• Fjällsippa

    Potträning på 3 dagar

    Jag råkade surfa på en E-bok, Potträning på 3 dagar. Är det någon som har läst den? Fungerade det? Andra tips på böcker eller metoder? När är det dags att börja träna? Sonen är 20 månader och vi har potta i badrummet och pratar om den mycket. Han sitter gärna på den med kläderna på men vill absolut inte sitta på den utan kläder eller blöja. Han säger inte till varken före eller efter han gör något i blöjan. Jag har ingen brådska utan är mest bara nyfiken, hur går det till?

  • Svar på tråden Potträning på 3 dagar
  • Sommar15

    Ok! Vi har ständigt kaos hos oss, hon har aldrig sovit bra och sjukt intensiv, sk high need baby, så vi tänker lite att en jobbig grej till spelar liksom ingen roll. Men hon är ju också lite äldre än er son, och vi har inga planer på syskon så ingen "deadline" heller :)

  • Iowhannah
    Sommar15 skrev 2017-06-27 16:35:21 följande:

    Ok! Vi har ständigt kaos hos oss, hon har aldrig sovit bra och sjukt intensiv, sk high need baby, så vi tänker lite att en jobbig grej till spelar liksom ingen roll. Men hon är ju också lite äldre än er son, och vi har inga planer på syskon så ingen "deadline" heller :)


    Vår son är inte riktigt en high need baby, men han är däremot väldigt känslig (precis som jag) och förmodligen blev det en för stor förändring.

    Dessutom slutade han kissa, vilket oroar oss enormt! I går höll han sig i åtta(!) timmar. I dag kissade han när han vaknade och sedan tog det drygt åtta, tio, timmar tills han kissade igen. Så han höll sig trots blöja :( Hoppas han kan slappna av snart, en urinvägsinfektion kommer knappast få honom att vilja kissa.
  • Fjällsippa
    Iowhannah skrev 2017-06-27 17:01:04 följande:

    Vår son är inte riktigt en high need baby, men han är däremot väldigt känslig (precis som jag) och förmodligen blev det en för stor förändring.

    Dessutom slutade han kissa, vilket oroar oss enormt! I går höll han sig i åtta(!) timmar. I dag kissade han när han vaknade och sedan tog det drygt åtta, tio, timmar tills han kissade igen. Så han höll sig trots blöja :( Hoppas han kan slappna av snart, en urinvägsinfektion kommer knappast få honom att vilja kissa.


    Oj, lilla gubben. Nu blir jag lite orolig för hur det här ska gå... Och för er skull, jag hoppas verkligen att din pojke börjar kissa igen snart!!
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2017-06-25 12:43:49 följande:
    Just nu vill jag inte mer. Han går runt och håller sig tills kisset börjar sippra ut men när vi sätter honom på pottan (eller toan) så blir det bara skrik och panik, trots att vi läser bok och kramar honom och i princip gör ALLT som står i boken! Jag är dessutom gravid och hormonell och hans känslor påverkar mig något enormt så det har liksom blivit så att hans pappa får ta det största ansvaret.

    Jag vet dock inte hur vi skulle göra om vi skulle göra annorlunda, han vägrar verkligen pottan :(
    Jag får gratulera till graviditeten!  Vår son är ju jämngammal, men vi har inga planer på att försöka. Vi har fullt upp med storasyster på 4 år som äntligen gått med på att bli blöjfri. Kisseriet håller hon oftast inne, men bajsolyckor har vi nästan dagligen. Det svåra är att veta om hon gör det för att hon inte hinner fysiskt eller om hon har för roligt eller inte bryr sig. Om hon har bajsat förnekar hon det tills man kollar, sedan låter hon väldigt förvånad när man har rätt. Så just nu funderar jag på trosskydd i trosan för att minska ner på tvättmängden ... Hon verkar inte heller känna om hon har blöja eller trosa på sig. 
  • Iowhannah
    mammalovis skrev 2017-06-27 18:49:54 följande:

    Jag får gratulera till graviditeten!  Vår son är ju jämngammal, men vi har inga planer på att försöka. Vi har fullt upp med storasyster på 4 år som äntligen gått med på att bli blöjfri. Kisseriet håller hon oftast inne, men bajsolyckor har vi nästan dagligen. Det svåra är att veta om hon gör det för att hon inte hinner fysiskt eller om hon har för roligt eller inte bryr sig. Om hon har bajsat förnekar hon det tills man kollar, sedan låter hon väldigt förvånad när man har rätt. Så just nu funderar jag på trosskydd i trosan för att minska ner på tvättmängden ... Hon verkar inte heller känna om hon har blöja eller trosa på sig. 


    Tack! :)

    Svårt det där med bajset. Ni kanske kan testa att låta henne gå utan vare sig blöja eller trosa? Så det inte är någon som sitter tight. Det är säkerligen obehagligare om det liksom rinner längs benen (gäller väl att ha muddar på byxorna så att golven skyddas).
  • Anonym (Ellen)

    Våran dotter var torr efter två dagar. Och totalt de första två dagarna hade vi 3 kissolyckor.

    Hur lyckades vi då med detta?? Jo vi lät henne bli 2.5 år innan vi plockade blöjan.

    Slött av oss? Ja kanske, men vi gjorde likadant med näst yngsta barnet och fann det vara en fridfull metod där barnet har den fysiska och psykiska mognaden, och därför får "lyckas " direkt!

  • Iowhannah
    Anonym (Ellen) skrev 2017-06-28 00:13:33 följande:

    Våran dotter var torr efter två dagar. Och totalt de första två dagarna hade vi 3 kissolyckor.

    Hur lyckades vi då med detta?? Jo vi lät henne bli 2.5 år innan vi plockade blöjan.

    Slött av oss? Ja kanske, men vi gjorde likadant med näst yngsta barnet och fann det vara en fridfull metod där barnet har den fysiska och psykiska mognaden, och därför får "lyckas " direkt!


    Jo, vi tänker vänta ett halvår tills vi försöker igen. Vi kände nog att sonen inte var helt mogen än, plus att vi följde boken ganska slaviskt :/

    Nästa gång kommer han vara två år och två månader och förmodligen betydligt mer utvecklad. Dessutom kommer han ju få se hur stora barn gör när han går på förskolan.
  • LFF

    Vi valde att vänta ut grabbarna tills dess att de var redo för potta och kalsonger. Det började så smått förra sommaren, de var då drygt 2,5 år. De sa till ibland när de var kissnödiga ute, det var ju så skoj att få kissa i buskarna. Sen började de bajsa på pottan hemma, kissade ibland men sällsynt.

    I våras började E vilja ha på sig kallingar hemma vilket gick väldigt bra. Efter ett par helger började han vilja ha det på förskolan och efter att ha pratat med personalen så fick han ok på det. Första veckan var det två olyckor, sen ingen alls i princip. 

    När E var inne på sin tredje vecka med kallingar började även J vilja ha kallingar. Innan har han mer eller mindre fått panikattacker av att ta på sig annat än blöja. Vi sa att han skulle visa hemma hela Kristi Himmelsfärdshelgen att han kunde vara torr så skulle han också få ha kallingar på förskolan. Sagt och gjort, hela den helgen hade han kallingar. Ett par olyckor men han fick sen ha kallingar även på förskolan. Samma där, första veckan ett par olyckor men inte mer. 

    De blev 3,5 år i början av maj. 

  • Fjällsippa

    Nu har vi börjat. Vi följer inte boken slaviskt men har den i bakhuvudet så att säga. Han har fått ha blöja när han sover och vi var tvungna att åka och handla idag och då fick han ha blöja. Det är bara dag två idag så jag kan inte säga hur det går än. Ett par olyckor men en del fullträffar också. Han slappnade av mycket mer när vi satte på honom ett par pyjamasbyxor, han var tydligen inte riktigt bekväm med att springa runt helt naken. Det får ta den tid det tar men det känns som om han är mogen. Vi får se.

    En sak jag funderar på är så småningom när han ska börja ha kalsonger. Börjar man med boxershorts eller såna som mer ser ut som trosor till små pojkar? Hur har ni som har söner gjort?

  • LFF
    Fjällsippa skrev 2017-07-25 15:37:41 följande:

    Nu har vi börjat. Vi följer inte boken slaviskt men har den i bakhuvudet så att säga. Han har fått ha blöja när han sover och vi var tvungna att åka och handla idag och då fick han ha blöja. Det är bara dag två idag så jag kan inte säga hur det går än. Ett par olyckor men en del fullträffar också. Han slappnade av mycket mer när vi satte på honom ett par pyjamasbyxor, han var tydligen inte riktigt bekväm med att springa runt helt naken. Det får ta den tid det tar men det känns som om han är mogen. Vi får se.

    En sak jag funderar på är så småningom när han ska börja ha kalsonger. Börjar man med boxershorts eller såna som mer ser ut som trosor till små pojkar? Hur har ni som har söner gjort?


    Mina grabbar har både boxers och briefs (den andra sorten alltså). Det varierar från dag till dag med hur de väljer.
  • quistwist

    Förra året körde jag denna metod på min då snart 3-åriga kille och det gick hur smidigt som helst efter dag 1 (som var hemsk). Då hade jag dock lite ångest för att vi väntat så länge eftersom rekommenderad ålder var 18-24 månader.

    Så därför tänkte jag göra "rätt" denna gång och köra med tösen när hon är nu 18 månader och två veckor.

    Idag var dag 6 och jag kan inte säga att det skett någon förändring i hennes beteende på dessa dagar. Hon är fortfarande i nutid "Jag kissar". Ett tag trodde jag att hon började greppa det hela och då gick vi in i fas 2, lösa shorts/byxor på. Men idag valde jag att gå tillbaka till fas 1, naken nedtill då alla oväntade kisstunder skett i byxan/shortsen.

    Och det här med att få in rutin på att gå före utgång och före vila eller nattvila, efter sovpaus och så vidare det är hon helt avig till. Hittills har vi lyckats efter att hon sovit men aldrig före utgång (det fina vädret har gjort att det begränsade rummet kanske blivit lite större). 

    Enda ljuspunkten är nätterna (och kanske bajset). Vi körde för säkerhets skull-blöja dag 1 till 2. Den var torr på morgonen. Nästa natt var det precis nytt kiss i den (jag hann inte i tid). Natt 3-4 och 4-5 och 5-6 utan blöja och utan olyckor i sängen. Natt 3-4 kissade hon dock  på golvet (hon vägrade ju kissa innan sängdags) vid midnatt. Imorse var hon jättekissnödig efter 12 timmar. Hon satt på pottan när kisset kom men slutade sedan abrupt för att ställa sig upp och kissa ut det mesta på sidan om pottan.

    Ikväll ville hon inte heller kissa före sovdags trots att hon inte kissat på 2 timmar. När jag då visade en blöja skrattade hon av lycka på samma sätt som när hon får se napp och snutits när hon ska sova. Jag kanske bara ska acceptera att hon inte är redo. Fast jag är ju väldigt envis. Någon annan som har erfarenhet av just denna ålder och en bestämd individ som är tydlig med vad hon vill?

  • mammalovis
    quistwist skrev 2018-08-12 21:46:15 följande:
    Förra året körde jag denna metod på min då snart 3-åriga kille och det gick hur smidigt som helst efter dag 1 (som var hemsk). Då hade jag dock lite ångest för att vi väntat så länge eftersom rekommenderad ålder var 18-24 månader.

    Så därför tänkte jag göra "rätt" denna gång och köra med tösen när hon är nu 18 månader och två veckor.

    Idag var dag 6 och jag kan inte säga att det skett någon förändring i hennes beteende på dessa dagar. Hon är fortfarande i nutid "Jag kissar". Ett tag trodde jag att hon började greppa det hela och då gick vi in i fas 2, lösa shorts/byxor på. Men idag valde jag att gå tillbaka till fas 1, naken nedtill då alla oväntade kisstunder skett i byxan/shortsen.

    Och det här med att få in rutin på att gå före utgång och före vila eller nattvila, efter sovpaus och så vidare det är hon helt avig till. Hittills har vi lyckats efter att hon sovit men aldrig före utgång (det fina vädret har gjort att det begränsade rummet kanske blivit lite större). 

    Enda ljuspunkten är nätterna (och kanske bajset). Vi körde för säkerhets skull-blöja dag 1 till 2. Den var torr på morgonen. Nästa natt var det precis nytt kiss i den (jag hann inte i tid). Natt 3-4 och 4-5 och 5-6 utan blöja och utan olyckor i sängen. Natt 3-4 kissade hon dock  på golvet (hon vägrade ju kissa innan sängdags) vid midnatt. Imorse var hon jättekissnödig efter 12 timmar. Hon satt på pottan när kisset kom men slutade sedan abrupt för att ställa sig upp och kissa ut det mesta på sidan om pottan.

    Ikväll ville hon inte heller kissa före sovdags trots att hon inte kissat på 2 timmar. När jag då visade en blöja skrattade hon av lycka på samma sätt som när hon får se napp och snutits när hon ska sova. Jag kanske bara ska acceptera att hon inte är redo. Fast jag är ju väldigt envis. Någon annan som har erfarenhet av just denna ålder och en bestämd individ som är tydlig med vad hon vill?
    Nu har jag inte läst boken, men jag tror fortfarande på att barnet måste få upp sin kroppsmedvetenhet. Dessutom kommer bestämda barn på vad de kan styra över och mat- och utgifter är sådana saker.

    Mina barn har varit väldigt bestämda av sig så vi har inte kunnat pressa dem, utan det har fått komma när de är redo. Däremot har vi pratat om pottan och läst böcker om att gå på pottan och stora toaletten. I sommar har vi inte kommit till skott fast vi kanske borde. Han är 2,5 år nu, men de andra två har definitivt inte varit redo vid 2,5 år, så risken är att han blir likadan.
  • Iowhannah

    För oss löste det sig automatiskt. En dag fick sonen för sig att bajsa i pottan och sedan har det släppt mer och mer. På tisdag börjar förskolan igen och nu övar vi på att säga till innan det kommer nåt i byxorna. Hemma har han gått med bar underdel hela sommaren så han har ju bara gått och satt sig på pottan när han har behövt det och riktigt så funkar det inte på förskolan.

  • BuoBä

    @quistwist: Med ett så litet barn som 18 månader hade jag väntat ett tag och testat senare igen. Ni gjorde ett seriöst försök, men det var uppenbarligen lite tidigt. Kanske kan hon ha blöja men rutinpotta nån gång om dagen så hon får öva på att sitta där. Och funkar det utan blöja på natten är det väl jättebra, även om det är omvänt mot hur de flesta får till det.

    Barn är ju individer med förvånansvärt mycket åsikter. Jag hade läst boken och var jättepeppad att dra igång nu under sommaren. Dottern är runt 2,5 år och har dessutom bajsat på pottan sen hon var runt 1 år (började som rutinpottning, sen började hon säga till) så att "bara" få kisset i pottan också trodde jag skulle bli lätt. Tji fick jag. Det krävdes en 4 veckor lång övertalningskampanj för att få henne att gå med på att ta av blöjan. När vi väl kom så långt fattade hon grejen fort, så på fjärde dagen klarade hon att gå till badrummet, få av byxorna och kissa i pottan.

    Men man får absolut inte tjata, då slår hon bakut direkt, så just nu går det väldigt dåligt med pottandet på förskolan för de frågar hela tiden på rutin. Men vi tragglar på.

    Det jag tycker är bra med boken och "metoden" är att den peppar föräldrarna att inte tveka. Man tar av blöjan och sen kör man. Jag har flera exempel i min närhet där potträningen tagit månader och tom _år_ för att föräldrarna hattat fram och tillbaka med blöjorna från dag till dag. Inte konstigt om det går dåligt ifall barnet aldrig vet vad som gäller tänker jag.

  • Sommar15

    Min superbestämda high need baby gick superbra att potträna vid 22 mån, men har aldrig funkat att rutinpotta henne. Vi har fått hålla på lite längre eftersom hon verkligen behövde lära sig känna efter men på 3-4 veckor var hon torr. Detta var förra sommaren. Nu kan hon hålla sig längre så det är ingen panik längre när hon blir kissnödig ute utan vi har tid att leta upp en toalett.

Svar på tråden Potträning på 3 dagar