• maja1190

    Familjehem gör olagligt?

    Jag har en god vän som bor i familjehem sedan ett antal år tillbaka. Nu går han på gymnasiet och familjehemmet har egna biologiska barn och flera andra familjehemsbarn. Nu har familjehemmet hyrt en lien lägenhet till han för att slippa ha han i huset. De betalar endast hyran för lägenheten. Han får aktivitetsersättning på 5900 efter skatt som han får betala räkningar och mat och allt annat för i månaden. En anhörig står för lägenheten och det står ett annat efternamn på dörren så detta är inget som sociala vet om. Som han förstår det fortsätter de att få samma pengar för honom som de fick när han bodde hos dem. Det som de gör måste väl vara olagligt? 
    Han vet inte riktigt hur han ska gå tillväga, kontakta sociala? Han vill inte själv hamna i trubbel då han vill kunna fortsätta gå i det gymnasiet på den ort där han nu bor. Pengarna som han får är för att han har en diagnos och har förlängd gymnasietid. Han har två år kvar på gymnasiet och vill gärna kunna slutföra sin skolgång men pengarna som han får räcker inte. Är det någon som har något tips och råd på vad han ska göra?

  • Svar på tråden Familjehem gör olagligt?
  • maja1190

    Tack för era svar, bra att få lite olika vinklar på situationen. Det som han får betala själv är kläder, mobiltelefon, bredband, mat, resor m.m. Saken är den att hans familjehem är väldigt "kyliga" mot han och bara tjafsar om pengar hela tiden. Resor menas tågbiljetter och bussbiljetter till och från skolan m.m. Familjehemmet får pengar för de här utgifterna utöver arvode/lön för att de är familjehem. Nu när han har blivit satt i en lägenhet anser familjehemmet att han kan betala allt det med aktivitetsersättningen. Det som känns fel är att familjehemmet fortsätter att få pengar som går i deras egen ficka. Han vill självklart inte ha något med sitt familjehem att göra efter hur han har blivit behandlad men vet inte hur han ska gå tillväga? Ska han anmäla familjehemmet, kommer han själv bli drabbad på något sätt? Det finns mycket annat som de har gjort fel, han har aldrig fått de pengar/saker under alla som han ska ha haft. Saken är den att han vill inte att deras biologiska barn och de andra familjehemsbarnen ska råka illa ut, och anmäler han familjehemmet så vet han inte vad som händer dem. Vi vet att familjehemmet lever gott på barnens bekostnad  och troligtvis har de gjort så allvarliga "fel" under många år att det kan leda till allvarliga konsekvenser för deras del. Vill inte lämna ut detaljer men mamman i familjehemmet har enbart familjehem för pengarnas skull, mer kylig människa finns inte.

  • maja1190
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-19 16:38:56 följande:
    Du vet att det familjehemmet får i kostnadsersättning minskar med samma belopp som underhållsstöd, aktivitetsstöd, studiestöd, underhållsbidrag eller barnbidrag är på?
    Socialtjänsten är självklart helt medveten om att personen beviljats aktivitetsstöd och lär vara medvetna om att han bor i en egen lägenhet. 
    De 5 900 kr är mer än vad existensminimum ligger på för en ensamstående så det är alls inte konstigt att dessa pengar ska räcka till mat, kläder, internt och resor.
    Självklart är 5900 kr något som ska räcka till mat och räkningar exklusive hyran (han är tonåring och har inte fått lära sig att hushålla med dem). De här pengarna har han bara haft i ett halv år men jag vet att familjehemmet får exakt samma pengar för han som innan, och det är helt fel! De gör fult genom att skriva namn m.m. på olika "saker" kan inte gå in för detaljerat men familjehemsmamman har sagt rent ut att de har gjort så att de pengarna han får inte ska kunna kopplas ihop med deras ersättning. Sedan har hon gett massa tips och råd till hur han kan få samma pengar per månad som en vanlig arbetare har när han bor själv som student i lägenhet. Hon har rent ut sagt kommit med konkreta tips på hur man lurar staten på bidrag. Det här är inget som han ställer sig bakom, och påpekade det för henne varvid hon sa att han var dum som inte utnyttjade systemet. Hon lägger otroligt mycket pengar på sig själv och nya saker m.m. hela tiden men när han ville gå och klippa sig hade hon inte råd med det (alltså innan han fick de 5900). Anmäler han de till sociala är risken stor att MYCKET olagligt som de har gjort under många år kommer fram.
    Socialtjänsten vet INTE om att han inte bor i deras hus det har hon sagt klart och tydligt att han inte ska nämna för dem. Tydligen vet de inte om hans aktivitetsersättning då de får samma pengar som innan. Jag VET att det är så pga. de utbetalningar som görs varje månad (och han har tjuvkikat i). Socialtjänsten har inte varit på besök hos dem på flera år mamman har hela tiden skjutit upp mötena pga. olika anledningar bara det borde vara ett varningstecken. Fattar inte hur allt det här bara kan gå förbi? Han har väntat på att allt ska uppdagas och vill inte anmäla själv och nu sköts det senaste mötet upp som skulle varit i dagarna och inget händer....
  • maja1190

    Vill bara tydliggöra att det från början var meningen med inlägg och rubrik "Familjehem gör olagligt?" var att familjehemmet har hyrt en lägenhet som en anhörig till dem står för och sociala inte vet om att han bor i. Att de tar inget ansvar m.m. för killen men fortsätter kassera in pengar för honom. Familjehemmet får utökat arvode och ersättningar för att han har diagnoser.
    Vi får hela tiden mer information om familjehemmet och tycker verkligen inte att de är passande som det . De tar varken hand om barnen ekonomiskt eller känslomässigt och vi funderar starkt på att anmäla dem. Vet inte riktigt vad vi ska säga eller göra för att inte killen ska komma i kläm. Det är ett svårt dilemma men vet också att familjehemmet vill ta emot ny/nya barn snart och det vill vi sätta stopp för.

  • maja1190

    Killen är 19 år och de andra barnen är mellan 10 och 13 år. När vi anmäler till sociala vad ska vi säga? Risken är att familjehemmet drar med sig killen i fallet och säger att han visste att de gjorde olagligt då hamnar han i trubbel som de har försatt honom i. Från början förstod han inte att de gjorde olagligt när de satte honom i en annan lägenhet utan att meddela sociala. Det är vi och andra som har talat om att det måste vara olagligt att handla som de gör.

  • maja1190

    Han får bo i familjehemmet eftersom han har utökad gymnasietid så längst till han fyller 21 får han bo hos dem. Han vill inte ha något med dem att göra något mer och skiter i dem men samtidigt kan man inte bara skita i hur familjehemmet har betett sig.

  • maja1190
    Anonym (Hur?) skrev 2016-01-19 19:49:00 följande:

    Det låter inte som att du har hela sanningen utan bara en sida av historien. Det är ju en del grejer som inte stämmer, som t.ex. hur han skulle kunna få aktivitetsersättning på 5.900kr/mån när han är gymnasiestudent? Aktivitetsersättning får man ju om man har någon typ av diagnos/sjukdom och inte kan vare sig arbeta eller studera. Rimligtvis bör han endast ha studiebidrag och någon typ av uppehälle som han får från familjehemmet, som i sin tur får omkostnadsersättningen för honom från socialtjänsten.


    Så här står det på Försäkringskassans hemsida om aktivitetsersättning:?


    Vem kan få aktivitetsersättning vid förlängd skolgång?


    Du kan få aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om du är 19?29 år och har en funktionsnedsättning som gör att du behöver längre tid än normalt för att avsluta grundskolan eller gymnasiet. Du kan tidigast få ersättningen från och med juli månad det år du fyller 19 år och längst till och med månaden innan du fyller 30 år. Försäkringskassan kan i vissa fall begära ett intyg från skolan eller ett läkarutlåtande som visar att din förlängda skolgång beror på funktionsnedsättningen.


    Hur mycket får man i aktivitetsersättning?


    I allmänhet får du aktivitetsersättning vid förlängd skolgång i form av garantiersättning. Du kan få mellan 7 787 och 8 715 kronor i månaden beroende på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.

    Han betalar skatt på ersättningen och får ut 5900 kr efter skatt. Så länge han sköter skolan och går kvar får han ersättningen.

  • maja1190

    Det konstiga som vi inte heller förstår är att han får aktivitetsersättningen på 5900 OCH studiebidrag på 1050 det är familjehemmet som sökt det åt honom och då sa de att de har gjort så att de pengar som de får för honom inte påverkas av hans aktivitetsersättning. Det som han VET är att utbetalningarna för honom till familjehemmet inte har minskats sedan han började få aktivitetsersättningen och den har han fått i ett halvår (då han tjuvkikat i deras papper).

  • maja1190
    Anonym (Hur?) skrev 2016-01-19 20:08:09 följande:
    Så han har en diagnos alltså? Knappast att soc kommer att hålla honom som medskyldig, om det nu har begåtts någon typ av bedrägeri, han är väl isf snarare själv ett offer då han är i beroendeställning till familjehemmet.

    Men jag undrar fortfarande hur pass insatt du kan vara i allt det här om du bara har hört vad t.ex. killen själv säger om det.
    Killen har flera diagnoser men intelligensmässigt är han normalbegåvad. Han har bott i familjehemmet i många år så man kan säga att han varit i beroendeställning till dem lång tid. Ju äldre han har blivit desto mer har det bara handlat om pengar. 

    Jag är väl insatt då jag känner killen väldigt väl, men som du säger har jag en sida av det hela och därför jag vill jag diskutera med andra och försöka få ihop allt innan jag gör en anmälan.
    I en av killens diagnoser ingår det att vara ärlig det ligger inte i hans natur att ljuga, på både gott och ontGlad
  • maja1190
    Kjell2 skrev 2016-01-19 20:32:32 följande:
    Du behöver inte anmäla. Det räcker med att han, som myndig vuxen, berättar för soc vad som händer och avslutar med familjehemmet.
    Ok, men de har varit de enda "föräldrar" som han har haft under en lång tid det är inte lätt att anmäla eller berätta för soc vad som händer. Han vill bara lämna dem och gå vidare med sitt liv. Jag förstår honom samtidigt som jag tycker att familjehemmet har och gör fel.
    Det är inte lätt det här... så enkelt att bara tänka anmäl dem så tänkte jag med först men han vet inte om han orkar.
    Just nu vet jag varken in eller ut för jag är så arg på familjehemmet och anser att de ska få stå för vad de gör, samtidigt som jag vet hur jobbigt han tycker det är att gå emot familjehemmet.
Svar på tråden Familjehem gör olagligt?