• Frode

    Ni som var osäkra om ni skulle försöka skaffa ett barn till eller inte

    Jag är intresserad av att höra åsikter från er som tvekade på om ni skulle skaffa fler än ett barn. Gjorde ni det sen och hur blev det?

    Vilka saker saknar ni från tiden med ett barn?

    På vilka sätt har er familj ändrats? Vilka saker är jobbigare nu mot med ett barn?

  • Svar på tråden Ni som var osäkra om ni skulle försöka skaffa ett barn till eller inte
  • Anotherone

    Jag tvekade nog inte, jag har längtat några år. Däremot var min man tveksam. Vi har en son född 2006 och har precis fått syskon nu för några veckor sedan. Lyckan över detta lilla knytt är enorm. Jag ångrar det inte för en sekund!! Och jag försökte verkligen njuta av graviditeten också för det blir garanterat inte fler.

    Sen är det tufft att inte räcka till. Omställningen för storebror är ju klart kännbar, den som inte är med bebisen måste hålla efter hemma, handla, fixa mat mm. Det finns inte samma tid att spela spel, kolla film ihop etc.

    Men det är nog mest nu i början. Om några veckor hoppas jag att vi känner den här lilla lite bättre, att vi fått mer rutiner och så. Vet jag att han alltid sover 3h på eftermiddagen så blir det ju enklare att dra igång något med storebror, vi kan följa med på hans träningar och sånt. Just nu är det bara sova amma sova amma och då är man rätt låst.

    Som sagt, ingen ånger här. Men hade vi inte skaffat den här sladdisen hade jag nog ångrat det om några år och då hade det kanske varit för sent.

  • CrazyTown

    Jag tänker att jag aldrig kommer ångra det extra barn jag får men att ifall jag inte skaffar det sista som jag har funderat på, då kommer jag ångra mig resten av livet när det är för sent...

  • leha87

    Vi har precis beslutat oss för att skaffa ett till. Min man har alltid velat ha ett till barn men jag har varit väldigt osäker. Hade en väldigt tuff förlossning som även påverkade första tiden med bebis så jag fick panik bara av tanken. Men jag har mer och mer känt att jag gärna vill ge min dotter ett syskon och dessutom hoppas jag på att det blir lite revansch nu från första omgången :)

  • Anonym (Enavvarje)

    Jag var osäker efter ettan om vi skulle ha en till. Mannen oxå. Hade en tuff graviditet, pluggade samtidigt och vi letade hus, allt samtidigt. Sen var det inte så lätt med en bebis heller, jättestor omställning och jag blev deprimerad. Har tidigare önskat fyra barn så det kändes hela tiden som att det fattades en person i familjen när det var vi tre. Vi beslutade oss för att försöka igen och jag ligger här nu hos min 6 månader gamla bebis. Det bästa som kunde hända vår familj!

    Det man saknar mest från tiden med ett barn är att man kunde hitta på så mycket med henne. Man kunde verkligen avlasta varandra. Nu är det så mkt att göra hemma och vi känner att vi knappt räcker till. Det positiva överväger dock det negativa och vi är en riktigt tight och sammansvetsad familj. Ibland får jag en önskan om en till men lär aldrig hända för mannen är helt klar nu känner han.

Svar på tråden Ni som var osäkra om ni skulle försöka skaffa ett barn till eller inte