• alesig

    Vi väntar tvillingar :) Många frågor och funderingar :)

    Hej :)

    Som rubriken lyder så väntar vi tvillingar. Det känns helt fantastiskt samtidigt som det skapar en viss oro. Jag bor i norrland och i den kommun jag bor i gör man alltid planerat kejsarsnitt då man väntar tvillingar. Om jag ska föda vaginalt måste jag åka 13 mil. Jag vill föda i min hemkommun därav kommer det att bli kejsarsnitt. Ni som gjorde kejsarsnitt hur var er första tid? I föregående fråga spelar det ingen roll om ni gjorde kejsarsnitt med ett eller två barn :) Ni med tvillingar: Tips och råd? Hur länge var pappan hemma med er? Hur gick det då han återgick till jobbet/studier? Vilken vecka kom era skatter? Var det planerat eller födde ni vaginalt? Kan även tillägga att detta blir mina första barn :))) Många frågor och önskar gärna massa svar då jag anser att jag kan få de allra bästa svaren av ni som varit med om detta :)

  • Svar på tråden Vi väntar tvillingar :) Många frågor och funderingar :)
  • Alexi
    alesig skrev 2017-01-13 20:03:35 följande:
    Jo men dom extra dagarna är ett hån!!! 45 dagar VAR!
    Nej ni får totalt 180 dagar extra!

    Varför behöver ni fler menar du? Vari ligger hånet? Behöver tvillingar börja på förskola senare än barn som inte är tvillingar?
  • Alexi
    Alexi skrev 2017-01-13 20:42:07 följande:
    Nej ni får totalt 180 dagar extra!

    Varför behöver ni fler menar du? Vari ligger hånet? Behöver tvillingar börja på förskola senare än barn som inte är tvillingar?
    Dvs ni får 90 sgi-dagar extra och resten lägstanivådagar. Borde räcka rätt långt om man vill att båda föräldrarna ska vara hemma samtidigt.
  • alesig
    Alexi skrev 2017-01-13 20:39:10 följande:

    Innan du gnäller och påstår att något är ett hån, läs på lite...

    Vi har fått tvillingar ? får vi fler än 10 dagar då?

    Ja, du får alltid ersättning för 10 dagar per barn. Vid tvillingfödsel får du 20 dagar, vid trillingfödsel 30 dagar, och så vidare.


    Ja isåfall så vet hon på försäkringskassan inte vad hon pratar om för hon sa att det är 10 dagar på två barn. Ska du va otrevlig behöver du ej svara!
  • alesig
    Alexi skrev 2017-01-13 20:40:15 följande:

    Gick tydligen inte att klistra in så snyggt.

    Det är i alla fall en fråga och svar från fks hemsida.


    Ursäkta för svaret tidigare men kände jag blev så besviken att man int ens kan få rätt svar från fk.
  • alesig
    Alexi skrev 2017-01-13 20:42:07 följande:

    Nej ni får totalt 180 dagar extra!

    Varför behöver ni fler menar du? Vari ligger hånet? Behöver tvillingar börja på förskola senare än barn som inte är tvillingar?


    Tack snälla du för svar :) Nu kan man andas ut lite.
  • Lee***

    Gå in o läs på försäkringskassan där står allt, 10 dagar per barn. Läs även när barnet är fött- föräldrapenning- om du får fler barn.

    När barnet är fött-10 dagar-under frågor där kan du läsa om att det gäller 10 per barn

  • Lee***

    Tråkigt att personen du pratade med på försäkringskassan sa fel till dig. Oftast är det bra att gå in o läsa själv. Hoppas du kan hitta dig fram på försäkringskassan. Kan även tipsa om kassakontroll där kan man se vad man kan räkna man att få om man tex ta ut 7 dagar i veckan eller 5 dagar osv

  • dfuoih

    Min fru födde tvillingar med snitt. Vecka 36 eller 37 har jag för mig. De fick ligga några dagar på neo av olika anledningar. Vi hade två barn sen innan som också är födda med snitt. (en född v28 och en v39)
    Jag var hemma på heltid första månaden och sedan började jag jobba 50% och fortsatte så under ca 10 månader. Sedan bytte vi och jag var hemma på heltid och min fru jobbade 50%.

    Första månaderna var jobbigast för min fru då hon fick en infektion efter snittet och var tvungen att ta två antibiotikakurer innan det gav med sig.

    Jag upplevde första barnet som en betydligt större omställning än att få tvillingar. Vid första barnet blir man förälder sen skaffar man "bara" ytterligare barn om du förstår hur jag menar.

    Det är bra att diskutera igenom innan hur ni skall göra med nätter, sömn, mat osv så att ni är överens när det väl drar igång. Ha en plan för hur ni skall ta ut föräldradagar och hur ni skall jobba så att ni inte lägger energi på sådana diskussioner.

    Kan ni få hjälp av vänner och släkt så är det såklart ett plus. Kanske kan svärmor gå ett varv med barnvagnen ibland när de skall sova så att ni båda kan göra något annat.

  • Alexi
    alesig skrev 2017-01-14 10:02:55 följande:
    Ursäkta för svaret tidigare men kände jag blev så besviken att man int ens kan få rätt svar från fk.
    Bra men ett tips är att läsa på själv också. Fk har mycket bra och lättläst info på sin hemsida. Så har man en grund att stå på när man pratar med fk.
  • alesig
    tvåsmåunderverk skrev 2017-01-13 09:14:47 följande:

    Grattis! :)

    Mina tvillingar föddes med kejsarsnitt för 3 år sedan! Tycker snittet gick bra! Var akutsnitt men hade inga problem efteråt! Dom föddes kl 22.56 och 22.58 på kvällen och redan morgonen efter kunde jag gå :) hade aldrig ont! Dom föddes i vecka 35+4 så vi stannade på neo i 14 dagar då flickan var liten och hade problem med andningen. Min sambo var hemma en månad med oss sen började han jobba och det gick toppenbra! :) rutiner är A och O! Min sambo har jobbat borta i veckorna mycket sen dom varit små och det har funkat bra för mig! När dom var 2 år fick dom en lillasyster, även det har gått bra! Går allt som det ska kommer ett till syskon i september! :)

    Vill du fråga något får du gärna göra det! :D


    Men så kul! Grattis :D Önskar er all lycka!

    Tack snälla för att du delade med dig av historia :)

    Jag känner mig mest förvirrad. När ska man börja handla till bebisarna? Känns tidigt att göra de nu (går in i v.13 på söndag) men samtidigt så kan vi inte vänta hur lönge som helst heller då allt ska köpas dubbelt av samt att de kommer komma tidigare än om det var en i magen. :) Tack snälla för att jag får ställa frägor. Tusen frågor bruka snurra i mitt huvud men nu kom jag bara på en ;)
  • tvåsmåunderverk
    alesig skrev 2017-01-14 15:13:20 följande:
    Men så kul! Grattis :D Önskar er all lycka!

    Tack snälla för att du delade med dig av historia :)

    Jag känner mig mest förvirrad. När ska man börja handla till bebisarna? Känns tidigt att göra de nu (går in i v.13 på söndag) men samtidigt så kan vi inte vänta hur lönge som helst heller då allt ska köpas dubbelt av samt att de kommer komma tidigare än om det var en i magen. :) Tack snälla för att jag får ställa frägor. Tusen frågor bruka snurra i mitt huvud men nu kom jag bara på en ;)
    Jag började efter rul :) men man kan börja precis när man vill! :D köpte lite då och då, för att inte få allt en månad! :) haha, kommer du på något är det bara att antingen skicka PM eller skriva här! :D finns inga dumma frågor!
  • alesig
    tvåsmåunderverk skrev 2017-01-14 19:44:00 följande:

    Jag började efter rul :) men man kan börja precis när man vill! :D köpte lite då och då, för att inte få allt en månad! :) haha, kommer du på något är det bara att antingen skicka PM eller skriva här! :D finns inga dumma frågor!


    Jag försöker ta mig in på din sida och skriva pm till dig där men det går ej. Kan du testa skicka till mig? :D
  • tvåsmåunderverk
    alesig skrev 2017-01-14 20:04:33 följande:

    Jag försöker ta mig in på din sida och skriva pm till dig där men det går ej. Kan du testa skicka till mig? :D


    Har skickat! :)
Svar på tråden Vi väntar tvillingar :) Många frågor och funderingar :)