• kselma

    Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?

    Folk som tillhör den lite äldre generationen blir rent ut sagt förbannade på cyklister som cyklar över ett övergångsställe. Tycker nästan det går till överdrift.

    Jag förstår att man blir förbannad om det kommer en cyklist i hög hastighet och susar över övergångsstället utan att ens se sig för - bilen hinner omöjligt bromsa.
    Däremot förstår jag inte varför det är ett problem att STANNA med cykeln vid övergångsstället, lägga ner ena foten på backen om man så vill, och göra det klar för sig att bilisten sett en och sedan cykla över. Det tar en massa jävla tid om cyklisten av någon fånig anledning ska kliva av och SKJUTA(?) cykeln över övergångsstället. Gud vad fjantigt, så sluta tjata om denna norm tack!

  • Svar på tråden Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?
  • Anonym
    Anonym (D) skrev 2014-08-30 21:01:34 följande:
    T ex Egypten. Nu var det ca 10 år sedan jag körde där (och åkte med taxi) och det kommer jag sent glömma. Googla på trafikolyckor och Egypten så får du en liten inblick i deras statstik över trafikolyckor. Då hittar du förmodligen först (kanske bara?) om turister som skadats och dött där.

    Egypten har länge ansetts vara det land där det är lättast att ta körkort. För att klara uppkörningen var man tvungen att köra sex meter framåt, lägga i backen och köra tillbaka.

    Sedan ett par år tillbaka ökade dock kraven. Idag måste man svara rätt på åtta frågor av tio samt köra mellan korner både framåt och med backen i.

    Hur det är med människor som bosätter sig i Sverige och redan har körkort från sitt hemland är jag inte insatt i. Jag får googla.

    Min arbetskamrat sa i veckan att hennes man som tagit sitt körkort i sitt hemland nu måste ta om det här för att få köra. Vet inte hur väl det stämmer dock.
    Om egyptier knappt har körkortsutbildning så gäller det givetvis för danskar också?
  • Adirf
    Anonym (cykelbana?) skrev 2014-08-31 10:59:28 följande:
    Hur kommer cyklisten fram till övergångsstället? Cyklar på trottoaren?
    Jag la ingen tanke eller värdering i mitt inlägg eftersom det var saxat från transportstyrelsen. Om du undrar över hur de tänkt kring hur cyklisten kommer fram till övergångsstället skulle jag rekommendera att du kontaktar dem 0771-503 503
  • Flash Gordon
    kselma skrev 2014-08-30 19:34:36 följande:

    Folk som tillhör den lite äldre generationen blir rent ut sagt förbannade på cyklister som cyklar över ett övergångsställe. Tycker nästan det går till överdrift.

    Jag förstår att man blir förbannad om det kommer en cyklist i hög hastighet och susar över övergångsstället utan att ens se sig för - bilen hinner omöjligt bromsa.
    Däremot förstår jag inte varför det är ett problem att STANNA med cykeln vid övergångsstället, lägga ner ena foten på backen om man så vill, och göra det klar för sig att bilisten sett en och sedan cykla över. Det tar en massa jävla tid om cyklisten av någon fånig anledning ska kliva av och SKJUTA(?) cykeln över övergångsstället. Gud vad fjantigt, så sluta tjata om denna norm tack!


    Du får ju inte cykla på ett övergångsställe, det fattar du väl?

    Ett CYKEL-övergångsställe får du cykla över, men inte ett vanligt övergångsställe.
  • sportpappa
    Flash Gordon skrev 2014-08-31 15:10:22 följande:
    Du får ju inte cykla på ett övergångsställe, det fattar du väl?

    Ett CYKEL-övergångsställe får du cykla över, men inte ett vanligt övergångsställe.
    Det finns inget förbud mot att cykla på övergångsställen. Dock har fordon på vägen ingen skyldighet att stanna för en cykel som ska åka ut på ett övergångsställe.

    Fordon måste självklart stanna om en cykel befinner sig på övergångsstället eftersom det är olagligt att köra på någon hur fel den person än gör i trafiken.
  • Anonym
    sportpappa skrev 2014-08-31 15:25:39 följande:
    Det finns inget förbud mot att cykla på övergångsställen. Dock har fordon på vägen ingen skyldighet att stanna för en cykel som ska åka ut på ett övergångsställe.

    Fordon måste självklart stanna om en cykel befinner sig på övergångsstället eftersom det är olagligt att köra på någon hur fel den person än gör i trafiken.
    För allt i världen.

    Cyklisten får cykla över utan att bli gripen av polisen på samma sätt som man får gå mot rött.

    Men cyklisten får inte hindra någon annan trafik, bilar eller gående, vilket är vad TS gör.
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2014-08-31 13:02:23 följande:

    Om egyptier knappt har körkortsutbildning så gäller det givetvis för danskar också?


    Jasså? Förklara.
  • Bunny on speed

    Jag upplever ofta att man behandlas som cyklist även om man går med cykeln. Fastnat länge vid övergångsställen och korsningar.

    Även när det ej finns cykelbana och jag tvingas köra i trafiken behandlas jag tokigt. Tex att högerregeln ej gäller utan 100% företräde bilar.

    Avskyr att cykla i stan.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • sextiotalist

    Idag svor jag över fotgängarna, de var överallt och knatade på cykelbanorna (det finns skyltar som tydligt visar vilket som är gångbana och vilket som är cykelbana), mammor som gick i bredd med sina barnvagnar och blängde när man plingade på ringklockan, suck

  • Anonym (cykelbanan)

    Tycker det är värre med cyklister som VÄGRAR cykla på cykelbanan som är just för dessa ändamål! Nä, de ska insistera att cykla och sicksacka på höger och vänster sida om bilen! Eller som fredrikhofs cykelsällskap, TRO att det är tävling utlyst och cykla 4-5st i bredd och flyttar sig icke på 30-70 vägar fast man tutar lite för att förvarna.. 

    Cyklister vill ha fina cykelbanor m.m, men se till att använda dessa då!! Bodde i en kommun där det gnälldes om att cykelbanorna inte var dugliga för tävlingcyklister m.m (fredrikhofs idiotsällskap).. Kommunen betalade miljoner för att fräscha upp dessa och förälngde alla banor. Används dessa nu? Nej, vi ska cykla med bilarna och gärna i bredd.. Cykelbanan är typ 2 meter från vägen..

  • Anonym
    Anonym (cykelbanan) skrev 2014-09-02 11:48:52 följande:

    Tycker det är värre med cyklister som VÄGRAR cykla på cykelbanan som är just för dessa ändamål! Nä, de ska insistera att cykla och sicksacka på höger och vänster sida om bilen! Eller som fredrikhofs cykelsällskap, TRO att det är tävling utlyst och cykla 4-5st i bredd och flyttar sig icke på 30-70 vägar fast man tutar lite för att förvarna.. 

    Cyklister vill ha fina cykelbanor m.m, men se till att använda dessa då!! Bodde i en kommun där det gnälldes om att cykelbanorna inte var dugliga för tävlingcyklister m.m (fredrikhofs idiotsällskap).. Kommunen betalade miljoner för att fräscha upp dessa och förälngde alla banor. Används dessa nu? Nej, vi ska cykla med bilarna och gärna i bredd.. Cykelbanan är typ 2 meter från vägen..


    Cykelbanor är i regel för dåliga för att nyttjas till landsvägscykling oberoende av hur mycket de rustas upp. 
    Största problemet är att på cykelbanor har man som cyklist väjningsplikt vid varje korsande väg och det är ofta också kantstenar som ställer till det. Om man däremot kör ute på vägen så har alla anslutande vägar väjningsplikt och man slipper alla kantstenar. Cykelbanor går inte alltid dit man är på väg vilket skapar en hel del problem när man ska ut på vägen från cykelbanan för att kunna ta sig dit man ska.

    Att cykla i bredd skapar kortare omkörningssträckor jämfört med om cyklisterna skulle ligga på ett långt singelled. Att köra om cyklister samtidigt som man har möte är i regel inte tillåtet eftersom det finns för lite plats för att göra det säkert för alla trafikanter.

    Testa gärna att cykla landsvägscykling så kommer en helt ny värld att framträda där bilister uppför sig som galningar för att spara några få sekunder istället för att vänta tills det är fritt att köra om. Det tutas, prejas och sprutas med spolarvätska för att på olika sätt "straffa" cyklister som hindrar deras framfart.
    Det var en riktig ögonöppnare för mig när jag testade att cykla landsvägscykling vilket har ändrat mitt körbeteende när jag kör bil runt cyklister.
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2014-08-31 13:02:23 följande:

    Om egyptier knappt har körkortsutbildning så gäller det givetvis för danskar också?


    Ingen förklaring? Är väldigt nyfiken på hur du menar.....
  • SatanLendMeADollar

    Klart man cyklar över, går ju snabbare än att gå så bilisterna borde vara glad.

  • sextiotalist
    Anonym skrev 2014-09-02 13:51:39 följande:
    Cykelbanor är i regel för dåliga för att nyttjas till landsvägscykling oberoende av hur mycket de rustas upp. 
    Största problemet är att på cykelbanor har man som cyklist väjningsplikt vid varje korsande väg och det är ofta också kantstenar som ställer till det. Om man däremot kör ute på vägen så har alla anslutande vägar väjningsplikt och man slipper alla kantstenar. Cykelbanor går inte alltid dit man är på väg vilket skapar en hel del problem när man ska ut på vägen från cykelbanan för att kunna ta sig dit man ska.

    Att cykla i bredd skapar kortare omkörningssträckor jämfört med om cyklisterna skulle ligga på ett långt singelled. Att köra om cyklister samtidigt som man har möte är i regel inte tillåtet eftersom det finns för lite plats för att göra det säkert för alla trafikanter.

    Testa gärna att cykla landsvägscykling så kommer en helt ny värld att framträda där bilister uppför sig som galningar för att spara några få sekunder istället för att vänta tills det är fritt att köra om. Det tutas, prejas och sprutas med spolarvätska för att på olika sätt "straffa" cyklister som hindrar deras framfart.
    Det var en riktig ögonöppnare för mig när jag testade att cykla landsvägscykling vilket har ändrat mitt körbeteende när jag kör bil runt cyklister.

    Jo, jag har hört detta, har landsvägscyklister på arbetet (flera stycken), men jag har också sett en drös som inte kan trafikeglerna.
    Cyklister har också väjningsplikt i en rondell, de blockerar hela landsvägar, vilket gör att man har fått ligga bakom dom i flera km, innan de behagar att släppa fram bilisten.
    När jag kör om cyklister (oavsett vilken modell på cykel de har), så lämnar jag alltid en bred marginal pga vingelrisken på en cykel (och att de är oskyddade)
    Nej, jag kommer inte testa landsvägscykling, jag sätter mig inte på en sådan cykel, det är förenat med livsfara (för både mig och omgivningen), jag vill ha fotbroms och sitta upprätt och cykla i lagom takt.
  • Anonym (haha)

    Stackars dig TS. Det måste vara jättejobbigt att behöva kliva av cykeln.

    Dumt med rekommendationer som hävdar att du ska behöva anstränga dig så. Nej, cykla på som du vill, det är viktigast.

  • Anonym (cykelbanan)
    Anonym skrev 2014-09-02 13:51:39 följande:
    Cykelbanor är i regel för dåliga för att nyttjas till landsvägscykling oberoende av hur mycket de rustas upp. 
    Största problemet är att på cykelbanor har man som cyklist väjningsplikt vid varje korsande väg och det är ofta också kantstenar som ställer till det. Om man däremot kör ute på vägen så har alla anslutande vägar väjningsplikt och man slipper alla kantstenar. Cykelbanor går inte alltid dit man är på väg vilket skapar en hel del problem när man ska ut på vägen från cykelbanan för att kunna ta sig dit man ska.

    Att cykla i bredd skapar kortare omkörningssträckor jämfört med om cyklisterna skulle ligga på ett långt singelled. Att köra om cyklister samtidigt som man har möte är i regel inte tillåtet eftersom det finns för lite plats för att göra det säkert för alla trafikanter.

    Testa gärna att cykla landsvägscykling så kommer en helt ny värld att framträda där bilister uppför sig som galningar för att spara några få sekunder istället för att vänta tills det är fritt att köra om. Det tutas, prejas och sprutas med spolarvätska för att på olika sätt "straffa" cyklister som hindrar deras framfart.
    Det var en riktig ögonöppnare för mig när jag testade att cykla landsvägscykling vilket har ändrat mitt körbeteende när jag kör bil runt cyklister.
    Ja, jag har faktiskt provat cykelbanor, de funkar alldeles galant! Ta bara från brommaplan till ekerö/svartsjö. En alldeles NY bana som kostat en massa men som inte används av dessa idioter. Vi var i kontakt flertalet ggr (vi och andra boenden) med polisen och gjort polisanmälningar mot klubben. Polisen sa att ENDA gången man får cykla i bredd är OM det är en tävling utlyst. Allt annat är ett trafikbrott.

    Bäst var de när de stog och spärrade av vår utfart med sina cyklar och otrevliga när man sa åt dem att flytta sig en bit för de är en utfart och de spärrar den, samt att jag skulle åka ut med bilen. Fick ett "håll klaffen, vi står vart vi vill.. Synd att jag missade cyklarna med ngn millimeter sen när det blev en jädra fart på idioterna. En annan gång skulle de lätta på trycket (kissa) precis utanför vår utfart.. Väntade på att de 3 idioterna drog ner kallingarna, tog en bild och sen en anmälan för förargelseväckande beteende.

    OM man nu vill blir väl behandlad som cyklist i trafiken så ska man själv visa respekt till bilisterna. Samma trafikregler gäller den som cyklar i trafiken som mig. Men det går inte in i vissas skallar. En bil gör ONT och cyklisten är mer oskyddad än bilisten.

    Nu säger jag INTE att ALLA cyklister är idioter, har även träffat på många vettiga och de är guld värda. Men denna cykelklubb är väldigt känd hos västerortspolisen.
  • sportpappa

    Det är tyvärr många cyklister som inte känner till lagar och regler utan verkar mer eller mindre tro att de är fotgängare eller att cyklister inte behöver följa normala fordonsregler.
    En cykel ska följa alla lagar och regler som gäller för bilar och andra fordon med några få undantag. Om man framför sin cykel efter samma regler som för bilar så kommer man fruktansvärt långt.

  • sextiotalist
    Anonym (cykelbanan) skrev 2014-09-03 16:01:31 följande:
    Ja, jag har faktiskt provat cykelbanor, de funkar alldeles galant! Ta bara från brommaplan till ekerö/svartsjö. En alldeles NY bana som kostat en massa men som inte används av dessa idioter. Vi var i kontakt flertalet ggr (vi och andra boenden) med polisen och gjort polisanmälningar mot klubben. Polisen sa att ENDA gången man får cykla i bredd är OM det är en tävling utlyst. Allt annat är ett trafikbrott.

    Bäst var de när de stog och spärrade av vår utfart med sina cyklar och otrevliga när man sa åt dem att flytta sig en bit för de är en utfart och de spärrar den, samt att jag skulle åka ut med bilen. Fick ett "håll klaffen, vi står vart vi vill.. Synd att jag missade cyklarna med ngn millimeter sen när det blev en jädra fart på idioterna. En annan gång skulle de lätta på trycket (kissa) precis utanför vår utfart.. Väntade på att de 3 idioterna drog ner kallingarna, tog en bild och sen en anmälan för förargelseväckande beteende.

    OM man nu vill blir väl behandlad som cyklist i trafiken så ska man själv visa respekt till bilisterna. Samma trafikregler gäller den som cyklar i trafiken som mig. Men det går inte in i vissas skallar. En bil gör ONT och cyklisten är mer oskyddad än bilisten.

    Nu säger jag INTE att ALLA cyklister är idioter, har även träffat på många vettiga och de är guld värda. Men denna cykelklubb är väldigt känd hos västerortspolisen.

    När team rynkeby åkte till Paris, fick de söka tillstånda i varje land för att åka i grupp. Det är bara i Sverige man inte behövde göra det om jag uppfattat allt rätt.
    Problemet är även med dessa landsvägscyklister, att de ofta är så fokuserade så de inte ens märker av den kringliggande trafiken.
    De cyklar i sin egen värld och jag är ganska säker på att de skulle vara mycket mer uppmärksamma om de hade kört bil, varit fotgängare eller cyklat en vanlig cykel
  • Anonym (D)
    Anonym (D) skrev 2014-08-31 22:11:31 följande:

    Jasså? Förklara.


    Okej. Eftersom du vägrar svara (?) så kan jag inte annat än att dra en väldigt tråkig slutsats - du drar rasistkortet (eller vad du nu skulle vilja kalla det för).

    Då danskarnas körkortsutbildning är ganska lik vår (t om bättre i vissa avseenden) kan jag inte annat än att komma fram till den slutsatsen.

    Om min slutsats nu stämmer så tycker jag gruvligt synd om dig och din slutledningsförmåga. Hur f*n drog du denna helt obegripliga slutsats??

    Om den inte stämmer - var väldigt vänlig och svara hur du tänker. Tack
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2014-08-31 13:02:23 följande:

    Om egyptier knappt har körkortsutbildning så gäller det givetvis för danskar också?


    Som svar ovan, igen, så skulle denna text självklart vara citerad. Inte citera mig själv....
Svar på tråden Kliva av cykeln vid övergångsstället? va?