• Anonym (hungrig)

    Hur få tag på mat? Svälter här :(

    Vet inte vad jag ska göra! För två veckor sedan flyttade jag ifrån mitt familjehem till egen lägenhet. Min socialsekreterare var då på semester men skulle komma tillbaka om två dagar. Hade 43 kr kvar då, inga problem att leva på det i två dagar. Blev dock tvungen att köpa allergimedicin, men två dagar utan mat gör inte så mycket, tänkte jag. Ringde till min socialsekreterare efter två dagar men hon hade förlängt sin semester och skulle återkomma om fem dagar. Jag tänkte att nu kan jag fasta en vecka utan möjlighet till mat vilket jag gjorde, för att gå ner i vikt. Fast jag mådde verkligen dåligt. När hon på soc tillslut kom tillbaka, så sa hon att hon skulle fixa pengarna så snabbt som möjligt. Hon skulle bara prata med vuxenavdelningen först osv, eftersom jag ska flyttas över dit. Nu en vecka senare har jag fortfarande inte fått några pengar! Igår gick jag dit, då lovade hon att jag skulle få pengarna idag. Klockan två skulle dom överföra pengarna till mitt konto. Jag var nyss in och tittade - inga pengar.

    Jag mår jättedåligt nu och behöver verkligen äta något. Jag har ont i magen, mår illa, har huvudvärk, känner mig yr, skakig, svettas/fryser om vart annat. Jag har bara druckit vatten i två veckor! Nu orkar jag knappt stå på benen. Och mitt CSN kommer inte än på någon vecka heller. 

    Har letat pantburkar idag i flera timmar men hittade inte en enda som gick att panta. :/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 17:42
    Och för er som kommer säga "skaffa dig ett jobb och sluta lev på soc" så kan jag säga med en gång att jag fortfarande studerar på gymnasiet.

  • Svar på tråden Hur få tag på mat? Svälter här :(
  • MrsPenn
    Anonym (hungrig) skrev 2013-08-16 16:02:25 följande:
    Tack för tipset! Det ska jag testa göra nu när jag fått matpengar :)
    Bra. Godast blir det om du kör allt i mixer efter kok.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Oförglömlig

    vet inte om du fått hjälp men på Facebook finns det en sida Siris änglar där man kan få hjälp med mat, då lägger hon ut en annons med ditt område och ser om det finns folk som vill skänka till dig som behöver. är själv aktiv där. 

  • Anonym (bull)
    Anonym (skandal) skrev 2013-08-16 12:45:02 följande:
    TS har inte rätt till studielån. Däremot får hon studiebidrag precis som alla andra gymnasister. Jag har aldrig hört talas om att soc skulle tvinga tonåringar att hoppa av gymnasiet för att få bidrag. Det skulle nog bli en förlustaffär för skattebetalarnas del i så fall. Hopplöst att få jobb utan gymnasiekompetens så som arbetsmarknaden ser ut idag!

    Dom tvinga inte mig, dom gav mig alternativet att ta lån eller hoppa av. De har regler att följa. Sen vet jag att många har svårt att tro att vi har hemlösa svältande barn i välfärdssverige men det är den sidan som sällan kommer fram. Csn ger en vis del bidrag en vis del lån. Hon får ansöka efter lån delen med, blir hon nekad är det en annan sak.
  • Anonym (bull)
    Neelah skrev 2013-08-16 13:08:41 följande:
    Tyvärr är det nog så att socialen behandlade ditt ärende fel, för om du fortfarande gick på gymnasiet och var under 21 så skulle de ha hjälpt dig ekonomiskt. De gör inte alltid rätt. Jag fick inte heller hjälp från dem när jag behövde, men i mitt fall hörde de av sig några månader senare och sa att de hade gjort fel. Nån kompensation för mitt och min familjs lidande fick jag aldrig, men en ursäkt och ett erkännande var bättre än inget.
    Följ dina drömmar var de än leder

    Jag va 20 och hade sista året på gymnasiet kvar. Har aldrig fått någon ursäkt eller erkännande om fel behandling. Bara fått skulder. Tror sällan de gör rätt. En gång va jag skriven på en ort men bodde på en annan och fick inte hjälp på nio månader eftersom de va olika regler i de olika kommunerna (där jag bodde skulle man gå där jag va skriven, där jag va skriven sa jag skulle gå dit jag bodde, mycket rörigt) De kan bete sig som de vill känns de som..
  • Anonym (skandal)
    Anonym (bull) skrev 2013-08-16 17:20:30 följande:

    Dom tvinga inte mig, dom gav mig alternativet att ta lån eller hoppa av. De har regler att följa. Sen vet jag att många har svårt att tro att vi har hemlösa svältande barn i välfärdssverige men det är den sidan som sällan kommer fram. Csn ger en vis del bidrag en vis del lån. Hon får ansöka efter lån delen med, blir hon nekad är det en annan sak.
    Man har inte rätt att låna till gymnasiestudier förrän höstterminen det år man fyller 20. Innan dess ska föräldrarna försörja en, om man har några.
  • Sticka
    Oförglömlig skrev 2013-08-16 17:17:24 följande:
    vet inte om du fått hjälp men på Facebook finns det en sida Siris änglar där man kan få hjälp med mat, då lägger hon ut en annons med ditt område och ser om det finns folk som vill skänka till dig som behöver. är själv aktiv där. 
    Sökte på det, men fick inga träffar.


  • Anonym (bull)
    Anonym (skandal) skrev 2013-08-16 18:47:32 följande:
    Man har inte rätt att låna till gymnasiestudier förrän höstterminen det år man fyller 20. Innan dess ska föräldrarna försörja en, om man har några.

    Du kan söka från 16 års ålder men endast om du går på högskola (hur ofta det nu händer?) men annars kan du söka från 18års ålder,vanligast är att soc inte kräver att du söker det förrän du blir 20. Regler om csn lån/bidrag står på deras hemsida. Inte svårt att ta reda på.
  • Anonym (skandal)
    Anonym (bull) skrev 2013-08-17 06:20:03 följande:

    Du kan söka från 16 års ålder men endast om du går på högskola (hur ofta det nu händer?) men annars kan du söka från 18års ålder,vanligast är att soc inte kräver att du söker det förrän du blir 20. Regler om csn lån/bidrag står på deras hemsida. Inte svårt att ta reda på.
    Men nu får du ge dig! Jag skrev ju gymnasiestudier. Det är nämligen det som TS ågnar sig åt. Vilka regler som gäller för högskolestudier är inte relevant i denna tråden.
  • MLB
    Anonym (Vart?) skrev 2013-08-17 13:32:30 följande:
    Vart i Sverige bor TS?
    Klicka pa visa endast, hon har skrivit att hon har skyddat boende.
  • Anonya

    Det är Saris änglar, inte Siris som det står här ovan. Aldrig hört talas om dem förr, men låter fint.

  • Anonym (mamma)

    Hur har det gått för dig TS? Har du fått pengarna och har Sociala varit hem till dig? Har tänkt på dig, fy vad hemskt att vara utan mat så länge, jag har ett barn som är 19 år och när jag tänkte på att han skulle sitta ensam och svälta och vara ledsen höll mitt hjärta på att brista, nä inga, varken barn elr vuxna ska svälta 2013.

    Men som nån skrev finns det många billiga alternativ, du kan också göra storkok av typ köttfärssås och chili con carne osv, köp storpack med köttfärs då brukar det oftast vara billigare.  Håll utkik efter bra klipp på mataffären. Jag är sjukskriven och min man har eget företag och i början när han startade upp det hade vi det kärvt, då har vi 3 barn också. Jag köpte ofta på extrapriser, storhandlade och kollade runt. Nyckelordet är planering för att få pengarna att räcka.
    Hoppas allt går dej väl och lycka till, det är bra att du har framtidsplaner, man når dit om man kämparGlad

  • Anonym (Myself)
    J1983 skrev 2013-08-15 09:45:59 följande:

    Fast det är klart att det kan bli ett nödläge av svält. Däremot kan jag väl undra om man är redo att klara sig själv om man trots etablerad kontakt med soc inte söker hjälp till mat för att ens handläggare är på semester, är sjuk eller vadsom.
    Detta har inget med att göra om TS är redo att klara sig själv eller inte. Jag tycker hon verkar väldigt förståndig, och därtill ödmjuk och trevlig! 
    TS är tyvärr varken den första eller sista som blivit nekad pengar p g a att handläggaren varit på semester, vårdat sjukt barn, varit på tjänsteresa och bla bla bla. Det brukar inte finnas någon ersättare, utan folk får snällt vänta tills rätt handläggare behagar vara på plats igen. Jag vet mer än en person som råkat ut för detta. Sen finns det naturligtvis sämre och bättre organiserade soc-kontor, men alltså detta är alltför vanligt.
  • Anonym (Myself)
    TheCoopers skrev 2013-08-16 14:13:37 följande:
    Det är väl inte så att alla bor nära en bonde ...
    Precis, och det är i allmänhet inte morötter bönderna odlar på sina åkrar!
  • Anonym (Myself)
    MrsPenn skrev 2013-08-16 14:35:10 följande:
    Men alltså seriöst. Man kan få en STOOOR påse gul lök för en tia och en ganska stor påse potatis för kanske en tjuga.
    Köper man sen till ett paket buljongtärningar så kan man göra sig en närande, nyttig, god och billig soppa som man kan värma upp varje dag.
    Några kronor till och man kan slänga i morotsslantar.

    Vad hjälper det hur stor påse lök man kan få om man inte ens har en tia?
Svar på tråden Hur få tag på mat? Svälter här :(