• Cheriiie

    Oense om stavningen?!

    Hej!
    Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska stava våran dotters namn. Hon ska heta Jacqueline och jag vill att det ska stavas så, medan min man (som är från balkan) vill att det ska stavas som de gör där nere, Zaklin.

    Vet inte vart jag ska ta mig till längre. Han vill ju inte förstå att den stavningen inte funkar här i Sverige och att uttalet kommer bli helt fel i det svenska samhället?

    Kan man skriva Jacqueline och ha Zaklin som mellannamn? Eller blir det jätte konstigt? Alltså Jacqueline Zaklin. Vi kommer inte överens och vi är lika envisa båda två :/ hjälp....

  • Svar på tråden Oense om stavningen?!
  • Natulcien

    Jo, de flesta kommer ju sannolikt att uttala Zaklin fel. Men Jacqueline kommer nog många att han stavnongsproblem med, och säkert kommer även det att uttalas både på franskt, brittiskt och svengelskt vis... så inte heller den varianten är ju klockren om man ogillar uttalssvårigheter...

    Kanske läge att välja något helt annat om ni har kört fast så..?
    Om hon föddes 10/7 har det ju inte gått lång tid alls. Det är ju inte så att hon själv vet vad hon heter än...
    Vi bestämde oss efter nästan 3 månader...

  • Hobbyarkitekt

    Ni båda stavar namnet helt ruttet; Jaqueline ska det vara!

  • Natulcien
    Natulcien skrev 2014-08-05 11:27:25 följande:

    Jo, de flesta kommer ju sannolikt att uttala Zaklin fel. Men Jacqueline kommer nog många att han stavnongsproblem med, och säkert kommer även det att uttalas både på franskt, brittiskt och svengelskt vis... så inte heller den varianten är ju klockren om man ogillar uttalssvårigheter...

    Kanske läge att välja något helt annat om ni har kört fast så..?
    Om hon föddes 10/7 har det ju inte gått lång tid alls. Det är ju inte så att hon själv vet vad hon heter än...
    Vi bestämde oss efter nästan 3 månader...


    Ooops, "han stavnongsproblem" blev ju lite komiskt i sammanhanget... "ha stavningsproblem" skulle det såklart stå...
  • Angels

    Vilket land är det mest troligt att barnet kommer växa upp i och ha störst anknytning till? Välj den stavning som passar det landet bäst, för att underlätta för barnet.


    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-05 11:29:40 följande:

    Ni båda stavar namnet helt ruttet; Jaqueline ska det vara!


    Båda stavningarna är korrekt vad jag vet och Jaqueline får jag rött streck under (felstavat enligt mitt stavningsprogram) medan Jacqueline anses rättstavat enligt stavningsprogrammet.
  • Natulcien
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-05 11:29:40 följande:

    Ni båda stavar namnet helt ruttet; Jaqueline ska det vara!


    Nja, Jacqueline är ju det mer korrekta, och mer vanliga. Det finns 1888 Jacqueline och 561 Jaqueline i Sverige idag...
  • Fjärrkontrollen
    UCharlotte skrev 2014-08-05 10:13:02 följande:
    Jag hade nog blivit besviken om min pappa snurrat ihop att jag skulle hetat Tjalått.
    Tja Tjalått! 
    Det var ju en jättefin stavning
  • E M A
    Cheriiie skrev 2014-08-05 09:56:51 följande:

    Hej!
    Jag och min man kommer inte överens om hur vi ska stava våran dotters namn. Hon ska heta Jacqueline och jag vill att det ska stavas så, medan min man (som är från balkan) vill att det ska stavas som de gör där nere, Zaklin.

    Vet inte vart jag ska ta mig till längre. Han vill ju inte förstå att den stavningen inte funkar här i Sverige och att uttalet kommer bli helt fel i det svenska samhället?

    Kan man skriva Jacqueline och ha Zaklin som mellannamn? Eller blir det jätte konstigt? Alltså Jacqueline Zaklin. Vi kommer inte överens och vi är lika envisa båda två :/ hjälp....


    Zaklin skulle jag aldrig uttala som 'ch-ljud', skulle bli 's'. Aldrig sett det namnet (stavningen) förut. Dock bör ni kanske tänka på att 'Jacquline' är extremt svårt att stava till och kommer ta låång tid förmodligen innan er dotter klarar detta. Även svårt för vuxna. Att välja ett nytt namn, om ni nu väljer det alternativet, är inte alls för sent. Vet flera som valt i sista sek, 3 månader efter födsel.
  • fluu
    UCharlotte skrev 2014-08-05 10:13:02 följande:
    Tycker det låter konstigt av en pappa att envisas med en stavning som kommer bli problem i ett land där underliga namn har det svårare.
    Hur envis får man vara liksom?

    Jag hade nog blivit besviken om min pappa snurrat ihop att jag skulle hetat Tjalått.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Jag förordar alltid enklast möjliga stavning.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hobbyarkitekt
    Freya skrev 2014-08-05 10:16:32 följande:

    Kan ni inte välja en helt annan stavning istället då? Typ Jakeline?


    Jag pluggade i USA för några år sedan och där fanns en tjej som hette just Jakeline - det uttalades dock "Jäjk-Linn".
  • nevermind

    Hahaha!! "Tjalått".


    UCharlotte skrev 2014-08-05 10:13:02 följande:

    Tycker det låter konstigt av en pappa att envisas med en stavning som kommer bli problem i ett land där underliga namn har det svårare.

    Hur envis får man vara liksom?

    Jag hade nog blivit besviken om min pappa snurrat ihop att jag skulle hetat Tjalått.


  • LängtansBlåaBlomma
    Henles slyna skrev 2014-08-05 18:01:33 följande:

    Stava det på ditt vis i Sverige och hans vis när ni är i hans land?


    Det är ju här hon ska namnges, det är ju stavningen hos skatteverket som är det viktiga här. Sen hur hon väljer att stava privat är en annan sak. Hon kan variera stavningen hur hon vill.

    Jsg röstar för att skriva Jacqueline Zaklin, tilltalsnamn Jacqueline.
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 31/12 2014
Svar på tråden Oense om stavningen?!