• Sandrah90

    nyss börjat utredning

    Hej!
    I hela mitt liv har jag drömt om barn, en familj. Hitta mannen jag vill dela mitt liv med, få en stabil grund att stå på och skapa en familj. Nu när jag äntligen har hittat en man, fast jobb, hus & hela baletten vad händer då?? Eller snarare ; inte händer! Bebisverkstaden funkar inte....

    Efter över ett års försök till första barnet har vi nu påbörjat en fertilitets utredning. Jag har lämnat blodprover på dag 3-5 i mensen samt 21-25 och sambon har lämnat spermaprov. Nu väntar vi på första läkarbesöket som vi har på tisdag! Då ska vi få reda på provsvaren och jag ska genomgå gyn undersökning, vul och spolning av äggledarna. (Fasar för det sist nämnda!!)

    Någon mer som har/ska påbörja utredning som vill följas åt? Dela tankar & funderingar, peppa & stötta! :)

  • Svar på tråden nyss börjat utredning
  • Sandrah90

    Va olika de verkar göra utredningen beroende på vart man bor.. Jag fick ringa och skriva in oss, och sedan skulle jag ta blodprover på vårdcentralen dag 3-5 i mensen och 21-25 och sambon fick hem ett rör i brevlådan som han skulle fylla & lämna in på sjukhuset. Sedan, när ska prover va tagna skulle vi ringa och boka läkartid och då gjorde vi allt samtidigt! Gyn undersökning, spolning av äggledarna och fick alla provsvar. Och eftersom de inte hitta nått fick vi åka hem och försöka ett år till! Händer set inget då så ska vi kontakta dem igen.

    Jag har regelbunden mens, nästan som en klocka! Och ÄL likaså. Använder mig av ÄL test.

    Flytningarna har blivit normala igen och jag är verkligen säker på att det inte har "tatt sig" pga fel pH-balans down there.

    När jag fick vagitorierna skulle jag ta dem tre kvällar i rad, bara de att det var ju precis när jag hade ÄL, så sista dagen krånglade vi med både sex och sedan en sån! haha ;) så denna månaden är det väl första riktiga försöket efter behandling.

  • Lizzie86

    Jaha där ser man, ja verkar verkligen som att det går till på olika sätt. Vi fick först komma på ett besök tillsammans, där vi pratade med läkaren. Sen fick jag göra en första gynundersökning. Och nu väntar jag som sagt på spolning av äggledare. 

    Ok men så ni försöker själva nu. Hur känns det? Ändå skönt att du har regelbunden mens. Samt att flytningarna har blivit bättre :)
    Jag kan ha mellan 30-45 dagar. Vilket är riktigt segt, väntan mellan ägglossning och mens blir så lång då!!!! 

    Har ni berättat för några vänner eller familj att ni försöker? 
    Jag tycker nu att varannan vän och bekant berättar att de nu ska ha barn. Är ju så klart glad för deras skull men det börjar bara bli mer och mer jobbigt nu. Och några på jobbet har börjat fråga nyfiket om inte vi ska ha barn snart/"är det inte dags nu eller".... vad svarar man på det?!?! 

  • tovemaja

    Hej!
    Vi är mitt i en utredning, jag har lämnat alla mina provet och fått reda på att min sköldkörtel inte funkar riktigt som den ska - har därför börjat äta levaxin. Har nu ÄL första gången sedan jag började med det så jag hoppas på det bästa!

    Maken har lämnat spermaprov och vi väntar resultat från det samt att jag ska göra en spolning i början på nästa cykel... hoppas såklart att vi blir gravida istället men har nu försökt i 12 cykler så är inte jättehoppfull!

    Vi har i princip blivit lovade hjälp i höst om det inte tagit sig då. Skönt med en plan framåt!

    Precis som ni skrev ovan har vi också "rätt förutsättningar". Bra jobb, hus, stabilt förhållande och kärleksfull omgivning... men trots regelbunden normallång cykel och regelbundet sex så vill det inte ta sig :(

    Hur mycket har ni berättat för omgivningen?


  • Sandrah90

    Hej & Välkommen tovemaja! :)

    Jo, de sa åt oss att fortsätta försöka själva och har det inte tagit sig inom ett år (IGEN, alltså sammanlagt 2 år!!!!) så ska vi kontakta dem igen och antagligen ivf. Men hoppas inte att de hinner "gå så långt" att vi behöver ivf då det inte är nått fel på någon av oss, dumt uttryckt. Det är jobbigt då man inte hade räknat med denna besvikelsen månad efter månad.. Och sexlivet blir ju inte bättre av det, snarRe tvärtom! De är fullt ös runt ÄL och efter de är jag så spänd, väntar, känner efter och är förhoppningsfull så jag blir lite off i sängen då all tid går åt till att tänka å känna! Det är inte de här roliga spontana som det var innan. Hur är det för er?! Är jag konstig??

    Alla runt omkring tjatar och frågar, speciellt efter vi köpte hus ; "och när kommer de små då?" "Då är det väl dax för tillökning nu?" BLIR TOKIG! Men brukar vifta bort det med att vi har så mycket att greja med huset och att vi inte har bråttom med "de små". Men det är ju bara ljug!! :( den enda som vet om är min syster. Hade inte orkat med massa frågor å sånt.. Har ni berättat?

    Lite dåligt insatt på de där. Vad gör sköldköteln ? :)

  • tovemaja
    Sandrah90 skrev 2014-05-16 21:57:45 följande:
    Hej & Välkommen tovemaja! :)

    Jo, de sa åt oss att fortsätta försöka själva och har det inte tagit sig inom ett år (IGEN, alltså sammanlagt 2 år!!!!) så ska vi kontakta dem igen och antagligen ivf. Men hoppas inte att de hinner "gå så långt" att vi behöver ivf då det inte är nått fel på någon av oss, dumt uttryckt. Det är jobbigt då man inte hade räknat med denna besvikelsen månad efter månad.. Och sexlivet blir ju inte bättre av det, snarRe tvärtom! De är fullt ös runt ÄL och efter de är jag så spänd, väntar, känner efter och är förhoppningsfull så jag blir lite off i sängen då all tid går åt till att tänka å känna! Det är inte de här roliga spontana som det var innan. Hur är det för er?! Är jag konstig??

    Alla runt omkring tjatar och frågar, speciellt efter vi köpte hus ; "och när kommer de små då?" "Då är det väl dax för tillökning nu?" BLIR TOKIG! Men brukar vifta bort det med att vi har så mycket att greja med huset och att vi inte har bråttom med "de små". Men det är ju bara ljug!! :( den enda som vet om är min syster. Hade inte orkat med massa frågor å sånt.. Har ni berättat?

    Lite dåligt insatt på de där. Vad gör sköldköteln ? :)
    En körtel som sitter långt ner på halsen som reglerar en massa viktiga hormon och kan verka fertilitetshämmande då man har underproduktion som jag har. Jag hoppas att kroppen bara behövde lite skjuss nu med medicinering och att den nu vill bli gravid :)

    sexlivet blir inte bättre nej... eller, det beror på hur man menar, innan ÄL är det toppen! Efter... bara dött för att vi ligger för mycket innan hehe...

    Va segt med väntan! Var bor du?
  • Lizzie86

    Hej Tovemaja! Då väntar vi båda med spänning på resten av våra utredningar då! Hoppas det kan ta sig för er nu när du fått medicin. Jag har själv ingen aning hur de tänker på vår klinik, om vi måste försöka själva ett år till om det visar sig att våra värden är normala eller inte. Kan dock tänka mig att jag kan få nåt för att stimulera mer regelbunden mens och ägglossning. 

    Som ni skriver, nej sexet blir ju inte direkt bättre av att man vet att man "måste" ligga en massa på beställning nu. Vissa dagar blir det spontant och kul men andra är det mer kämpigt, att ingen av oss egentligen känner för det men vi vet att vi borde. Hur mycket är era män insatta i när ni ung har ägglossning tex? Jag vill ju försöka att inte sätta så mkt press på min kille, men det är svårt ibland att inte berätta och prata om det. 

    Vi har endast berättat för några nära vänner. Jag har gjort det mest för att hitta lite stöd och få någon tjejkompis att prata med. Men ingen i våra familjer vet om det. Tänker att det får vara så just nu, sen om det blir ivf eller annat kanske man kan berätta det. 

  • KattaochAnja

    man blir tår ögd ibland när man vet presis när man önskar barn å de blir nå fel nån stans .. nu är ja ju gift med en kvinna iof så de fint inget manligt kön med i bilden .. men jag var med en karl som inte hade nå soldater ,, de blir som en frustration om man säger så .. nu måste jag och frun ta hjälp av IVF för jag har bara en äggstock kvar .. jag önskar er all lycka och hoppas på pluset för er


    MVH Katta och Anja

  • fiapia01

    Hej,

    Jag och mi sambo ar precis varit på vår första utredning... Lämnat blodprov, spermaprov spolat äggledare och rubbet:) Känns riktigt bra att man har påbörjat detta på allvar på något sätt...

    Allt såg bra ut tyckte läkaren, jag har dock PCO sedan tidigare så jag har varit lite oroloíg för hur det ska gå med allt. Men har sa efter undersökningen att jag förmodligen kommer att ha ägglossning till helgen, tjoho:)

    Sen ska jag börja med Pergo nästa cykel, detta ska bli sjukt spännande:)

    Hur länge har ni försökt?

  • Lizzie86

    Hej fiapia!

    Vad skönt att ni har gjort alla olika delar redan. Va det bara ett besök för allt?

    Min läkare har ännu inte sagt nåt om hur det ser ut. Va o lämnade blodprov idag. Sen spolning 3 juni. Spännande! Ni som gjort spolningen, hur va det?

    Vi har försökt i 1 1/2 år nu. Men jag vet att vi inte har lyckats pricka in alla månader under denna tid. Men tiden bara tickar på...

    Hur länge har ni försökt?

  • tovemaja
    Lizzie86 skrev 2014-05-19 20:19:52 följande:
    Hej fiapia!
    Vad skönt att ni har gjort alla olika delar redan. Va det bara ett besök för allt?

    Min läkare har ännu inte sagt nåt om hur det ser ut. Va o lämnade blodprov idag. Sen spolning 3 juni. Spännande! Ni som gjort spolningen, hur va det?

    Vi har försökt i 1 1/2 år nu. Men jag vet att vi inte har lyckats pricka in alla månader under denna tid. Men tiden bara tickar på...
    Hur länge har ni försökt?
    du får vara min "försökskanin" för spolning! Jag har ju min den nionde... poängterade dom för dig också att det inte är fertilitetsboostande?
  • fiapia01
    Lizzie86 skrev 2014-05-19 20:19:52 följande:
    Hej fiapia!
    Vad skönt att ni har gjort alla olika delar redan. Va det bara ett besök för allt?

    Min läkare har ännu inte sagt nåt om hur det ser ut. Va o lämnade blodprov idag. Sen spolning 3 juni. Spännande! Ni som gjort spolningen, hur va det?

    Vi har försökt i 1 1/2 år nu. Men jag vet att vi inte har lyckats pricka in alla månader under denna tid. Men tiden bara tickar på...
    Hur länge har ni försökt?
    Ja, vi gjorde allt direkt, min läkare tyckte inte det va ngt att vänta med:) Jag har PCO som tidigare i livet varit ganska jobbig (nu ganska ok faktiskt).. Så att jag har en lite speciell relation till min gyn:) Vi har försökt i 9 månader, men då har jag i princip inte vetat om jag haft ÄL alls mm..

    Alltså jag har ju inte fått svar på alla prover naturligtvis men det som han kunde se idag såg bra ut...

    Gällande spolningen, inga problem! Jag har hört olika skräckhistorier men det va heeelt lugnt! Kändes inte alls för mig. Så oroa dig inte:)
  • Lizzie86

    Haha ja det får jag vara! Kom på nu att jag har ju fått några tabletter som jag ska hämta ut på Apoteket o ta 2 h innan, samt en alvedon. Tror jag... Usch har så svårt ibland att hänga med när min läkare pratar... Lite dålig svenska o sen jättefort...

    Men han sa inget om fertilitetsboostande eller inte. Men han sa nåt om att vi måste ha skyddat sex innan undersökningen, typ 10 dagar innan. Vet ni nåt om det???

    Skönt att höra att spolningen gick bra för dig fiapia.

  • FrökenFredriksson

    Hej

    Jag och min sambo har försökt i ett år nu och inte lyckats. Så jag bokade tid i veckan för utredning men det var inte förrän i mitten av augusti ..segt! Men samtidigt väldigt skönt att ändå ha "börjat".

    Jag undrar hur våran utredning går till..? Hoppas vi får göra allt direkt och får svaren snabbt! :)

  • Ninni02

    Hej allihopa!

    Nu har vi försökt fått barn i över ett år. I fredags var vi på vårt första besök till Gynekologiska polikliniken. Mina prover ser fina ut och nu ska vi ta lite mera prover under min cykel. Mannen ska ta spermaprov. Sen blir det spolning av äggledare. Läkaren trodde att jag eventuellt skulle behöva lite gulkroppshormon då jag blöder ordentligt i början av mensen.

    Det känns skönt att vara igång med utredning men ändå så himla ledsamt. Att vi inte ens ska kunna lyckas få barn, något som är så naturligt?

    Och såklart blir alla runt omkring oss gravida och spottar ut ungar till höger och vänster. Som det är just nu så orkar jag inte riktigt träffa de som är gravida, känner mig hemsk. Men jag orkar inte lyssna på deras lycka över att vara gravida. Det gör mig så ledsen..

    Nå, till frågan; tar det ont att spola äggledarna?

  • FrökenFredriksson

    Jag är så frustrerad! Jag har äl idag (kanske att den var igår) och min sambo sexvägrar. Han säger att han är "mys" sugen men så fort det börjar närma sig myset så måste han göra något annat! Plus att jag jag alltid blir jätte kåt när jag har ägglossning!

    Vi ska på utredning om ca 2veckor ..tror det kan ha med det att göra. Att han är rädd att det är "fel" på honom och att han inte kan få barn.

    Har ni andra upplevt något liknande med era män när det närmat sig utredning?

  • tovemaja

    vill bara uppdatera och säga att jag ÄNTLIGEN blev gravid efter min spolning! Det gjorde ont på mig, men gissningsvis gjorde det det för att det var en blockering som då försvann. 12 försök tog det för oss.


  • Ninni02

    Grattis Tovemaja! Vad kul!! Hoppas på samma resultat för oss. Var på spolning för några veckor sedan och har sju dagar till mens. Hoppas, hoppas!

    Känner mig inte så hoppfull, de vanliga PMS symtomen har kommit så det lär väl inte ha gått denna gång heller.

    Jag drar mig för att boka telefontid till vår gynekolog. Vi ska få våra provsvar från blodprover och spermaprov. Just nu är jag livrädd för att han ska säga att nåt är fel på min sambo. Hur ska jag kunna berätta det för honom om något är fel? Han kommer att totalt bryta ihop i så fall.

    Hur går det för er andra i tråden?

Svar på tråden nyss börjat utredning