• Anonym (SomethingBlue)

    Har alla barn rätt till sin/en mamma?

    Ja, har alla barn rätt till antingen sin biologiska mamma eller en adoptivmamma? Detta leder förstås in på frågan om ensamma män/homosexuella par (män) ska få adoptera och hur motiverar man i sådana fall då att barnen aldrig kommer få en mamma? 

  • Svar på tråden Har alla barn rätt till sin/en mamma?
  • EnAnonumius
    Anonym (SomethingBlue) skrev 2014-05-14 21:24:57 följande:
    Båda är viktiga. Det är inte jag som debatterar för att man kan ta bort en förälder, det gör ni som argumenterar emot mig. 
    Nu säjer du emot dig IGEN.

    Det är mycket enkelt att bevisa att du säger emot dig själv här också genom att göra återigen en hänvisning till vad du själv har skrivit, jag tar inlägg #16 denna gång:

    "Varför just din mamma skulle vara bättre än just din pappa kan jag inte svara på. Däremot tror jag i allmänhet att en mamma är viktigare än en pappa, om man tvingas välja, och att alla barn har rätt till i första hand sin biologiska mamma, och i andra hand en adoptivmamma. "

    (Slut citat)

    Du använder ju en adoptivmamma som andrahandsval, i stället för den biologiska/genetiska pappan. Alltså snacka om att indirekt, men ändå mycket tydligt, säga att "pappan är inte trovärdig" som förälder i grund och botten.

    Så du säger ju emot dig själv upprepat i inlägg efter inlägg. Många i denna debatten ser detta och pekar på det också ändå sitter du och blundar för din egna självmotsägelser.   

    Sedan så är det bara kontraproduktivt av dig att sitta och kräva att andra skall kunna motivera sina svar och åsikter. När du inte ens kan motivera själv, din egna åsikt, varför du anser att en mamma är viktigare än pappa om man skall välja. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AnooYoo
    Drottningen70 skrev 2014-05-15 13:48:56 följande:
    Alla barn har rätt till en stabil och kärleksfull barndom där de får alla sina behov tillgodosedda. Om personerna som ger barnet detta har snoppar eller snippor är helt irrelevant.
    Håller med helt.
  • Esma Sultan
    Drottningen70 skrev 2014-05-15 13:48:56 följande:
    Alla barn har rätt till en stabil och kärleksfull barndom där de får alla sina behov tillgodosedda. Om personerna som ger barnet detta har snoppar eller snippor är helt irrelevant.
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Anonym (Maja)

    Barn har rätt till föräldrar, anser jag.

    Mammor eller pappor spelar inte någon roll.

  • Esma Sultan
    Anonym (Maja) skrev 2014-05-15 20:57:33 följande:
    Barn har rätt till föräldrar, anser jag.

    Mammor eller pappor spelar inte någon roll.
    Om nu omständigheterna kräver att barnet behöver leva utan en eller båda sina föräldrar så måste barnet i alla fall ha rätt till samma trygghet och kärlek som föräldrarna skulle ha gett. 
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Anonym (En förälder)

    Ett barn har rätt till kärleksfulla uppväxt med förälder/föräldrar som älskar dem..., Könet på föräldern spelar mindre roll!!

    Har i min vänskapskrets två barn som helst hade sluppit deras mamma och bara bott hos sin pappa... De mår piss av att ens träffa henne, Men de tvingas iväg eftersom luddiga regler säger att de har rätt till sin mamma trotts att de bönar och ber om att slippa...

  • Lady Godiva

    Alla barn har rätt att bli omhändertagna och få sina behov tillgodosedda, helst också älskade, av någon. Det är naturligtvis bra om denna någon är en biologisk förälder (könet mindre viktigt) men om det av olika skäl inte är möjligt går det givetvis lika bra med andra lämpliga vuxna.

    Vad gäller den här diskussionen om huruvida homosexuella ska få adoptera och är lika bra vårdnadshavare som heterosexuella tycker jag att de självklart kan vara lika bra föräldrar som heterosexuella. Det enda man skulle kunna invända är att barnet behöver vuxna förebilder av bägge könen och inte får det om det växer upp med homosexuella föräldrar, men det "problemet" är ju ganska lätt att lösa eftersom förebilden inte nödvändigtvis behöver vara en förälder, det kan finnas en morbror, faster, granne eller andra som står familjen nära som kan agera den förebild som saknas i familjen.

    Sedan kan man örstås också vara emot att homosexuella får adoptera eftersom barnen riskerar att bli mobbade i skolan, men det är ett ganska tunt argument egentligen. Barn kan bli mobbade för att deras föräldrar är betydligt äldre eller yngre än de andra barnens föräldrar, för att de är rödhåriga, för att de har glasögon, för att de är betydligt längre eller kortare än de andra barnen, för att de är tjocka, för att de talar med någon dialekt... Listan kan göras oändlig. Ska äldre förbjudas att skaffa barn för att barnen kan bli mobbade? Ska personer med anlag för rött hår förbjudas att skaffa barn eftersom barnen kan bli rödhåriga och kanske mobbade? Det blir orimligt. Och själva kärnfrågan är väl egentligen: Ska vi låta mobbare diktera villkorren, ska vi anpassa oss efter dem? Eller ska mobbare kanske få lära sig att det inte är de som avgör vem som får skaffa barn?

    Fast detta kanske är lite OT, jag har inte läst hela tråden utan bara första inlägget... Ber om ursäkt om det är så!


    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Naiw

    Detta är en ganska svår fråga att kommentera på eftersom det inte är politiskt korrekt att säga annat och det blir lätt religösa undertoner om man säger något.

    Personligen tycker jag inte frågan är korrektställd utan snarare borde frågan vara "Har alla par rätt till barn?"

    Och svaret där är ganska enkelt. Nej.


    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall
  • Anonym (anknytning)
    Anonym (***) skrev 2014-05-14 23:42:36 följande:
    Det är väl ganska givet vem som ska vara anknytningspersoner. I de allra flesta fall är det mamman och pappan, i vissa fall bara den ena, i andra fall när inga biologiska föräldrar finns blir det en släkting eller en adoptivfamilj. Ibland undrar jag om du spelar dum med dina frågor?

  • Anonym (tjorven)

    Min åsikt är att alla barn har rätt till en mamma och en pappa. 

Svar på tråden Har alla barn rätt till sin/en mamma?