• Nemi89

    Vi som börjar med pergotime 2015

    Hejsan!

    ny på den här sidan men jag tänkte att det kunde vara skönt att prata med människor som är i liknande situation som vi är nu.
    Diskutera hopp, nervositet, läkarbesök och hur det går efter alla behandlingar m.m.

    Jag fick veta att jag har PCO när jag var 17 och den läkaren sa även att jag aldrig kommer att få barn. Men ett par år efter det fick jag höra att det finns hormontabletter, sprutor m.m. och att det kommer lösa sig.
    Nu är vi alltså i det läget att vi ska på undersökning tillsammans då jag slutade med p-piller för ett år sedan. Hoppas hoppas att det här kommer att gå bra!
    Har längtat efter barn några år nu...

    Finns det fler därute i liknande sits som vill ha någon att prata med???

  • Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015
  • Matsva

    Hej!
    Ni som är lite mer erfarna av pergotime hur många kurer kan man ta efter varandra utan uppehåll?
    Jag väntar fortfarande på mens eller ickemens är på min första kur. Beräknad BIM inatt/imorgon, Jag hoppas ju såklart att den inte kommer men om den nu gör det är ju planen att kontakta gyn och få nya pergotime.

    När och varför får man otrivelle-spruta? Jag har bara fått pergotime och innan dess tabletter för att få mens. Jag har ingen mens eller ÄL av mig själv men lyckades nu med första kuren få Äl och håller tummarna.

  • Decibel84
    Matsva skrev 2015-11-18 21:37:40 följande:

    Hej!
    Ni som är lite mer erfarna av pergotime hur många kurer kan man ta efter varandra utan uppehåll?
    Jag väntar fortfarande på mens eller ickemens är på min första kur. Beräknad BIM inatt/imorgon, Jag hoppas ju såklart att den inte kommer men om den nu gör det är ju planen att kontakta gyn och få nya pergotime.

    När och varför får man otrivelle-spruta? Jag har bara fått pergotime och innan dess tabletter för att få mens. Jag har ingen mens eller ÄL av mig själv men lyckades nu med första kuren få Äl och håller tummarna.


    jag fick otrivelle för att man vill framkalla en ägglossning som ska passa in till jag gör min insemination.
  • Pco_1_2

    Är ni intresserade av att ha en grupp på Fb att följa varandra på istället? En låst grupp förstås, jag fortsätter gärna ventilera och få tips och råd men är inte så förtjust i familjeliv och appen är katastrofal!

  • minipeach
    Pco_1_2 skrev 2015-11-18 21:58:43 följande:

    Är ni intresserade av att ha en grupp på Fb att följa varandra på istället? En låst grupp förstås, jag fortsätter gärna ventilera och få tips och råd men är inte så förtjust i familjeliv och appen är katastrofal!


    Absolut, håller med, suger hårt!
  • idiisen
    Matsva skrev 2015-11-18 21:37:40 följande:

    Hej!
    Ni som är lite mer erfarna av pergotime hur många kurer kan man ta efter varandra utan uppehåll?
    Jag väntar fortfarande på mens eller ickemens är på min första kur. Beräknad BIM inatt/imorgon, Jag hoppas ju såklart att den inte kommer men om den nu gör det är ju planen att kontakta gyn och få nya pergotime.

    När och varför får man otrivelle-spruta? Jag har bara fått pergotime och innan dess tabletter för att få mens. Jag har ingen mens eller ÄL av mig själv men lyckades nu med första kuren få Äl och håller tummarna.


    Jag hade en längre cykel första gången med pergotime. Hade 44 dagar och så lång har aldrig min cykel varit. Men dom sa att andra gången brukar den ligga på "normala" dagar igen. Den väntan va jobbig, tog hur många tester som helst och de visade ändå negativt. Men nu är jag inne på min andra kur med pergo, är nu på dag 18 :) 


    Hoppas du får ett plus. 

  • idiisen
    idiisen skrev 2015-11-19 16:39:40 följande:

    Jag hade en längre cykel första gången med pergotime. Hade 44 dagar och så lång har aldrig min cykel varit. Men dom sa att andra gången brukar den ligga på "normala" dagar igen. Den väntan va jobbig, tog hur många tester som helst och de visade ändå negativt. Men nu är jag inne på min andra kur med pergo, är nu på dag 18 :) 


    Hoppas du får ett plus. 


    Jätte gärna!! Det hade varit super bra ju :) 
    Det tycker jag vi ska fixa!

  • Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-18 21:58:43 följande:

    Är ni intresserade av att ha en grupp på Fb att följa varandra på istället? En låst grupp förstås, jag fortsätter gärna ventilera och få tips och råd men är inte så förtjust i familjeliv och appen är katastrofal!


    det finns jätte bra grupper på facebook för ofrivilligt barnlösa där man kan skriva och diskutera annars:)
  • Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-22 11:41:09 följande:

    Decibel; Jaså? Tips?


    sök på ofrivillig barnlöshet
    finns de grupper för de som har barn, men har svårt att få till ett 2a
    och de som inte har barn
  • jagsomlängtarefterbarn

    Jag fick min mens i fredags ???? Och negativa gravtester... Ringde idag och frågade om kag kunde ta en ny kur pergotime men hon visste inte o skulle ringa tillbaka. Kan man ta två kurer på rad? Och kan pergotime förstöra om jag faktiskt har haft ägglossning själv innan pergotime? Rubbar de efter?

  • Violasmamma89

    Hej tejor.
    Var mycket längesedan jag var inne på familjeliv.
    Men nu måste jag vaerkligen ventilera, detta med att göra barn gör man ju oftast i tysthet (?)
    Något jag ibland mår lite dåligt av.
    Min fjärde kur pergotime, sprutor i magen och nu en creme/salva?
    Allt är välplanerat, ligga under ett schema,  gyn, undersökning  varannan vecka. Gynekologen är seriös och jätte duktig, har dck svårt att förstå hans brytning, tyska. 
    Fjärde månaden pergotime och nu är jag rädd för att få fyrlinar eller något. Spruta (pregnyl)  på onsdag, ligga tor-lör, creme from måndag och 14 daagr framåt, sedan gravtest, annsrs brjar de om igen.
    Samma sak när vi skulle "ha" första barnet, pergotime. Jag var 20år då.
    nu är hon  4 och vi har försökt göra ett syskon de senaste två åren, aldrig använt skydd.
    Nu när man vill sm mest känns det hoppöst. 
    Vill bara ha några i samma sits att prata med.
      /  Malin

  • Annasofie1

    Vet inte om det är några kvar här inne eller om ni startat en grupp på fb. Isåfall hänger jag gärna på dit. Vore skönt att ventilera med några som också försöker bli gravid. Jag är inne på min första kur med pergotime. Jag har haft två missfall och efter sista skrapningen upplever jag att ägglossningen inte riktigt fungerar som den ska. Har haft mellanblödningar osv. Dom försvann nu denna gång med pergotime. Men cykeln verkar bli super lång med tabletterna? Hur vet man om äggen verkligen släpper nu med pergotime?

  • Annasofie1

    Vet inte om det är några kvar här inne eller om ni startat en grupp på fb. Isåfall hänger jag gärna på dit. Vore skönt att ventilera med några som också försöker bli gravid. Jag är inne på min första kur med pergotime. Jag har haft två missfall och efter sista skrapningen upplever jag att ägglossningen inte riktigt fungerar som den ska. Har haft mellanblödningar osv. Dom försvann nu denna gång med pergotime. Men cykeln verkar bli super lång med tabletterna? Hur vet man om äggen verkligen släpper nu med pergotime? /Sofie

  • jagsomlängtarefterbarn

    Min cykel blev längre med pergotime, från ca 30 dagar till 35 om inte mer nu andra omgången. Jag känner av min ägglossning rätt mycket men jag får även en spruta att ta när jag får omslag på ägglossningstestet o ca 20-40 timmar efter den ska ägget släppa. Och som sagt, jag känner av de.

    Lycka till!

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015