• Crash Man

    Varför anser ateister att det är fel att mörda?

    De som läst min tidigare tråd på familjeliv vet att jag nyligen konverterat till kristendomen. Jag menar har kan någon titta på en banan utan att se Guds hand i den? Som nybliven kristen så ser man världen helt annorlunda, man får svar på en massa frågor som tidigare varit stora frågetecken, som till exempel varför är det fel att mörda.

    Tänk efter riktigt noga nu. Varför anser ateister att det är fel att mörda? För oss kristna är svaret väldigt lätt: Gud säger åt oss att man ska inte mörda därför mördar vi inte. Ni ateister har inga Gudomliga budskap som hindrar er från att mörda, våldta eller äga slavar.

    I er värld finns det inget objektivt sätt att säga vad som är moraliskt korrekt och vad som är moraliskt förkastligt.

    Om du till exempel säger att det är fel att mörda men Jeffrey Dahmer säger att det är korrekt, varför är det din syn som är korrekt och inte hans? Det finns inget objektivt sätt att avgöra det. Men i en värld där Gud finns så är det alltid moraliskt förkastligt att mörda eftersom det är Gud som säger så och eftersom Gud skapar moraliska lagar så är det han säger alltid rätt oavsett vad han säger.

    Mina kristna förebilder Eric Hovind och Ray Comfort förklarar väl vad som händer när Gud försvinner ur världen och människor börjar leva efter sin egen moral istället för Guds.

    lnk.splashurl.com/1nmk

    Förra året släpptes även en mycket bra och smart film vid namn God's not Dead. Inte nog med att filmen är en bra reprsentation av verkligehet, där en Gudstroende elev måste argumentera för din Gudstro inför hela sin klass för att bli godkänd, presenterar den även väldigt bra bevis för varför Gud än nödvändig för moral.

    lnk.splashurl.com/1srx

    Jag kan fortsätta om och om i evigheter och presentera en massa smarta saker som vi kristna sagt, men jag tror alla förstår dårskapen med ateism efter detta.

  • Svar på tråden Varför anser ateister att det är fel att mörda?
  • Anonym (vem är godast/smartast?)

    Du mördar inte för att din gud säger att det är fel.

    Jag mördar inte för att jag själv inser att det är fel. Jag kan sätta mig in i hur människan känner - människan vill inte förlora sitt liv, och särskilt inte genom händerna på någon annan. Jag kan också se att det finns andra människor runtomkring som skulle bli ledsna om denna person dog. Jag kan se alla negativa konsekvenser runt att döda någon. Alltså inte endast straffet som väntar mig om jag åker fast, även om jag givetvis ser detta också.

    Du kan bara se "gud vill" tydligen.

  • TOW 2B Aero

    Fast biblen tillåter slaveri;
    www.biblegateway.com/passage/%3A44-46&version=NLT

    Det är också okej att slå ihjäl sina slavar,förutsatt att de inte dör direkt utan först senare av sina skador;
    www.biblegateway.com/passage/

    I nya testamentet så uppmanas slavar att lyda sina ägare;
    www.biblegateway.com/passage/

    Mord behöver jag inte äns kommentra,biblen är fylld av uppmaningar till mord och våld mot allt från icke-kristna till oskyldiga barn;
    www.evilbible.com/Murder.htm

  • Rikard

    Jag ser inte guds hand i någonting och jag ser definitivt ingen gud som står med en banan i handen.

    Jag har lika svårt att föreställa mig gudar som designar bananer som jag har för att föreställa mig att Tor far runt i sin vagn och bankar med en hammare när det åskar.

  • Rikard
    Crash Man skrev 2015-02-09 02:35:07 följande:

    De som läst min tidigare tråd på familjeliv vet att jag nyligen konverterat till kristendomen. Jag menar har kan någon titta på en banan utan att se Guds hand i den? Som nybliven kristen så ser man världen helt annorlunda, man får svar på en massa frågor som tidigare varit stora frågetecken, som till exempel varför är det fel att mörda.

    Tänk efter riktigt noga nu. Varför anser ateister att det är fel att mörda? För oss kristna är svaret väldigt lätt: Gud säger åt oss att man ska inte mörda därför mördar vi inte. Ni ateister har inga Gudomliga budskap som hindrar er från att mörda, våldta eller äga slavar.

    I er värld finns det inget objektivt sätt att säga vad som är moraliskt korrekt och vad som är moraliskt förkastligt.

    Om du till exempel säger att det är fel att mörda men Jeffrey Dahmer säger att det är korrekt, varför är det din syn som är korrekt och inte hans? Det finns inget objektivt sätt att avgöra det. Men i en värld där Gud finns så är det alltid moraliskt förkastligt att mörda eftersom det är Gud som säger så och eftersom Gud skapar moraliska lagar så är det han säger alltid rätt oavsett vad han säger.

    Mina kristna förebilder Eric Hovind och Ray Comfort förklarar väl vad som händer när Gud försvinner ur världen och människor börjar leva efter sin egen moral istället för Guds.

    lnk.splashurl.com/1nmk

    Förra året släpptes även en mycket bra och smart film vid namn God's not Dead. Inte nog med att filmen är en bra reprsentation av verkligehet, där en Gudstroende elev måste argumentera för din Gudstro inför hela sin klass för att bli godkänd, presenterar den även väldigt bra bevis för varför Gud än nödvändig för moral.

    lnk.splashurl.com/1srx

    Jag kan fortsätta om och om i evigheter och presentera en massa smarta saker som vi kristna sagt, men jag tror alla förstår dårskapen med ateism efter detta.


    Vem har högre moral?
    Den troende som lyder sina gudar eller ateisten som är medkännande, bryr sig om andra människor och gör ett eget val?
  • nanneN

    Ateister är oftast intelligenta människor, så dom förstår att det är fel att ta en människas liv utan att någon inbillad gud behöver förklara det för dom.

  • nanneN
    Crash Man skrev 2015-02-09 02:35:07 följande:

    Mina kristna förebilder Eric Hovind och Ray Comfort förklarar väl vad som händer när Gud försvinner ur världen och människor börjar leva efter sin egen moral istället för Guds.


    Dina kristna förebilder förklarar *vad dom tror* händer när Gud försvinner ur världen.
    För dom flesta av oss har Gud aldrig någonsin funnits i världen, så för oss skulle det inte bli någon skillnad alls.
  • Crash Man

    Nu bumpar jag en av mina egna gamla trådar, men det är lite kul att denna tråden jag skapade ironiskt för några år sedan visar sig ha ett tankemönster som kristna faktiskt håller.

    Kolla in denna gubben



  • Aniiee
    Crash Man skrev 2017-04-16 00:46:59 följande:

    Nu bumpar jag en av mina egna gamla trådar, men det är lite kul att denna tråden jag skapade ironiskt för några år sedan visar sig ha ett tankemönster som kristna faktiskt håller.

    Kolla in denna gubben


    Lustigt att du valde just den videon, för..... Coincident =) Eller ngt. Den här dök upp i mitt flöde för någon/några vecka sedan.



    Ordningen återställd
  • oanonym

    Ateister är ingen grupp. Du får fråga varje enskild ateist varför dom tycker det är fel att mörda. Även roligt att du tar upp slaveri, då bibelns Gud inte verkar ha något emot slaveri.

    Och jag tror även de flesta kristna skulle hålla sig från att mörda, även om de inte trodde på Gud. Många kristna cherrypickar från bibeln, eller efterrationaliserar,vilket tyder på att de har en moral utan Gudstro.

  • Anonym (Gruesome)
    nanneN skrev 2015-02-09 16:36:18 följande:

    Ateister är oftast intelligenta människor, så dom förstår att det är fel att ta en människas liv utan att någon inbillad gud behöver förklara det för dom.


    Varför skulle intelligenta människor inte döda?
  • absalon

    Även kristna har varit väldigt duktiga på att ta livet av varandra. Tänk bara på trettioåriga  kriget, som lade stora delar av av Tyskland i ruiner.
    Religionskriget mellan protestanter och katoliker på Nordirland var också en otäckt blodig historia.
    Vad som skedde i Knutsby var heller ingen uppbygglig histora.
    I Bibeln finns flera verkliga ruggiga avsnitt, där vår herre uppmanar till folkmord och barnamord. I sanning ruggig kvällslektyr.
    Slutsats - såväl kristna som ateister är fullt kapabla till allsköns gräsligheter. En egenskap de delar med bl a muslimer, judar och hinduer.

  • Anonym (Blöö)

    Korståg, barn som dödas för att bevisa sin tro för gud osv.

    Trevlig "sekt"! Bland alla andra mordiska "sekter"!

  • oanonym
    absalon skrev 2017-05-12 18:04:57 följande:

    Även kristna har varit väldigt duktiga på att ta livet av varandra. Tänk bara på trettioåriga  kriget, som lade stora delar av av Tyskland i ruiner.

    Religionskriget mellan protestanter och katoliker på Nordirland var också en otäckt blodig historia.

    Vad som skedde i Knutsby var heller ingen uppbygglig histora.

    I Bibeln finns flera verkliga ruggiga avsnitt, där vår herre uppmanar till folkmord och barnamord. I sanning ruggig kvällslektyr.

    Slutsats - såväl kristna som ateister är fullt kapabla till allsköns gräsligheter. En egenskap de delar med bl a muslimer, judar och hinduer.


    Ja, allt beror på varför man mördar och krigar. Religiösa skrifter innehåller ofta bud/lagar som är vedervärdiga, enligt mig. Ateism (är egentligen ingen ism) har inga skrifter eller dogmer. Det talar bara om att man inte tror på gud/ar. Att vara ateist är som att vara en "icke astrolog", vilket inte säger något om vad man egentligen tror på.
Svar på tråden Varför anser ateister att det är fel att mörda?