• Anonym (Orolig)

    Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?

    Hej alla.
    Jag kanske verkar jättekonstig nu, men jag har funderat på detta så himla länge, och jag oroar mig i princip varje dag för detta.


    Jag är en tjej på 22 år som haft avbrutet samlag med min sambo (i samma ålder) i ca. 4 år, och jag har aldrig blivit gravid. Alla säger att man är så himla fertil i denna åldern och att det är jäääättestor chans att bli gravid när man har avbrutet samlag.
    Anledningen till att vi har avbrutet är att jag testat många preventivmedel som jag inte trivts med, och vi har känt att ifall jag blir gravid så behåller vi barnet. Dock så vill vi inte ha helt oskyddat, då vi hoppas på att kunna vänta iallafall ett år till med ett barn.
    (Ni som har åsikter om detta får gärna hålla dessa för er själv).

    Jag har en komplikationsfri abort bakom mig, så jag vet att jag har kunnat bli gravid. Men jag kanske inte kan det efter aborten? Och min sambos spermier kanske inte "funkar"? För isåfall borde ju något ha hänt trots att vi haft avbrutet samlag? Dock så har vi inte sex jätteofta, och jag brukar ha koll på min ägglossning så att vi undviker att ha sex just då. 

    Vad tror ni om detta? Jag låter säkert helknäpp, men jag hoppas att någon där ute förstår hur jag menar med detta!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 22:02
    Tilläggas skall att jag var inte gravid med min sambo, utan det var med mitt ex.
  • Svar på tråden Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?
  • Anonym (Undrande)
    AstridH skrev 2014-05-20 10:30:06 följande:
    Jag har kört avbrutna samlag sedan jag var 16 år. Haft fyra längre förhållanden med män. Är idag 24 år, vilket innebär 8 år av avbrutna samlag (och ärligt talat - en stor andel icke-avbrutna). Jag har bara blivit gravid en gång, och då låg vi med flit under ägglossning.

    Det är ganska djärvt att lita bara till avbrutet när man är 16. Fanns det ingen tvekan? Ni måste ha litat väldigt mycket på varandra.
  • Anonym (Undrande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-20 11:20:15 följande:
    Även män kan lära sig att bli uthållig. Något alla män borde lära sig så även kvinnan får njuta fullt ut. Men tyvärr många gånger så är det bara in ut in och töm som är det viktiga för många män.

    Jo, men hur ska man lära sig det? Om jag försöker hålla igen så tappar hon upphetsningen och om jag kör på så att hon har det skönt så går det för mig.
  • AstridH
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-26 09:52:54 följande:

    Det är ganska djärvt att lita bara till avbrutet när man är 16. Fanns det ingen tvekan? Ni måste ha litat väldigt mycket på varandra.
    Djärvt eller bara dumt, det är frågan ;) Nejdå, hade en superfin pojkvän som verkligen inte ville ha barn. Hade inte råd att köra med kådisar varje gång, testade hormonpreparat men mådde skit av det, så det blev till att köra avbrutet. Och som sagt - många av samlagen var inte avbrutna heller. Blev bara inte gravid.
  • Anonym (Undrande)
    AstridH skrev 2014-05-26 10:00:46 följande:
    Djärvt eller bara dumt, det är frågan ;) Nejdå, hade en superfin pojkvän som verkligen inte ville ha barn. Hade inte råd att köra med kådisar varje gång, testade hormonpreparat men mådde skit av det, så det blev till att köra avbrutet. Och som sagt - många av samlagen var inte avbrutna heller. Blev bara inte gravid.
    Skönt att det lyckades bra. Men kanske tonåringar borde få gratis kondomer i alla fall. Eller kan man inte få det via skolan eller nåt?
  • Anonym (10år)

    Vi har kört avbrutet i 10år. Jag från ålder 20-30, han 25-35. Bebis blev till på ETT försök. Så inga problem med fertiliteten här inte.

  • Anonym (zzzzzz)

    Körde avbrutet med mitt ex i nästan 6 år utan att i vart gravida.
    Det var inget *fel* på någon av oss, då både han o jag fick barn med nya partners.
    O då inte med avbrutet. Han vet jag dock inte.

  • Anonym (Edina)

    Vi körde avbrutet i nästan tio år utan "missöden". Hade väl sex 2-3ggr vecka ungefär. Sen blev det dags att påbörja försöken och då tog det direkt. Så jag tror verkligen inte att du är steril enbart pga detta.

  • Anonym (lugn)

    Vi har kört samma stil som ni, avbrutet, och jag har tomma äggblåsor, trots det så blev jag gravid första försöket, två gånger t o m, så var inte orolig att du inte blivit gravid. Det finns nog inga problem.

  • AstridH
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-26 10:17:49 följande:
    Skönt att det lyckades bra. Men kanske tonåringar borde få gratis kondomer i alla fall. Eller kan man inte få det via skolan eller nåt?
    Fan, det kunde man kanske. Kommer inte ihåg. Jag har dock alltid haft problem med sköra slemhinnor, ett problem som kondom har förvärrat.
  • Anonym (Edina)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-26 09:52:54 följande:

    Det är ganska djärvt att lita bara till avbrutet när man är 16. Fanns det ingen tvekan? Ni måste ha litat väldigt mycket på varandra.

    Det gick alldeles utmärkt, vi blev också ihop i den åldern. Vi litade fullt på varandra och kondom blev bara meckigt (även om de var gratis på ungdomsmott..).
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (..) skrev 2014-05-20 12:53:33 följande:
    Nej, det tar inte bort något alls. Han knullar mig och jag kommer en eller ett par gånger, sedan kommer han men drar ut precis innan och fångar i handen eller lägger det på mig - beroende på vad jag vill just då och vad som är smidigt.

    Dessutom måste man ju inte alltid avbryta. Bara dagarna kring ägglossning. Och man kan komplettera med kondom om man absolut vill. Men faktiskt så är det skönare utan och vi kommer båda lättare med avbrutet.

    Det är förstås en fördel om kvinnan kan komma ganska lätt och därmed före mannen. Och flera gånger därtill.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Edina) skrev 2014-05-26 13:20:22 följande:

    Det gick alldeles utmärkt, vi blev också ihop i den åldern. Vi litade fullt på varandra och kondom blev bara meckigt (även om de var gratis på ungdomsmott..).
    Ok. Tilliten måste ju gälla, förutom att man hanterar avbrytandet bra varje gång, att man tillsammans kan ta ansvar om det skulle råka bli graviditet.
  • Anonym (Edina)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-26 15:19:32 följande:
    Ok. Tilliten måste ju gälla, förutom att man hanterar avbrytandet bra varje gång, att man tillsammans kan ta ansvar om det skulle råka bli graviditet.

    Absolut! Vi tog dagen efter piller en gång just in case. Men utöver det hade vi full koll vad vi höll på med (och har fortfarande )
  • Anonym (Undrande)

    Intressant att så många klarar sig med avbrutet. Det är ju inte riktigt enligt "regelboken". Kondom och p-piller är ju det som gäller om man ska tro expertisen. Det här är mera i linje med idéerna om "grön sex" som det stod om i DN en gång, dvs att man ska klara sig utan kemiska preparat och engångsmaterial (kondomer). 

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-26 17:35:38 följande:
    Intressant att så många klarar sig med avbrutet. Det är ju inte riktigt enligt "regelboken". Kondom och p-piller är ju det som gäller om man ska tro expertisen. Det här är mera i linje med idéerna om "grön sex" som det stod om i DN en gång, dvs att man ska klara sig utan kemiska preparat och engångsmaterial (kondomer). 
    Kanske man borde satsa mera på undervisning om säkra perioder, avbrutet och andra tekniker än samlag, så skulle många slippa kämpa och trassla med preventivmedel?
  • Pinkypie

    Vi körde avbrutet i 5 år och blev aldrig gravida. När vi väl började försöka tog det sig på typ femte försöket.

  • Anonym (sexy)

    Jag och min första tjej körde med säkra perioder och avbrutet 

Svar på tråden Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?