• ggat

    Tänder av (buprenorfin)

    Tja, behöver skriva av mig lite. Förväntar mig inte en massa snack, men skriv om ni känner för det, sparka på mig om ni är sugna.

    Genomgår för närvarande en avtändning på buprenorfin (Subutex/Suboxon). Har ej fått det utskrivet utan köpt det svart och tagit det i rekreationssyfte sedan ungefär ett halvår tillbaks (säkert längre, minns inte exakt). Har tidigare tagit det (och tänt av) för typ 18 månader sedan. Inte kört särskilt höga doser, har snortat en till tre linor (storlek: tändsticka) varje kväll.

    Fattar inte varför jag började med det igen, det är väl för jävla skönt bara, har ingen annan förklaring. Hur som helst så var det en fruktansvärt dum idé då avtändningen tenderar att vara aningen lång och besvärlig, räknar med cirka två veckor. Jag befinner mig i skrivande stund på dag 6, det värsta ska alltså vara över och det börjar att vända mot det bättre. Är fortfarande ganska rastlös, studsar med benen när jag exempelvis sitter framför datorn. Fryser gör jag också, till och från, sitter på jobbet med en stor hoodie på mig mitt i sommaren - det är förvisso en skitsommar, men alla andra har ju tisha och shorts. Har dödat symptomen lite med Lyrica och Imodium men vill inte ta för mycket och riskera att fastna i någon annan skit, så jag har tvingat mig själv att ta väldigt lite - en karta Imodium och två 300mg Lyrica än så länge, fördelat på 6 dagar - åh, vad jag är duktig.

    Det som är lite jobbigt är att man blir så fruktansvärt letargisk under avtändningen och jag är van vid att vara en ganska aktiv kille normalt sett, gymmar 6 dagar i veckan och försöker käka ordentligt. Detta blir ganska svårt att uppehålla, för att inte säga omöjligt, och jag har inte varit på gymmet sen i lördags, något som gnager mitt samvete rätt ordentligt - jag torskar ju alla mina feta gainz!

    En annan grej är depressionen som bubblar upp till ytan. Jag har väl aldrig egentligen sett mig själv som en person som lider av depression, och jag vill inte påskina att jag gör det egentligen då jag vet att folk som lider av det på riktigt mår långt mycket sämre än mig. Ändå mår jag som jag mår. Depression kanske är att ta i, men det känns som att jag bär på en jävla sorg och det käkar upp mig så fort jag reflekterar över det (herregud, jag får fan tårar i ögonen när jag skriver detta, dra åt helvete vad synd det är om mig alltså).

    En av anledningarna till att jag skriver här är att allt detta sker inom mig, i hemlighet. Ingen vet om vad som pågår egentligen, mitt missbruk har varit dolt för dom allra flesta och det är väl så det måste förbli - skam hindrar mig från att erkänna och dessutom vill jag ju inte bli av med jobbet.

    Att inte ha någon att prata med bidrar ganska mycket till att jag känner mig så ledsen. Har väl alltid varit en ganska ensam snubbe, har ett fåtal vänner som jag inte umgåtts med så mycket på senaste tiden, dom vet inte vad som pågår och jag vägrar berätta det för dom. Tänker nu att jag helst av allt aldrig mer skulle vilja röra droger - när jag och mina vänner drar på krogen brukar det bli dansknark, till exempel - samtidigt så är man ju singel och måste ge sig ut i svängen för att träffa folk och hur ska man då kunna undvika skiten? Sitter fast.

    Så. Nu får det fan räcka.

    Ha det!

  • Svar på tråden Tänder av (buprenorfin)
  • klyban
    Anonym (Lenis) skrev 2016-08-07 13:22:13 följande:
    Hej. Först vill jag börja med att säga att jag tycker att du är stark. Stark för att du har bestämt dig för att du vill sluta och för att du verkligen försöker. Jag ser att ni har kommit ganska långt i diskussionen nu och jag förstår ju inte allt, men jag skulle vilja ställa två frågor till dig om det går bra... Du skrev att du snortade en till tre linor om dagen innan, hur mycket tog du när du började? Hur länge hade du hållit på när du insåg att du var beroende? Jag har en nära som jag är orolig för och som säger -" jag har kontroll"

    Det kan du nästan räkna med att det är en lögn.
    Ett beroende kommer man rätt tydligt in i redan efter 6-8 veckors konsumerande.
    Så får man tydlig abstinens, om än kortvarig(nån dag på sin höjd).
    Så har denna person konsumerat bra mer än detta, så kan jag lova dig att den är i ett djupt beroende.
    Då under förutsättningen att konsumtionen varit dagligen.
    Om personen använt en dag och sen 3 dagar utan konsumtion, då får man inget fysiskt beroende.

  • Anonym (Användaresedan15år)
    Anonym (Lenis) skrev 2016-08-07 13:22:13 följande:

    Hej. Först vill jag börja med att säga att jag tycker att du är stark. Stark för att du har bestämt dig för att du vill sluta och för att du verkligen försöker. Jag ser att ni har kommit ganska långt i diskussionen nu och jag förstår ju inte allt, men jag skulle vilja ställa två frågor till dig om det går bra... Du skrev att du snortade en till tre linor om dagen innan, hur mycket tog du när du började? Hur länge hade du hållit på när du insåg att du var beroende? Jag har en nära som jag är orolig för och som säger -" jag har kontroll"


    Hej Lenis!

    Hur kommer det sig att din "nära" började ta sub? Har hen ökat i dos, eller är det samma mängd som brukas? Klarar hen av att sköta sina åtaganden, som jobb, eventuell familj, osv? Vad är hen i för umgänge, är det andra användare eller är det vänner som inte brukar droger?

    Kram
  • Anonym (Lenis)
    klyban skrev 2016-08-07 14:43:04 följande:

    Det kan du nästan räkna med att det är en lögn.

    Ett beroende kommer man rätt tydligt in i redan efter 6-8 veckors konsumerande.

    Så får man tydlig abstinens, om än kortvarig(nån dag på sin höjd).

    Så har denna person konsumerat bra mer än detta, så kan jag lova dig att den är i ett djupt beroende.

    Då under förutsättningen att konsumtionen varit dagligen.

    Om personen använt en dag och sen 3 dagar utan konsumtion, då får man inget fysiskt beroende.


    Personen använder nog inte ens två ggr i månaden. Bara på särskilda fester. Jag tror att hon talar sanning för vi pratar om allt
  • Anonym (Användaresedan15år)
    Anonym (Lenis) skrev 2016-08-07 16:35:16 följande:

    Personen använder nog inte ens två ggr i månaden. Bara på särskilda fester. Jag tror att hon talar sanning för vi pratar om allt


    Om det är som hon säger, att hon bara använder ett par gånger i månaden, så kan du vara lugn. Det som gör mig lite konfunderad över är att hon påstår att hon använder Subutex på fester? Det är ju ingen partydrog direkt. Man blir liggandes och spyr om man inte är van vid opiater/opioider!
  • Anonym (Lenis)
    Anonym (Användaresedan15år) skrev 2016-08-07 16:42:36 följande:

    Om det är som hon säger, att hon bara använder ett par gånger i månaden, så kan du vara lugn. Det som gör mig lite konfunderad över är att hon påstår att hon använder Subutex på fester? Det är ju ingen partydrog direkt. Man blir liggandes och spyr om man inte är van vid opiater/opioider!


    Nejmen de sa ja väl inte. Jag trodde nog att ni menade cola när ni sa " dra linor". Bara på rave. E ibland. Lika sällan. Bara på rave. Ska jag vara orolig. Hon är vuxen så jag kan inte säga så mycket...
  • Anonym (Användaresedan15år)
    Anonym (Lenis) skrev 2016-08-07 16:53:56 följande:

    Nejmen de sa ja väl inte. Jag trodde nog att ni menade cola när ni sa " dra linor". Bara på rave. E ibland. Lika sällan. Bara på rave. Ska jag vara orolig. Hon är vuxen så jag kan inte säga så mycket...


    Förlåt, tog för givet att det handlade om sub eftersom det är vad tråden handlar om. Förstår att det inte är så lätt att hålla isär alla begrepp!

    Att "dra en lina" är att snorta/dra upp någon form av pulver i näsan. Många olika substanser kan man inta på det sättet, alltifrån heroin till amfetamin, kokain och vissa mediciner, tex Subutex.

    Nu tycker jag inte att det låter konstigt med din vän längre. ;) Att inta uppåtdroger eller cannabis vid speciella fester ett par gånger i månaden är ingen större fara, sälänge man inte blir påkommen av polis - då får man problem oavsett användningsfrekvens. :)
  • Anonym (Lenis)
    Anonym (Användaresedan15år) skrev 2016-08-07 17:01:21 följande:

    Förlåt, tog för givet att det handlade om sub eftersom det är vad tråden handlar om. Förstår att det inte är så lätt att hålla isär alla begrepp!

    Att "dra en lina" är att snorta/dra upp någon form av pulver i näsan. Många olika substanser kan man inta på det sättet, alltifrån heroin till amfetamin, kokain och vissa mediciner, tex Subutex.

    Nu tycker jag inte att det låter konstigt med din vän längre. ;) Att inta uppåtdroger eller cannabis vid speciella fester ett par gånger i månaden är ingen större fara, sälänge man inte blir påkommen av polis - då får man problem oavsett användningsfrekvens. :)


    Tack snälla jag vet att det blev lite off topic men jag ville passa på när jag hittade människor som är erfarna. Det är ju ni som vet bäst. På behandlingshem är det ju inte ovanligt att det är "gamla brukare" som arbetar. Det är ju dom som besitter all kunskap om både droger och känslor som är inblandade.

    Förlåt nu blev jag lite för ivrig. Tack för svar. Det är min dotter jag är lite bekymrad för.
  • klyban
    Anonym (Lenis) skrev 2016-08-07 17:41:45 följande:
    Tack snälla jag vet att det blev lite off topic men jag ville passa på när jag hittade människor som är erfarna. Det är ju ni som vet bäst. På behandlingshem är det ju inte ovanligt att det är "gamla brukare" som arbetar. Det är ju dom som besitter all kunskap om både droger och känslor som är inblandade.
    Förlåt nu blev jag lite för ivrig. Tack för svar. Det är min dotter jag är lite bekymrad för.

    Varken använt buprenofin eller kokain.
    Men är rätt kunnig ändå.
    Om personen ifråga tar såpass sällan, så är det ett marginellt problem.
    Sub och kokain har två helt skilda problematiker.
    Men tar man en drog såpass sällan, så medför detta små problem för ens hälsa.

    Dock återfinns andra problem, som med rättvisan.
    Som kan vara nog så skadlig för en.

  • Anonym (Användaresedan15år)

    Lenis

    Jag måste faktiskt berömma dig. Vi brukare får ofta höra att vi inte vet vad vi pratar om, att droger är livsfarliga i alla lägen, att vi är blinda därför att vi är knarkare osv, osv. Det är inte många som lyssnar på oss. Många vill bestämma över våra huvuden och vi har få möjligheter att påverka, även om det börjar bli en ändring på det i och med Svenska Brukarföreningens hårda arbete.

    Det finns farliga droger som man ska passa sig för. Spice är ett exempel bland många. Men de gamla beprövade substanserna behöver man i regel inte oroa sig för, sälänge man har kunskap om hur man ska dosera och framför allt att man ska vara bland folk som man kan lita på om något skulle inträffa. Man ska inte heller bruka för ofta. Precis som när det gäller alkohol!

    Fortsätt att vara den lyhörda och ödmjuka mamma du är!

  • Anonym (Lenis)
    Anonym (Användaresedan15år) skrev 2016-08-07 18:16:45 följande:

    Lenis

    Jag måste faktiskt berömma dig. Vi brukare får ofta höra att vi inte vet vad vi pratar om, att droger är livsfarliga i alla lägen, att vi är blinda därför att vi är knarkare osv, osv. Det är inte många som lyssnar på oss. Många vill bestämma över våra huvuden och vi har få möjligheter att påverka, även om det börjar bli en ändring på det i och med Svenska Brukarföreningens hårda arbete.

    Det finns farliga droger som man ska passa sig för. Spice är ett exempel bland många. Men de gamla beprövade substanserna behöver man i regel inte oroa sig för, sälänge man har kunskap om hur man ska dosera och framför allt att man ska vara bland folk som man kan lita på om något skulle inträffa. Man ska inte heller bruka för ofta. Precis som när det gäller alkohol!

    Fortsätt att vara den lyhörda och ödmjuka mamma du är!


    Tack:) vad rar du är :)
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Ssk) skrev 2016-07-31 14:56:33 följande:

    Skrev inte att det vara finns i pulver respektive sprayform.

    Jag vet vad biotillgänglighet är. Och jag vet att många läkemedel får sämre biotillgänglighet om det tas på fel sätt. Subuxone är ett sådan läkemedel.

    Ska förklara mätt så att du (kanske) förstår:

    Ett läkemedel, ex Subuxone, som är till för att smälta under tungan (sub) tas upp gjenom blodkärlen via slemmhinnorna för att få bäst upptägningsförmåga. Tar man denna på fel sätt minskar upptagningsförmågan och läkemedelt verkar sämre. Ex om det snortat genom nästan, då verkar det sämre. Eller om man sväljer den.

    Dvs Subuxone får sämre verkningsförmåga om den snortas/tas nasalt istället för att låta den smälta under tungan.


    Tror du näsans väggar är av cement? Gott om blodkärl och slemhinnor där. Lärde jag mig redan när jag utbildade mig till usk...
  • klyban
    Anonym (Jösses) skrev 2016-08-12 21:45:18 följande:
    Tror du näsans väggar är av cement? Gott om blodkärl och slemhinnor där. Lärde jag mig redan när jag utbildade mig till usk...

    Om du läser igenom dennes inlägg, tror du att den ens är en ssk?
    Lustiga är att det finns mediciner som tas på detta sätt, dock inte denna Flört
    Bara ta biotillgänglighet och enkel matte, så undrar man vad det är frågan om.

  • Anonym (Jösses)
    klyban skrev 2016-08-13 12:42:46 följande:

    Om du läser igenom dennes inlägg, tror du att den ens är en ssk?

    Lustiga är att det finns mediciner som tas på detta sätt, dock inte denna

    Bara ta biotillgänglighet och enkel matte, så undrar man vad det är frågan om.


    Ja jag tog mig för pannan mer än en gång medan jag läste tråden hehe
  • klyban
    Anonym (Jösses) skrev 2016-08-16 23:04:56 följande:
    Ja jag tog mig för pannan mer än en gång medan jag läste tråden hehe

    Det var väl tur den användaren drog, efter den blev överbevisad i allt den sa.
    Och jag tog mig också för pannan ett antal ggr, och undrade för mig själv vad det var frågan om.
    Och hur man kunde vara så clueless och ändå påpeka att man jobbade på en akutmottagning OCH var en ssk.

  • Martiiniis

    Varför måste folk kritesera en person som mår dåligt av sitt missbruk och behöver få skriva av sej!! Tror ni som gör det att ni är bättre bara för att ni inte har nått missbruk!? Det kan jag säga att det är ni inte.om ni dömmer en person som hamnat snett så kanske det är du som inte är så bra människa..sluta döm människor som faktiskt mår dåligt.!alla är lika mkt värda trotts bakrund.

Svar på tråden Tänder av (buprenorfin)