• ElisaR

    Insemination i Danmark

    Hej!

    Jag är helt ny på denna sida och skulle vilja komma i kontakt med andra som har inseminerats i Danmark. Eller om det är någon som är nyfiken på det/intresserad att följa min resa. 

    Tipsa gärna om redan befintliga trådar om detta ämne

    Jag har hittills varit i Danmark tre gånger och gjort vanlig insemination utan resultat. Jag tänker inte ge mig utan kommer att åka dit under 2016, vill det inte ta sig med vanlig insemination så provar jag IVF.

    Hur har det gått för er andra?

     

  • Svar på tråden Insemination i Danmark
  • Paxen

    Hej på er!

    Jag skulle gärna få veta mer om det här, har planerat Danmark eller Finland. Inte förstått att man kan köpa det direkt hem?

    För man in sprutan i slidan bara? På kliniken går dom väl in i livmodern som jag förstått det.

    Vad betyder mot?

    Prismässigt jämfört med kliniken?

    Kan man prata vidare via mail? Så himla mycket längtan och så lite tid. :P

    Mvh S

  • LusLus
    Paxen skrev 2015-10-04 21:56:15 följande:

    Hej på er!

    Jag skulle gärna få veta mer om det här, har planerat Danmark eller Finland. Inte förstått att man kan köpa det direkt hem?

    För man in sprutan i slidan bara? På kliniken går dom väl in i livmodern som jag förstått det.

    Vad betyder mot?

    Prismässigt jämfört med kliniken?

    Kan man prata vidare via mail? Så himla mycket längtan och så lite tid. :P

    Mvh S


    Hej!

    Ja man använder en liten plastspruta och för in den i slidan och sakta droppar ur sperman. Den simmar in i livmodern precis som vid ett vanligt samlag.

    Mot betyder motilitet. Det är måttet på hur många rörliga spermier som finns per ml sädesvätska. För IVF där ägget befruktats utanför livmodern räcker mot 5. Det betyder upp till 5 miljoner rörliga spermier per ml. För insemination rekommenderar de att man använde minst mot 10.

    Prismässigt är det billigare att göra det hemma då man inte går igenom alla samtal och undersökningar eller klinikavgifter. Beroende på bilden donator man väljer och Vilket sätt det ska skickas hamnar priset på mellan 4 och 7500 ungefär per gång. Man bör använda 2 strån per insemination.

    Du får gärna maila mig om du vill prata. :)
  • Paxen
    LusLus skrev 2015-10-04 22:27:20 följande:

    Hej!

    Ja man använder en liten plastspruta och för in den i slidan och sakta droppar ur sperman. Den simmar in i livmodern precis som vid ett vanligt samlag.

    Mot betyder motilitet. Det är måttet på hur många rörliga spermier som finns per ml sädesvätska. För IVF där ägget befruktats utanför livmodern räcker mot 5. Det betyder upp till 5 miljoner rörliga spermier per ml. För insemination rekommenderar de att man använde minst mot 10.

    Prismässigt är det billigare att göra det hemma då man inte går igenom alla samtal och undersökningar eller klinikavgifter. Beroende på bilden donator man väljer och Vilket sätt det ska skickas hamnar priset på mellan 4 och 7500 ungefär per gång. Man bör använda 2 strån per insemination.

    Du får gärna maila mig om du vill prata. :)


    Åh tusen tack!

    Jag tryckte på ditt nick men det kommer upp Denna användare är privat. Så jag vet inte hur man skickar ett meddelande. Kan du skicka till mig först kanske? :>
  • LusLus

    Oj hur har jag fått in den inställningen? :) jag vet inte riktigt hur det funka men ska se om jag kan skriva till dig.

  • LusLus
    Paxen skrev 2015-10-04 22:38:07 följande:

    Åh tusen tack!

    Jag tryckte på ditt nick men det kommer upp Denna användare är privat. Så jag vet inte hur man skickar ett meddelande. Kan du skicka till mig först kanske? :>


    Kolla om du fick mitt meddelande. :)
  • turkos77
    LusLus skrev 2015-10-04 21:31:54 följande:
    Hej!

    Vad roligt! Visst verkar det komplicerat men jag kan skriva under på att det är jättesmidigt. Bara man blivit väl informerad innan. Jag hjälper gärna till med frågor om jag kan. :) när har du planerat försöka? :)
    Tack. Jag tänkte göra mitt första försök nästa månad. :) Om jag hinner läsa på tillräckligt innan dess. 

    Massa frågor. :) Men främst, hur funkar det med leveransen? Är det smidigt eller man måste ta ledigt en hel dag och invänta leverans? ( Har en väldigt tuff chef som inte gillar om man är borta. :) )

    Du säger att man ska använda 2 strån. Gör man då det på samma gång? Eller kan man köra med någon dags mellanrum? 

    Tack så hemskt mycket för att du är villig på att svara på frågor. :)
  • LusLus
    turkos77 skrev 2015-10-24 20:01:10 följande:

    Tack. Jag tänkte göra mitt första försök nästa månad. :) Om jag hinner läsa på tillräckligt innan dess. 

    Massa frågor. :) Men främst, hur funkar det med leveransen? Är det smidigt eller man måste ta ledigt en hel dag och invänta leverans? ( Har en väldigt tuff chef som inte gillar om man är borta. :) )

    Du säger att man ska använda 2 strån. Gör man då det på samma gång? Eller kan man köra med någon dags mellanrum? 

    Tack så hemskt mycket för att du är villig på att svara på frågor. :)


    Ja du måste vara hemma och ta emot leveransen. Den kommer dagen efter det skickas eller eventuell 2 dagar efter om du bor längre upp i Sverige.

    Om du inte kan vara hemma och ta emot leveransen kan du sätta en fullmakt på dörren där du skriver att leveransnummer får lov att lämnas utanför dörren och din signatur. Men jag tycker själv att det känns lite riskabelt eftersom det i princip står på paketet vad det innehåller. ;)

    2 strån är vad som krävs som minimum för en insemination. Jag köpte 4 strån sist och gjorde 2 inseminationer på samma cykel. Det gick ju vägen. Jag gör samma sak denna gången. Min leverans bör komma på torsdag om allt går lika smidigt denna gången. :) du får gärna pma mig privat om du har frågor du hellre tar där. :)
  • turkos77
    LusLus skrev 2015-10-24 23:51:39 följande:
    Ja du måste vara hemma och ta emot leveransen. Den kommer dagen efter det skickas eller eventuell 2 dagar efter om du bor längre upp i Sverige.

    Om du inte kan vara hemma och ta emot leveransen kan du sätta en fullmakt på dörren där du skriver att leveransnummer får lov att lämnas utanför dörren och din signatur. Men jag tycker själv att det känns lite riskabelt eftersom det i princip står på paketet vad det innehåller. ;)

    2 strån är vad som krävs som minimum för en insemination. Jag köpte 4 strån sist och gjorde 2 inseminationer på samma cykel. Det gick ju vägen. Jag gör samma sak denna gången. Min leverans bör komma på torsdag om allt går lika smidigt denna gången. :) du får gärna pma mig privat om du har frågor du hellre tar där. :)
    Nu har jag gjort min beställning. Tog mot 5 denna första gång då jag är lite osäker på hur allt fungerar. :) Otroligt spännande. Känns skönt att ta steget. Jag är ju inställd på att det kommer ta lite tid. Sonen tog över ett år på det vanliga sättet.  :) Är ju inte yngre nu. 3400 kronor kostade det för 2 strån mot 5 och leverans. Känns billigt. 

    Nästa tisdag ska mitt paket komma. Vet fortfarande inte hur jag ska lösa det med leveransen. Enda möjligheten att vara hemma är att sjuka mig. Känns ju inte allt för roligt. 
  • miamarina84

    Vad är det för strån ni pratar om? Och vad kostar det att insemination? Genom ivf efter sina tre försök kostar ett uttag juh 35000.

  • LLL84

    Hej har läst er tråd nu och ser att ni köper två strån för en insemination. 
    Jag ska själv åka till en klinik i Danmark och bli inseminerad och barnmorskan jag hade samtal med sa att jag bara behövde köpa ett strå. Nu blir jag lite fundersam. Jag ska kanske höra av mig till dem igen och se om det stämmer.

  • 82sjo

    Hur går det för er alla ? Är precis i starten att börja försöka få ett till barn' :)

    Kommer köpa från cryos o hoppas det är lätt o smidigt

  • turkos77
    82sjo skrev 2016-01-15 19:05:40 följande:

    Hur går det för er alla ? Är precis i starten att börja försöka få ett till barn' :)

    Kommer köpa från cryos o hoppas det är lätt o smidigt


    Hej.

    Jag gjorde mitt andra försök med köpt spermie från cryos denna månaden.

    Plussade i förrgår. Nu håller jag bara tummarna att det ska bli starkare.

    Min första son tog över ett år att göra på det vanliga sättet och så tog det bara 2 ggr att få ett plus på detta sättet. :)
  • sillencillasill

    Vilka är fördelarna med att beställa hem (förutom det uppenbara att slippa resa...)?! Vilka kontroller finns? Måste man registrera sina uppgifter/prover?

    Jag tänkte åka tillbaka till storkkliniken i vår efter ett år av knäoperation och smärtlindring

  • whiteshade

    Hej!

    Intressant tråd

    Jag är en tjej på precis fyllda 30 år som inte lyckats hitta kärleken i livet än, och därför funderar på att skaffa barn på egen hand innan den biologiska klockan tickat ut. Jag har som sagt inga barn än, men har varit oplanerat gravid en gång. Ville hemskt gärna behållit barnet men på grund av massa omständigheter så gick det tyvärr inte.

    Numera har jag en betydligt bättre situation och jag känner mig verkligen redo.

    Jag hade ett samtal idag med en klinik i Danmark om insemination. Till saken hör att jag har en kronisk sjukdom, vilket kanske gör det lite svårare för mig än för andra utan sjukdomar, men kliniken verkade inte se negativt på det. De ville dock ha ett läkarutlåtande, vilket jag tycker verkar rimligt.

    Efter samtalet fick jag ett mail, och det är här mina funderingar kommer in i bilden. De tycker att jag ska göra en spolning av äggledaren (jag har bara en äggstock och en äggledare kvar). Samt att jag ska ta något slags blodprov för att kolla mina hormonvärden.

    Behövs verkligen detta?

    Jag har ju relativt regelbunden mens (25-33 dagarsperioder med ett snitt på 27 dagar). Plus att jag har haft en korrekt graviditet och blev dessutom väldigt lätt gravid eftersom jag för det mesta skyddade mig.

    Blev även väldigt nyfiken när ni diskuterade Cryos. Vill gärna veta mer om det. Tvättar dom sperman precis som vanligt innan man får den hemskickad? Vilka sjukdomar testar de mot?

  • miamarina84
    whiteshade skrev 2016-03-10 23:47:05 följande:

    Hej!

    Intressant tråd

    Jag är en tjej på precis fyllda 30 år som inte lyckats hitta kärleken i livet än, och därför funderar på att skaffa barn på egen hand innan den biologiska klockan tickat ut. Jag har som sagt inga barn än, men har varit oplanerat gravid en gång. Ville hemskt gärna behållit barnet men på grund av massa omständigheter så gick det tyvärr inte.

    Numera har jag en betydligt bättre situation och jag känner mig verkligen redo.

    Jag hade ett samtal idag med en klinik i Danmark om insemination. Till saken hör att jag har en kronisk sjukdom, vilket kanske gör det lite svårare för mig än för andra utan sjukdomar, men kliniken verkade inte se negativt på det. De ville dock ha ett läkarutlåtande, vilket jag tycker verkar rimligt.

    Efter samtalet fick jag ett mail, och det är här mina funderingar kommer in i bilden. De tycker att jag ska göra en spolning av äggledaren (jag har bara en äggstock och en äggledare kvar). Samt att jag ska ta något slags blodprov för att kolla mina hormonvärden.

    Behövs verkligen detta?

    Jag har ju relativt regelbunden mens (25-33 dagarsperioder med ett snitt på 27 dagar). Plus att jag har haft en korrekt graviditet och blev dessutom väldigt lätt gravid eftersom jag för det mesta skyddade mig.

    Blev även väldigt nyfiken när ni diskuterade Cryos. Vill gärna veta mer om det. Tvättar dom sperman precis som vanligt innan man får den hemskickad? Vilka sjukdomar testar de mot?


    Spola äggledarna o hormon provet gör man under sin fertilitetsutredning, så det får du säkert oxå göra. Spola för att se så de ibte är något stopp och hormon provet för att se bla om du ägglossar osv. Obligatoriska saker :)
Svar på tråden Insemination i Danmark