutande livmoder så det kommer alltid rester innan mensen och dom luktar inte så gott och eftersom det är lite si och så med mensen efter graviditet så vet jag inte om det kan vara bv eller helt enkelt normalt... Ingen klåda dock. Men det har börjat efter jag satte in spiralen i mars men jag hade å andra sidan inte fått igång mensen föränn fler det heller..

• Frigående Fru

Satte in min första kopparspiral en torsdageftermiddag, det gjorde så jävla ont så jag trodde jag skulle dö. Blev hemskickad med ta två Alvedon så blir det snart bättre.  Lyckades illamående, på skakiga ben  och med hjälp av taxi ta mig hem. Tog mig upp ur sängen igen på lördagen då jag åkte till gynakuten med fruktansvärda smärtor. De konstaterade med UL att den inte fick plats i min livmoder utan tryckte mot väggarna. Föll ihop i en hög på golvet och grät av lättnad i 10 minuter efter att de fått ut den.

Efter en abort blev det "påtryckningar" att skaffa ett nytt preventivmedel och barnmorskan övertalade mig att livmodern skulle vara större nu när jag faktiskt hade varit gravid om än bara några veckor. Den biten var faktiskt sann, kopparspiralen passade och jag mådde inte alls dåligt. Det blödde en del i början och när det slutade blöda, då jävlar kom problemen. Det kliade något så in i helvete och det kom alltid ut något, blod eller flytningar. Vilket preventivmedel! Jag kunde inte ha sex på ett halvår efter att den åkte ur och då satt den bara inne i två månader.

Svar på tråden Fyfan för kopparspiral!!