• Anonym (Jag)

    Vill berätta om vår son

    När jag var sexton blev jag gravid. Pappan till barnet är min mycket, mycket äldre pojkvän. Han är i fyrtioårsåldern. Vi hade ett distansförhållande och träffades någon gång i månaden, aldrig mer. Vi hade pratat en del om vad som skulle hända om jag blev med barn. Han vägrade använda kondom men var även fast besluten att om jag bev gravid skulle jag göra abort. Punkt slut. Annars skulle han göra livet väldigt svårt för mig, sa han. Jag är själv emot aborter, tycker att ett liv är ett liv vare sig det är fött eller inte. Därför blev jag skräckslagen när jag märkte att jag blivit på smällen. Det gick mycket länge innan det överhuvudtaget syntes att magen växte, och ännu längre innan jag sa något till mina föräldrar. De blev vansinniga, krävde att jag skulle göra abort men eftersom jag tvärvägrade kunde de inte göra så mycket. Jag funderade länge men bestämde mig för att inte säga något till min kille. Jag skulle föda barnet i hemlighet, adoptera bort det och fortsätta livet som inget hade hänt. Jag lyckades dölja magen för min kille, jag ordnade så vi inte träffades de sista månaderna. Skyllde på skolarbete och stress. Jag fick hjälp av socialtjänsten att hitta ett hem till mitt barn. Dagen kom då jag skulle föda. Det blev en pojke. Han såg honom knappt, hann hålla honom en gång innan de tog honom. Min kille fick aldrig reda på något. Ingen fick reda på något, bara mamma, pappa och jag.
    Det har gått tre år sedan dess. Jag är idag nitton år, har hoppat av gymnasiet, flyttat hem till min kille. Han är fyrtiosex. Han har börjat prata om att skaffa barn, att han vill skaffa familj innan han blir för gammal. Jag kan inget annat än hålla med men varje gång han tar upp ämnet tänker jag på vår son. Jag vill så gärna berätta att han har ett barn, en lite kille på tre år, som springer omkring någonstans. Men han skulle slå ihjäl mig om han visste. Vad ska jag göra? Detta kör slut på mig!

  • Svar på tråden Vill berätta om vår son
  • Anonym (leah)
    Anonym (..) skrev 2013-09-13 16:44:55 följande:

    Många är lyckliga. De flesta strävar efter att bli lyckliga.
    Vad gör du för att bli lycklig? 

    Du är bara 19 år och har hela livet framför dig. 
  • Anonym (?)

    Där var 4 min i mitt liv jag aldrig kommer att få tillbaka..
    Ska man skapa en sådan här tråd kan man väl ändå se till att den är roande?
     

  • Anonym (Trött på er)
    Anonym (A) skrev 2013-09-13 21:49:46 följande:
    Fredagskväll gott folk
    lillajag82 skrev 2013-09-13 22:50:35 följande:
    Äsch..
    *insåg att det ju är fredag*
    mikipiki skrev 2013-09-13 23:09:01 följande:
    Fredag idag ja :)

    Har ni inget vettigare att skriva kan ni väl bara ge f*n idet?! Vilket problemfritt perfekt liv ni har om minsta lilla är "troll" och inte på riktigt. Saker som detta HÄNDER. Vakna! Tror ni inte på detta kan ni väl bara gå någon annansstans. Så patetiskt, ni vet ingenting om vad som är sant eller inte! Skitsamma vilken veckodag det är. 

  • Anonym (?)
    Anonym (Trött på er) skrev 2013-09-14 12:36:14 följande:
    lillajag82 skrev 2013-09-13 22:50:35 följande:Äsch..
    *insåg att det ju är fredag*

    Har ni inget vettigare att skriva kan ni väl bara ge f*n idet?! Vilket problemfritt perfekt liv ni har om minsta lilla är "troll" och inte på riktigt. Saker som detta HÄNDER. Vakna! Tror ni inte på detta kan ni väl bara gå någon annansstans. Så patetiskt, ni vet ingenting om vad som är sant eller inte! Skitsamma vilken veckodag det är. 

    Saker som detta händer inte i Sverige.

    Det är bara 10 svenskfödda barn per år som blir bortadopterade i dagens Sverige.

    Då måste socialen visa på att man är en extremt olämplig förälder. (Notera att det är socialen, inte de biologiska föräldrarna själva. Vilket betyder att man som biologisk förälder inte har något att säga till om, soc bestämmer om du ska adoptera bort barnet eller inte)

    Det är egentligen bara riktigt nerknackande, heroinmissbrukande, hemlösa som får göra något du säger.

    Så, jag ser minst två problem. Antingen bor TS inte i Sverige, vilket hon sagt att hon gör.

    Då är hon en av de här 10 som får göra något sådant, och dessa brukar knappt äga en telefon, eller ens ett par skor, och har väldigt sällan tillgång till internet. Fast det kanske är därför som TS inte uppdaterat på hela dagen, vad vet jag?
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2013-09-14 15:04:27 följande:
    Saker som detta händer inte i Sverige.
    Det är bara 10 svenskfödda barn per år som blir bortadopterade i dagens Sverige.
    Då måste socialen visa på att man är en extremt olämplig förälder. (Notera att det är socialen, inte de biologiska föräldrarna själva. Vilket betyder att man som biologisk förälder inte har något att säga till om, soc bestämmer om du ska adoptera bort barnet eller inte)
    Det är egentligen bara riktigt nerknackande, heroinmissbrukande, hemlösa som får göra något du säger.
    Så, jag ser minst två problem. Antingen bor TS inte i Sverige, vilket hon sagt att hon gör.
    Då är hon en av de här 10 som får göra något sådant, och dessa brukar knappt äga en telefon, eller ens ett par skor, och har väldigt sällan tillgång till internet. Fast det kanske är därför som TS inte uppdaterat på hela dagen, vad vet jag?
  • Anonym (Välj själv)

    TS!

    Om du mår bra (bästa alternativet?) av att leva med den här killen så fortsätt med det. 

    Tror du på riktigt att han kommer döda dig om du berättar? Eller, vad tror du, på riktigt, skulle hända? Kan du öppna dig för honom och hoppas på att ni får en bättre relation på så sätt?

    Men, även om du lever med en äldre man och även om du skaffar bra, så skapar du ett bättre liv för dig själv om du har en utbildning och träffar andra människor. Har du provat folkhögskola?

    Lycka till!
    (Alla kan bli lyckliga, men vissa måste jobba hårdare för det än andra...)
     

  • Anonym (. 2)

    Förstår din sorg över att få lämna bort ditt barn. Något sånt måste man få prata om, sörja.
    Låter hårt, men håller med om att denna mannen absolut inte är något för dig. Om 10-15 är är du fortfarande och ung och kan leva livet, då börjar han bli äldre och kommer inte alls hänga med i din takt. Det handlar inte bara om åldern, vem vill leva med och få barn med en man som skulle tvinga sin tjej till abort. Ett praktsvin utan skruppler som har ihop det med en så ung tjej.
    Ärlighet är a och o i ett förhållande. Det har inte ni, fortsätt ljug, gå bakom hans rygg, skaffa ett jobb och när du fått det en lägenhet och försvinn sedan så långt bort du kan. Du har nästan lika lång tid på dig som du har levt att skaffa dig en bra man, familj och ett bra liv med någon som älskar dig på riktigt och är snäll mot dig.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2013-09-14 15:04:27 följande:
    Saker som detta händer inte i Sverige.
    Det är bara 10 svenskfödda barn per år som blir bortadopterade i dagens Sverige.
    Då måste socialen visa på att man är en extremt olämplig förälder. (Notera att det är socialen, inte de biologiska föräldrarna själva. Vilket betyder att man som biologisk förälder inte har något att säga till om, soc bestämmer om du ska adoptera bort barnet eller inte)
    Det är egentligen bara riktigt nerknackande, heroinmissbrukande, hemlösa som får göra något du säger.
    Så, jag ser minst två problem. Antingen bor TS inte i Sverige, vilket hon sagt att hon gör.
    Då är hon en av de här 10 som får göra något sådant, och dessa brukar knappt äga en telefon, eller ens ett par skor, och har väldigt sällan tillgång till internet. Fast det kanske är därför som TS inte uppdaterat på hela dagen, vad vet jag?
    Om man inte vill ha barnet tar socialen hand om det.
  • Feryusu
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-19 09:53:43 följande:
    Om man inte vill ha barnet tar socialen hand om det.
    Men de adopterar inte bort barn hur som helst. Isåfall är barnet under lvu, och du är fortfarande förälder.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-19 09:53:43 följande:
    Om man inte vill ha barnet tar socialen hand om det.
    Det gör dem inte alls. De ser till så att en släkting till föräldern tar hand om barnet. Typ mormodern, moster, faster etc.
    Om inga släktingar finns (vilket det gör i ditt fall, du har själv sagt att du fortfarande bor hemma), så sätts barnet i ett jourhem och senare efter utredning, ett familjehem. Man kommer dock alltid att vara föräldern.
    Som sagt, det är bara 10 svenska barn som blir bortadopterade varje år.
    Att ditt barn skulle vara ett av dem är extremt högst osannolikt. 
  • Anonym (Välj själv)

    Som jourhemsmamma måste jag bara säga att det visst är fullt möjligt. Under 10 års tid har jag haft tre placerade barn som gått direkt till adoption, alla från unga mödrar. Jag har hämtat dem på BB, haft dem 2-8 månader och sedan skolat in dem med adoptivföräldrarna.

    Det är alltså precis som TS skriver. De barn som går direkt till adoption går INTE till familjehem utan till familjer som utretts för adoption genom familjerätten i den egna kommunen, om inte biomamman har andra önskemål. Socialen samarbetar i dessa fall med familjerätten och "tar alltså hand om det" precis som TS skriver.

     

  • Anonym (Välj själv)

    Och just det: 

    De barn som tas hand om socialen, oavsett det är LVU eller SoL-placering är de sam hamnar i familjehem. Det är oftast familjer som inte fungerar och som inte klarar av att ta hand om sina barn.

    En ficka eller en kvinna som väljer att adoptera bort sitt nyfödda barn gör det via socialen i Sverige idag. Det är verkligen inget konstigt med det. Förstår inte varför ni ifrågasätter det. 

  • Felaktigt

    Som "soc.tant" måste jag bara skriva att det är flera omständigheter i din text som låter märklig. För det första: som andra redan påpekat så "adopteras" inte barn bort på det sättet i Sverige. De placeras i familjehem antingen frivilligt eller via LVU. Det är först senare som det kan bli aktuellt med överflytt av vårdnaden till familjehemsföräldrarna. Du vet även ALLTID var ditt barn befinner sig...

    Och för det andra: direkt när barnet föds så görs en utredning för att fastställa vem som är pappa till  barnet... Du kan ju förvisso sitta och ljuga och säga att du inte vet, men det är inget du skriver om så jag ser det inte som troligt. Innan barnet placeras görs alltid en grundlig utredning av möjliga personer i ditt nätverk som kan ta hand om barnet, därför skulle de också vara mycket intresserade av att veta vem pappan är... 

  • Anonym (A-mamma)
    Felaktigt skrev 2013-09-22 15:14:25 följande:
    Som "soc.tant" måste jag bara skriva att det är flera omständigheter i din text som låter märklig. För det första: som andra redan påpekat så "adopteras" inte barn bort på det sättet i Sverige. De placeras i familjehem antingen frivilligt eller via LVU. Det är först senare som det kan bli aktuellt med överflytt av vårdnaden till familjehemsföräldrarna. Du vet även ALLTID var ditt barn befinner sig...

    Och för det andra: direkt när barnet föds så görs en utredning för att fastställa vem som är pappa till  barnet... Du kan ju förvisso sitta och ljuga och säga att du inte vet, men det är inget du skriver om så jag ser det inte som troligt. Innan barnet placeras görs alltid en grundlig utredning av möjliga personer i ditt nätverk som kan ta hand om barnet, därför skulle de också vara mycket intresserade av att veta vem pappan är... 
    Och även soctanter kan ha väldigt fel. Eftersom det inte sker så många spädbarnsadoptioner i Sverige verje år är det kanske svårt att hålla reda på fakta. Barn som de biologiska föräldrarna vill adoptera bort kan naturligtvis adopteras bort. Adoptionspapper skrivs på tidigast sex veckor efter förlossningen och under denna tid kan barnet vara i jourhem eller bli placerat direkt hos de blivande adoptivföräldrarna. Sedan tar det ganska många månader innan adoptionen blir slutgiltigt genomförd i tingsrätten. Om adoptionen är öppen eller inte är något som bestäms utifrån vad den biologiska föräldern vill.

    Sedan att pappan i detta fallet inte avslöjats kan man ju diskutera etik och moral med men man tog kanske hänsyn till TS unga ålder och pressade inte på?
  • Anonym (Välj själv)
    Felaktigt skrev 2013-09-22 15:14:25 följande:
    Som "soc.tant" måste jag bara skriva att det är flera omständigheter i din text som låter märklig. För det första: som andra redan påpekat så "adopteras" inte barn bort på det sättet i Sverige. De placeras i familjehem antingen frivilligt eller via LVU. Det är först senare som det kan bli aktuellt med överflytt av vårdnaden till familjehemsföräldrarna. Du vet även ALLTID var ditt barn befinner sig...

    Och för det andra: direkt när barnet föds så görs en utredning för att fastställa vem som är pappa till  barnet... Du kan ju förvisso sitta och ljuga och säga att du inte vet, men det är inget du skriver om så jag ser det inte som troligt. Innan barnet placeras görs alltid en grundlig utredning av möjliga personer i ditt nätverk som kan ta hand om barnet, därför skulle de också vara mycket intresserade av att veta vem pappan är... 
    Många kommuner i Sverige blir handfallna när en adoption kommer just för att de de är ganska ovanliga. Jag antar att ni inte haft någon i din kommun. Om flickan (oftast en ung tjej) vill håll adoptionen hemlig söker man naturligtvis inte i nätverket. Om fadern uppges som okänd kan han inte heller tillfrågas.

    I Stockholm med kranskommuner är det inte alls så ovanligt som i resten av landet. 
Svar på tråden Vill berätta om vår son