• sanla

    Ultraljud, spolning efter första utomkveds?

    Har precis gått igenom ett utomkvedshavandeskap. Behandlats med en spruta methratoxat och värdena går neråt, hoppfullt men får vänta in.

    Undrar nu om det är otur eller något större fel på mina äggledare eller om man bara ska köra på.

    Ni som gått igenom ett utomkvedshavandeskap har ni gjort ultraljud och spolning på äggledarna efter det? 

    Om man ser att det är stopp, är det ju bra att veta.
    Om det ser bra ut, är det ju inte heller några garantier att det kommer gå bra härnäst.
    Finns det risker med skiktröntgen, ultraljud (vad det nu är?) och spolning som skulle kunna förvärra ett tillstånd i en eller båda äggledare?
    Eller har det bara positiva effekter?

    Helt klart måste jag ju vänta ett par månader för inflammantionen ska lägga sig...

     

  • Svar på tråden Ultraljud, spolning efter första utomkveds?
  • mariekarolina

    Jag mådde rätt dåligt efter sprutan. Dagen efter var jag jätteöm i magen vilket tydligen är en vanlig biverkning, men samtidigt är det inte bra att ha ont i magen när man har ett utomkveds som inte brustit, så det blev en extra sväng för att kolla för säkerhetsskull. Men efter ca 1 vecka började jag må bättre. Å andra sidan är jag generellt känslig mot läkemedel.

    Idag har jag förresten börjat blöda lite igen, ingen aning om det är någon mellan blödning eller om det är första mensen som kommit igång, det har ju iofs gått 4 veckor sedan mitt värde var under 20 (hört att kroppen kan sätta igång cykeln när hormonet är under 20) så förhoppningsvis är det mens (haha, aldrig varit så glad för de innan ;p). Isåfall skulle vi kunna börja försöka igen i september/oktober :D 


    mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • sanla

    Igår var mitt värde 11, så hoppas också på mens snart.

    Jag hade ont några dagar typ två veckor efter sprutan. Mer ömhetskänsla vid den drabbade äggledaren och tryckande smärta i höger bröst (alltså på den sidan den satt). Rätt igenom var det en konstant obehaglig känsla som gjorde mig illamående och helt slut. Åkte inför att kolls typ tredje dagen men inga tecken på bristning.

    Mariekarolina, vad menar du med inte bra med ont i magen om den inte brustit? Vilken sorts magont?

  • mariekarolina
    sanla skrev 2013-08-06 22:06:51 följande:
    Igår var mitt värde 11, så hoppas också på mens snart.

    Jag hade ont några dagar typ två veckor efter sprutan. Mer ömhetskänsla vid den drabbade äggledaren och tryckande smärta i höger bröst (alltså på den sidan den satt). Rätt igenom var det en konstant obehaglig känsla som gjorde mig illamående och helt slut. Åkte inför att kolls typ tredje dagen men inga tecken på bristning.

    Mariekarolina, vad menar du med inte bra med ont i magen om den inte brustit? Vilken sorts magont?

    Jag formulerade mig nog lite knasigt, men jag menade att har de inte brustit än så är ont i magen ett tecken på att det kan ha brustit, alltså att går man hemma och väntar på att medicinen ska värka och man får ont i magen kan det vara en "dålig" sak.

    Jag hade aldrig riktigt ont vid äggledaren förrän efter sprutan, så jag hade jättesvårt att bedömma vilken sorts ont som var okej att ha. Men jag känner igen jättemycket i de du skriver, hur de kändes efteråt. Jag hade också ett tryck som blev värre när jag gick, blev nästan anfådd av att gå 5 minuter och fick lägga mig ner för att det skulle gå över. Dom på sjukhuset hade ingen aning om varför jag mådde så :S

    Nu är jag nästan 100 på att det är mensen som kommit igång. Blöder som en mens och har min klassiska mensvärk. Skönt att kroppen kom igång fort :) 
    mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • sanla

    Bra att den kommit igång! Hur många veckor är det sedan hcg 0?

    Lycka till i framtiden!

  • sh80
    mariekarolina skrev 2013-08-07 09:20:33 följande:

    Jag formulerade mig nog lite knasigt, men jag menade att har de inte brustit än så är ont i magen ett tecken på att det kan ha brustit, alltså att går man hemma och väntar på att medicinen ska värka och man får ont i magen kan det vara en "dålig" sak.

    Jag hade aldrig riktigt ont vid äggledaren förrän efter sprutan, så jag hade jättesvårt att bedömma vilken sorts ont som var okej att ha. Men jag känner igen jättemycket i de du skriver, hur de kändes efteråt. Jag hade också ett tryck som blev värre när jag gick, blev nästan anfådd av att gå 5 minuter och fick lägga mig ner för att det skulle gå över. Dom på sjukhuset hade ingen aning om varför jag mådde så :S

    Nu är jag nästan 100 på att det är mensen som kommit igång. Blöder som en mens och har min klassiska mensvärk. Skönt att kroppen kom igång fort :) 

    Härligt att din kropp verkar ha kommit igång, det är märkligt att man kan längta till mensen. Men det gör jag verkligen också...

    Vad skönt att ni kan börja försöka snart igen, stort lycka till. 
  • mariekarolina

    11/7 var HCG 50, 18/7 var det 9,9 så jag vet inte exakt när det låg på 0 då jag slutade gå på blodproven när det visade 9 men jag har hört från andra att kroppen kan börja sätta igång att förbereda ägglossning/mens när det är under 50. Men ca 2 - 3 veckor tog det innan mensen kom igång efter värdet närmade sig 0. Jag hade räknade med att det skulle ta mycket längre tid så blev lite chockad, men glad såklart också. Kroppen är otrolig!

    Tack för lyckoönskningarna, önskar er stort lycka till också <3 


    mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • sh80

    Nu har mitt hcg värde börjat gå ner, första kollen efter sprutan idag. Känns så skönt att det snart är "över", så att vi kan gå vidare.

    Hade en ganska bra läkare idag, jag har ju fått nya varje gång i princip. Passade på att fråga en del om hur det blir nu, men som jag (och ni säkerligen) anat så går det ju inte att göra mycket. Eftersom det här var första gången jag var gravid, så är det bara försöka igen och hoppas på det bästa.

    Han tyckte vi kunde börja försöka igen i mitten av oktober ungefär. 

          

  • sanla

    Så bra sh80...

    Mitt hcg är på noll nu. Läste någonstans att man kunde börja med folsyra nu igen eftersom cellgiftet slog ut allt det.

    När det här var första gången man var "gravid" inser man att det känns så komplex händelse: det är ju både positivt och negativt på en och samma gång.

    Träffade min läkare/psykiatriker förra veckan då jag har bipolär sjukdom. Hon menade att det var positivt ändå att jag och min man kan bli gravida ihop. Ibland känns det så skönt att få positiva kommentarer. Det betyder så mycket. På KK var de ju bara stressade hela tiden och hann aldrig ta upp framtiden.

    Nästa vecka fertilitetsgynekologen, får se vad han säger och spolning vs not spolning.

    Efter det som hänt är man bara så skör på det som hände. Iof bär ju jag också på mycket annat som sammantaget kommer upp.

    Har bara sagt om det inträffade till några i min krets. En kompis syster hade haft två utomkvedshavandeskap. Känns inte roligt att referera till. Å andra sidan får man tänka att många blir gravida efter det här.

    Min psykiater sa också X om det här. Har sett andra också skriva detta och jag tror det är sjukvården interna beteckning. Tycker inte om begreppet när man upplevt det. Som gammal ingenjör är X en okänd variabel. Är det så jag ska förhålla mig till det som hände, något okänt? Ja ja inget viktigt bara något jag funderade över..

    Lycka till för er båda!

  • sanla

    Info: fertilitetsgynekologen sa att fördelarna med att göra ultraljud och spolning väger så mycket över riskerna att få infektion, så har nu bokat in mig på det. Spolning kan ju också ge bättre passage och man kan ha större chans för graviditet precis efter det.

    Vi försöker på igen om någon månad. Utreder oss för diverse och ställer oss i IVF kö som ändå är 6-12 månader ifall att det behovet uppstår..

    Hursomhelst påtala han ändå fördelen med att vi blev gravida men med ett "hinder". Chanserna ser goda ut men sedan finns det ju inte några garantier - som allt annat i livet

  • sh80

    Vad bra att ni ska göra det! Får man göra det bara man vill, eller måste det vara att man är under utredning på något vis?

Svar på tråden Ultraljud, spolning efter första utomkveds?