• Sallape

    Vad tycker du om att ha garage i huset?

    Skulle vilja få tag på ett hus att hyra, gärna ett hus med 
    garage i källaren, man går ner en våning och sen in i garaget
    så står bilen där - eller vad man nu har för prylar.

    Vet en släkting som hade sånt hus förr,  jag gillar själv
    idén, om det då är för o ha bilen uppställt, kunna skriva
    bil eller kanske bara för förvaring av bil, cykel, ev mc o.s..v

    Men det känns bra med o ha garage så nära,
    eller kanske vägg i vägg med typ vardagsrummet/kök i markplan.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vad tycker du om att ha garage i huset?
  • Sallape

    Nej inte förbjudet men folk tänker på ett annat sätt, kanske blir mindre fukt o.s.v. om allt
    är ovan mark.

    Men om du ligger i sovrummet och nån drar upp garageporten, är det då din partner?
    Inte en tanke att låta bilen stå ute vid sådana tillfällen då?

  • viseversa
    Sallape skrev 2014-03-04 10:26:15 följande:
    Nej inte förbjudet men folk tänker på ett annat sätt, kanske blir mindre fukt o.s.v. om allt
    är ovan mark.

    Men om du ligger i sovrummet och nån drar upp garageporten, är det då din partner?
    Inte en tanke att låta bilen stå ute vid sådana tillfällen då?
    Pratar du med mig? vad var frågan i så fall?
  • viseversa

    Ja vi bor alltsdå i flerfamiljshus inte villa. Vi bor i lägenhet och vårt hus har garage i källaren som ALLA i huset nyttjar. Vi själva har inte ens någon bil så vi anväönder inte garaget men blir lik förbannat störda av ljudet dygnet runt. 

  • Smulan 89
    Sallape skrev 2014-03-04 09:18:40 följande:
    Är ju egentligen nackdel med trappor, man skulle hellre gå genom kök-groventre
    och in i garaget.

    Ja har tanken att bygga ett hus då ska ja ha från höger sett ha
    garaget - grovis - hus och då har man nära till bil och allt man
    har i garaget som hobby prylar och annat.
    I vårt hus har vi grovingång ifrån tvättstugan och sen är det val 1-2 m till garagedörren. Smidigt egentligen men vi har knappt utnyttjat den dörren. Den är alltid låst.
  • Sallape

    Jaha då förstår jag, ja lite illa då man bor precis där, 
    men ni kanske slipper tvättstugan, här är det lokal jordbävning
    då hyresvärden tvättar alternativt maskindiskar......

  • viseversa
    Sallape skrev 2014-03-04 10:41:47 följande:
    Jaha då förstår jag, ja lite illa då man bor precis där, 
    men ni kanske slipper tvättstugan, här är det lokal jordbävning
    då hyresvärden tvättar alternativt maskindiskar......
    Ja tvättstugan slipper vi=). Den ligger i huset bredvid. Men man får inte tvätta efter 21. Garaget kan man använda dygnet runt. 
  • Catti41

    Jag tror inte jag känner någon som har garage och har bilen I garaget. Iaf inte som bor söder om Gävle. Jag känner vänner som meckar mycket med sina bilar. De har visserligen garage hemma, men det är fullt av annat jox så de HYR garage på annan plats för att kunna mecka inomhus med bilen...


    Så jag röstar nog på fristående garage. :)


     

  • Sallape

    Brukar bli så garaget fullproppat med prylar.
    Till slut går inte ens bilen in där.

    Några släktingar till mig byggde uthus då det blev för trångt inne....

  • DrakeBoyd
    Att ha ett garage i huset kan vara praktiskt och bekvämt, särskilt om man har många prylar att förvara eller behöver skydda bilen från väder och vind. Det är också en fördel att ha garaget nära eller angränsande till huset för att lättare kunna komma åt det och använda det som en förlängning av bostaden.
  • Meddelande borttaget
  • ElisaPierce

    Jag håller helt med TS, jag älskar att ha garage, både för att säkert förvara bilen från skurkar och väder, men även för förvaring och annat. Speciellt frugan gillar förvaringsdelen såklart haha. MEN, tänk på att med garage medföljer många saker, såsom städning, värmehållning, och andra diverse saker. Dessutom vill man inte ha ett garage fullproppat med grejer, fullt av spindelnät, som lätt kan hända. Ska du använda det för hobbies och/eller flera fordon av högre prisklass skulle jag rekommendera att se till så att de hålls i säkert förvar. Jag själv tog beslutet att installera en bättre port, då min föregående var rätt dålig och kändes bräcklig. Jag installerade en från nordicdoor.se och är väldigt nöjd med den!

Svar på tråden Vad tycker du om att ha garage i huset?