• jagvill85

    Skamvrå 2015?

    Bor i Schweiz och har hört flera facebook bekanta som låter sina ca 2 åringar stå i "skamvrån" för att lugna ner sig eller när de gjort nåt hyss. Minns att min mamma berättade att de i skolan på 50-talet måste stå i vrån när de gjort nåt dumt. Men håller faktiskt folk på med såna metoder på 2000-talet i norden? Bara undrar...

  • Svar på tråden Skamvrå 2015?
  • Natulcien

    Oerhört sorgligt om det finns människor som faktiskt använder sig av skamvrå idag! Men jag har läst en och annan tråd om sådana metoder här på FL då och då, så tyvärr förekommer det säkert, fast då kallar man det "time out" istället, men det är ju samma sak. Men man får ju hoppas att det inte är så vanligt. Jag har aldrig hört talas om det bland mina egna vänner och bekanta, dock.

  • lövet2

    Det finns folk för allting. Skamvrån spred sig som en farsot precis när de börjat visa Nanny-programmen i TV, men den hetsen lade sig ändå ganska fort. Nu är det enstaka föräldrar och - tyvärr - vissa förskolor som använder sig av skamvrå. Genom att kalla metoden för Time Out, så tror de visst att den ska vara modern och bra ...

  • audio

    Jag fick stå i skamvrån några gången när jag var liten. Det värsta var nog att jag inte visste varför jag skulle stå där då ingen förtydligande gavs. Inget jag annars lagt på minnet.

  • jagvill85

    Intressant med svar! Tänker fråga på förskolan imorgon ifall de tillämpar såna metoder där också, hoppas inte!

  • Nomanisanisland
    jagvill85 skrev 2015-02-25 18:06:08 följande:

    Bor i Schweiz och har hört flera facebook bekanta som låter sina ca 2 åringar stå i "skamvrån" för att lugna ner sig eller när de gjort nåt hyss. Minns att min mamma berättade att de i skolan på 50-talet måste stå i vrån när de gjort nåt dumt. Men håller faktiskt folk på med såna metoder på 2000-talet i norden? Bara undrar...


    Jag tycker du ska sätta dina bekanta i skamvrån tills de skärper sig.
  • Nomanisanisland
    lövet2 skrev 2015-02-25 19:15:16 följande:

    Det finns folk för allting. Skamvrån spred sig som en farsot precis när de börjat visa Nanny-programmen i TV, men den hetsen lade sig ändå ganska fort. Nu är det enstaka föräldrar och - tyvärr - vissa förskolor som använder sig av skamvrå. Genom att kalla metoden för Time Out, så tror de visst att den ska vara modern och bra ...


    Ja. Att folk är så infernaliskt korkade så att de inte begriper att detta är en fullkomligt meningslös kränkning av barnen som bara belyser föräldrarnas oförmåga att relatera på ett vettigt och konstruktivt sätt.
Svar på tråden Skamvrå 2015?