• lisse6

    såååå rädd för planerad kejsarsnitt

    hej

    efter en traumatisk vaginal förlössning så valde jag planerad kejsarsnitt nu, men är så jäkla rädd. Kan ni som har gjort planerad kejsarsnitt berätta hur ni har haft det??? var det värre eller bättre?????? 
    När jag var på inskrivningsamtal igår sä lät det på läkaren att det är många som får bekymmer efter spinalbedövning, typ att man har känsla av att inte kunna andas, och just detta skrämde mig enormt.
    Men samtidigt vågar jag inte föda på det vanliga sättet, första barnet va nästan 4400g, vem vet hur stor det andra kan bli. Och så mådde jag så dåligt långt tid efterått.
    Så jag är jätte tacksam om ni kan berätta hur ni har haft det.
    Och helst vill jag inte ha några skrämselhistorier, jag mår dåligt redan som det är.
    JAg har planerad kejsarsnitt om ca 2 veckor.
    OM man tar lugnande innan hur känns det då???? kanske man inte blir så orolig om man får denna kännsla av att inte kunna andas, och så sa läkaren att man kan få också blodtryckfall...hur upplevde ni det.

    Tacksam för svar
  • Svar på tråden såååå rädd för planerad kejsarsnitt
  • FrunIHuset
    modsey skrev 2015-06-18 20:41:13 följande:

    Den sitter i minst 4 timmar så det räcker gott för ett snitt!


    Va bra! Vore en skräck om den släpper under operation.... Jag är mer och mer inne på KS eftersom jag inte vågar riskera att ha samma smärta igen efter förlossningen. Kunde inte stå och byta blöja på sonen på 3 månader.

    Frågade faktiskt mannen om han tyckte det var okej om jag gjorde ks och han sa att det var helt OK! :)
    Mamma till L 2013 och bebis 2016
  • modsey
    FrunIHuset skrev 2015-06-19 10:12:50 följande:
    Va bra! Vore en skräck om den släpper under operation.... Jag är mer och mer inne på KS eftersom jag inte vågar riskera att ha samma smärta igen efter förlossningen. Kunde inte stå och byta blöja på sonen på 3 månader.

    Frågade faktiskt mannen om han tyckte det var okej om jag gjorde ks och han sa att det var helt OK! :)
    den släpper som sagt var inte från en sekund till en annan och om den tar dåligt och du börjar känna ( otroligt ovanligt, har aldrig varit med om) så söver man mamman direkt.
    Man kolla också genom att nypa ordentligt med en tång på magen innan de börjar skära för att se att den tagit.
    Beröring känner man dock en då, men smärta och kyla ska inte kännas (därav att man kollar med en sprittuss som är riktigt kall när man lagt den). Beröringen upplevs som ett slags puffande på magen men gör inte ont.
  • lisse6

    det här med stygn då....läkaren sa att om det blir hon som opererar så brukar hon använda nåt som häftstift, usch, det lät inte bra. är det nåt någon har erfarenhet av?????? känns som om det är bättre med vanligt tråd typ...kan man be om att bli sydd med tråd i så fal eller????? eller är det lika typ

  • modsey
    lisse6 skrev 2015-06-19 11:52:44 följande:

    det här med stygn då....läkaren sa att om det blir hon som opererar så brukar hon använda nåt som häftstift, usch, det lät inte bra. är det nåt någon har erfarenhet av?????? känns som om det är bättre med vanligt tråd typ...kan man be om att bli sydd med tråd i så fal eller????? eller är det lika typ


    Blir finare ärr med agraffer som hon pratar om :)
    Lita på att läkaren syr med den metod den själv är bäst på!
  • Voodoodoll
    modsey skrev 2015-06-19 12:30:40 följande:
    Blir finare ärr med agraffer som hon pratar om :)
    Lita på att läkaren syr med den metod den själv är bäst på!
    På mig hade de tråd men vet inte hur de gjorde för ärret är helt rakt och jättetunt utan de där "sick sack"-ärren tex min sambo fick när han opererade sig som ser ut som små "prickar" runt ärret sen. Såg aldrig tråden heller efter kejsarsnittet?!
  • Babette

    3 ggr snittad här. Inga komplikationer och fina ärr med agraffer. Uppe och gått ca 6-8 timmar efter snittet. Inget obehag efter katetern.

    Givrtvis kan det som alltid med kirurgiska ingrepp uppstå konplikationer. Men ett planerat ks är betydligt mer behagligt än urakut och akut.

    Lycka till!

  • lisse6
    Babette skrev 2015-06-19 13:12:11 följande:

    3 ggr snittad här. Inga komplikationer och fina ärr med agraffer. Uppe och gått ca 6-8 timmar efter snittet. Inget obehag efter katetern.

    Givrtvis kan det som alltid med kirurgiska ingrepp uppstå konplikationer. Men ett planerat ks är betydligt mer behagligt än urakut och akut.

    Lycka till!


    måste tacka igen alla för svar, det betyder enormt för mig.....hoppas det går bra....och tack för lyckönskningar
  • lisse6
    Babette skrev 2015-06-19 13:12:11 följande:

    3 ggr snittad här. Inga komplikationer och fina ärr med agraffer. Uppe och gått ca 6-8 timmar efter snittet. Inget obehag efter katetern.

    Givrtvis kan det som alltid med kirurgiska ingrepp uppstå konplikationer. Men ett planerat ks är betydligt mer behagligt än urakut och akut.

    Lycka till!


    måste tacka igen alla för svar, det betyder enormt för mig.....hoppas det går bra....och tack för lyckönskningar
  • Nislepa

    Jag har en traumatisk vaginal förlossning och därefter ett planerat (som blev akut för att han valde att komma för tidigt) bakom mig. Jag fick känslan dom du pratar om, att jag inte kunde andas och ja jag fick såklart panik men fick direkt syrgas och det gick då över på en gång. Om jag jämför den vaginala och det planerade snittet så är det som natt och dag! Förstår att du tycker det känns läskigt med en operation men det är en skänk från ovan om man minns sin traumatiska förlossning. Det kommer att går jättebra för dig!

  • lisse6

    är det någon här som har fått lugnande ändå, så man kan lugna ner sina nerver????? ifall man skulle bli jätte rädd
    Hur känns det????

  • JA77
    lisse6 skrev 2015-06-22 08:59:46 följande:

    är det någon här som har fått lugnande ändå, så man kan lugna ner sina nerver????? ifall man skulle bli jätte rädd
    Hur känns det????


    Lugnande ges inte till gravida eftersom risk finns för barnet samt att mamman slutar att andas. Barnmorskan är med på snittet och har vana att stötta utan lugnande preparat. Narkospersonal finns hela tiden bredvid och kontrollerar hur du mår. Vad skulle du bli jätterädd för?
  • Hilda07
    lisse6 skrev 2015-06-22 08:59:46 följande:

    är det någon här som har fått lugnande ändå, så man kan lugna ner sina nerver????? ifall man skulle bli jätte rädd
    Hur känns det????


    Gjorde mitt planerade snitt i torsdags och är hemma nu. Det var mitt andra snitt. Allt gick bra men jag var väldigt nervös och stressad så narkospersonalen gav mig lite lugnande av något slag i slutet av operationen (eller när vi var färdiga? minns inte riktigt) så jag lättare kunde slappna av efteråt iaf. Narkospersonal är vid din sida hela tiden och stöttar och det hjälpte massor för mig den här gången :) De är vana vid nervösa mammor! Du har en fin upplevelse framför dig och alla är ju självklart oroliga inför en sådan här händelse. 

    Båda mina snitt har gått väldigt bra. Har haft lite mer ont denna andra gång än vad jag minns att jag hade vid första snittet men det finns bra smärtlindring att få. 

    Lycka till och fråga om det är något du undrar!
  • lisse6
    Hilda07 skrev 2015-06-22 14:55:57 följande:
    Gjorde mitt planerade snitt i torsdags och är hemma nu. Det var mitt andra snitt. Allt gick bra men jag var väldigt nervös och stressad så narkospersonalen gav mig lite lugnande av något slag i slutet av operationen (eller när vi var färdiga? minns inte riktigt) så jag lättare kunde slappna av efteråt iaf. Narkospersonal är vid din sida hela tiden och stöttar och det hjälpte massor för mig den här gången :) De är vana vid nervösa mammor! Du har en fin upplevelse framför dig och alla är ju självklart oroliga inför en sådan här händelse. 

    Båda mina snitt har gått väldigt bra. Har haft lite mer ont denna andra gång än vad jag minns att jag hade vid första snittet men det finns bra smärtlindring att få. 

    Lycka till och fråga om det är något du undrar!
    oj så bra, för jag vet att jag har läst att mammor kan få lite lugnande, du gjorde mig lugnare nu :) Är glad att du fick en så underbar snitt, är verkligen glad för alla tjejer som sliper gå igenom helvete. Hoppas jag får det också.
    Min man verkar också lite nervös men kirurgen har skrivit att dem måste ta hand om han också, just för att han trodde att vi förra gången dog, både jag och bebisen. Så han fick efter den förlossningen nån sorts trauma :(

    HAr man ont efter spinalen. jag hade ont i ca 1, 5 till 2 månader efter min förlossning i ryggen. Min man fick bära mig, jag vet inte varför , vet inte om det var epiduralen eller att jag hade sån stor infektion i mig. 
    Gör det ont när dem sätter i spinalen eller får man en bedövning innan
  • modsey
    Hilda07 skrev 2015-06-22 14:55:57 följande:
    Gjorde mitt planerade snitt i torsdags och är hemma nu. Det var mitt andra snitt. Allt gick bra men jag var väldigt nervös och stressad så narkospersonalen gav mig lite lugnande av något slag i slutet av operationen (eller när vi var färdiga? minns inte riktigt) så jag lättare kunde slappna av efteråt iaf. Narkospersonal är vid din sida hela tiden och stöttar och det hjälpte massor för mig den här gången :) De är vana vid nervösa mammor! Du har en fin upplevelse framför dig och alla är ju självklart oroliga inför en sådan här händelse. 

    Båda mina snitt har gått väldigt bra. Har haft lite mer ont denna andra gång än vad jag minns att jag hade vid första snittet men det finns bra smärtlindring att få. 

    Lycka till och fråga om det är något du undrar!
    När barnet är ute kan man om man behöver få lugnande, men det brukar sällan behövas :)
    lisse6 skrev 2015-06-22 19:10:31 följande:
    oj så bra, för jag vet att jag har läst att mammor kan få lite lugnande, du gjorde mig lugnare nu :) Är glad att du fick en så underbar snitt, är verkligen glad för alla tjejer som sliper gå igenom helvete. Hoppas jag får det också.
    Min man verkar också lite nervös men kirurgen har skrivit att dem måste ta hand om han också, just för att han trodde att vi förra gången dog, både jag och bebisen. Så han fick efter den förlossningen nån sorts trauma :(

    HAr man ont efter spinalen. jag hade ont i ca 1, 5 till 2 månader efter min förlossning i ryggen. Min man fick bära mig, jag vet inte varför , vet inte om det var epiduralen eller att jag hade sån stor infektion i mig. 
    Gör det ont när dem sätter i spinalen eller får man en bedövning innan
    Jag har varit med att mamman fått lugnande innan, men det var en ganska ovanlig situation och egentligen inte så bra för barnet då det går över till ditt barn som då kan vara andningspåverkad då hen föds. Att mamman blir andningspåverkad är ju dels inte så vanligt och heller inte ett så stort problem om det skulle hända.
    Men, det är för ditt barns skull man undviker det!
  • Hilda07
    lisse6 skrev 2015-06-22 19:10:31 följande:
    oj så bra, för jag vet att jag har läst att mammor kan få lite lugnande, du gjorde mig lugnare nu :) Är glad att du fick en så underbar snitt, är verkligen glad för alla tjejer som sliper gå igenom helvete. Hoppas jag får det också.
    Min man verkar också lite nervös men kirurgen har skrivit att dem måste ta hand om han också, just för att han trodde att vi förra gången dog, både jag och bebisen. Så han fick efter den förlossningen nån sorts trauma :(

    HAr man ont efter spinalen. jag hade ont i ca 1, 5 till 2 månader efter min förlossning i ryggen. Min man fick bära mig, jag vet inte varför , vet inte om det var epiduralen eller att jag hade sån stor infektion i mig. 
    Gör det ont när dem sätter i spinalen eller får man en bedövning innan
    Jag tycker inte spinalen gjorde alls ont någon av gångerna jag gjort snitt. Känns som vilken vanlig spruta som helst. Hade heller inte ont efteråt.
  • lisse6
    Hilda07 skrev 2015-06-24 14:07:28 följande:
    Jag tycker inte spinalen gjorde alls ont någon av gångerna jag gjort snitt. Känns som vilken vanlig spruta som helst. Hade heller inte ont efteråt.
    man är bara så himla rädd för allting, att allt ska gå snett och så.....samtidigt på nåt sätt så längtar man att det ska vara över.....så man slipper gå och vara oroligt.....är det din första kejsarsnitt eller????? var du orolig innan?????
  • Copyjulia
    JA77 skrev 2015-06-22 14:03:23 följande:
    Lugnande ges inte till gravida eftersom risk finns för barnet samt att mamman slutar att andas. Barnmorskan är med på snittet och har vana att stötta utan lugnande preparat. Narkospersonal finns hela tiden bredvid och kontrollerar hur du mår. Vad skulle du bli jätterädd för?
    Jag bad att få lugnande men fick inte det av skälen ovan. De sa att jag kunde få lustgas istället som också skulle verka lite lugnande. Tyckte att det hjälpte men egentligen var det nog mest psykologiskt det hjälpte. 
Svar på tråden såååå rädd för planerad kejsarsnitt