• Anonym (En hon som säger man)

    En hen som säger en?

    Kortfattat.

    Säger du "hen" istället för t ex personen, han eller ho, eller den?

    Säger du "en" istället för "man" i t ex en mening som denna: "Det kan man göra", alternativt "Det kan en göra".

    Om du är en "hen" som säger "en", varför gör du det?

    Jag tror att fler använder "hen" än "en" men vill höra allas åsikter även om jag har svårast att förstå "en-sägarna".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-20 17:09
    Kanske skulle utelämnat ordet "hen" då det är lite väl uttjatat.
    Det där "En-användandet" däremot begriper jag verkligen inte!

  • Svar på tråden En hen som säger en?
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (eh?) skrev 2016-12-20 19:36:34 följande:
    Jag förstår precis vad du menar, men det var ändå en humoristisk ironi att du beklagade dig över att diskussionen om hen var uttjatad när du själv startar en tråd där du i din andra mening drar upp just den diskussionen. Inget att hänga läpp över, jag drog på smilbanden iallafall. 
    Och du begriper inte ändå!
    Jag ger upp, du får inga fler svar.

  • Anonym (En hon som säger man)
    Fggghf skrev 2016-12-20 19:53:55 följande:

    Jag säger hen när jag pratar om en person vars kön är okänt eller om personen vill omtalas som hen.

    Jag säger inte en istället för man. Hen fyller en lucka i språket men en är en ersättning för ett ord som redan finns och i mitt tycke fungerar bra.

    Ett ords etymologi säger inte alltid så mycket om vad det betyder idag. Ordet man betydde från början förmodligen i första hand män, men det gör inte det längre och därför har jag inget problem att använda ordet.

    Däremot nyare ord som ombudsman och justeringsman undviker jag. Där är det onödigt att köna personen i fråga. Jag säger/skriver hellre ombud och justerare.


    Lite kul att du tar upp det där sista!
    Jag är faktiskt ombudsman och kvinna och bryr mig inte alls om just "man" i det.
  • Fggghf
    Anonym (En hon som säger man) skrev 2016-12-20 19:58:34 följande:

    Lite kul att du tar upp det där sista!

    Jag är faktiskt ombudsman och kvinna och bryr mig inte alls om just "man" i det.


    Det är såklart olika hur man känner inför det. För mig handlar det inte om att jag inte vill bli kallad för man utan att jag vill att det ska vara tydligt att det är ämbeten där könstillhörighet är oviktigt. Just ombud och justerare är dessutom kortare och enklare än -manversionerna av orden. Talman är svårare att ersätta. Talesperson tex betyder ju något annat och det är längre och därmed jobbigare att säga.
  • Anonym (.....)

    Jag gillar verkligen inte ordet hen. Har aldrig gjort och kommer nog aldrig heller vänja mig vid ordet.

    Enda anledningen jag skulle säga det är om en person tydligt talar om att han/hon vill det. Annars aldrig.

    Har man sagt han och hon i alla år känns det så oerhört fånigt att få in ett nytt ord. Likaså har jag alltid sagt negerbollar. Försöker säga chokladbollar bland folk då jag vet att det provocerar( vilket jag oxå tycker är fånigt) men hemma känns det mest konstigt att säga chokladboll. "Du menar negerboll?" kommer det då.

    Likaså hen. De skulle börja skratta om jag helt plötsligt skulle säga så hemma.

    Mina tonåringar är likadana. Men kanske nästa generation mer naturligt får in de mer "ok" orden?

    Lite OT kanske :)

  • Anonym (Så är det)
    Anonym (.....) skrev 2016-12-21 08:20:49 följande:

    Jag gillar verkligen inte ordet hen. Har aldrig gjort och kommer nog aldrig heller vänja mig vid ordet.

    Enda anledningen jag skulle säga det är om en person tydligt talar om att han/hon vill det. Annars aldrig.

    Har man sagt han och hon i alla år känns det så oerhört fånigt att få in ett nytt ord. Likaså har jag alltid sagt negerbollar. Försöker säga chokladbollar bland folk då jag vet att det provocerar( vilket jag oxå tycker är fånigt) men hemma känns det mest konstigt att säga chokladboll. "Du menar negerboll?" kommer det då.

    Likaså hen. De skulle börja skratta om jag helt plötsligt skulle säga så hemma.

    Mina tonåringar är likadana. Men kanske nästa generation mer naturligt får in de mer "ok" orden?

    Lite OT kanske :)


    Det provocerar inte, det får dig bara att låta som en lätt trög människa från en byhåla där saker utvecklas långsammare.

    Förr var det enbart beskrivande att kalla barn till ogifta för horungar också, men på något konstigt vis så förstår den absoluta majoriteten idag att ordet med tiden har kommit att ses som nedsättande och därför inte är okej att säga till folk.

    Samma sak med ordet som inleder det kära bakverket.

    Jag tror att det mest korkade argumentet jag nånsin hört är "jamen vadå chokladboll, där är ju ingen choklad i den?"

    Nähä, och hur mycket människofärs är det i den då, Einstein? Drömmer

    Finns dussintals gamla kaksorter som heter choklad-nånting och bara innehåller kakao, men mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Så är det) skrev 2016-12-21 08:53:31 följande:

    Det provocerar inte, det får dig bara att låta som en lätt trög människa från en byhåla där saker utvecklas långsammare.

    Förr var det enbart beskrivande att kalla barn till ogifta för horungar också, men på något konstigt vis så förstår den absoluta majoriteten idag att ordet med tiden har kommit att ses som nedsättande och därför inte är okej att säga till folk.

    Samma sak med ordet som inleder det kära bakverket.

    Jag tror att det mest korkade argumentet jag nånsin hört är "jamen vadå chokladboll, där är ju ingen choklad i den?"

    Nähä, och hur mycket människofärs är det i den då, Einstein? 

    Finns dussintals gamla kaksorter som heter choklad-nånting och bara innehåller kakao, men mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.


    Haha ja det får stå för dig!
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (.....) skrev 2016-12-21 08:20:49 följande:

    Jag gillar verkligen inte ordet hen. Har aldrig gjort och kommer nog aldrig heller vänja mig vid ordet.

    Enda anledningen jag skulle säga det är om en person tydligt talar om att han/hon vill det. Annars aldrig.

    Har man sagt han och hon i alla år känns det så oerhört fånigt att få in ett nytt ord. Likaså har jag alltid sagt negerbollar. Försöker säga chokladbollar bland folk då jag vet att det provocerar( vilket jag oxå tycker är fånigt) men hemma känns det mest konstigt att säga chokladboll. "Du menar negerboll?" kommer det då.

    Likaså hen. De skulle börja skratta om jag helt plötsligt skulle säga så hemma.

    Mina tonåringar är likadana. Men kanske nästa generation mer naturligt får in de mer "ok" orden?

    Lite OT kanske :)


    Säger som du om undantaget att använda hen. Om någon absolut vill kallas det så.

    Säger också negerbollar till vardags, det gör alla jag känner också. Även mina ungar som är från 17 och uppåt.
    Glömmer aldrig scenen i "Sunes sommar" när pappa Rudolf håller på att säga fel till de svarta killarna i fiket. Haha! "Niggeeeeöööööääää...wienerbröd"! Haha!

    Beställer aldrig negerbollar på fik då jag inte gillar dem så det problemet har jag inte.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (Så är det) skrev 2016-12-21 08:53:31 följande:
    Det provocerar inte, det får dig bara att låta som en lätt trög människa från en byhåla där saker utvecklas långsammare.

    Förr var det enbart beskrivande att kalla barn till ogifta för horungar också, men på något konstigt vis så förstår den absoluta majoriteten idag att ordet med tiden har kommit att ses som nedsättande och därför inte är okej att säga till folk.

    Samma sak med ordet som inleder det kära bakverket.

    Jag tror att det mest korkade argumentet jag nånsin hört är "jamen vadå chokladboll, där är ju ingen choklad i den?"
    Drömmer
    Nähä, och hur mycket människofärs är det i den då, Einstein?

    Finns dussintals gamla kaksorter som heter choklad-nånting och bara innehåller kakao, men mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.
    Fast faktum är att ordet negerboll provocerar många även om du är ett undantag.
    Din kommentar är nog mest till för att försöka trycka till den du citerade men det lyckades visst inte. Drömmer

    Fast nu tycker jag vi lämnar negerbollarna och återgår till frågan om vi ska prata vidare.
  • Anonym (.....)
    Anonym (En hon som säger man) skrev 2016-12-21 11:07:50 följande:

    Fast faktum är att ordet negerboll provocerar många även om du är ett undantag.

    Din kommentar är nog mest till för att försöka trycka till den du citerade men det lyckades visst inte.

    Fast nu tycker jag vi lämnar negerbollarna och återgår till frågan om vi ska prata vidare.


    Haha du har rätt :D... det lyckades inte. Mest patetiskt...

    Sorry om negerbollarna. Kom OT där :)
  • Panduro
    Anonym (Så är det) skrev 2016-12-20 18:46:42 följande:

    "En" istället för "man" är enligt min erfarenhet främst en markör för att personen identifierar sig som (vänster)feminist och är i ung-och-arg-fasen av sitt liv.

    Men kan säkert också användas av personer som ser sig som "hen" rent gender-mässigt.

    På samma sätt som att skriva "MENA-folk" är en markör för att vara tvättäkta rasist eller möjligen bara lite smådum och rösta SD.

    Eller på samma sätt som att kalla sig själv för "mamma" om man har hund eller katt är en markör för att vara ett verklighetsfrånvänt ufo som tror på alternativmedicin och spågummor. 

    Det är folk själva som ger mig mina fördomar, sluta vara så sabla förutsägbara om ni inte gillar etiketterna ni får.


    Sådär drygt ett år senare; mitt i prick!
  • Anonym (GS)
    Anonym (mk) skrev 2016-12-20 17:10:59 följande:

    "en" däremot leder bara tankarna till gamla pilsnerfilmer på dialekt, haha. 
    "En har det bra här i stugan" 


    Ja, men precis! Jag kan inte läsa en text med "en" utan att läsa den på någon bonnig dialekt  
Svar på tråden En hen som säger en?