• Familjeliv

    Så kickstartar du höstterminen – och undviker söndagsångest

    Så kickstartar du höstterminen – och undviker söndagsångest
    Alla känner till obehagskänslan som kommer krypande på söndagseftermiddagarna och som successivt stegras för att ibland bli outhärdlig framåt kvällen. Kanske är det influensan eller någon annan sjukdom som gör att du måste vara hemma och ta det lugnt den kommande veckan?

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Så kickstartar du höstterminen – och undviker söndagsångest
  • Kajsa B

    Jag har inga svårigheter att känna igen mig i allt du skriver, med undantag av att jag är äldre och inte har barn hemma som ska till förskola/skola längre.

    Det är lätt att säga att ångesten lägger sig med åren men det är bara en del av sanningen egentligen. Stressmomenten blir helt enkelt färre när du bara har dig själv att tänka på om morgnarna. Allt annat kvarstår. Eftersom det är så många som säger exakt samma sak, så är jag mest förundrad över att vi fortfarande tror att vi är exceptionella, vi som har söndagsångest, p.g.a. liknande saker som de du tar opp. Så gott som alla jag känner, säger samma sak. Min äldsta syster gick i pension för några år sedan och det hon nämnde som det hon såg fram emot, var att slippa söndagsångesten. Så varför inte ta upp det här på ett morgonmöte på jobbet och få det ur systemet, åtminstone för den veckan, när vi konstaterar att nästan alla delar samma upplevelse. Vi kan väl i alla fall sluta låtsas som om vi löser det genom att vara duktiga,skriva listor och få in allt i kalendern, när det inte är sant. Om det skulle fungera så behövde jag inte ha någon ångest alls, jag har redan en perfekt kalender och jag har listor över vad jag ska göra på måndagen. Den där söndagskänslan är fortfarande kvar. Tanken på att (helt orealistiskt för min del) byta jobb också, mitt i alltihop. 

    Karin

Svar på tråden Så kickstartar du höstterminen – och undviker söndagsångest