• elenkorv

    Vad är livet värt om det inte finns liv efter

    Hej

    Har religiös/filosofisk fråga som lyder så här: Om det är så att det inte finns liv efter detta och man slutar existera, vad är då livet värt? Vad skulle upplevelser, nöje, pengar och allt man upplevt bidra när man är väl död? Och med tanke på att livet är så kort och att 40% av livet är sömn och 30-40% arbete, så är det väl inget speciellt med liv? Eller? 

    Är själv varken troende eller icke troende, är agnostiker. 

  • Svar på tråden Vad är livet värt om det inte finns liv efter
  • Themis
    Rikard skrev 2017-06-06 16:44:14 följande:

    Man kan också vända på frågan:

    På vilket sätt blir detta liv meningsfullt om det finns ett liv efter detta?


    Jag håller med dig. Ska man bara börja om igen i Nangijala så känns inte detta livet så speciellt.

    Men det fina är ju att man inte vet det.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Iarwain
    MammaBecca skrev 2017-05-15 23:17:40 följande:
    Dessutom lever det ju mer människor idag än som någonsin har dött... förklaring på det?
    Det är en myt och inte i närheten av sant.
  • Iarwain

    Det har skett en glidning i betydelsen av ateist och agnostiker.
    Den är fortfarande inte allmänt vedertagen.

    Det tror jag är den stora orsaken till att agnostiker i stor utsträckning inte kallar sig ateister.

    Numer så säger jag att jag är ateist, men ska man förtydlga så är jag apateist eller praktisk agnostiker/ateist.

  • Pentra
    MammaBecca skrev 2017-05-15 23:12:15 följande:
    Eller så är folk bara olika begåvade. Har olika uppväxt, på olika platser och har olika erfarenheter under sin livstid. :) ;)

    Anledningen till att människor föds med olika begåvning och att somliga upplevs ha vissa medfödda erfarenheter med sig i sitt bagage beror på att de fått med sig detta från tidigare liv, vilka både varierar i antal och innehåll. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • oanonym
    Pentra skrev 2017-06-26 17:48:33 följande:

    Anledningen till att människor föds med olika begåvning och att somliga upplevs ha vissa medfödda erfarenheter med sig i sitt bagage beror på att de fått med sig detta från tidigare liv, vilka både varierar i antal och innehåll. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Hur vet du det?
  • Pentra
    oanonym skrev 2017-06-26 17:52:53 följande:
    Hur vet du det?

    Logik. Ju mer man upplever och lär sig under tiden som man lever, ju mer kunskaper besitter man och ju fler sanna värden ackumuleras, och dessa höjer således allteftersom, genom tidernas gång, ens IQ och EQ. Därför så har alltså människor logiskt olika utgångslägen redan från födseln. ... Att dessa utgångslägen verkar skilja så mycket beror också på den stress planeten och mänskligheten utsätts för pga den allt mer eskalerande överbefolkningen och det som, per automatik, följer i dess spår. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Iarwain
    Pentra skrev 2017-06-26 18:14:53 följande:

    Logik. Ju mer man upplever och lär sig under tiden som man lever, ju mer kunskaper besitter man och ju fler sanna värden ackumuleras, och dessa höjer således allteftersom, genom tidernas gång, ens IQ och EQ. Därför så har alltså människor logiskt olika utgångslägen redan från födseln. ... Att dessa utgångslägen verkar skilja så mycket beror också på den stress planeten och mänskligheten utsätts för pga den allt mer eskalerande överbefolkningen och det som, per automatik, följer i dess spår. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Annars skulle det kunna bero på arv och miljö, men vad vet jag...
  • oanonym
    Pentra skrev 2017-06-26 18:14:53 följande:

    Logik. Ju mer man upplever och lär sig under tiden som man lever, ju mer kunskaper besitter man och ju fler sanna värden ackumuleras, och dessa höjer således allteftersom, genom tidernas gång, ens IQ och EQ. Därför så har alltså människor logiskt olika utgångslägen redan från födseln. ... Att dessa utgångslägen verkar skilja så mycket beror också på den stress planeten och mänskligheten utsätts för pga den allt mer eskalerande överbefolkningen och det som, per automatik, följer i dess spår. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Ja, allt kan vara logiskt om man köper premisserna. Vilket jag inte brukar göra förrän de är bevisade.

    Att vi lever i The Matrix är också logiskt om man förutsätter att Matrix finns.
  • Skogshuggaren
    Pentra skrev 2017-05-15 02:47:21 följande:
    Nej, man måste göra om, och göra om, och göra om, etc., tills man gör rätt. Det är bl.a. just därför som livet är så enormt värdefullt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

    Kommer osökt att tänka på filmen "Groundhog day"...
  • Pentra
    Iarwain skrev 2017-06-26 18:17:36 följande:
    Annars skulle det kunna bero på arv och miljö, men vad vet jag...

    Självklart så har även arv och miljö ett finger med i spelet. Men, man hamnar också i den miljö och kultur som man hör hemma i, men iom överbefolkning och folkvandringar så tenderar detta system att rubbas... ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • oanonym
    Pentra skrev 2017-06-27 02:47:01 följande:

    Självklart så har även arv och miljö ett finger med i spelet. Men, man hamnar också i den miljö och kultur som man hör hemma i, men iom överbefolkning och folkvandringar så tenderar detta system att rubbas... ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Kommer det bevis någon gång för detta "system"?
Svar på tråden Vad är livet värt om det inte finns liv efter