• Lottni

    Oliver eller Oscar?

    Vi kan inte enas om namn för vårt första barn, en pojke. Vi gillar både Oliver och Oscar.

    Vad förknippar ni namnen med och vilket tycker ni är finast?

  • Svar på tråden Oliver eller Oscar?
  • LemonGirl

    Oscar finast, alla dar i veckan.

    Helt irrationellt, det här med hur man känner inför olika namn. Oliver för mig låter lite mesigt och oliv-igt.

  • Elderberry

    Jag tycker Oliver är finast. Mjukt, vackert och fungerar bra på engelska. Oscar är ett okej namn, men jag tycker att det är lite stelt och trist.

    Har inga negativa associationer med något av namnen, men Oliver vinner ändå för mig.

  • Horisonten

    2 väldigt fina namn. Men här vinner Oliver :) Har alltid själv sagt att jag vill ha en Oliver. Dock gillar inte maken det. Så inte blivit någon oliver här tyvärr :(

  • Anonym (Lo)

    Oscar är finast. Ståtligt, vackert och klassiskt. Oliver, då tänker jag på oliver. Tycker inte det är så fint på en vuxen ff a.

  • MallaL

    Oscar alla gånger! Stiligt och rejält på samma gång. Gillar inte Oliver eftersom betoningen på första stavelsen känns engelsk och inte passar ihop med svenska efternam för mig. Ordet oliver däremot uttalas som man förväntar sig med den stavningen.

  • Anonym (O)

    Två fina namn men Oscar tycker jag är för vanligt. Väljer Oliver eftersom min son heter det.

  • limoncellos

    Oscar gillar jag. Stilrent namn :)

    Men båda namnen är bra :)

  • linnéa001

    Oskar alla gånger. Oliver är bland de fulaste namn som finns tycker jag, men självklart ska ni välja det ni tycker bäst om och inte bry er om vad en främling på FL tycker.

  • Anotherone

    Kul! Just dessa namn är två av de vi väljer mellan. Min make vill gärna att vår lillebror ska heta Oliver medan jag är mer förtjust i klassiska namn som typ Oscar, Filip, Jonathan...

    Dock är ju båda namnen rätt vanliga. Oscar har legat topp 5 sen tjugo år tillbaka och Oliver ligger även det topp 10 sedan några år. Om man nu bryr sig om sånt.

    Sen beror det ju på vad som passar barnet. Jag tycker att vår son mer "ser ut som" en Oscar. Men vi har inte bestämt riktigt än.

  • fluu

    Jag gillar Oscar skarpt! Enkelt, gångbart och blir aldrig fel. Vackert och starkt.

    Oliver gillar jag inte, det har något barnsligt över sig.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Oliver eller Oscar?