• Anonym (mamma)

    Vår son är aldrig nöjd

    Vår son som är 8 år (adopterad som 2-åring) är aldrig riktigt nöjd med tillvaron. Han vill hela tiden ha nya saker. Han tjatar, gnäller gråter och är arg på oss föräldrar som inte köper allt han vill ha. När han fyllde 8 år fick han en bmx-cykel som är något han länge längtat efter. Han fick själv följa med och välja cykel och det blev en svart. Han var jätteglad för cykeln, tills ett någon vecka senare då han kom på att han vill ha en röd istället. Nu har han slutat tjatat om en röd bmx. Nu tjatar han om en mountainbike istället. Alltid är det något som fattas.

    Jag tänker att det är helt normalt att vilja ha fler saker än de man har, men vår son tröttnar så fort på det han får och vill ha något annat. Dessutom är tjatet så ihärdigt, och ibland får han rejäla utbrott på grund av att vi inte köper det han vill ha. 

    Han står i kö för att utredas för adhd. Kan detta vara något som är kopplat till ev adhd? Eller kan det vara relaterat till hans start i livet? Han bodde de första 2 åren av sitt liv på barnhem. Jag tänker att han har det jobbigt, och att det för stunden känns bra när han får någon ny sak. När sedan glädjen över den nya saken minskar behöver han något nytt.

    Det är frustrerande med tjatet och utbrotten, samtidigt som det känns i hjärtat att han inte är mer tillfreds med livet som det är. Den stora frågan är om man kan göra något åt detta. Vi önskar ju att vår lille son ska må bra och känna sig nöjd.

  • Svar på tråden Vår son är aldrig nöjd
  • Anonym (samma här)

    Förut försökte vi argumentera men det går inte. Så nu säger vi bestämd att  han inte ska få och gå till sitt rum för att lugnar ner sig.

  • Anonym (Pepi)

    Vår son är nog ganska bortskämd om man ser till vad han får. Men han beter sig inte som ett bortskämt barn, tjatar sällan om saker, lånar gärna ut till kompisar, nöjd med det han har etc.

    Kanske är det inte så att man "skämmer bort" barnen? Kan det vara mer en fråga om personlighet?

  • SweeneyTodd
    Anonym (samma här) skrev 2013-09-12 16:33:22 följande:
    Min son är 11 år och är precis så. Han har Asperger.

    Varför skriver du att han har Asperger? Att din son beter sig som han gör har inget med Asperger att göra. Jag har Asperger, jag betedde mig verkligen inte som din son eller TS son när jag var barn.
  • Rosa Fluff

    Det kan absolut ha med att han är adopterad att göra. De flesta (inte alla) som är adopterade får en skadad anknytning i början av sitt liv. Detta påverkar mer än vad man tror. Det är inte fören på senare år man börjat forska om adoption och vad det innebär för barnet. Många (inte alla) växer upp och har skuldkänslor. De undrar varför deras föräldrar inte ville ha dem och de känner skuld mot adoptivföräldrarna, att de borde tacka och vara glada för att någon adopterade och ville ha dem. Många barn känner ilska mot livet och även sorg.

    För många adopterade barn blir det som för barn med missbrukande föräldrar. De får ett slags tomrum i sig. De blir, hur ska jag förklara, sökande.. De känner sig inte tillfredsställda med livet och med tillvaron. Som om de nästan inte kan vara helt helt lyckliga. De vill ha en sak och när de får den vill de ha nästa. Allt för att minska tomrummet som finns i hjärtat.

    Det ni kan göra är att prata med er pojke om adoptionen när han är redo. Försök att se till att han aldrig känner att han borde tacka er som tog emot honom. Sen får ni tyvärr stå ut. Oftast läker inte hålet i hjärtat förrän man når en viss personlig mognad och insikt om livet, man måste vara mogen att acceptera sitt förflutna och sin bakgrund.

  • Anonym (Adopterad/Indien)
    Rosa Fluff skrev 2013-09-12 19:34:46 följande:
    Det kan absolut ha med att han är adopterad att göra. De flesta (inte alla) som är adopterade får en skadad anknytning i början av sitt liv. Detta påverkar mer än vad man tror. Det är inte fören på senare år man börjat forska om adoption och vad det innebär för barnet. Många (inte alla) växer upp och har skuldkänslor. De undrar varför deras föräldrar inte ville ha dem och de känner skuld mot adoptivföräldrarna, att de borde tacka och vara glada för att någon adopterade och ville ha dem. Många barn känner ilska mot livet och även sorg.

    För många adopterade barn blir det som för barn med missbrukande föräldrar. De får ett slags tomrum i sig. De blir, hur ska jag förklara, sökande.. De känner sig inte tillfredsställda med livet och med tillvaron. Som om de nästan inte kan vara helt helt lyckliga. De vill ha en sak och när de får den vill de ha nästa. Allt för att minska tomrummet som finns i hjärtat.

    Det ni kan göra är att prata med er pojke om adoptionen när han är redo. Försök att se till att han aldrig känner att han borde tacka er som tog emot honom. Sen får ni tyvärr stå ut. Oftast läker inte hålet i hjärtat förrän man når en viss personlig mognad och insikt om livet, man måste vara mogen att acceptera sitt förflutna och sin bakgrund.
    Jamen, det är ju precis som skriver! 
  • Anonym (Adopterad/Indien)
    Anonym (Adopterad/Indien) skrev 2013-09-12 19:42:05 följande:
    Jamen, det är ju precis som skriver! 

     
    Precis som du skriver ska det vara!
  • Rosa Fluff
    Anonym (Adopterad/Indien) skrev 2013-09-12 19:43:00 följande:
    Precis som du skriver ska det vara!
    Tack. Har en hel del erfarenhet, dels genom närstående som är adopterade, är själv barn till alkoholister och jag läste mycket om det i en utbildning jag gick förra året.
  • Anonym (Adopterad/Indien)
    Anonym (mamma) skrev 2013-09-12 16:05:04 följande:
    Intressant att höra från någon som själv är adopterad. Var det här något som du mådde dåligt av som barn? Hur hanterade dina föräldrar situationen.
    Mådde inte dåligt som barn för jag fick alltid min vilja igenom, tyvärr. Var runt 20 år när problem började, kunde inte kompromissa med andra människor. 

    Har växt upp med en dysfunktionell familj, i början på 70-talet gjordes inte så noggranna utredningar vid adoption tyvärr.

    För några år sedan har det påbörjats en ADHD utredning och tror att jag har det. Så du är inte helt fel ute om du tror att din son har det.
  • YummyMami

    Mina hade missnöjesperioden när de var mellan åtta och tio, ALLA andra hade det så mycket bättre. Visst, det var säkert sant. Julafton grina de för de inte hade fått mer, samma födelsedagar. Mera ville ha mera.

    Jag ströp givandet till minimalt, de fick läsa sig vara tacksamma för det lilla. Idag lider de inte så mycket av det beteendet, inte så mycket i alla fall. Jag tror det är jätteviktigt att lära dem i den åldern att få saker är inte en självklarhet, annars riskerar de bli otacksamma odrägliga vuxna med en lång odräglig tonårsperiod.


    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Rosa Fluff

    Jag tror det är viktigt, rätta mig gärna om jag har fel Anonym/ adopterad att man som adoptivförälder försöker uppfostra sitt barn precis på samma sätt som man skulle gjort om det var ens biologiska barn. Med regler, ansvar och otroligt mycket kärlek.

    Sen tror jag det kan vara bra att försöka ha en öppen dialog om barnet behöver prata. Visa att barnet alltid kan komma och fråga saker om bakgrunden. Sen får man som förälder försöka ge information som man tror barnet kan hantera beroende på ålder och beroende på hur mycket information man har.

  • Anonym (Adopterad/Indien)
    Rosa Fluff skrev 2013-09-12 19:57:13 följande:
    Så skäm bort barnet med kärlek inte materiella ting. ; )
    Många kloka ord från dig! 
  • Rosa Fluff
    Anonym (Adopterad/Indien) skrev 2013-09-12 19:59:52 följande:
    Många kloka ord från dig! 
    Sitter med skitappen men säger tack igen och skickar ett hjärta. : )
  • Anonym (samma här)
    SweeneyTodd skrev 2013-09-12 19:30:54 följande:

    Varför skriver du att han har Asperger? Att din son beter sig som han gör har inget med Asperger att göra. Jag har Asperger, jag betedde mig verkligen inte som din son eller TS son när jag var barn.
    Det kan vi diskutera men då kappar vi TS tråd. Enligt Habilitering är typiskt för AS. Inte vet jag! Men mitt andra barn som inte har AS är inte så.

    Men det finns olika grader AS och ni är individer.
  • Anonym (Jag förstår)

    Det stämmer det du tror TS att din sons bortskämda beteende hänger i hop med ADHD. Min dotter blev ganska nyligen utredd och det har konstaterats att hon har ADHD. Hennes bortskämda beteende stämmer väl överens med andra föräldrars barn som även de har ADHD. Innan jag kände till det här kundre jag för mitt liv inte förstå hur och varför hon kunde uppföra sig så då vi alltid varit väldigt noga med att uppfostra henne för att just INTE bete sig så. Vi har haft många långa diskutioner min man och jag där vi försökt komma underfund med vad vi gjort för fel. När vi sedan fick veta att barn med ADHD ofta upplevs som bl.a. barnsliga och bortskämda fick vi ju vår förklaring. 

    Som du vet är det väldigt jobbigt för hela familjen att ha barn med ADHD och omgivningnen har ju ofta ingen som helst förståelse tyvärr.

    Lycka till!   

Svar på tråden Vår son är aldrig nöjd