• MedlemFV

    Så himla rädd för att jag har syndat och kommer hamna i helvetet

    Jag vet inte om jag skulle egentligen kalla mig för att jag är religös. Men jag har tidigare varit det. Men vid tonåren försvann den. Men nu känner jag att den sakta, sakta börjar komma TILLBAKS.

    Jag har nämligen pekat en hammare för två personer. För att sedan utför en handling som att förstöra en föremål som jag byggt. Detta gjorde jag endast för att visa att jag mådde dåligt. Man kanske också skulle kunna kalla det för - "rop-på-hjälp" handling.

    Hur det började med mitt fruktansvärda psykiska tillstånd. Var att jag kände att jag skämde ut mig. Och skamkänslan tog kål på mig. Det började med att en av mina "offren" förväntade sig att jag skulle göra en uppgift. Jag klarade inte av det. Och jag bara blev pressad av henne. Jag skall inte ge detalj över hur det gick till.. För då blir denna inlägg längre än nödvändigt. Kanske kan skriva ner det sen.

    Jag stod ut med skamkänslan i ca tio månader.

    Innan jag gjorde denna "aggressiva" handlingen. Så byggde jag en rekvisita. Jag försökte samt visa att jag mådde dåligt på mer vänligare sätt. Men ingenting fungerade för att få bort skammen. För att få någon att bry sig om mig.

    Så jag gjorde detta hemska saken.

    Nu är jag anmäld och det kanske blir en rättegång. Men straffet är nog det minsta problemet. Det största är att jag kanske har förstör mitt liv. Jag kanske har fått en stämpel av samhället att jagar farlig, en skurk.

    Och vad händer efter livet. Tror ni att Gud skulle förstå mig? Eller Herren kanske förstår, men det är ingenting som Gud kanske bryr sig om.

    Tror in att jag skulle hamna i helvete?

    Jag har haft det svårt. Stryk i barndomen av psykiskt och fysiskt misshandel. Jag fick psykologisk misshandel utomhus. Jag blev mobbad i gymnasiet. Om jag inte hade fått dessa grejer. Så kanske inte skamkänslan hade varit kvar där så länge. Eller jag kanske inte hade fått skamkänsla överhuvudtaget?

    Så på sätt och vis är det andras fel att det blev såhär.

    Självklart försökte jag styra mig själv. Men med tiden vart det bara värre och värre. Jag kunde inte hjälpa mig. Jag ville bara visa att jag mådde dåligt. Jag ville bara få bort skamkänslan. . .

    Nu får jag bara ångest. Tänk om jag skulle hamna i helvete.

    Eller tror ni att Gud skulle låta mig gå in in paradiset med tanken på vad jag har råkat utför. Så många människor som tryckt ner mig och gjort mig illa. Så mycket smärta.

  • Svar på tråden Så himla rädd för att jag har syndat och kommer hamna i helvetet
  • fraterdiavolo
    oanonym skrev 2018-03-04 17:45:39 följande:

    Vilka vi?

    Vems ära, och varför kan han inte kämpa själv?


    Tack för att du ifrågasätter.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-04 18:35:23 följande:

    Hur kan du avgöra något överhuvudtaget som en utomstående på sin höjd en troende har väl aldrig träffat andligt folkslag tidigare så sätt dig ner i stolen.

    Ska riktiga religiösa bara sitta och hålla med dig när sprider villoläror om ämnet till andra människor?

     


    Nej, det är valfritt.
  • fraterdiavolo
    TwoThousand skrev 2018-03-04 18:35:23 följande:

    Hur kan du avgöra något överhuvudtaget som en utomstående på sin höjd en troende har väl aldrig träffat andligt folkslag tidigare så sätt dig ner i stolen.

    Ska riktiga religiösa bara sitta och hålla med dig när sprider villoläror om ämnet till andra människor?

     


    Vem säger att dina läror är sanningen?

    Och vem ger dig rätten att räcka ner på andra människor, enbart för att de inte delar din trosuppfattning? Du äcklar mig.
  • Trent
    fraterdiavolo skrev 2018-03-04 19:34:17 följande:

    Vem säger att dina läror är sanningen?

    Och vem ger dig rätten att räcka ner på andra människor, enbart för att de inte delar din trosuppfattning? Du äcklar mig.


    Återigen... du kallade vederbörande för får och nu "äcklar" personen dig. Om du hade delat hens tro hade du troligen inte känt så.

    Vem säger att dina läror är sanningen?
  • fraterdiavolo
    Trent skrev 2018-03-04 20:54:56 följande:

    Återigen... du kallade vederbörande för får och nu "äcklar" personen dig. Om du hade delat hens tro hade du troligen inte känt så.

    Vem säger att dina läror är sanningen?


    Jag har inte påstått att mina läror är sanningen för någon annan än mig. Inte heller har jag försökt predika något för någon här. "Fåret" attackerade mig först och fortsätter provocera. Det äcklar mig. Stör det dig att det gör det?
  • fraterdiavolo
    TwoThousand skrev 2018-03-04 23:41:30 följande:

    Du får ha vilken trosuppfattning du vill bara du slutar upp med att ljuga om det religiösa livet när du inte ens har varit i närheten av det du vet vi lever med det varenda dag!


    Du snackar bara skit. Lev du i din verklighet, så lever jag i min. Att diskutera med dig, eller försöka diskutera, är ju lönlöst. Detta påminner mig extremt mycket om en nära vän till mig som gick tillbaka till JV, hon resonerar precis som du gjort här. Tragiskt att man inte kan respektera varandra, oavsett olika trosuppfattningar. Och till din upplysning, jag växte upp med Kristendom som enskilt ämne i skolan, 4 timmar i veckan, i ett kristet Norge under 80-talet, har läst bibeln och är konfirmerad, men blev hotad att bli utesluten då jag ifrågasatte för mycket som prästerna inte kunde ge svar på. Så utan kunskap är jag definitivt inte.

    Är detta avslutat nu?
  • fraterdiavolo
    TwoThousand skrev 2018-03-05 00:06:30 följande:

    Så du har övergivit Gud och blivit syndfullt i ditt beteende och tankesätt?

    Det bör vara avslutad, du är inte rättfärdig nog att döma någon kan inte ens kasta den första stenen.


    Det kan du vara säker på att jag har. Men jag dömer inte ändra för vad de vill tro och följa. Jag dömer efter handlingar, och dina ger jag ingenting för.
  • fraterdiavolo
    themia skrev 2018-03-05 09:30:10 följande:

    Sluta mata trollet!


    Vem av oss är det du anser trolla?
  • themia
    fraterdiavolo skrev 2018-03-05 15:30:55 följande:
    Vem av oss är det du anser trolla?
    Det är inte du
  • themia
    TwoThousand skrev 2018-03-05 20:31:25 följande:
    Nu får du förklara dig själv, traumatiserad av det osynliga väsen finner ingen tid för inlägg baserat på strunt och fördomar.
    Strunt och fördomar är just vad stött omkring dig i denna och andra trådar.
    (jag lämnar nu den här tråden)
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-05 20:48:05 följande:

    Tack, återkommer gärna till diskussion när hatet och vreden för religion lagt sig!


    Du vill inte diskutera. Du vill predika.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-06 18:55:06 följande:

    Kan berätta allt om det här livet, du bör inte tvivla på mig!


    Du verkar totalt verklighetsfrämmande, så jo, jag tvivlar på dig. Jag tar den risken, lika som du tar risken att tvivla på vissa läror.
  • fraterdiavolo
    TwoThousand skrev 2018-03-06 18:55:06 följande:

    Kan berätta allt om det här livet, du bör inte tvivla på mig!


    Haha, du har verkligen inte respekt för något, va?

    Du är ju bara ute efter att predika och provocera. Det ligger kanske mer i den där trollteorin gällande dig, än vad jag först trodde.
  • Teytey

    Jesus är världens ljus, han kom för att ta bort den skam som synd ger. Tro på honom, och lyd honom, och omvänd dig bort från synden och gör inte om samma misstag: "Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

    " (Första Johannesbrevet 1:9) Vi måste be om förlåtelse med ett rent hjärta som är villigt att inte göra om misstaget. Jesus älskar dig och vill att du ska komma till honom och bo i hans eviga rike. Men han är den enda vägen dit och han är den enda vägen till förlåtelse, så följ honom, inte bara på söndagar utan varje dag! Sök efter en relation med Gud: "Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus."

    (Johannesevangeliet 17:3) "Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er."

    (Matteusevangeliet 7:7) "Ni ska söka mig, och ni ska också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta."

    (Jeremia 29:13) "Närma er Gud, så ska han närma sig er. Rena era händer, ni syndare, och rena era hjärtan, ni splittrade."

    (Jakobs brev 4:8)

  • Teytey

    Jesus är världens ljus, han kom för att ta bort den skam som synd ger. Tro på honom, och lyd honom, och omvänd dig bort från synden och gör inte om samma misstag: "Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

    " (Första Johannesbrevet 1:9) Vi måste be om förlåtelse med ett rent hjärta som är villigt att inte göra om misstaget. Jesus älskar dig och vill att du ska komma till honom och bo i hans eviga rike. Men han är den enda vägen dit och han är den enda vägen till förlåtelse, så följ honom, inte bara på söndagar utan varje dag! Sök efter en relation med Gud: "Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus."

    (Johannesevangeliet 17:3) "Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er."

    (Matteusevangeliet 7:7) "Ni ska söka mig, och ni ska också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta."

    (Jeremia 29:13) "Närma er Gud, så ska han närma sig er. Rena era händer, ni syndare, och rena era hjärtan, ni splittrade."

    (Jakobs brev 4:8)

  • Trent
    fraterdiavolo skrev 2018-03-04 21:32:35 följande:

    Jag har inte påstått att mina läror är sanningen för någon annan än mig. Inte heller har jag försökt predika något för någon här. "Fåret" attackerade mig först och fortsätter provocera. Det äcklar mig. Stör det dig att det gör det?


    Sent svar. Måste ha missat att du svarade.

    Du skrev inte "Det äcklar mig" du skrev "Du äcklar mig". Det är en jävla skillnad. Och det rimmar illa med att döma folk efter deras handlingar som du påstår dig göra.
  • Trent
    TwoThousand skrev 2018-07-28 21:10:22 följande:

    Låt bli djävulens byte och egendom.


    Jag brukar inte säga samma sak två gånger men jag gör ett undantag helt enkelt för att ge dig alternativet att spara tid.

    Du får gärna svara på mina inlägg men jag kommer inte att svara på dina.
Svar på tråden Så himla rädd för att jag har syndat och kommer hamna i helvetet