• absalon

    Finns helvetet?

    Såväl många kristna som många muslimer varnar för helvetet och tror att helvetet existerar. Måhända behövs helvetet även om det inte existerar? Jag menar, många religioner anser sig behöva helvetet att skrämma folk med, så att de väljer rätt religion och uppför sig som de ska. Samhälleligt kanske helvetet med vidhängande, ruggig potentat ska ses som ett värdefullt komplement till polis och rättsväsende?
    Följande lilla anekdot visar att den värdsliga makten även fordomdags vågade skoja om helvetet och djävulen och måhända inte tog existensen riktigt på allvar.
    En präst i Svenska Kyrkan hade skrivit en uppmärksammad doktorsavhandling om helvetesläran. Med stöd av denna merit utnämndes han till biskop.
    På den tiden skulle man tacka kungen personligen för högre utnämningar.
    Den nyutnämnde uppsökte dåvarande kungen Karl XV och bad att få tacka för utnämningen till biskop.
    -Det ska du inte tacka mig för, svarade kungen med glimten i ögat.
    -Ers majestät, vem ska jag då tacka?, undrade biskopen. 
    -Det får du allt tacka f-n för, genmälde majestätet.

  • Svar på tråden Finns helvetet?
  • absalon
    oanonym skrev 2017-09-16 12:40:14 följande:

    Ja, pratar man med en präst idag (inom SvK)så är det inte mycket i bibeln som ska tas bokstavligt. Väldigt märkligt att Gud beskriver hur han skapade världen och människorna, men att det sedan inte ska tas bokstavligt. Han dränkte också hela världen, men det är också bara metaforiskt, tydligen. Varför ens hänga kvar vid denna bok, om man måste slå knut på sig själv för att hitta nya tolkningar? Det blir mest bara komiskt.


    Du måste förstå att Vår Herre avsevärt ändrat karaktär, d v s utvecklats genom historien. På Gamla Testamentets tid var han grym, intolerant, hämndlysten och långsint. En utpräglad envåldshärskare av gamla skolan. Idag är Gud fader demokrat.
    Varje generation skapar sin gudsbild utifrån samtidens värderingar. Säkert inget att göra något åt. Det är människorna, som genom historien skapat sin gud och inte gud som skapat människorna.Cool
  • Konservativ
    oanonym skrev 2017-09-16 12:40:14 följande:

    Ja, pratar man med en präst idag (inom SvK)så är det inte mycket i bibeln som ska tas bokstavligt. Väldigt märkligt att Gud beskriver hur han skapade världen och människorna, men att det sedan inte ska tas bokstavligt. Han dränkte också hela världen, men det är också bara metaforiskt, tydligen. Varför ens hänga kvar vid denna bok, om man måste slå knut på sig själv för att hitta nya tolkningar? Det blir mest bara komiskt.


    Det är inte ett dugg märkligt. Det är bara du som är okunnig. Sen är ju Statskyrkan en fars, men det är en annan historia.
  • oanonym
    Konservativ skrev 2017-09-17 12:28:28 följande:

    Det är inte ett dugg märkligt. Det är bara du som är okunnig. Sen är ju Statskyrkan en fars, men det är en annan historia.


    Okunnig? Hur avgör du det? Har du facit till hur bibeln ska tolkas?

    Livsfarligt av Gud att inte inkludera det facitet i bibeln från början, i så fall.
  • oanonym
    absalon skrev 2017-09-17 12:06:21 följande:

    Du måste förstå att Vår Herre avsevärt ändrat karaktär, d v s utvecklats genom historien. På Gamla Testamentets tid var han grym, intolerant, hämndlysten och långsint. En utpräglad envåldshärskare av gamla skolan. Idag är Gud fader demokrat.

    Varje generation skapar sin gudsbild utifrån samtidens värderingar. Säkert inget att göra något åt. Det är människorna, som genom historien skapat sin gud och inte gud som skapat människorna.


    Jo, jag vet. Men nu leker jag leken "Gud finns" och diskuterar utifrån det.
  • Konservativ
    oanonym skrev 2017-09-17 13:33:44 följande:
    Okunnig? Hur avgör du det? Har du facit till hur bibeln ska tolkas?

    Livsfarligt av Gud att inte inkludera det facitet i bibeln från början, i så fall.
    Jag avgör det genom ditt inlägg. Inget konstigt alls och bygger inte på någon särskild bibeltolkning. 
  • absalon
    oanonym skrev 2017-09-17 13:34:51 följande:
    Jo, jag vet. Men nu leker jag leken "Gud finns" och diskuterar utifrån det.
    Jamenvisst! Vi kan i alla fall vara överens om att Vår herre finns i många människors föreställningsvärld. Liksom den motsatte potentaten.
    Hur det förhåller sig med gudars och antigudars eventuella existens i övrigt, lär vi inte bli överens om i brådrasket.
    Med den detaljen må vi leva. T o m inom samma samfund.Cool
  • oanonym
    Konservativ skrev 2017-09-17 13:49:26 följande:

    Jag avgör det genom ditt inlägg. Inget konstigt alls och bygger inte på någon särskild bibeltolkning. 


    Det var det jag misstänkte ....
  • A10 Thunderbolt

    Ucsh ja...först en bok som genom sekler blivit den mest överbevisade som skrivits. Nästan varenda meningar tycks ha kopplingar till det som jesus sa och han hävdade att varenda stavelse i gamla testamentet är sant. Så kallad tvär forskning mellan "helvetesboken uppenbarelseboken", jesus ord och gamla testamentet verkar tyda på en orimlig koppling där hundratals märkliga och enl. matematiskt synsätt helt orimliga samband borde vara omöjligt men ändå finns i mening efter mening. I detalj. Lite skrämmande då en mening faktiskt tycks antyda" bli torterade i en evighet " i svavel och typ magma " Dessutom ska där råda ett mörker som normalt sätt enbart uppstår när temperaturer når över flera tusen grader. Mycket skrämmande..

  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 11:06:20 följande:

    Tja, frågan är ju relativ. För de flesta religioner är helvetet en plats för otuktiga, lögnare och våldsamma mördare. I islam är det tvärtom, där är det just mördare och lögnare som festar och har gruppsex orgier i deras variant av "paradis" medan alla goda går till ett helvete där det inte finns några islamiska terrorister.


    Då menar du nog inte kristendomen. Enligt de flesta kristna kan mördare och lögnare slippa helvetet. Allt de behöver göra är att be om förlåtelse för sina synder och acceptera Jesus som sin frälsare. Det är tron som är viktigast, inte gärningar.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 11:06:20 följande:

    Tja, frågan är ju relativ. För de flesta religioner är helvetet en plats för otuktiga, lögnare och våldsamma mördare. I islam är det tvärtom, där är det just mördare och lögnare som festar och har gruppsex orgier i deras variant av "paradis" medan alla goda går till ett helvete där det inte finns några islamiska terrorister.


    Då menar du nog inte kristendomen. Enligt de flesta kristna kan mördare och lögnare slippa helvetet. Allt de behöver göra är att be om förlåtelse för sina synder och acceptera Jesus som sin frälsare. Det är tron som är viktigast, inte gärningar.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 12:48:49 följande:

    Instämmer. Men i det kristna paradiset håller man inte på med fyllefester och sexorgier. Vidare, en mördare eller lögnare som konverterat till kristendomen belönas inte för mord/en eller lögnerna. Han går till paradiset på grund av sin tro på Jesus. En muslim däremot belönas med gruppsex och fyllor för att ha skurit huvuden av småbarn och pålat deras huvuden i Raqqa. En muslim som mördar och våldtar oskyldiga människor i islams namn blir prisad och ärad för sina illdåd. En "kristen" som gör detsamma går raka spåret till helvetet vare sig han "tror" eller inte. 


    Ja, båda "systemen" är vidrig på sitt vis. Och jag vet inte om detta med muslimernas version av paradiset är något som alla muslimer tror på. Jag vet inte ens om det finns tydligt förklarat i Koranen att det verkligen är så?
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:00:28 följande:

    Om du inte vet så skall du nog inte uttala dig. Läs på och kom åter!


    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:00:28 följande:

    Om du inte vet så skall du nog inte uttala dig. Läs på och kom åter!


    Jag uttalar mig hur mycket jag vill. Olika inriktningar inom islam tror lite olika saker om paradiset. Speciellt då inte bara koranen används, utan även hadither.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:34:03 följande:

    Snarare är det så att alla inriktningar inom islam är eniga om att man kommer till det muslimska paradiset om man dödar och blir dödad för det står så i koranen. Detta är den enda garanti en muslim har för att komma in deras paradis som består av gruppsex och fyllefester. 


    Jag hittar bara detta på wiki. Men de kanske inte vågar ha allt med där?

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Jannah
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-10 10:53:01 följande:

    Wikipedia är ingen källa för islam. Vem som helst kan skriva på wikipedia och det har jag också gjort. Det islam lär hittar du i koranen och haditerna.


    Fast bara koranen gäller i detta fall. Länka gärna vad koranen säger om helvetet.
Svar på tråden Finns helvetet?