• athanatos

    Asatroende vårblot vid Uppsala högar

    www.uppsalatidningen.se/aktuellt/uppsalas-asatroende-skippar-pasken-4613040.aspx

    Intressant artikel om asatroende.
    Intresset för asatro verkar ha ökat de senaste åren och många är nyfikna.
    Särskilt intressant tycker jag det är att det är en ny organisation Nordiska Asa-samfundet som verkar ta alla nya medlemmar och intresserade istället för
    den gamla organisationen Forn Sed som har funnits i 20 år.
    Vet att det varit mycket kritik mot Forn Sed genom åren.

    Vad tycker ni om detta? Är det en positiv utveckling att svenskar utforskar andra religiösa alternativ och även att de söker sina rötter? Är det negativt

  • Svar på tråden Asatroende vårblot vid Uppsala högar
  • themia

    Att folk leker Fantasy-lekar är väl rätt oskyldigt så länge de inte blandar ihop det med verkligheten.

  • Anonym (Odens syrra)
    athanatos skrev 2017-04-16 16:56:40 följande:

    www.uppsalatidningen.se/aktuellt/uppsalas-asatroende-skippar-pasken-4613040.aspx

    Intressant artikel om asatroende.

    Intresset för asatro verkar ha ökat de senaste åren och många är nyfikna.

    Särskilt intressant tycker jag det är att det är en ny organisation Nordiska Asa-samfundet som verkar ta alla nya medlemmar och intresserade istället för

    den gamla organisationen Forn Sed som har funnits i 20 år.

    Vet att det varit mycket kritik mot Forn Sed genom åren.

    Vad tycker ni om detta? Är det en positiv utveckling att svenskar utforskar andra religiösa alternativ och även att de söker sina rötter? Är det negativt


    Religion i sig är aldrig positivt. Eventuella bieffekter som en sund etik och moral kan dock vara bra.

    I detta fall känns det väldigt pajas.
  • themia
    Anonym (Odens syrra) skrev 2017-04-21 23:25:40 följande:
    Religion i sig är aldrig positivt. Eventuella bieffekter som en sund etik och moral kan dock vara bra.

    I detta fall känns det väldigt pajas.
    Håller med dig, men jag vill bara påpeka att etik och moral inte har sina grunder i någon religion, även om religionsutövare gärna och ofta hävdar det.
  • Aniiee
    themia skrev 2017-04-21 23:39:24 följande:
    Håller med dig, men jag vill bara påpeka att etik och moral inte har sina grunder i någon religion, även om religionsutövare gärna och ofta hävdar det.
    Man kanske rent av kan tänka sig att säga att religion är en bieffekt av etik och moral. Bland annat.....

    Men annars ställer jag mig lite frågande till varför du kallar det för "Fatasy-lekar" (eller som vi som faktiskt leker "fantasy-lekar" kallar det: "larp"/"larping"). Visst, det är en pånyttfödd religion (kanske lite FÖR... eh... pånyttfödd/icke-förankrad), men varför är det mer "fantasy-lek" än någon annan religion?
    Ordningen återställd
  • Anonym (Odens syrra)
    themia skrev 2017-04-21 23:39:24 följande:

    Håller med dig, men jag vill bara påpeka att etik och moral inte har sina grunder i någon religion, även om religionsutövare gärna och ofta hävdar det.


    Givetvis inte i religionen i sig men väl människorna.
  • themia
    Aniiee skrev 2017-04-22 00:05:36 följande:
    Man kanske rent av kan tänka sig att säga att religion är en bieffekt av etik och moral. Bland annat.....

    Men annars ställer jag mig lite frågande till varför du kallar det för "Fatasy-lekar" (eller som vi som faktiskt leker "fantasy-lekar" kallar det: "larp"/"larping"). Visst, det är en pånyttfödd religion (kanske lite FÖR... eh... pånyttfödd/icke-förankrad), men varför är det mer "fantasy-lek" än någon annan religion?
    Det är det inte. All religion är fantasylek
  • 100kgpappa

    Är medlem i Nordiska Asa-samfundet, men ser det mer som en historisk intresseklubb för den historiska epoken i vår forntid än en religion.

    Är passiv medlem, dvs går inte på blot och liknande, men tycker det är värt att sponsra föreningen, då det är viktigt att inte glömma bort vårt eget kulturarv, som tyvärr ofta glöms bort (tom föraktas ibland) nuförtiden. när det pratas om mångkultur.

  • Anonym (trams)
    athanatos skrev 2017-04-22 12:53:05 följande:

    I det här fallet handlar väl mer om att man söker sin rötter.


    Söka sina rötter? I Oden, Tor och Freja och de andra sagofigurerna? 

    Jag personligen älskar gamla myter och kan det mesta om asatron men inte är det en tro för mig! Hur kan någon i dag modern levandes människa på riktigt säga att de tror på asagudarna? Det kan väl inte vara möjligt?
  • Aniiee
    Anonym (trams) skrev 2017-05-15 21:20:22 följande:
    Söka sina rötter? I Oden, Tor och Freja och de andra sagofigurerna? 

    Jag personligen älskar gamla myter och kan det mesta om asatron men inte är det en tro för mig! Hur kan någon i dag modern levandes människa på riktigt säga att de tror på asagudarna? Det kan väl inte vara möjligt?
    på samma sätt som andra kan säga att de tror på den abrahamitiska guden, de hinduistiska gudarna, de shintoistiska gudarna, de polynesiska gudarna, med flera andra nu utövade teistiska religioner. duh.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • 100kgpappa
    Anonym (trams) skrev 2017-05-15 21:20:22 följande:

    Söka sina rötter? I Oden, Tor och Freja och de andra sagofigurerna? 

    Jag personligen älskar gamla myter och kan det mesta om asatron men inte är det en tro för mig! Hur kan någon i dag modern levandes människa på riktigt säga att de tror på asagudarna? Det kan väl inte vara möjligt?


    Ser inte heller nån skillnad mot någon av de "etablerade" religionerna. Sagor är sagor.
  • absalon

    Ja, asatron är på stark frammarsch. Återuppväckta kampsånger skallar redan kring urgamla offerlundar. Snart blotas såsom fordomdags! Hednisk hänryckning.
    Hittade den här urtida låten om livet i Valhall på Youtube. Borde bli obligatorisk i varje svensk skola värd namnet.
    Varför saknas fortfarande riksdagspartier med asaläran som normgivande värdegrund? Har SD helt fegat ur på den punkten?
    Lyssna, hänrycks hedniskt och njut!:



     

Svar på tråden Asatroende vårblot vid Uppsala högar