• förtvivladfar

    Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??

    Är helt ny här på familjeliv och är därmed inte så bra på hur det funkar ännu. Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle välja, om någon misstycker får väl denne ändra.

    Lite bakgrundsinfo: Min son omhändertogs enligt lvu sommaren han skulle fylla 1 år, pga att jag och hans mor inte kunde ge honom det han behöver (missbrukare m.m). Min son (vi kan kalla honom Kalle), placerades i en fosterfamilj där han sedan bott 8 år framåt. Under hela den här tiden har det funnits ett samarbete mellan fosterfamiljen och oss, och självklart socialtjänsten. Vi (Kalles biologiska föräldrar) samt hans syskon, har haft telefonkontakt med honom regelbundet, övervakat umgänge samt kunnat åka hem till fosterfamiljen och hälsa på. Det har aldrig varit några problem på den biten utan kontakten har funkat väldigt väl. MEN - för några månader sedan startade socialtjänsten en utredning angående fosterfamiljen. För att utreda om det skulle finnas några missförhållanden för barnen som bor där. Detta resulterade i att Kalle blev omplacerad. Detta meddelade inte socialtjänsten oss utan fosterfamiljen (!!). När jag sedan ringer socialtjänsten säger dom att Kalle är placerad på ''hemlig ort''. Att vi självklart kommer att få ha kontakt med honom så småningom, men att han nu är placerad på ''hemlig ort''. Vad ska detta betyda? Har socialtjänsten verkligen rätt att neka oss som föräldrar (och Kalles syskon), att veta var Kalle är? Får dom göra så? Vem ska man fråga? Bör tillägga att Kalle visserligen blev fosterhemsplacerad pga vår bristande föräldraförmåga, något jag står för, men det har aldrig varit fråga om att vi skulle utgöra en fara för honom om ni förstår hur jag menar. Jag kan förstå om man placerar en 8aåring på ''hemlig ort'' om denne har tex släktingar som vill barnet illa eller om det skulle finnas risk att någon skulle fly med barnet osv, men inget sådant har hänt. Kalle är 7 år och är nu placerad i en miljö där han aldrig varit förut, med människor han aldrig träffat förut, och får inte ens prata med sina biologiska föräldrar eller syskon!! Jag förstår ingenting. Jag är förtvivlad. Hur ska jag få reda på vart min son är? FÅR socialtjänsten överhuvudtaget göra så här, att neka mig att veta vart min son befinner sig??

    Så jag ber nu om er hjälp. Finns det någon här som har erfarenhet av något liknande? Eller vet hur sådana här saker ska gå till?
    Otroligt tacksam för svar..

  • Svar på tråden Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??
  • Anonym (Soc)
    Anonym (muffin) skrev 2017-05-15 20:32:50 följande:
    Vid myndighetsutövning har man inte rätt att göra ett dugg mer än vad lagen uttryckligen ger utrymme för. Brottsbalken reglerar människorov, egenmäktighet med barn etc. ALLT som inte uttryckligen är tillåtet enligt socialtjänstlagen är enligt brottsbalken brottsligt. Förstår du?
    Och det är precis det jag skriver, att det finns reglerat i LVU.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Soc) skrev 2017-05-15 20:51:25 följande:

    Och det är precis det jag skriver, att det finns reglerat i LVU.


    Jag hittar ingenting i socialtjänstlagen om att man får hålla barnets vistelseort hemlig för föräldrarna. Tvärtom står att barnets kontakt med ursprungsfamiljen ska stödjas. Lagen har med god anledning stor respekt för familjeband och staten ska inte godtyckligen kunna "stjäla" barn. Vad lvu säger vet jag inte men tvivlar på att den lagen heller tillåter att socialtjänsten håller barnets vistelseort hemlig utan jävliga bra anledning.
  • 8295

    VARFÖR placerar man barn på hemlig ort? I vilka situationer händer det? Verkar finnas en del från soc här som i alla trådar, så ni kanske kan svara på det?

  • Anonym (//...)
    Anonym (muffin) skrev 2017-05-15 21:08:27 följande:
    Jag hittar ingenting i socialtjänstlagen om att man får hålla barnets vistelseort hemlig för föräldrarna. Tvärtom står att barnets kontakt med ursprungsfamiljen ska stödjas. Lagen har med god anledning stor respekt för familjeband och staten ska inte godtyckligen kunna "stjäla" barn. Vad lvu säger vet jag inte men tvivlar på att den lagen heller tillåter att socialtjänsten håller barnets vistelseort hemlig utan jävliga bra anledning.
    Socialtjänsten har inte lärt sig följa lagar och regler utan gör precis som de behagar! Självklart kan dem gömma en unge utan att meddela bioföräldrarna, det har även hänt mig och i krig mot soc är man som förälder totalt maktlös!
  • Anonym (Barnsekreterare)
    8295 skrev 2017-05-16 15:50:03 följande:

    VARFÖR placerar man barn på hemlig ort? I vilka situationer händer det? Verkar finnas en del från soc här som i alla trådar, så ni kanske kan svara på det?


    Grundförutsättningen är att det är en bestämmelse som bara kan användas om det är nödvändigt för att uppnå syftet med vården.
    Att hemlighålla vistelseorten är ovanligt då man ofta kan uppnå tillräcklig stabilitet och trygghet för barnet genom umgängesbegränsning enligt samma lagrum.

    Förutom när det finns en direkt hotbild mot barnen från föräldrarna, exempelvis relaterad till hedersproblematik eller psykisk sjukdom så använder man ibland beslut om hemlig vistelseort när barn omhändertas mot föräldrarnas vilja och vi behöver tid för att arbeta med föräldrarna så att det kan bli en samförståndslösning kring umgänget.
    Eftersom besluten ska övervägas var tredje månad så brukar man släppa på dem efter de första tre månaderna eftersom föräldrar vanligtvis då har kommit så långt att de förstår att det inte är till barnets fördel om de åker och hämtar barnen och barnen i sin tur hunnit landa i sin nya situation.
  • 8295
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-05-16 17:40:40 följande:

    Grundförutsättningen är att det är en bestämmelse som bara kan användas om det är nödvändigt för att uppnå syftet med vården.

    Att hemlighålla vistelseorten är ovanligt då man ofta kan uppnå tillräcklig stabilitet och trygghet för barnet genom umgängesbegränsning enligt samma lagrum.

    Förutom när det finns en direkt hotbild mot barnen från föräldrarna, exempelvis relaterad till hedersproblematik eller psykisk sjukdom så använder man ibland beslut om hemlig vistelseort när barn omhändertas mot föräldrarnas vilja och vi behöver tid för att arbeta med föräldrarna så att det kan bli en samförståndslösning kring umgänget.

    Eftersom besluten ska övervägas var tredje månad så brukar man släppa på dem efter de första tre månaderna eftersom föräldrar vanligtvis då har kommit så långt att de förstår att det inte är till barnets fördel om de åker och hämtar barnen och barnen i sin tur hunnit landa i sin nya situation.


    Fast det där verkar inte stämma enligt TS uppgifter :/

    Kan det vara hemlig ort från föregående familjehem?
  • Anonym (Barnsekreterare)
    8295 skrev 2017-05-18 01:00:28 följande:
    Fast det där verkar inte stämma enligt TS uppgifter :/

    Kan det vara hemlig ort från föregående familjehem?
    Antingen haltar/ vinklar TS historien en del eller så är det felaktig handläggning i ärendet. Går inte att säga vilket men om det är som TS säger att de har ett fungerande umgänge och själv ser att det finns fog för placeringen så borde det ju inte vara ett LVU överhuvud taget utan en frivillig placering.

    Oavsett varför så ska TS ha fått ett överklagningsbart beslut om det finns ett beslut om hemlighållande oavsett om det är pga TS eller någon annan.
  • 8295
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-05-18 20:04:14 följande:

    Antingen haltar/ vinklar TS historien en del eller så är det felaktig handläggning i ärendet. Går inte att säga vilket men om det är som TS säger att de har ett fungerande umgänge och själv ser att det finns fog för placeringen så borde det ju inte vara ett LVU överhuvud taget utan en frivillig placering.

    Oavsett varför så ska TS ha fått ett överklagningsbart beslut om det finns ett beslut om hemlighållande oavsett om det är pga TS eller någon annan.


    Då placeringen ägde rum kan LVU ha varit aktuellt, men "uppdateras" ärendet så att en SoL hade varit ett alternativ? Eller har detta barn eventuellt hamnat i sprickorna och föräldrarna inte längre har något att säga till om?
  • Anonym (Soc)
    8295 skrev 2017-05-18 23:39:21 följande:
    Då placeringen ägde rum kan LVU ha varit aktuellt, men "uppdateras" ärendet så att en SoL hade varit ett alternativ? Eller har detta barn eventuellt hamnat i sprickorna och föräldrarna inte längre har något att säga till om?
    När det handlar om långvariga placeringar är det inte ovanligt att det är LVU i början men att det går över i SoL längre fram. Vissa är SoL eller LVU hela tiden. Det mesta beror på föräldrarnas inställning.
  • Jdbxncnc

    Ni lägger fokus på TS och det förstår jag, men samtidigt kan det vara som så här : anledningen till att barnets nuvarande ort är "hemlig/okänd" har att göra med att det fosterhem där pojken varit planerad som misskött sig inte ska få reda på var han är. Bio föräldrarna i fråga kanske inte skulle komma på att hämta eller ta pojken ur det nya hemmet MEN det kanske den andra familjen skulle. Att pojken blev flyttad p efter utredning visar ju ändå på att förhållandena i hemmet han bott i i 8 år inte var bra.

    Till TS ha tålamod, kanske är detta en temporär ändring tills ärendet I den andra familjen är ordentligt löst.

  • Anonym (Barnsekreterare)
    Jdbxncnc skrev 2017-05-19 07:58:49 följande:

    Ni lägger fokus på TS och det förstår jag, men samtidigt kan det vara som så här : anledningen till att barnets nuvarande ort är "hemlig/okänd" har att göra med att det fosterhem där pojken varit planerad som misskött sig inte ska få reda på var han är. Bio föräldrarna i fråga kanske inte skulle komma på att hämta eller ta pojken ur det nya hemmet MEN det kanske den andra familjen skulle. Att pojken blev flyttad p efter utredning visar ju ändå på att förhållandena i hemmet han bott i i 8 år inte var bra.

    Till TS ha tålamod, kanske är detta en temporär ändring tills ärendet I den andra familjen är ordentligt löst.


    Fast, de kan inte lägga ett beslut om att hålla vistelseorten okänd gentemot TS för att fd. familjehemmet strular. I så fall måste det gå att visa på att det finns risk att TS skulle röja vistelseorten gentemot fd familjehemmet och låter ju på TS som att de samarbetar med socialtjänsten. 
    Dessutom så borde det ju gå att ordna ett umgänge även utan att röja vistelseorten. Antingen övervaktat på annan plats eller genom telefonumgänge.
    Håller med om att TS bör avvakta lite men tycker samtidigt att han ska be att få besluten om han inte fått det.
  • 8295
    Jdbxncnc skrev 2017-05-19 07:58:49 följande:

    Ni lägger fokus på TS och det förstår jag, men samtidigt kan det vara som så här : anledningen till att barnets nuvarande ort är "hemlig/okänd" har att göra med att det fosterhem där pojken varit planerad som misskött sig inte ska få reda på var han är. Bio föräldrarna i fråga kanske inte skulle komma på att hämta eller ta pojken ur det nya hemmet MEN det kanske den andra familjen skulle. Att pojken blev flyttad p efter utredning visar ju ändå på att förhållandena i hemmet han bott i i 8 år inte var bra.

    Till TS ha tålamod, kanske är detta en temporär ändring tills ärendet I den andra familjen är ordentligt löst.


    Lite dom banorna jag var inne på, undrar dock vad familjehemmet kan ha gjort för att det blivit en placering på hemlig ort. Och vidare hur nära TS och familjehemmets relation varit, då ingen av dom vet vars pojken är.
  • Anonym (muffin)
    8295 skrev 2017-05-19 20:26:48 följande:

    Lite dom banorna jag var inne på, undrar dock vad familjehemmet kan ha gjort för att det blivit en placering på hemlig ort. Och vidare hur nära TS och familjehemmets relation varit, då ingen av dom vet vars pojken är.


    Kanske familjehemmet är släktingar. Ser ingen annan vettig anledning.
Svar på tråden Fosterhemsplacera bern på ''hemlig ort''??