• 879214

    Urinkateter

    Jag har gjort ett kejsarsnitt och då haft kateter och enligt mig gjorde det jätteont att få den isatt. Jag vet dock inte om jag verkligen fick tillräckligt med bedövning, dom sprayade bara lite lätt men jag tror inte den fick verka ordentligt för det gjorde ont. Någon som har bättre erfarenhet av att ha haft urinkateter? Finns det någon annan bedövning jag kan be om? På sjukhuset jag ska till går dom inte med på att sätta katetern när man fått ryggbedövningen eftersom dom vill vara säkra på att katetern fungerar som den ska.

  • Svar på tråden Urinkateter
  • Porslinsblomman

    Jag har satt många katetrar och använder alltid 1tub Xylocaingel på kvinnor, 2 st på män. Xylocain är bedövningsmedel. Har de bara använt kylspray på dig förstår jag att det gjorde ont, stackare.

  • 879214
    Porslinsblomman skrev 2016-10-03 22:28:13 följande:

    Jag har satt många katetrar och använder alltid 1tub Xylocaingel på kvinnor, 2 st på män. Xylocain är bedövningsmedel. Har de bara använt kylspray på dig förstår jag att det gjorde ont, stackare.


    Åh tack för ditt svar! Är det något jag måste fixa själv eller kan jag be om att få det? Antar att det bara va kylspray ja och jag tror inte ens den gjorde någon nytta för det var en hemskt obehaglig känsla när dom satt katetern.
  • 879214
    Porslinsblomman skrev 2016-10-03 22:28:13 följande:

    Jag har satt många katetrar och använder alltid 1tub Xylocaingel på kvinnor, 2 st på män. Xylocain är bedövningsmedel. Har de bara använt kylspray på dig förstår jag att det gjorde ont, stackare.


    Det bedövningsmedlet du pratar om, gör det att man inte känner något alls eller dämpar det bara det värsta?
  • Porslinsblomman

    Detta ska finnas på kliniken. Gelen gör dig inte helt bedövad men ganska mycket och framför allt gör det att katetern glider lättare genom urinröret. Även s.k. tappningskatetrar (engångskatetrar) är preparerade med ett glatt ämne som underlättar införandet. Har du haft kvarliggande kateter eller har de bara tappat dig och sedan direkt tagit bort slangen?

  • 879214
    Porslinsblomman skrev 2016-10-04 21:33:06 följande:

    Detta ska finnas på kliniken. Gelen gör dig inte helt bedövad men ganska mycket och framför allt gör det att katetern glider lättare genom urinröret. Även s.k. tappningskatetrar (engångskatetrar) är preparerade med ett glatt ämne som underlättar införandet. Har du haft kvarliggande kateter eller har de bara tappat dig och sedan direkt tagit bort slangen?


    Aha okej! Jag hade katetern ett bra tag har jag för mig.
  • 879214
    Porslinsblomman skrev 2016-10-04 22:05:41 följande:

    Be dem använda bedövningsgel nästa gång. Denna sprutas in i urinröret några minuter innan katetern förs in.


    Okej :) gör det ont då?
  • Porslinsblomman

    Ont gör det inte men kan vara lite obehagligt. Kallt, tycker de flesta Man använder inte en vass kanyl alltså, utan ett trubbig plastpip. Oroa dig inte

  • Frankie Bean

    Jag bad om att få den insatt efter ryggbedövningen. Lite mer folk i rummet men det känns ingenting, vilket var viktigt för mig. Så så kan man också göra!

  • 879214
    Frankie Bean skrev 2016-10-06 19:57:24 följande:

    Jag bad om att få den insatt efter ryggbedövningen. Lite mer folk i rummet men det känns ingenting, vilket var viktigt för mig. Så så kan man också göra!


    Under mitt första kejsarsnitt visste jag inte att man kan välja men nu vet jag :) så har varit i kontakt med sjukhuset så dom ska sätta den efter bedövningen nu, tack o lov! puhh
Svar på tråden Urinkateter