• Pappaheladan

    Exet vill hindra mej att ta ned barnen utomlands över jul!

    Tjena!

    Är separerad sen hösten -16 med barnens mamma. Båda har nu träffat nya partners.

    Nu tänkte vill jag ta med våra 2 barn till Thailand i vinter tillsammans med nya tjejen och hennes 2 barn.

    Det ända som funkar för oss med semester o ekonomiska skäl är över jul. Men det vägrar exet gå med på. Hon vill absolut ha barnen hemma på julafton o fira jul med dom....

    Isåfall blir det ingen resa. Tycker ni det är rimligt att hon kräver det...??

    Har gett förslag att vi firar jul tillsammans en annan dag, innan eller efter resan.

    Dessutom har barnen tjatat om att dom vill åka hela förra vintern....

  • Svar på tråden Exet vill hindra mej att ta ned barnen utomlands över jul!
  • Anonym (Snabba ryck)

    Ni har varit separerade mindre än ett år,och båda har nya partners,där man planerar långresor med barnen?Vissa är snabba och verkar ha bråttom med allt .

  • Pappaheladan

    Tycker att om man träffas o gör en egen julafton före eller efter så visar man väl verkligen att man bryr sej om deras bästa. O så får dom en resa dom längtat efter åxå!

    Nu finns möjligheten att åka, vem vet hur det ser ut i framtiden... Måste allt vara så by The book och pk jämt?!

  • Anonym (lite salt)
    Pappaheladan skrev 2017-06-13 19:01:06 följande:

    Tycker att om man träffas o gör en egen julafton före eller efter så visar man väl verkligen att man bryr sej om deras bästa. O så får dom en resa dom längtat efter åxå!

    Nu finns möjligheten att åka, vem vet hur det ser ut i framtiden... Måste allt vara så by The book och pk jämt?!


    Det är väl knappast orimligt att hon vill träffa sina barn vid jul? Kanske åka en vecka till ett närmre resmål? En femåring blir säkert inte ledsen över att åka till något närmre.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Pappaheladan skrev 2017-06-13 19:01:06 följande:

    Tycker att om man träffas o gör en egen julafton före eller efter så visar man väl verkligen att man bryr sej om deras bästa. O så får dom en resa dom längtat efter åxå!

    Nu finns möjligheten att åka, vem vet hur det ser ut i framtiden... Måste allt vara så by The book och pk jämt?!


    Om ni som föräldrar är överens om det så går det utmärkt.
    Om ni inte är det så går det inte alls, det är faktiskt inte svårare än så.

    Barnen lider inte av att inte få åka till Thailand om inte ni som föräldrar talar om att de ska göra det. Det har varit många och stora förändringar för barnen på kort tid, och nu bokar du en resa tillsammans med någon du knappt känner ett drygt halvår in i framtiden. Ni kanske inte ens vill åka tillsammans då längre, och då har du saboterat samarbetet med mamman och gjort barnen ledsna helt i onödan.
  • Anonym (Liselott)

    Jag tänker att det är bra att ni bestämmer hur högtider ska firas, tex varannan gång just för att undvika sådana här situationer och att ni fastställer umgänge för att slippa tjafs. Jul är oerhört  viktigt och känsligt för vissa, medan andra tycker som du att det går att fira före eller efter..

    Ligger julafton i år på hennes vecka eller din? Alltså om ni har era vanliga veckor menar jag, tycker det blir det som får styra lite när ni inte kommer överens.

  • Mrs Moneybags
    Pappaheladan skrev 2017-06-13 19:01:06 följande:

    Tycker att om man träffas o gör en egen julafton före eller efter så visar man väl verkligen att man bryr sej om deras bästa. O så får dom en resa dom längtat efter åxå!

    Nu finns möjligheten att åka, vem vet hur det ser ut i framtiden... Måste allt vara så by The book och pk jämt?!


    Det är väl inte pk att vilja fira jul med sina barn? Det vill ju du, så varför skulle hon inte vilja det?

    Det bästa är nog om ni kommer överens om vilka högtider som firas var och med vem. 

    Om inte annat finns ju andra lov att resa på!
  • mammalovis

    Att fira jul är nog mer heligt för många mammor än för pappor är min upplevelse. Du bryr dig inte - hon bryr sig. Då får ni kanske helt enkelt prioritera in denna resa över några andra dagar, eller var det tänkt att barnen skulle vara bortresta hela jullovet? Vem får nyår?

    Huruvida barnen har tjatat ett eller tio år om saken finner jag totalt egalt. Har de dessutom varit i Thailand tre gånger innan, så lär det inte gå någon nöd på dem ... Har ni varit där just över jul med familjen?

    För mig låter det som smartast att faktiskt landa i att vara separerade föräldrar och försöka hitta nya rutiner som ni åtminstone är hyfsat nöjda med. Jag har levt i nyfamilj i drygt 4 år och bonusdotters föräldrar har varit separerade i över 10 år, men det är fortfarande diskussioner om vilka helgdagar hon har företräde till som hela midsommar, dotterns födelsedag, mors dag, julaftons morgon o s v.  Det har inte ens varit självklart att hon får vara med på sina halvsyskons födelsedagar här, utan tjafs. Jul, påsk och semesterveckorna 29-31 är det tjafs om varenda år, för hennes nye sambo är också ledig då.

    Sedan om ni knappt har varit ihop ett år, kan ju Thailand vänta till ett annat år och ni prioriterar något billigare i år som inte sammanfaller med julen. Jullovet brukar ju vara uppåt 3 veckor.

  • mammalovis
    Anonym (Liselott) skrev 2017-06-13 20:23:43 följande:
    Jag tänker att det är bra att ni bestämmer hur högtider ska firas, tex varannan gång just för att undvika sådana här situationer och att ni fastställer umgänge för att slippa tjafs. Jul är oerhört  viktigt och känsligt för vissa, medan andra tycker som du att det går att fira före eller efter..

    Ligger julafton i år på hennes vecka eller din? Alltså om ni har era vanliga veckor menar jag, tycker det blir det som får styra lite när ni inte kommer överens.
    Om man bortser från åren med 53 veckor, så kommer ju alltid julen ligga på den enes veckor med det resonemanget. Vi har separerat jul från varannanhelg-systemet, men är också friare att byta helger ...
  • Anonym (eh?)
    Pappaheladan skrev 2017-06-13 19:01:06 följande:

    Tycker att om man träffas o gör en egen julafton före eller efter så visar man väl verkligen att man bryr sej om deras bästa. O så får dom en resa dom längtat efter åxå!

    Nu finns möjligheten att åka, vem vet hur det ser ut i framtiden... Måste allt vara så by The book och pk jämt?!


    PK? Antingen förstår du inte vad PK innebär, eller så är du helt ute och cyklar. Eller både och. 

    Låt mig se om jag fattat det rätt; förra julen hade barnens mamma precis flyttat, alltså var ni då nyseparerade? Det är ca 6 månader sedan och du planerar en resa över jul med din nya och barnen? Naej, tycker inte det är orimligt att mamman inte vill att ni åker just då. Vänta tills nästa jul, eller planera in en resa under hösten eller efter nyår om ni absolut måste åka nu. 
  • Pappaknut1985

    Det som väger mest här är ifall ni har bestämt varannan jul och hur det såg ut förra julen. Är det varannan jul och denna jul infaller för dig så är det bara packa väskorna och åka. Är det hennes jul blir det svårare. 


    Hade ett liknande dilemma där vi ville åka utomlands med mitt barn men mamman ville inte att vi åkte. Även om det var min vecka och vi har gemensam vårdnad. Hade dock pass och allt så packade väskorna och åkte ändå. Nu hade det varit en annan grej om hon argumenterat för att vi inte skulle åka istället för att bara säga nej. som det i detta fall var.


    Vid delad vårdnad så har du rätt att åka vars du vill, när du vill med dina barn så länge det infaller på din tid eller vid överenskommelse. 


    Vi säger att du har måndag till måndag. Åker du måndag och kommer hem måndag så behöver hon egentligen inte ens veta vars eller vad ni har gjort om relationen är så pass dålig. Har du ett pass för ditt/dina barn kan hon inte med hjälp av lag stoppa er. När papperna skrevs under för att ett pass skulle skaffas gav man samtidigt sitt godkännande att ens barn åker utanför Sverige med en vårdnadshavare vilket du i detta läge är.


    Så har ni ditt/dina barn över julen så skulle jag ställa in mig på att åka. Börja packa och tagga familjen för en underbar tid i Thailand.
    Säger även som andra sagt, i slutändan är det barnen som förlorar på det ifall dom måste stanna hemma för att mamman inte vill att dom följer ifall det är så att dom egentligen ska vara hos dig under julen. 

Svar på tråden Exet vill hindra mej att ta ned barnen utomlands över jul!