• Forumvärd

    Familjelivs julkalender: Lucka 9

    För att vinna vill vi att du berättar hur det gick till när tomten avslöjades hos er! Det kan vara när du själv var liten, eller handla om dina egna barn eller barn du känner.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna.


    Tävlingen öppnar 9/12 och pågår fram till midnatt 9/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 10/12.
    Vinnaren måste svara inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte

  • Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 9
  • stormagen

    Ha ha! När jag var liten så trodde jag min pappa var tomten på riktigt ( året om) Han har liksom det utseendet.

    Det var när jag var fem år. Familjen var samlad hos farmor. Och på kvällen väntade jag på att pappa skulle gå ner i källaren och hämta julsäcken. Men pappa satt i fåtöljen när den oäkta hemska plastansiktstomten kom och knackade på. Jag fick äran att öppna. Och enligt mina föräldrar utspelas följande. Jag öppnar dörren och tittar med en överlägsen min och säger Du är ju inte tomten, du är ju grannen, min pappa är faktiskt tomten på riktigt så du kan gå! Sen stängde jag dörren. Och alla börjar vika sig av skratt utom jag som går och sätter mig hos pappa tomten och säger - Du ska inte va ledsen, alla vill vara dig på julafton, nu kan du gå och hämta den riktiga säcken!

    Jag tror ju såklart min pappa är tomten fortfarande, världens bästa tomte!

    Jag vill vinna så jag kan fylla säcken ytterligare till insamlingen till de barn i Sverige som inte alltid får besök av tomten.

  • lelle897

    Hej jag är en tjej på 10 år

    Jag undrar om jag kan få mens och om jag ska ha topp jag använder redan en topp men är det för tidigt gör det ont att få mens och hur kan jag hålla det hemligt för Mina föräldrar det är inte att jag inte kan prata med dom det är att jag tycker det är pinsamt tacksam för svar

  • Karra1

    Tomten finns ju!  SÅ det var ju en udda fråga.

    Här kommer tomten vissa år och andra år kommer han inte - vår 9-åring har fortfarande inte en susning om vem som varit tomte här.

    LEGO skulle vara fantastiskt roligt att vinna så att dottern fick fler klossar - just nu är beståndet skralt!

  • Michaelajohannesson

    Där och då var det inte det minsta kul,
    men såhär i efterhand kan man ju skratta åt eländet !

    Klockan hade precis passerat 3 och hela familjen satt bänkad framför kalle.
    Plötsligt ropar någon att NU är nog tomten på ingång,
    Denne hade nämligen sett en röd luva i trädgården.
    Vi barn sprang fram till fönstret för att titta och hann precis fram i tid för att se tomten fara på ändan !
    Skriket vi hörde i samma veva minns jag än i dag,
    och man kan väl bara konstatera att det var en smula "märkligt" att tomten och morfar bröt lårbenshalsen på samma dag !? 

    Året efter skippade vi det där med "tomte"... 

  • carina-su

    Min berättelse blir om när min kusin ( ca 7 år) trodde att hon var säker på att det var min pappa som var tomten. Kommer aldrig glömma hennes min när hon kaxigt säger " det är ju Rune som är tomte ju!" Och han svarar " men jag sitter ju här". Min kusin var knäpptyst och tackade mycket försynt tomten. För den gången var det den riktiga tomten som kom och hälsade på!

    Min son har kommit in i ett riktigt legorace och önskar sig i stort sett bara legon i julklapp. Så detta vore perfekt till honom!! Skulle naturligtvis vara från tomten...

  • 880215

    Jag bjuder på en liten nostalgitripp; tillbaka till tidigt 90-tal.



    Denna jul minns jag SÅ väl.
    Jag var hemma hos mina kusiner och vi satt i deras vardagsrum och väntade på tomten.
    Plötsligt ser vi honom. Han kommer kutryggad, bärandes på en säck i den ena handen och en lykta i den andra handen. - Jag blev skiiiiiiiiitskraj! Jag kurade ihop mig hos mamma och vågade inte säga ett pip.

    MEN...

    När han kommer in, så ser han att jag är rädd. Han tar då upp ett paket ur säcken och går fram till mig. Och plötsligt, som från ingenstans, så släpper rädslan och jag bara vet - Tomten är ju min morfar! (Älskade morfar! HjärtaVi var tighta när jag var liten).
    Fråga mig inte HUR jag kunde förstå det. För det vet jag inte själv. Han sa liksom inget, han tog inte av sig masken - ingenting, jag bara visste.
    Kanske berodde det på att jag kände honom SÅ väl?, jag vet inte. Men magiskt var det. Jag kommer aldrig att glömma den julen. Hjärta

    Ja, och sedan den julen, så slutade jag tro på att tomten faktiskt fanns. Men detta till trots, så var det ändå alltid lika spännande och magiskt, varje gång tomten kom.
    Och ju äldre jag och kusinerna blev, desto roligare hade vi åt att försöka lista ut vilken av alla släktingar, grannar och bekanta som var utklädd just för året. SkrattandeMOTIVERING:

    Det där är nog det finaste och mest färgsprakande legot jag nånsin sett. Denna gång vill jag tävla för någon annans barn. Vinner jag detta lego, så skulle jag ge legot till min bästa väninnas dotter. Hon fyller år i början av nästa år och hon skulle ÄLSKA det där legot. Det är SÅ hon. Hjärta

  • Veladis

    Vi har aldrig haft en fysisk tomte i min familj, utan det har fått vara lite mystiskt, "kanske, kanske inte...", sådär, kring att Tomten finns. Men vi har alltid ställt ut ett fat gröt på trappan julaftonskvällen. Och den var ju alltid borta på morgonen, så det lutade ju mer åt "kanske" att han finns här då.

    När min ena son var ca 5 år skulle han en extra gång innan läggdags kolla så grötfatet verkligen stod där den skulle. När sonen glämtar på+ dörren sitter vår feta katt Thorsten mumsar i sig av risgrynsgröten. Sonen blev så ARG på katten, för att han ÅT TOMTENS GRÖT, så att han inte kunde somna på två timmar.
    Men precis innan han somnade verkade han komma till insikt, och mumlade:
    "Det är nog Thorsten som äter upp gröten varje jul..."
    Sen dess tror han inte på tomten.

    Jag vill vinna Lego-boxen till ovan nämnda son, som nu hunnit bli 8 år.
    Visst har han slutat tro på tomten, men han har fortfarande en härlig fantasi, kanske kan han tro på rosa katt-enhörningar längre än han trodde på tomten?

  • Pojkmamma2

    Hej. Min son på 7 år (6år förra julen) uppräckte att kusinen (20år) var tomten men sa inget. Han spelade med o pratade med tomten mm. Sen va de dax å ge tomten en hejdå kram. Då så kramade han tomten å sen sa han "hej då tomten Alex" :-P

    Ja skulle vinna legot åt min son som är 6 åt o har autism o älskar lego. Hans specialintresse är verkligen lego. Kan sitta i timmar.

  • Vanilla ice queen

    Glömde motiveringen...

    Jag var 5år och vår allt annat än väluppfostrade schäfer hoppade upp på min kära mor (aka tomten) och lyckades dra ner masken på henne inför mig och släktens alla barn. Vi var minst sagt snopna

    Motivering: Min 5åriga dotter skulle älska detta legopaket och vi flyttar två dagar innan jul och är mitt uppe i flyttstädning så det vore awesome att ha en av julklapparna redan fixad

  • Altissimi

    Julen 2012 insåg vi när det var dags för tomten att dyka upp att vi saknade tomtedräkt! Mina då tre syskonbarn var 3, 2 och en liten nyfödd tös som väntade med spänning. Min syrra och pappa (menar självfallet jultomten!) försökte improvisera ihop ett skägg med hjälp av en hålstickad cremevit halsduk och tog en morgonrock och en dockluva och knöt fast allt. Aldrig i mitt liv har jag sett en läskigare variant av tomten! Dessutom lurade den absolut ingen istället kunde ingen hålla sig för skratt och tårar och vissa behövde lämna rummet för att inte förstöra för barnen. Barnen däremot tittade med ren skräck i ögonen tills de insåg att det var farfar/morfar som klätt ut sig och trots en viss besvikelse (varför kom inte tomten hit mamma?) så var de såå glada att få julklappar och få sitta i hans knä. För att återställa tron på tomten har vi i år köpt en tomtedräkt deluxe och ska troligtvis rekrytera en granne att agera Tomten med stort T! Vi får hoppas att det funkar.. :)


    Skulle gärna vilja vinna detta coola lego-set till tösen som inte kan sluta sjunga på "everything is awesome"-låten dag som natt och gärna väcker oss andra med en egenskapad dans till låten tidiga söndagmornar!

  • Fatheya

    När sonen var 3år så vad hans morfar utklädd till tomte. Han var lite på fyllan och flamsade runt som han alltid gör då. Så medan tomten delade ut alla julklappar lutade sig sonen fram till mig och "viskade" morfar är ju tomten. Det blev en hel del skratt från alla runt omkring och alla protesterade men sedan dess tror han inte på tomten.

    Jag skulle vilja vinna legopaketet åt sonen med asperger, det är ett av hans specialintressen och till hans stora olycka så har han inget från den filmen.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • kexan

    När tomten avslöjades va när jag själv vart avslöjad , av förbipasserat barn . Det är så att några år tillbaka så tomtar jag åt min vän för hennes två barn . Lika läskigt och nervöst varje gång men vad gör man inte för barnen . Jag byter om i bilen på parkeringen så inte mina egna barn ser mig . Detta år va det kallt och jag bytte om så gott jag kunde men va tvungen att gå ut ur bilen för att få in kudden ordentligt , tyvärr va inte luva och skägg på och ett en familj går förbi . Dem tittar på mig och jag hör barnet som kanske är 5 år men mamma är inte tomten på riktigt ? Åååå det sved hoppas jag inte förstörde deras jul och att dem hade en fin förklaring , Men tomtandet gick bra och väninnan och hennes far rörd till tårar :) motiveringen är att min systers son skulle få glädjefnatt om han fick detta , vill göra honom glad för han är så värd ett paket med bra innehåll detta skulle han kunna tillsammans med sin bror bygga och jag moster skulle kunna få lite kvalitetstid med honom :)

  • Forumvärd

    Drog rejält på smilbanden när jag läste tråden.
    Tomten kan tydligen bli avslöjad på många olika sätt- och kanske är det så att han trots allt finns
    Jag avslöjade tomten som 6-åring. Min morbror var alltid tomte hos oss och strax efter Kalle Anka så skulle han "gå ut med hunden"
    Han klär på sig och kopplar vår dvärgschnauzer Groggen och går iväg. Strax efteråt knackar det på dörren och där står tomten!
    I samma veva satte Groggen igång och ylade så det ekade över nejden. Han satt och väntade i garaget och hade helt klart ledsnat på det arrangemanget. Då kopplade jag!
    Men men nu är det dags att avslöja vinnaren!
    Vinnare blev:


    stormagen skrev 2014-12-09 18:15:20 följande:
    Ha ha! När jag var liten så trodde jag min pappa var tomten på riktigt ( året om) Han har liksom det utseendet.
    Det var när jag var fem år. Familjen var samlad hos farmor. Och på kvällen väntade jag på att pappa skulle gå ner i källaren och hämta julsäcken. Men pappa satt i fåtöljen när den oäkta hemska plastansiktstomten kom och knackade på. Jag fick äran att öppna. Och enligt mina föräldrar utspelas följande. Jag öppnar dörren och tittar med en överlägsen min och säger Du är ju inte tomten, du är ju grannen, min pappa är faktiskt tomten på riktigt så du kan gå! Sen stängde jag dörren. Och alla börjar vika sig av skratt utom jag som går och sätter mig hos pappa tomten och säger - Du ska inte va ledsen, alla vill vara dig på julafton, nu kan du gå och hämta den riktiga säcken!

    Jag tror ju såklart min pappa är tomten fortfarande, världens bästa tomte!

    Jag vill vinna så jag kan fylla säcken ytterligare till insamlingen till de barn i Sverige som inte alltid får besök av tomten.
    Ett stort grattis till STORMAGEN! Skål
    Tänk att få växa upp med en äkta Tomte.

    Mejla dina kontaktuppgifter till redaktionen@familjeliv.se.
    Skriv Vinnare Julkalender på ämnesraden och glöm inte att berätta för oss vad du har vunnit och vilken lucka.

    Vann du inte idag?
    Var icke nedslagen för det för det kommer fler chanser! Julkalendern i samarbete med Lego fortsätter ända fram till julafton.
    Här hittar du dagens lucka:
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/74411608-familjelivs-julkalender-lucka-10

    Lycka till! Tomte
  • 880215

    GRATTIS! {#emotions_dlg.flower}

    FORUMVÄRD: Jag kan inte skriva i lucka 10! Det är bara grått i fältet där man ska skriva. :O

Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 9