• Majblomma14

    Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??

    Imorse gjorde jag och min man ett tidigt UL hos min barnmorska. Enligt UL är jag nu i v.6+6 (jag trodde jag var i v.7+2). Det visade sig att det inte bara fanns ett hjärta, utan två (!!) små tickande hjärtan i var sin fostersäck, dvs. antagligen tvåäggstvillingar. Jag har (vad jag vet) inga tvillingar i släkten och vi blev gravida på naturlig väg (dvs. inte ivf).

    Jag blev fullständigt i chock faktiskt, så mycket blandade känslor på en och samma gång. Helt underbart att få se två hjärtan, jag som varit rädd för att inte se något hjärta alls!

    Vi har helt varit inställda på att göra ett moderkaksprov om några veckor, men nu vet jag inte om det går över huvud taget... mitt huvud är i fullständigt kaos av alla tankar.

    Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra mammor som liksom jag bär på tvillingar och beräknas föda runt maj 2014 (eller däromkring). Vi har en son som kommer vara lite mer än 3,5 år då.

    Hör av er så kan vi dela tankar och funderingar kring detta!!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 12:15
    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 17/5- Norrköping- 30 år
    Mimi02-BF 19/5-Stockholm-35 år
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-11 12:37
    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 15/5- Norrköping- 30 år
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-13 09:56

    Fisch-BF 19/3-Stockholm-31 år
    Chili123-BF 14/4-Stockholm-21 år
    Natalia83-BF 20/4-Norrköping-30 år
    JJB-BF 22/4-Uppsala-36 år
    Poppy75-BF 30/4-Stockholm-38 år
    Poufie-BF 1/5-Åland-21 år
    Saycheese-BF 3/5-Örebro-25 år
    SysterG-BF 5/5-Stockholm 37 år
    Majblomma14-BF 10/5- Stockholm- 37 år
    RonIsak-BF 10/5- Österbotten-28 år
    Josefin33-BF 11/5-Söderköping-33 år
    Erica80-BF 12/5- Ulricehamn-33 år
    Gravidmedtvillingar-BF 12/5-Söderköping-28 år
    Camo-BF 15/5- Stockholm- 40 år
    Viktoria0709-BF 15/5- Norrköping- 30 år
    Ulrika929-BF 17/5-Kumla
    Svinfantast-BF 20/5-Bromölla-27 år
    SamStewart-BF 22/5-Uppsala-39 år
  • Svar på tråden Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??
  • Majblomma14

    Oj här händer det grejer ser jag!! Spännande! Nu har vi ju gått så pass långt så att det måste ju vara okej om småttingarna tittar ut nu! Kul!!

    Ja det börjar bli väldigt tungt och ont nu på alla sätt och vis, men jag tänker så att det ska väl vara det för att man liksom ska känna sig 'redo'. Jag har exakt samma krämpor, symptom som jag hade i min förra graviditet vilket är lite fascinerande. Man minns det inte förrän man får uppleva dem igen. Vi ska på narkosbedömningssamtal (eller vad de kallar det) om exakt en vecka. Tror tiden kommer gå sjukt fort nu mot slutet och det dessutom är påsk.

    Gu vad spännande det är nu!!

    Gravidmedtvillingar: är du oxå med i FB-gruppen Tvillingar 2014?

  • Majblomma14

    Vi var förresten på TUL igår, förhoppningsvis det sista!! Tycker inte det ger så mycket, mer än att man ser att hjärtana slår och att det finns tillräckligt med fostervatten. BM som kollat de senaste gångerna har haft så svårt att mäta, jag får lägga mig åt ena hållet sen åt andra och hon beklagar sig hela tiden om hur svårt det är och när alla siffrorna är nedskrivna säger hon 'ja, jag kan ju ha fel'...ehh, det känns ju bra... Not! Nu senast var det dessutom en annan BM som var under utbildning och som skulle vara med o känna o klämma. Kan säga att mitt tålamod inte var på topp när man över huvud taget har svårt att ligga ned som det är just nu.

    Enligt beräkningarna ska båda ligga runt 2500kg nu så det var väl ok. Lite under kurvan båda två.

    Vad har era legat på?

  • Camo

    Gravidmedtvillingar - Jag förstår dig precis! Det skulle vara så härligt att få träffa våra småttingar men samtidigt vill jag verkligen inte pga min egen skull. :)

    Jag vill vara vaken vid kejsarsnittet men eftersom jag tar sprutor 2ggr/dag med blodförtunnande i ganska hög dos fortf skulle jag bli tvungen att sövas ifall förlossningen skulle starta innan det planerade snittet.

    Mitt minne är det si och så med tydligen... Vilket sjukhus har du planerat att föda på?

    Jag tycker att tiden släpar sig fram. Tur att det är påsk nu iaf så att sambon är hemma tillsammans med mig. Då kanske tiden går lite fortare. :) Citodonet är min lilla livlina just nu för att orka den här sista tiden. Jag tar iofs bara en halv tablett åt gången men det hjälper iaf så att jag kan pyssla med lite småsaker här hemma.

    När ska du tillbaka till sjukhuset för nästa koll?

  • Camo

    Majblomma- jag tycker inte heller att TUL ger så mkt längre så jag bad att få slippa gå varannan vecka som jag gjort hittills. Senast vi var på ett TUL var 26/3 och då låg bägge lite under kurvan men allt såg bra ut. Nästa vecka har jag det sista inplanerade TUL så det ska bli spännande att se hur mkt de växt då. Det känns som att de vuxit till sig ganska mkt sedan dess för min mage är helt ofattbart stor! Det ser ut som om jag stoppat in en pilatesboll innanför tröjan :)

    Trist att BM som gör UL på dig verkar vara så osäker och att dessutom få ytterligare en som är under upplärning... Vilket tålamod du måste ha! :)

    Jag har haft en läkare som har gjort alla UL på mig och hon är superproffsig. Utöver det har vi ju även gjort flera UL hos Kardiologen, det senaste var i förra veckan när hon lyckades ta den fina profilbilden på vår pojke.

    Idag var jag på sjukhuset för att ta blodprov pga de sprutor jag tar med blodförtunnande så att de kan bedöma min medicinering inför snittet. Jag tog taxi både dit och hem för jag fixar inte att åka kommunalt en timme dit å en timme hem just nu.

    När jag ändå var på sjukhuset passade jag på att gå in i en affär som säljer stödstrumpor. När jag visade mina ben och fötter utbrast bägge två som jobbar där "Men kära nån vad du är svullen! Det där måste göra jätteont! Hur mår du?"

    Deras kommentarer gjorde såklart att jag började gråta. Det ÄR jobbigt med foglossning, svullna ben etc etc och jag brister ut i gråt ganska ofta hemma inför min sambo men inte framför främmande personer. Jäkla gravidhormoner!! :)

    Nu är det iaf inte så lång tid kvar. Får verkligen hoppas att tiden går fort fram till snittet för jag tycker att den släpar sig fram just nu. Tur som sagt att det är påsk så att familj och vänner är lediga på dagarna.

  • Majblomma14
    Gravidmedtvillingar skrev 2014-04-17 13:43:34 följande:

    Idag blev vi tvillingföräldrar. Skriver mer senare sen


    Men oj, stort stort grattis!! Vad spännande! Hoppas du vill dela med dig och berätta senare!!!
  • Majblomma14

    Camo: Hur mår du? Imorgon ska vi på inskrivning/narkossamtal på BB inför kejsarsnittet om exakt en vecka. Ska ni oxå dit i veckan? Jag har väldigt mycket sammandragningar, även när jag sitter o ligger ned. Har även fått lite förvärkar. Men annars verkar det lugnt för min del. Spännande att se om man kommer gå tiden fram till nästa tisdag!!!

  • Gravidmedtvillingar

    Jag låg inne förra måndagen för täta sammandragningar men var bara öppen två centimeter o livmodertappen var några centimeter. Så på tisdagen ville jag åka hem än att ligga på förlossningen o bara vänta. Sedan på onsdagen så kändes det ganska lugnt o då tänkte jag att jag säkert skulle få gå till den 29 april ändå.

    Natten till torsdag kl 01:30 så vakna jag med sammandragningar med 3-4 min mellan. Jag gick o funderade på hur länge jag vågade gå hemma. Men tillslut vid 02:45 kände jag att det inte gick mer. Fixa barnvakt till stora barnen, så kl. 04 var vi inne på förlossningen.

    Väl inne där så var jag bara öppen 3 cm o en bit kvar på livmodertappen, jag trodde inte det var sant. Så tätt som värkarna kom vid det laget. Lustgas vid kl.17, o det kändes så skönt. Även om jag blir mega yr av det o mår illa så hjälpte det verkligen mig i det skedet. Skönt!

    Sen kände bm igen kl. 06 fortfarande 3 cm men tappen var utplånad.där kom ändå frustrationen. Jag bad om ryggbedövning, som jag trodde jag skulle klara mig utan. Men den smärtan. Det gick bara inte. Läkaren hade problem att sätta Eda på grund av mina täta värkar. Men tillslut så. Efter 20 min. Kände jag att den börja verka. Kl var nu 08. Bm kände igen. O då kände hon huvudet. O jag hamna i ett litet chocktillstånd. Men sen så kände jag hur det tröck på och började krysta. Två krystvärkar så var pojken ute. Närmare bestämt 09:14. Sedan låg ju flickan tvärläge, läkaren som skulle föra ner henne började nynna på nån sång o jag blev så förbannad, kände att han va ofokuserad på mig o mitt andra barn. O sen var jag väl rädd eftersom jag visste att jag skulle föda fram en till. Men det gick fort 09:25 var hon ute med huvudet först hon med. Allt gick jätte bra över förväntan ändå. När jag tittar tillbaka. Pojken vägde 2805 gram 48 lång, flickan vägde 2845 gram 48 lång.

  • Majblomma14
    Gravidmedtvillingar skrev 2014-04-22 21:09:09 följande:

    Jag låg inne förra måndagen för täta sammandragningar men var bara öppen två centimeter o livmodertappen var några centimeter. Så på tisdagen ville jag åka hem än att ligga på förlossningen o bara vänta. Sedan på onsdagen så kändes det ganska lugnt o då tänkte jag att jag säkert skulle få gå till den 29 april ändå.

    Natten till torsdag kl 01:30 så vakna jag med sammandragningar med 3-4 min mellan. Jag gick o funderade på hur länge jag vågade gå hemma. Men tillslut vid 02:45 kände jag att det inte gick mer. Fixa barnvakt till stora barnen, så kl. 04 var vi inne på förlossningen.

    Väl inne där så var jag bara öppen 3 cm o en bit kvar på livmodertappen, jag trodde inte det var sant. Så tätt som värkarna kom vid det laget. Lustgas vid kl.17, o det kändes så skönt. Även om jag blir mega yr av det o mår illa så hjälpte det verkligen mig i det skedet. Skönt!

    Sen kände bm igen kl. 06 fortfarande 3 cm men tappen var utplånad.där kom ändå frustrationen. Jag bad om ryggbedövning, som jag trodde jag skulle klara mig utan. Men den smärtan. Det gick bara inte. Läkaren hade problem att sätta Eda på grund av mina täta värkar. Men tillslut så. Efter 20 min. Kände jag att den börja verka. Kl var nu 08. Bm kände igen. O då kände hon huvudet. O jag hamna i ett litet chocktillstånd. Men sen så kände jag hur det tröck på och började krysta. Två krystvärkar så var pojken ute. Närmare bestämt 09:14. Sedan låg ju flickan tvärläge, läkaren som skulle föra ner henne började nynna på nån sång o jag blev så förbannad, kände att han va ofokuserad på mig o mitt andra barn. O sen var jag väl rädd eftersom jag visste att jag skulle föda fram en till. Men det gick fort 09:25 var hon ute med huvudet först hon med. Allt gick jätte bra över förväntan ändå. När jag tittar tillbaka. Pojken vägde 2805 gram 48 lång, flickan vägde 2845 gram 48 lång.


    Gjorde sammandragningarna du kände hemma ont? Jag känner jättemycket sammandragningar och tryck nedåt, lite molvärk (förvärkar) emellanåt men sammandragningarna gör inte ont. Magen blir bara stenhård...
  • Gravidmedtvillingar

    Hmm.. Jag tyckte jag kunde känna en viss skillnad mot de tidigare sammandragningarna. De gjorde ont. Svårt att förklara men det var som jag mer o mer kände att det här är inte normala sammandragningar. Kroppen bara visste.

  • Viktoria0709

    Hejsan allihopa. Har glömt familjeliv helt tyvärr. Fick mina små den 12/3 i v 30+5. Det har gått bra trots allt o vi njuter av livet. Läs mer i bloggen ; Http://www.vickiz.blogg.se Har ni Facebook så rekommenderar jag er o komma med i gruppen tvillingar 2014 Massa underbara människor. Ha e underbar helg! Mvh Vickan i Norrköping


    Cornelia o7 Nathalie o9 Jennifer & Sebastian 14
  • Majblomma14

    Hej! Vet inte om någon läser denna tråd längre, men i söndags (1 vecka sen) kom våra tvillingar! Två dagar före planerat ks. Allt gick bra och de mår jättebra. Såå skönt att de är ute nu!!! Kämpa på ni som inte har fått era små än!

  • Cinnicon
    Majblomma14 skrev 2014-05-04 02:37:21 följande:
    Hej! Vet inte om någon läser denna tråd längre, men i söndags (1 vecka sen) kom våra tvillingar! Två dagar före planerat ks. Allt gick bra och de mår jättebra. Såå skönt att de är ute nu!!! Kämpa på ni som inte har fått era små än!

    Åh. Va fina!! Grattis! Så mycket hår! :D jätte söta!
  • Grimm

    Jag måste också säga grattis även om jag bara trilla in på denna tråden, och lycka till alla ni andra och särskilt du Camo som jag lärde känna på en tidigare tråd! :)

  • babylove78

    Trilla också in på tråden av nyfikenhet lycka till camo på förlossningen! Kul att höra hur det går för dig vi har ju följts åt en bit av resan kram

    Kul se dig Grimm

Svar på tråden Finns det fler som väntar tvillingar i maj 2014??