• Lejoninna77

    Kan man göra såhär? Barndop och jobbig släkt...

    Hej alla glada!

    Jag och min man ska döpa 7:e barnet,alla de andra barnen är döpta med våra familjer/släkt närvarande,och vi har bjudit på dopmiddag efteråt(fast vi egentligen inte har velat)Denna gång har vi ingen lust att bjuda någon,bara döpa dottern ensamma.Skälet?? Ja,det finns väldigt många,så många att jag inte kan skriva allt här..Mina föräldrar är helt ointresserade av våra barn,de gör aldrig saker med barnen,och min mamma säger elaka kommentarer till både mig och min man.Jag mår dåligt varje gång jag hälsat på i mitt barndomshem,av alla saker hon säger,jag är för snäll person att säga ifrån :( De gillar inte att vi har skaffat så många barn.Barnens farmor har fullt upp med att ta hand om alkoholiserade farfarn.Jag och min man träffar nästan aldrig våra syskon längre,en av min makes bröder har fått jättemycket hjälp av min man med att bygga sitt hus,när det var dags för oss att bygga hus hade han aldrig "tid" att hjälpa oss,så jäkla fult gjort :(  nu är planerna att ta husvagnen,åka på semester och samtidigt döpa dottern på ett ställe där vi gillar att vara :)  MEN kan man göra så?? Vad är rätt?? Ska jag och min man behöva orka ställa iordning dopkalas för folk som inte bryr sej,eller är elaka?? Det har bara blivit värre med åren,och våra stora barn vill inte heller just träffa mormor o morfar... Jag mår så dåligt över detta,har även gått hos samtalsterapeut för att få prata av mej.

  • Svar på tråden Kan man göra såhär? Barndop och jobbig släkt...
  • albastro

    Finns ett annat alternativ också :)

    Ordna dop och kalas med dom NI vill ha där.
    Så gjorde jag och maken.
    Jag bjöd ingen från min släkt, dom har aldrig accepterat mig eller mina val i mitt liv. Varför skulle dom vara med då

  • lövet2

    Vi har inte bjudit samma personer på alla dopen. Vi har bjudit dem i släkten som vi trivts med och som varit intresserade av barnen. Till de två sista dopen sade vi t ex ingenting till den nära släkting, som inom familjen kallas "Häxan".
    Döp där ni vill och bjud dem ni vill! De flesta är ändå inte särskilt engagerade när man hunnit fram till 7:e barnet!

  • mammalovis

    Numera finns det ju till och med drop-in-dop, så allt är väl möjligt.

    Ställ er frågan för vems skull ni döper barnet? Är det för att barnet ska upptas i den kristna tron eller att ni tycker det är en fin sed, så finns det väl ingen anledning att låta jobbiga släktingar förstöra er fina stund som familj. Visst kan de klaga i efterhand, men det låter det ju som de skulle gjort om de närvarat också.

    Så kör på er tänkta linje tycker jag.

  • Natulcien

    Klart ni kan döpa ert barn för er själva! Det är väl inte för släktens skull barnet döps? Och är de så ointresserade så lär de väl inte bli särskilt upprörda efteråt heller? De kanske bara tycker att det är skönt att slippa fler dop om de nu ändå bara klagar?

  • Maddi

    Jag hade haft dopet utan släktingar om det var då som i erat fall. Kanske bjuda vänner istället eller bara ett fint familjeminne utan tjafs.

  • Lejoninna77

    TACK för alla fina svar :) Det är väl ingen i vår släkt som är intresserad av barnen.. Det får bli som vi planerat,vi lägger pengarna på att resa på minisemester och döpa med bara oss närvarande,istället för att bjuda in släktingar på middag som vi inte ens vill umgås med :)

Svar på tråden Kan man göra såhär? Barndop och jobbig släkt...