• Ankissen

    Blutsaft istället för järntabletter?

    Jag fixar inte att ta mina järntabletter längre då jag får sån sjuk förstoppning. Funderar därför på Blutsaft. Nån som ätit det med bra effekt? Hur funkar det på magen, och hur smakar saften?

  • Svar på tråden Blutsaft istället för järntabletter?
  • syntharen

    Min mage klarade inte av Niferex (tror det stavas så), men jag började ta C-vitamintabletter (inte brus utan sånna riktiga tabltter man kan tugga eller svälja hel) tillsammans med mina gravidvitaminer och jag lyckades på några veckor få upp mitt järnvärde från 114 till 130 på det sättet.

  • Kaede

    Hade samma problem. Mvc avrådde från blutsaft eftersom det inte var "rätt" järn. Men genom blutsaft fick jag upp mitt järnvärde och slapp förstoppning så tydligen kan det vara lite olika då ;)

  • anna0902

    Jag tror att det är så att med Blutsaft kan du få upp hb-värdet men inte ferritinet, för det krävs järntabletter, typ niferex. Och har du för lågt ferritin kommer även hb-värdet att sjunka förr eller senare oavsett mängden blutsaft du proppar i dig. Om du ser till att alltid ta niferex tillsammans med t.ex. apelsinjuice eller annat c-vitaminrikt och aldrig tillsammans med kaffe eller mjölkprodukter så tas det upp bättre. Och ta inget mot halsbränna (typ gaviscon/novalucol) nära inpå järntabletterna, då försämras också upptaget. Och försöker du äta päron/kiwi/katrinplommon/movicol eller annat mot förstoppning, dricka mycket vatten och undvika pasta/ljust bröd/äpplen och annat förstoppande så kanske det går att få ordning på magen utan att sluta med järntabletterna. Om du inte redan testat förstås. Barnet får ju vad det behöver ändå men du själv kan ju förlora en del blod under förlossningen, och det är trist att vara helt förstörd av anemi i onödan när du har en liten att ta hand om.

  • Anotherone

    Min mage klarar inte Niferex dagligen så jag kör varannan dag Blutsaft och varannan dag Niferex. Blutsaft är verkligen inte jättegott men det är ju ingen stor mängd så det är bara att gapa och svälja.

    Nu beställde jag dock en annan variant av drickbart järntillskott, som var billigare men innehöll lika mkt järn. Ska till BM på koll nästa vecka så vi får se då hur jag ligger till. Senast i v 26 hade jag ett HB på över 130 så det är verkligen ingen fara men jag vet att när det väl börjar droppa sen så går det snabbt nedåt, så var det förra gången. Så jag tänkte försöka förebygga det den här graviditeten.

    Någon som vet hur den här smakar, jämfört med Blutsaft?
    http://www.apotea.se/ferronol-500-ml

  • Joo3221414

    Blutsaft smakar helt ok. Men det är svagt och hjälper inte lika mycket som niferex. Jag tar niferex droppar och blandar med apelsinjuice OCH blutsaft. Har aldrig haft problem med förstoppning då, utan det har snarare varit tvärtom.. Vilket inte heller är roligt om man är pryd och helst bara går på toa hemma. :)

  • Ankissen

    Nu tog jag ingen järn i morse och på eftermiddagen hävdes äntligen min förstoppning. Så har det brukat funka, det räcker med en dags uppehåll med Niferex så kommer magen igång igen. Kan man göra så? Tre dagar Niferex, en dags uppehåll, och sen Niferex igen? Eller borde man komplettera med Blutsaft den tomma dagen? Jag äter mina multivitaminer med och har köpt en tropisk juice att ta dem med.

  • Jag är bara jag
    Ankissen skrev 2017-02-09 16:45:33 följande:
    Nu tog jag ingen järn i morse och på eftermiddagen hävdes äntligen min förstoppning. Så har det brukat funka, det räcker med en dags uppehåll med Niferex så kommer magen igång igen. Kan man göra så? Tre dagar Niferex, en dags uppehåll, och sen Niferex igen? Eller borde man komplettera med Blutsaft den tomma dagen? Jag äter mina multivitaminer med och har köpt en tropisk juice att ta dem med.
    Kör så du,det blir nog bra. Jag hade rätt i mina misstankar att det bara får upp hb och det är ju lurigt. Jag har haft hb 146, men järnvärde bara 8 så då måste man ändå äta järnpiller.
  • Dementoria
    Ankissen skrev 2017-02-08 20:56:24 följande:

    Jag fixar inte att ta mina järntabletter längre då jag får sån sjuk förstoppning. Funderar därför på Blutsaft. Nån som ätit det med bra effekt? Hur funkar det på magen, och hur smakar saften?


    Se till att komplettera med B12, folsyra och c-vitamin så kommer det troligen fungera med Blutsaft. Och du slipper förstoppning. Det fungerade i alla fall för mig.
  • TirreSthlm

    Hur lång tid tog det för er att få upp järnvärdet? Hade 109 i v 10 och tar nu Niferex, Blutsaft, äter mycket C-vitamin, lagar i gjutjärnspanna och proppar i mig mat med höga järnvärden. Vill gärna kunna sluta med Nuferexen snart då den ger mig magont. Inte så mycket som jag trodde men ändå så att jag skulle vilja slippa

  • Jag är bara jag
    TirreSthlm skrev 2017-02-10 07:28:05 följande:
    Hur lång tid tog det för er att få upp järnvärdet? Hade 109 i v 10 och tar nu Niferex, Blutsaft, äter mycket C-vitamin, lagar i gjutjärnspanna och proppar i mig mat med höga järnvärden. Vill gärna kunna sluta med Nuferexen snart då den ger mig magont. Inte så mycket som jag trodde men ändå så att jag skulle vilja slippa
    Det tog lite tid,minns inte exakt. Nån månad i alla fall.Hade 112 som lägst och fick upp det till 128 tror jag.
  • Anotherone

    Jag hade över 130 sist och ska till BM nästa vecka på kontroll. Då får vi se om jag lyckats hålla det uppe genom min variant av att varva Niferex och Blutsaft eller om jag måste öka på intaget....

  • Anotherone
    Ankissen skrev 2017-02-10 12:08:53 följande:

    Hurra! Var hos BM på koll idag och kan dra ner till en Niferex varannan dag. Perfekt för magen!


    Skönt!!
  • Dementoria
    TirreSthlm skrev 2017-02-10 07:28:05 följande:

    Hur lång tid tog det för er att få upp järnvärdet? Hade 109 i v 10 och tar nu Niferex, Blutsaft, äter mycket C-vitamin, lagar i gjutjärnspanna och proppar i mig mat med höga järnvärden. Vill gärna kunna sluta med Nuferexen snart då den ger mig magont. Inte så mycket som jag trodde men ändå så att jag skulle vilja slippa


    Det kan ta några veckor. Men som sagt, se även till att äta Folsyra och B12, annars kan du leva på järnspik utan att få upp hb:t
  • TirreSthlm
    Dementoria skrev 2017-02-10 16:28:27 följande:

    Det kan ta några veckor. Men som sagt, se även till att äta Folsyra och B12, annars kan du leva på järnspik utan att få upp hb:t


    Ja jag äter gravidvitaminer också, med folsyra och B12
Svar på tråden Blutsaft istället för järntabletter?