• Unis

    Flickan ska få namnet Cassandra.

    Prinsessan Madeleines och Chris dotter ska få namnet Cassandra.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flickan ska få namnet Cassandra.
  • Voluptuous Shalimar
    knäckehäxa skrev 2014-02-02 13:33:02 följande:

    Jag har inte påstått att de måste döpa sitt barn till något 'kungligt'. Men däremot tror jag att Madeleine o Chris har bättre smak än o döpa sitt barn till cassandra.
    Nej nej, jag menade inte att du sagt det, jag syftade på alla dessa listor över "lämpliga" namn (pfft) som dyker upp här och där. 

    Jag tycker nog att Cassandra är vackrare än tex Hilda, Gunilla, Bodil eller Kerstin, trots att de senare är traditionella svenska namn som låter väldigt ordentliga och rejäla.
  • msemse
    Dianne skrev 2014-02-01 08:28:33 följande:
    Så länge som Madeleine drar pengar ur statskassan, så har vi i alla fall var sin liten andel i det allihopa!

    För folk som jobbar statligt/kommunalt får inte sin lön från statskassan? :P


    Du vet väl att Madeleine sitter inte bara på sitt arsle och rullar tummarna? Du vet väl att hon gör en hel del välgörenhetsarbete och liknande och medverkar på olika möten och events som representant för Sverige?

    Så hennes lön kommer från statskassan, ja, precis som många andra svenskars :)

  • knäckehäxa
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-02 13:59:37 följande:
    Nej nej, jag menade inte att du sagt det, jag syftade på alla dessa listor över "lämpliga" namn (pfft) som dyker upp här och där.  Jag tycker nog att Cassandra är vackrare än tex Hilda, Gunilla, Bodil eller Kerstin, trots att de senare är traditionella svenska namn som låter väldigt ordentliga och rejäla.

    Hilda o Kerstin kan jag tycka är ganska fina dock. :) men jag tror inte de känner och har samma press som Victoria o Daniel att välja ett kungligt namn. Chris är ju dessutom inte härifrån o namnet måste passa i hans land också.
  • Dianne
    msemse skrev 2014-02-02 14:02:24 följande:

    För folk som jobbar statligt/kommunalt får inte sin lön från statskassan? :P


    Du vet väl att Madeleine sitter inte bara på sitt arsle och rullar tummarna? Du vet väl att hon gör en hel del välgörenhetsarbete och liknande och medverkar på olika möten och events som representant för Sverige?

    Så hennes lön kommer från statskassan, ja, precis som många andra svenskars :)


    Arbetet för Childhood är inget som kommer Sverige till godo (men naturligtvis fint och bra ändå). Dock har det stått i flera källor, att Madeleine bara är en galjonsfigur för stiftelsen. Dyker upp för att bli fotograferad och intervjuad och så. Men att hon sällan är där till vardags.
  • Krascha

    Tycker det är fint! Fast kan bero på jag har en SKITHET kompis som heter så.

  • Dianne
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-02 13:59:37 följande:
    Nej nej, jag menade inte att du sagt det, jag syftade på alla dessa listor över "lämpliga" namn (pfft) som dyker upp här och där. 

    Jag tycker nog att Cassandra är vackrare än tex Hilda, Gunilla, Bodil eller Kerstin, trots att de senare är traditionella svenska namn som låter väldigt ordentliga och rejäla.
    Ja, de namnen som du räknar upp nu skulle i stället vara för "bonniga". Det man önskar på ett barn till en prinsessa, är väl ett namn som både passar i Sverige och betraktas som svenskt (även om det kan ha sitt ursprung i t.ex. Frankrike, Rommarriket eller Bibelns länder), samtidigt som det har en viss längd och stilnivå och har burits av europeiska kungligheter tidigare.

    ...men något jag skulle tycka var kul, skulle vara om de skulle våga göra som det norska kronprinsparet, och ta ett fornnordiskt drottningnamn. Typ Sigrid, efter Sigrid Storråda! Fast jag tror inte att Madeleine är så historiskt bevandrad...
  • Lindsey Egot the only one
    Dianne skrev 2014-02-03 17:07:58 följande:
    Arbetet för Childhood är inget som kommer Sverige till godo (men naturligtvis fint och bra ändå). Dock har det stått i flera källor, att Madeleine bara är en galjonsfigur för stiftelsen. Dyker upp för att bli fotograferad och intervjuad och så. Men att hon sällan är där till vardags.
    Att arbeta på läkare utan gränser ger inte heller något för Sverige! Ändå arbetar många svenska usk, ssk och läkare i den organisationen.
  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-03 17:20:34 följande:
    Att arbeta på läkare utan gränser ger inte heller något för Sverige! Ändå arbetar många svenska usk, ssk och läkare i den organisationen.
    Ja, och jag har inte heller sagt att det är något fel.
  • Lindsey Egot the only one
    Dianne skrev 2014-02-03 17:11:42 följande:
    Ja, de namnen som du räknar upp nu skulle i stället vara för "bonniga". Det man önskar på ett barn till en prinsessa, är väl ett namn som både passar i Sverige och betraktas som svenskt (även om det kan ha sitt ursprung i t.ex. Frankrike, Rommarriket eller Bibelns länder), samtidigt som det har en viss längd och stilnivå och har burits av europeiska kungligheter tidigare.

    ...men något jag skulle tycka var kul, skulle vara om de skulle våga göra som det norska kronprinsparet, och ta ett fornnordiskt drottningnamn. Typ Sigrid, efter Sigrid Storråda! Fast jag tror inte att Madeleine är så historiskt bevandrad...
    Finns väl ingen i dagens norka kungahus som heter Sigrid!

    Kronprinsparets dotter heter Ingrid Alexandra och Märta Louise döttrar heter Maud Angelica, Emma Tallulah och Leah Isadora.
  • Voluptuous Shalimar
    Dianne skrev 2014-02-03 17:11:42 följande:
    Ja, de namnen som du räknar upp nu skulle i stället vara för "bonniga". Det man önskar på ett barn till en prinsessa, är väl ett namn som både passar i Sverige och betraktas som svenskt (även om det kan ha sitt ursprung i t.ex. Frankrike, Rommarriket eller Bibelns länder), samtidigt som det har en viss längd och stilnivå och har burits av europeiska kungligheter tidigare.

    ...men något jag skulle tycka var kul, skulle vara om de skulle våga göra som det norska kronprinsparet, och ta ett fornnordiskt drottningnamn. Typ Sigrid, efter Sigrid Storråda! Fast jag tror inte att Madeleine är så historiskt bevandrad...
    Men det är väl rätt uppenbart att namnen jag nämnde är för vardagliga. Prinsessan Hilda av Sverige, ha ha. 

    Jag tycker att det är synd är att folk verkar vara helt fast i Alice - Desirée - Margareta - Eleonora-träsket.
  • Dianne
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-03 17:48:22 följande:
    Finns väl ingen i dagens norka kungahus som heter Sigrid!

    Kronprinsparets dotter heter Ingrid Alexandra och Märta Louise döttrar heter Maud Angelica, Emma Tallulah och Leah Isadora.
    Alltså, jag tycker att du ofta verkar vara "slightly off". Inte riktigt förstå vad man menar, inte kunna tänka själv, göra den koppling man avser och dra det ett steg längre o.s.v..

    Norska kronprinsparets gemensamma barn heter Ingrid (Alexandra) och Sverre Magnus, ja. Det är urgamla, nordiska namn i det norska kungahuset. Och även att kronprinsen och hans syster heter Håkon och Märta. I analogi med detta, så borde ett av "våra" kungabarn kunna få namnet Sigrid efter VÅR vikingadrottning Sigrid Storråda. Förstod du nu..?

     


  • Dianne
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-02-03 17:48:54 följande:
    Men det är väl rätt uppenbart att namnen jag nämnde är för vardagliga. Prinsessan Hilda av Sverige, ha ha. 

    Jag tycker att det är synd är att folk verkar vara helt fast i Alice - Desirée - Margareta - Eleonora-träsket.
    Som sagt - jag skulle gärna se något fornnordiskt eller medeltida, högättat namn. Kanske något ur folkungaätten..?
Svar på tråden Flickan ska få namnet Cassandra.