• Anonym (Adoption)

    Mitt ex nya man vill adoptera mitt barn.

    Det är så. Jag kan lite svenska. Jag har träffat en tjej för 10 år sedan och då fick vi en dotter. Hon och jag gjorde slut när dottern va 1 år gammal. Pga våld. Jag slog henne mycket så hon gjorde slut med mig. Jag ville inte veta mer om flickan då försvann jag i flera år. Jag betalade ingen underhållsbidrag och hade inte haft någon kontakt med dottern. Ville inte. Det var en sammanträffande att hon och jag sågs igen efter 3 år. Hon va gravid,dottern och hennes nya man har varit med. Vi sågs och jag sa att jag ville ta kontakt och träffa min dotter. Hon sa att det var ok och vi kan prata om det en annan dag. Jag ringde henne och då bestämt vi att jag träffar min dotter varannan vecka. Jag har fullt upp med jobb och inte hade någon tid gör att ses min dotter blev ledsen för att jag lovade saker och fet hände inget. Jag försvann igen. Tänkte att det var bäst eftersom flickan vägrade sova över hos mig. Jag orkade inte. Mitt ex gifte sig och då hade gått flera år. Min dotter är nu 10 år och hon har bott men mitt ex nya man sedan hon var 2 år. Hon kallar honom pappa. När jag ville ta kontakt igen med mitt ex berättade att jag ville träffa flickan igen att jag älskar min dotter mmm. Då sa hon att hon skulle prata med dottern och frågat om hon ville ses. Dottern sa nej. Att hon har en pappa och det är xxxxx( mitt ex nya man). Jag blev ledsen. Jag vet att jag har gjort fel men vad kan jag göra nu. Mitt ex har ringt mig förra veckan och informerat mig att mannen vill adoptera min dotter. Jag blev jätte sur. Vill inte det. Jag sa att det var dumt eftersom hon har en pappa redan och det är jag. Tingsrätten har kontaktat mig och ställt frågor. Jag sa att jag inte går med på det här. Mamman har ensamvårdnad till flickan. Jag undrar om jag kan motsatta mig adoptionen ? Kan tingsrätten säga Ja till en adoption?

  • Svar på tråden Mitt ex nya man vill adoptera mitt barn.
  • Anonym (been there)

    Vilet kompakt manshat i den här tråden!   Hoppas att inte många av er som skriver jobbar med familjerätt eller som domare i tingsrätt....

    Undrar hur svaren /kommentarerna blivit i ett liknande forum som också börjar på F...

  • Flygfotogen
    Anonym (been there) skrev 2014-03-30 11:14:04 följande:
    Har du tydliga minnesbilder av personer du träffade när du var 1 år gammal?
    TS har ju träffat barnet senare i barnets liv också. Läs!
  • Flygfotogen
    Anonym (been there) skrev 2014-03-30 12:39:12 följande:
    Vilet kompakt manshat i den här tråden!   Hoppas att inte många av er som skriver jobbar med familjerätt eller som domare i tingsrätt....

    Undrar hur svaren /kommentarerna blivit i ett liknande forum som också börjar på F...
    Jag kan inte se något direkt manshat i denna tråd? Däremot ser jag reaktioner på det TS berättar att han har gjort mot barnet och barnets mor. TS har haft chanser och möjligheter och han har sumpat dem helt frivilligt. Vi vet heller inte om modern pratat illa om TS till barnet, kanske har modern helt enkelt varit ärlig om situationen och då är det ju inte skitprat eller förtal. TS måste ju kunna stå för det TS har gjort. TS måste dessutom acceptera och respektera att barnet kanske inte vill ha något med honom att göra efter hur han har betett sig mot barnet. Vi får inte hur många chanser som helst här i livet, det är ingen rättighet vi har utan något vi skänks om vi förtjänar det.
  • Anonym (. 3)
    Flygfotogen skrev 2014-03-30 14:18:42 följande:
    Jag kan inte se något direkt manshat i denna tråd? Däremot ser jag reaktioner på det TS berättar att han har gjort mot barnet och barnets mor. TS har haft chanser och möjligheter och han har sumpat dem helt frivilligt. Vi vet heller inte om modern pratat illa om TS till barnet, kanske har modern helt enkelt varit ärlig om situationen och då är det ju inte skitprat eller förtal. TS måste ju kunna stå för det TS har gjort. TS måste dessutom acceptera och respektera att barnet kanske inte vill ha något med honom att göra efter hur han har betett sig mot barnet. Vi får inte hur många chanser som helst här i livet, det är ingen rättighet vi har utan något vi skänks om vi förtjänar det.

  • Anonym (Arg)
    Anonym (Adoption) skrev 2014-03-28 11:29:25 följande:

    Ändå. Det är ju fel att prata skit om någon. Hon borde hjälpa till istället.



    Hahahahaha men du.. Jag hoppas att du driver. Du har ingen rätt å bestämma om hon ska "hjälpa" till efter vad du gjort emot både flickan och mamman!

    Allvarligt gör dig själv och mamman OCH flickan en tjänst, låt hennes "riktigapappa" adoptera henne för gudskull!!!!!!!!
  • Acinorev

    Adoptionen kan visst det gå igenom oavsett om TS säger nej eller inte.
    TS har blivit informerad men inte tillfrågad då han inte har vårdnad om barnet. Troligtvis blir flickan adopterad av den riktiga pappan. För pappa är man bara om man funnits i barnets liv, engagerat sig och skyddat det.
    Ts (och alla andra som gör på liknande sätt) är mest en donator för att sätta ett barn till världen.

  • funderande01
    Anonym (usch) skrev 2014-03-28 00:26:41 följande:
    För att du inte vill det och du är bio. Tyvärr för flickan skull måste jag säga... Allt i ditt inlägg skriker egoism. Bara jag jag jag jag jag, inte tanke på att det finns en liten flicka som blivit sviken fler gånger än en så liten ska behöva bli. 
    Ett gott råd; släpp henne. Låt mannen som de facto är hennes pappa vara det om han vill det för det sista du är är en pappa. 
    AMEN, det är möjligt att du älskar din dotter men du har ingen rätt till henne. Du har inte varit en pappa på 10 år. Hon har en pappa nu.
  • Anonym (släpp det)
    Anonym (been there) skrev 2014-03-30 12:39:12 följande:
    Vilet kompakt manshat i den här tråden!   Hoppas att inte många av er som skriver jobbar med familjerätt eller som domare i tingsrätt....Undrar hur svaren /kommentarerna blivit i ett liknande forum som också börjar på F...

    Men Been there: TS skriver ju själv att han 1) slog mamman 2) Struntat i att ta upp relationen med dottern eftersom han hade "mycket på jobbet" 3) svikit dottern upprepade gånger genom att bryta löften. Dottern har en social pappa som uppenbarligen älskar henne och bryr sig om henne. Varför ska TS lägga sig i nu när han bara förstört hittills? Den enda som saboterar en far-dotter relation här är ju TS som inte vill att den sociala pappan ska få adoptera och ge dottern en trygg realtion och juridiska rättigheter. Behöver mamman verkligen "snacka skit" för att dottern inte ska vara intresserad av TS? Vem är det som alienerar vem här egentligen?
  • Anonym (been there)
    Anonym (släpp det) skrev 2014-05-23 00:42:09 följande:

    Men Been there: TS skriver ju själv att han 1) slog mamman 2) Struntat i att ta upp relationen med dottern eftersom han hade "mycket på jobbet" 3) svikit dottern upprepade gånger genom att bryta löften. Dottern har en social pappa som uppenbarligen älskar henne och bryr sig om henne. Varför ska TS lägga sig i nu när han bara förstört hittills? Den enda som saboterar en far-dotter relation här är ju TS som inte vill att den sociala pappan ska få adoptera och ge dottern en trygg realtion och juridiska rättigheter. Behöver mamman verkligen "snacka skit" för att dottern inte ska vara intresserad av TS? Vem är det som alienerar vem här egentligen?
    Vi har ingen spåkula varken du eller jag.   Barnet kan få hur bra relation som helst till sin biopappa med tiden,  har sett sånt på nära håll.
  • Anonym (släpp det)
    Anonym (been there) skrev 2014-05-23 10:12:16 följande:
    Vi har ingen spåkula varken du eller jag.   Barnet kan få hur bra relation som helst till sin biopappa med tiden,  har sett sånt på nära håll.
    Vi har inte någon spåkula att titta i, men vi har en aktuell bild av en pappa som svikit gång på gång. Hur många chanser ska man få att förstöra för ett barn bara för att man råkar vara biologiskt besläktad?
  • jenny99

    Jag tycker inte du ska gå med på adoptera bort.Och du har gjort misstag det vet du.Men det du kan göra nu är att börja skicka små korta brev till din dotter,alltid minnas hennes födelsedag och namnsdag och tex bjuda ut henne då på valfri resturang.Påbörja en relation mycket försiktigt,och förvänta dig inget tillbaka.Ge inte upp och begär inte en massa,visa bara att du finns och ta regelbundet kontakt med henne.Jag vet i min väns fall så var dom i din situation och 8 år hade hunnit gå.Tingsrätten rekommendera pappan att börja med att skicka brev kort och ev present regelbundet.Gärna brevväxling.Och när allt känns bra att det sedan utökas med tex göra saker tillsammans.Påsåvis påbörjas en förhoppningsvis en livslång relation.

  • skpklm
    jenny99 skrev 2014-06-28 09:56:02 följande:

    Jag tycker inte du ska gå med på adoptera bort.Och du har gjort misstag det vet du.Men det du kan göra nu är att börja skicka små korta brev till din dotter,alltid minnas hennes födelsedag och namnsdag och tex bjuda ut henne då på valfri resturang.Påbörja en relation mycket försiktigt,och förvänta dig inget tillbaka.Ge inte upp och begär inte en massa,visa bara att du finns och ta regelbundet kontakt med henne.Jag vet i min väns fall så var dom i din situation och 8 år hade hunnit gå.Tingsrätten rekommendera pappan att börja med att skicka brev kort och ev present regelbundet.Gärna brevväxling.Och när allt känns bra att det sedan utökas med tex göra saker tillsammans.Påsåvis påbörjas en förhoppningsvis en livslång relation.


    Äntligen någon som inser att biologin,  ens genetiska ursprung har ett värde.
  • Anonym (J)
    jenny99 skrev 2014-06-28 09:56:02 följande:

    Jag tycker inte du ska gå med på adoptera bort.Och du har gjort misstag det vet du.Men det du kan göra nu är att börja skicka små korta brev till din dotter,alltid minnas hennes födelsedag och namnsdag och tex bjuda ut henne då på valfri resturang.Påbörja en relation mycket försiktigt,och förvänta dig inget tillbaka.Ge inte upp och begär inte en massa,visa bara att du finns och ta regelbundet kontakt med henne.Jag vet i min väns fall så var dom i din situation och 8 år hade hunnit gå.Tingsrätten rekommendera pappan att börja med att skicka brev kort och ev present regelbundet.Gärna brevväxling.Och när allt känns bra att det sedan utökas med tex göra saker tillsammans.Påsåvis påbörjas en förhoppningsvis en livslång relation.


    Som tur behöver han inte gå med på att adoptera bort barnet ..

    Han kan gå och misshandla vuxna män istället.

    Barnet kan slippa honom.

    Ett samlag gör inte någon till far.
  • jenny99

    Jag lägger mig inte i angående misshandeln som var för många år sen.Detta handlar om en pappa som vill ha ett umgänge med sitt barn och då föreslog jag tex brevväxling eller annat enklare som inte bygger på krav.

  • Anonym (been there)
    jenny99 skrev 2014-06-28 16:33:23 följande:

    Jag lägger mig inte i angående misshandeln som var för många år sen.Detta handlar om en pappa som vill ha ett umgänge med sitt barn och då föreslog jag tex brevväxling eller annat enklare som inte bygger på krav.


  • Flygfotogen
    jenny99 skrev 2014-06-28 16:33:23 följande:

    Jag lägger mig inte i angående misshandeln som var för många år sen.Detta handlar om en pappa som vill ha ett umgänge med sitt barn och då föreslog jag tex brevväxling eller annat enklare som inte bygger på krav.


    Det må vara många år sedan men vad har TS gjort för att förtjäna förlåtelse och acceptans av sitt barn och barnets mor? Tiden preskriberar inte våldsbrott och kränkningar.
Svar på tråden Mitt ex nya man vill adoptera mitt barn.