• Anonym (hungrig)

    Hur få tag på mat? Svälter här :(

    Vet inte vad jag ska göra! För två veckor sedan flyttade jag ifrån mitt familjehem till egen lägenhet. Min socialsekreterare var då på semester men skulle komma tillbaka om två dagar. Hade 43 kr kvar då, inga problem att leva på det i två dagar. Blev dock tvungen att köpa allergimedicin, men två dagar utan mat gör inte så mycket, tänkte jag. Ringde till min socialsekreterare efter två dagar men hon hade förlängt sin semester och skulle återkomma om fem dagar. Jag tänkte att nu kan jag fasta en vecka utan möjlighet till mat vilket jag gjorde, för att gå ner i vikt. Fast jag mådde verkligen dåligt. När hon på soc tillslut kom tillbaka, så sa hon att hon skulle fixa pengarna så snabbt som möjligt. Hon skulle bara prata med vuxenavdelningen först osv, eftersom jag ska flyttas över dit. Nu en vecka senare har jag fortfarande inte fått några pengar! Igår gick jag dit, då lovade hon att jag skulle få pengarna idag. Klockan två skulle dom överföra pengarna till mitt konto. Jag var nyss in och tittade - inga pengar.

    Jag mår jättedåligt nu och behöver verkligen äta något. Jag har ont i magen, mår illa, har huvudvärk, känner mig yr, skakig, svettas/fryser om vart annat. Jag har bara druckit vatten i två veckor! Nu orkar jag knappt stå på benen. Och mitt CSN kommer inte än på någon vecka heller. 

    Har letat pantburkar idag i flera timmar men hittade inte en enda som gick att panta. :/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 17:42
    Och för er som kommer säga "skaffa dig ett jobb och sluta lev på soc" så kan jag säga med en gång att jag fortfarande studerar på gymnasiet.

  • Svar på tråden Hur få tag på mat? Svälter här :(
  • Skummonova

    Men kan alla fatta att just betalning för skolmat ser olika ut i olika kommuner / skolor !?

    En av mins söner får köpa matkuponger till skolmat VARJE månad till en kostnad av 720 kr

    En del får betala per termin
    Priset varierar
    En del är gratis 


    On duty !
  • Anonym (bull)
    Neelah skrev 2013-08-16 09:28:11 följande:
    Fast du kanske hade en familj? Det finns undantag, som exempelvis om man inte har några föräldrar som kan försörja en. Har man föräldrar så är de försörjningsskyldiga tills du är 21 under tiden som du går i skolan, men om du inte har några föräldrar så går kommunen in och tar över det ansvaret.
    Följ dina drömmar var de än leder

    Jag bodde i trapphus uppe vid vinden alt hos vänner när någon släppte in mig, jag har inga föräldrar och lämnade min fosterfamilj när jag va 13 av olika skäl och haft kontakt med soc då fram tills jag blev 25 och äntligen stod på egna ben. Har nu familj då jag inte tog deras "råd" att skaffa barn när jag va 20.. Efter mina 12 år med soc vet jag att har du rätt till csn ska de ta de. Då har du inte längre någon rätt till deras försörjningsstöd så då e de csn ts ska kontakta ang fler bidrag/lån. Som sagt är kyrkan en annan möjlighet, behöver inte va inskriven de hjälper ändå.
  • Anonym (skandal)
    Anonym (bull) skrev 2013-08-16 12:35:14 följande:

    Jag bodde i trapphus uppe vid vinden alt hos vänner när någon släppte in mig, jag har inga föräldrar och lämnade min fosterfamilj när jag va 13 av olika skäl och haft kontakt med soc då fram tills jag blev 25 och äntligen stod på egna ben. Har nu familj då jag inte tog deras "råd" att skaffa barn när jag va 20.. Efter mina 12 år med soc vet jag att har du rätt till csn ska de ta de. Då har du inte längre någon rätt till deras försörjningsstöd så då e de csn ts ska kontakta ang fler bidrag/lån. Som sagt är kyrkan en annan möjlighet, behöver inte va inskriven de hjälper ändå.
    TS har inte rätt till studielån. Däremot får hon studiebidrag precis som alla andra gymnasister.

    Jag har aldrig hört talas om att soc skulle tvinga tonåringar att hoppa av gymnasiet för att få bidrag. Det skulle nog bli en förlustaffär för skattebetalarnas del i så fall. Hopplöst att få jobb utan gymnasiekompetens så som arbetsmarknaden ser ut idag!
  • Neelah
    Anonym (bull) skrev 2013-08-16 12:35:14 följande:

    Jag bodde i trapphus uppe vid vinden alt hos vänner när någon släppte in mig, jag har inga föräldrar och lämnade min fosterfamilj när jag va 13 av olika skäl och haft kontakt med soc då fram tills jag blev 25 och äntligen stod på egna ben. Har nu familj då jag inte tog deras "råd" att skaffa barn när jag va 20.. Efter mina 12 år med soc vet jag att har du rätt till csn ska de ta de. Då har du inte längre någon rätt till deras försörjningsstöd så då e de csn ts ska kontakta ang fler bidrag/lån. Som sagt är kyrkan en annan möjlighet, behöver inte va inskriven de hjälper ändå.
    Tyvärr är det nog så att socialen behandlade ditt ärende fel, för om du fortfarande gick på gymnasiet och var under 21 så skulle de ha hjälpt dig ekonomiskt. De gör inte alltid rätt. Jag fick inte heller hjälp från dem när jag behövde, men i mitt fall hörde de av sig några månader senare och sa att de hade gjort fel. Nån kompensation för mitt och min familjs lidande fick jag aldrig, men en ursäkt och ett erkännande var bättre än inget.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Prins Williams Mamma
    Anonym (hungrig) skrev 2013-08-14 17:40:46 följande:
    Vet inte vad jag ska göra! För två veckor sedan flyttade jag ifrån mitt familjehem till egen lägenhet. Min socialsekreterare var då på semester men skulle komma tillbaka om två dagar. Hade 43 kr kvar då, inga problem att leva på det i två dagar. Blev dock tvungen att köpa allergimedicin, men två dagar utan mat gör inte så mycket, tänkte jag. Ringde till min socialsekreterare efter två dagar men hon hade förlängt sin semester och skulle återkomma om fem dagar. Jag tänkte att nu kan jag fasta en vecka utan möjlighet till mat vilket jag gjorde, för att gå ner i vikt. Fast jag mådde verkligen dåligt. När hon på soc tillslut kom tillbaka, så sa hon att hon skulle fixa pengarna så snabbt som möjligt. Hon skulle bara prata med vuxenavdelningen först osv, eftersom jag ska flyttas över dit. Nu en vecka senare har jag fortfarande inte fått några pengar! Igår gick jag dit, då lovade hon att jag skulle få pengarna idag. Klockan två skulle dom överföra pengarna till mitt konto. Jag var nyss in och tittade - inga pengar.

    Jag mår jättedåligt nu och behöver verkligen äta något. Jag har ont i magen, mår illa, har huvudvärk, känner mig yr, skakig, svettas/fryser om vart annat. Jag har bara druckit vatten i två veckor! Nu orkar jag knappt stå på benen. Och mitt CSN kommer inte än på någon vecka heller. 

    Har letat pantburkar idag i flera timmar men hittade inte en enda som gick att panta. :/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-14 17:42
    Och för er som kommer säga "skaffa dig ett jobb och sluta lev på soc" så kan jag säga med en gång att jag fortfarande studerar på gymnasiet.
    Förs pengarna över innan kl 2 sitter dom inne samma dag och efter kl 2 nästkommande dag.
    Williiam 110428 lilla bebisen bf 131208
  • MrsPenn

    Finns många pizzahak som har utkörning. (PS har inte läst tråden)


    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Anonym (ug?)
    MrsPenn skrev 2013-08-16 14:08:16 följande:
    Finns många pizzahak som har utkörning. (PS har inte läst tråden)
    Känner du till många pizzahak som ger bort gratis pizzor och dessutom levererar dem gratis?
  • TheCoopers
    Anonym (gratis mat) skrev 2013-08-16 09:55:49 följande:
    Är detta seriöst? Kan man inte köpa mat är det ju bara att gå ut och plocka den, när det är mitt i augusti. Nässlor, kirskål, frukter, bär. Gå ut på en bondes åker och "låna" en påse morötter, han lär knappast bli fattig för det. Och gå till bagerier på kvällen och be om att få dagens bröd innan de slänger det. Det är inte svårt att skaffa gratis mat bara man tänker till lite. 
    Det är väl inte så att alla bor nära en bonde ...
    I'm the me I choose to be ...
  • shelbyeleanore

    Socialen är skyldig att betala ut matpengar, oavsett om din handläggare är på semester eller inte.
    Men det kanske är annat när du fortfarande går på gymnasiet? Har hört att socialen inte hjälper då iofs.
    Har inte läst hela tråden, och det kanske är en känslig fråga, men dina föräldrar? eller släktningar? kan inte dom hjälpa till? :/ 

  • Anonym (... 2)
    MrsPenn skrev 2013-08-16 14:08:16 följande:
    Finns många pizzahak som har utkörning. (PS har inte läst tråden)
    Haha, hur skulle detta hjälpa?
Svar på tråden Hur få tag på mat? Svälter här :(