• kanskeduu

    Våga insemination

    Jag har hela livet drömt om att skaffa barn, sedan jag var 15 år har jag räknat ner åren tills jag skulle kunna skaffa barn. Jag ville vara en ung mamma men med rätt förutsättningar för ett barns uppväxt.

    Jag är nu 28år och ingen sambo/pojkvän. Jag har hela livet haft otur med killar, antingen har de varit elaka mot mig, otrogna eller så har jag kärat ner mig men inte de. Jag har inga problem att få killar bara problem att bli kär i rätt.

    Min längtan efter barn är nu så otroligt stor att jag redan bokat in mig för utredning på en privatklinik i Stockholm, jag tänkte genomgå all utredning och alla samtal medan jag fortsätter att fundera. Det är inte så att jag är osäker på ifall jag vill ha barnet eller ej, det vill jag, det jag är osäker på är -tänk om jag träffar min drömkille direkt efteråt och då redan är gravid. Men är det min drömkille så vill han ha mig trots att han får ett barn på köpet. Men ändå finns nån tveksamhet i det.

    Och varför insemineras en söt, smart, rolig tjej? Rykten och skitsnack kommer starta. Jag bryr mig inte om rykten mot mig, men mitt barn ska inte behöva känna sig annorlunda från start. Barnet är oskyldigt.

    Det har gått så långt nu att jag är i en mindre depression pga att jag trodde mitt liv skulle innefatta barn i denhär åldern. Visst att jag trodde även att barnet skulle ha en pappa, men nu känns det inte som ett måste för min del.

    Kommentera gärna och kom med egna erfarenheter och tips:)

  • Svar på tråden Våga insemination
  • augustibebis2016

    Jag är för trött för att skriva nåt längre, men jag var 32 när jag åkte till Danmark första gången. Sen reste jag i ungefär tre år innan jag lustigt nog faktiskt träffade en man. Trodde aldrig det skulle ske ;)

    Gå med i föreningen Femmis. På min tid iaf var det en stor källa till tröst, stöd och information.

  • kanskeduu

    Jag är med i Femmis, men tyckte inte att det var så bra. Jag hade trott att det skulle vara lite mer chatt typ, men har inte kommit i kontakt med någon. Blev du aldrig gravid av resorna till Danmark? Eller ordnade det sig när du träffade din man?:)

  • augustibebis2016
    kanskeduu skrev 2016-07-21 21:31:49 följande:

    Jag är med i Femmis, men tyckte inte att det var så bra. Jag hade trott att det skulle vara lite mer chatt typ, men har inte kommit i kontakt med någon. Blev du aldrig gravid av resorna till Danmark? Eller ordnade det sig när du träffade din man?:)


    Jag hade väldigt mycket nytta av Femmis när jag var med men det är ju avhängigt vilka personer som är med samtidigt som en själv förstås ;)

    Nope för mig funkade inte Dk. Tio resor och 250tkr och inget, nada. När jag träffade maken sen han vi knappt mötas innan vi blev gravida. Nu med tvåan gick det oxå sjukt fort, en eller två ÄL från det att vi slutade skydda oss. Vi är helt enkelt galet kompatibla!!
  • kanskeduu
    augustibebis2016 skrev 2016-07-26 13:47:21 följande:

    PS ursäkta sent svar!


    Det är ingen fara, bättre sent än aldrig:)

    Jag önskar mig en liknande historia som dig, men jag önskar min perfect match kommer snart. Men gör den inte det innan jul kommer jag att ha börjat insemination.

    Om två veckor ska jag till en klinik för första blodprovet
  • jonadav

    Kul att hitta någon som är i samma stadie som en själv! Jag är också med i femmis och har längtat efter barn sedan jag var 12-15 år och trodde precis som du att jag vid det här laget skulle ha minst ett barn och en stabil relation. Så ser livet inte riktigt ut och jag har insett att jag nog faktiskt inte vill ha någon relation heller. Inte just nu i alla fall.

    Ska också iväg till en klinik för blodprov om ca två veckor, och ca en vecka efter det har jag en tid hos läkare på kliniken.  

  • kanskeduu
    jonadav skrev 2016-07-26 15:00:59 följande:

    Kul att hitta någon som är i samma stadie som en själv! Jag är också med i femmis och har längtat efter barn sedan jag var 12-15 år och trodde precis som du att jag vid det här laget skulle ha minst ett barn och en stabil relation. Så ser livet inte riktigt ut och jag har insett att jag nog faktiskt inte vill ha någon relation heller. Inte just nu i alla fall.

    Ska också iväg till en klinik för blodprov om ca två veckor, och ca en vecka efter det har jag en tid hos läkare på kliniken.  


    Men vad roligt att du hittade denhär tråden då:)

    Skulle jettegärna följas. Kan du inte skicka PM?
  • augustibebis2016
    kanskeduu skrev 2016-07-26 14:01:04 följande:
    Det är ingen fara, bättre sent än aldrig:)

    Jag önskar mig en liknande historia som dig, men jag önskar min perfect match kommer snart. Men gör den inte det innan jul kommer jag att ha börjat insemination.

    Om två veckor ska jag till en klinik för första blodprovet
    Oh så spännande! Lycka till! Vilken klinik har du valt?

    Ja herregud... det där trodde jag aldrig skulle hända mig heller!
  • kanskeduu
    augustibebis2016 skrev 2016-07-26 17:20:32 följande:
    Oh så spännande! Lycka till! Vilken klinik har du valt?

    Ja herregud... det där trodde jag aldrig skulle hända mig heller!
    Ja, det ska bli spännande, men jag är fortfarande osäker om det är så jag vill ha barn. Men jag hoppas på att jag blir säker snart. 

    Jag har valt fertilitetscentrum på S:t Görans
  • jonadav
    kanskeduu skrev 2016-07-26 18:53:16 följande:
    Ja, det ska bli spännande, men jag är fortfarande osäker om det är så jag vill ha barn. Men jag hoppas på att jag blir säker snart. 

    Jag har valt fertilitetscentrum på S:t Görans
    Jag har också tvekat på om det är rätt sätt, schysst mot barnet etc. Att "skaffa" barn är dock ett egoistiskt beslut oavsett om man har en partner eller inte. Och det finns ju ingenting som säger att jag skulle vara en sämre mamma bara för att jag inte har någon partner. I mitt jobb möter jag många människor med diverse problem, unga mammor, ensamstående, nyanlända etc. De har ofta betydligt större hinder än vad jag har men lyckas allt som ofta uppfostra barn ändå.  

    Skickar PM! :)
  • Oov

    Jag har varit nere i Köpenhamn idag för en första insemination. Håller tummar och tår nu. Hade sjukt mycket ångest fram och tillbaka då det är ett enormt beslut men just nu känns det bara bra, rätt.

  • Ebba200

    Nu har jag iof en sambo sedan något år så det är väl inte riktigt samma längre, men jag kände igen mig så väl i TS! Har alltid velat ha barn och till och med sagt till min mamma att "om jag inte träffat någon när jag är 30 så skaffar jag barn själv".

    Jag tycker du gör helt rätt. Ta det långsamt. Starta utredning. Tänk under tiden och prata med nära och kära. Barnet kommer var så älskat och efterlängtat - vilket är viktigast. De närmaste kommer älska barnet och vad alla andra säger är skit samma. Träffar du någon längs vägen älskar han dig för den du är med ditt barn och den barnlängtan som du haft.

  • kanskeduu
    Oov skrev 2016-07-26 23:49:36 följande:

    Jag har varit nere i Köpenhamn idag för en första insemination. Håller tummar och tår nu. Hade sjukt mycket ångest fram och tillbaka då det är ett enormt beslut men just nu känns det bara bra, rätt.


    Vad roligt att vara så långt fram i processen, du får komma med uppdatering hur det gick!
  • kanskeduu
    Ebba200 skrev 2016-07-27 00:31:50 följande:

    Nu har jag iof en sambo sedan något år så det är väl inte riktigt samma längre, men jag kände igen mig så väl i TS! Har alltid velat ha barn och till och med sagt till min mamma att "om jag inte träffat någon när jag är 30 så skaffar jag barn själv".

    Jag tycker du gör helt rätt. Ta det långsamt. Starta utredning. Tänk under tiden och prata med nära och kära. Barnet kommer var så älskat och efterlängtat - vilket är viktigast. De närmaste kommer älska barnet och vad alla andra säger är skit samma. Träffar du någon längs vägen älskar han dig för den du är med ditt barn och den barnlängtan som du haft.


    Tack, det känns alltid bra när någon säger att man gör rätt. Även om det andra valet också är "rätt" så känns det bra att mina tankar inte verkar helt knäppa. 
  • Biet
    augustibebis2016 skrev 2016-07-26 13:47:02 följande:

    Jag hade väldigt mycket nytta av Femmis när jag var med men det är ju avhängigt vilka personer som är med samtidigt som en själv förstås ;)

    Nope för mig funkade inte Dk. Tio resor och 250tkr och inget, nada. När jag träffade maken sen han vi knappt mötas innan vi blev gravida. Nu med tvåan gick det oxå sjukt fort, en eller två ÄL från det att vi slutade skydda oss. Vi är helt enkelt galet kompatibla!!


    Sådär kan det vara iband. Det är som om kroppen inte gillar att det har varit nedfrusna. Så snart det blir "färska" så går det lättare. Därför kan det ibland vara vinst i att hitta en privat donator och göra heminsemination istället. Dp spar man också mycket av de pengar man lägger ut på försöken.
  • Biet
    Oov skrev 2016-07-26 23:49:36 följande:

    Jag har varit nere i Köpenhamn idag för en första insemination. Håller tummar och tår nu. Hade sjukt mycket ångest fram och tillbaka då det är ett enormt beslut men just nu känns det bara bra, rätt.


    Hej, en nyfiken fråga, hur gick ditt försök i Dk?

    Vore roligt och höra för alla & kanske kunna säga grattis?
Svar på tråden Våga insemination