• maja1190

    Familjehem gör olagligt?

    Jag har en god vän som bor i familjehem sedan ett antal år tillbaka. Nu går han på gymnasiet och familjehemmet har egna biologiska barn och flera andra familjehemsbarn. Nu har familjehemmet hyrt en lien lägenhet till han för att slippa ha han i huset. De betalar endast hyran för lägenheten. Han får aktivitetsersättning på 5900 efter skatt som han får betala räkningar och mat och allt annat för i månaden. En anhörig står för lägenheten och det står ett annat efternamn på dörren så detta är inget som sociala vet om. Som han förstår det fortsätter de att få samma pengar för honom som de fick när han bodde hos dem. Det som de gör måste väl vara olagligt? 
    Han vet inte riktigt hur han ska gå tillväga, kontakta sociala? Han vill inte själv hamna i trubbel då han vill kunna fortsätta gå i det gymnasiet på den ort där han nu bor. Pengarna som han får är för att han har en diagnos och har förlängd gymnasietid. Han har två år kvar på gymnasiet och vill gärna kunna slutföra sin skolgång men pengarna som han får räcker inte. Är det någon som har något tips och råd på vad han ska göra?

  • Svar på tråden Familjehem gör olagligt?
  • maja1190

    Han klarar sig bra utan familjehemmet för de har aldrig varit något stöd för honom men det är som är anledningen till att varken jag, min man eller killen har ringt sociala ÄNNU är att det är så svårt att hitta en alternativ bostad i kommunen som han går i skola i.
    Sedan att man vill ringa och skälla ut familjehemmet är mer än känsla när man blir förbannad och någon har betett sig väldigt illa, en ganska naturlig känsla som ligger hos de allra flesta som jag känner i alla fall Skrikandes

  • Anonym (anonym)
    maja1190 skrev 2016-01-21 14:27:23 följande:
    Han klarar sig bra utan familjehemmet för de har aldrig varit något stöd för honom men det är som är anledningen till att varken jag, min man eller killen har ringt sociala ÄNNU är att det är så svårt att hitta en alternativ bostad i kommunen som han går i skola i.
    Sedan att man vill ringa och skälla ut familjehemmet är mer än känsla när man blir förbannad och någon har betett sig väldigt illa, en ganska naturlig känsla som ligger hos de allra flesta som jag känner i alla fall Skrikandes
    Eftersom han är myndig och ändå är familjehemsplacerad så bedöms han inte klara sig själv för då skulle placeringen ha avslutats nr han blev myndig eftersom det är en kostnad för kommunen. 
  • maja1190
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-21 16:12:10 följande:
    Eftersom han är myndig och ändå är familjehemsplacerad så bedöms han inte klara sig själv för då skulle placeringen ha avslutats nr han blev myndig eftersom det är en kostnad för kommunen. 
    Och dem pengarna går i fickan på familjehemmet som kan sitta på ändan och inte göra ett skit för pengarna, klart de vill ha kvar killen då de bara bryr sig om pengarna....
  • Anonym (anonym)
    maja1190 skrev 2016-01-21 18:00:35 följande:
    Och dem pengarna går i fickan på familjehemmet som kan sitta på ändan och inte göra ett skit för pengarna, klart de vill ha kvar killen då de bara bryr sig om pengarna....
    Nu minskas ju deras ersättning med den ersättning killen får i aktivitetsersättning+studiebidrag och av deras ersättning betalar de kostnaden för lägenheten. Det går alltså bort kring 7 000 kr + vad lägenheten kostar.
    Det lär bli betydligt mindre pengar kvar för killen själv om han ska betala hyra själv.
    Det finns säkerligen goda skäl till att han anses behöva familjehem trots att han är myndig, kommuner brukar nämligen se till att placering upphör så fort det bara går.
  • maja1190
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-21 18:10:43 följande:
    Nu minskas ju deras ersättning med den ersättning killen får i aktivitetsersättning+studiebidrag och av deras ersättning betalar de kostnaden för lägenheten. Det går alltså bort kring 7 000 kr + vad lägenheten kostar.
    Det lär bli betydligt mindre pengar kvar för killen själv om han ska betala hyra själv.
    Det finns säkerligen goda skäl till att han anses behöva familjehem trots att han är myndig, kommuner brukar nämligen se till att placering upphör så fort det bara går.
    Om allt går korrekt till ska det fungera så men i det här fallet mörkar och fifflar familjehemmet med ersättningen......
  • maja1190

    Har nu varit i kontakt med soc i den kommun som betalar ut pengarna för killen och sagt att jag är orolig för honom i hans familjehem då de inte varit på besök på länge och det ger förhoppningsvis effekt. De lova att kolla upp det med en gång och ringa tillbaka.

  • Anonym (A)
    maja1190 skrev 2016-01-21 21:39:24 följande:

    Har nu varit i kontakt med soc i den kommun som betalar ut pengarna för killen och sagt att jag är orolig för honom i hans familjehem då de inte varit på besök på länge och det ger förhoppningsvis effekt. De lova att kolla upp det med en gång och ringa tillbaka.


    Lustigt, hur kommer det sig att dom meddelar dig, när dom inte ens meddelar anhöriga sånt när det gäller vuxna klienter eller brukare?
    Sekretess och sånt där du vet. 
  • maja1190

    Naturligtvis gäller sekretessen och allt sådant, men vem som helst kan göra en orosanmälan. De kommer ringa tillbaka och meddela att de har varit i kontakt med familjehemmet men inga detaljer osv. Jag bad de göra det och hon sa att det var helt ok. Hur det går i själva "ärendet" kommer jag ändå få information av om och när det händer något från killen.

  • Kjell2
    maja1190 skrev 2016-01-21 21:39:24 följande:

    Har nu varit i kontakt med soc i den kommun som betalar ut pengarna för killen och sagt att jag är orolig för honom i hans familjehem då de inte varit på besök på länge och det ger förhoppningsvis effekt. De lova att kolla upp det med en gång och ringa tillbaka.


    Bra att ni satt igång processes. Hoppas nu allt slutar väl.
  • maja1190
    Kjell2 skrev 2016-01-22 10:44:04 följande:
    Bra att ni satt igång processes. Hoppas nu allt slutar väl.
    Tack det hoppas verkligen vi medGlad

    Det har redan hänt en del som jag inte vill berätta förrän allt är "klart" men så fort killen har kommit därifrån tänker vi sätta oss ned med honom och skriva ned allt som familjehemmet har gjort fel genom åren och skicka det här till soc. Även hur vi misstänker hur de har fifflat med pengar, sedan är det upp till soc om de kan bevisa det hela.
Svar på tråden Familjehem gör olagligt?