• Anonym (s)

    Familjehem som inte tar imot syskon

    Jag är en tonåring som bor i familjehem och dom första månaderna bodde min syster här också men hon var tvungen att flytta till ett annat. Jag vet att det är väldigt svårt att hitta familjehem som kan tänka sig ta emot syskon eller det har iallafall socialsekreteraren sagt till mig, även om det också beror på ålder också och problem etc antar jag. Jag har accepterat att vi inte kommer bo ihop men jag blev irriterad när dom säger att dom sagt ja till en frågan från soc, om dom vill/kan ta imot en 5 åring. Jag har inget emot barn och jättebra att dom vill vara familjehem till många barn för det behövs, men det känns bara märkligt eftersom dom vägrat låta min syster stanna, hon är lite äldre än 5 år men barn som barn. 

    Någon som varit i samma situation som familjehem som kan förklara hur dom tänker? Jag tycker det är konstigt speciellt eftersom att dom vet att min syster inte trivs i sitt nya familjehem, hon kommer verkligen inte förstå men jag måste ju säga det eftersom att hon är här ibland.

  • Svar på tråden Familjehem som inte tar imot syskon
  • Anonym (Li)

    Prata med din barnsekreterare om detta. Är ju självklart att du vill veta. Fråga också familjehemmet. Det är ingen konstig fråga och om du inte frågar kanske det grämer dig under lång tid. De har säkert ett bra svar att ge dig och kan också hjälpa dig med hur du kan prata med din syster om detta. Jag jobbar själv med familjehem och att det skulle handla om att de får högre arvode för femåringen har jag svårt att tro. Familjehem som styrs av pengar genomskådas och blir inte långvariga. Dessutom är arvodet högre ju äldre barnet är (även om barnet har särskilda behov, ex funktionshinder).

  • Anonym (Mamma)

    Tycker det låter vansinnigt att bryta isär syskon på det sättet. Det är väl illa nog att ni inte kan bo med era föräldrar?!

    Som mamma till både en 5-åring och en 10-åring så är det väldigt stor skillnad i behov. En 5-åring är fortfarande liten, väldigt formbar, barnslig. En 10-åring är något helt annat, på väg mot tonåren och självständighet och kräver mycket mer av föräldern på ett helt annat sätt.

    Spontant låter det som att familjehemmet väljer "the easy way" som tar in en 5-åring istället för din syster. Kanske för att de känner att de inte klarar både dig och din syster, det är ju helt omöjligt att veta.

    Att ett familjehem skulle styras av pengar har jag svårt att tro.

  • Anonym (Japp)
    Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2017-09-03 22:50:00 följande:

    Hej Ts. Jag vet inte om det här stämmer in på just er men kan kanske vara anledningen. Om syskon vuxit upp utan att de vuxna tagit ansvaret som man ska som förälder så är det oftast så att det äldre barnet får ta ett alldeles för stort ansvar för sina yngre syskon. Det äldsta barnet blir mer eller mindre förälder åt sitt syskon och ser till dennes behov i första hand. Som tonåring behöver man få fokusera på sig själv, skola och sin fritid och vara som andra tonåringar. Ett vuxet ansvar får man ta så småningom i livet och resten av livet därefter. Det yngre syskonet blir vanligen mycket beroende av sitt äldre syskon.

    Därför tänker man ibland i fall som dessa att det är bättre att syskonen inte bor ihop men träffas ofta ändå. Och att andra vuxna ska ta ansvaret för det yngre syskonet så att ni båda får utvecklas till självständiga individer och bygga upp en normal syskon relation istället. Vet som sagt inte om det kan vara orsaken i er situation men något säger mig att du har tagit ett stort ansvar över lillasyster? Hursomhelst så hoppas jag att du och din syster får det bra och att ni båda kommer att trivas med livet.

    Och så vill jag även säga att detta nog absolut inte har ett dugg med pengar att göra som någon trodde. Om sanningen var att det är så lätt att håva in enorma summor på att vara familjehem så skulle det knappast finnas brist på dem.


    Jag tror på denna förklaringen. Fast de har inte sagt nåt till TS. Att systern först fick bo i samma hem tyder på att de försökte, men att det inte funkade att ha syskonen tillsammans.

    Man försöker placera syskon ihop så långt det går.
  • Anonym (fel)

    Mina tre barn bor på familjehem och jag skulle bli rasande om de skulle sära på dem. Nä tycker du ska prata med dem som bestämmer placeringen och fråga varför och hur de tänker egentligen.

  • Anonym (FaNtA)
    Queennr1 skrev 2017-09-03 22:19:56 följande:

    De får antagligen bättre betalt för det andra barnet. Kanske en annan kommun som placerar.


    Det tror jag också. Familjehemsmamman nedan försöker naturligtvis hävda att det inte alls handlar om pengar, man vill bara hjälpa och bla-bla-bla. Det är ju självklart att hon säger det, precis som alla sockärringar som är i dessa trådar och bedyrar att soc bara vill väl och aldrig gör fel.
  • Anonym (((J)))
    Anonym (FaNtA) skrev 2017-09-04 10:25:03 följande:
    Det tror jag också. Familjehemsmamman nedan försöker naturligtvis hävda att det inte alls handlar om pengar, man vill bara hjälpa och bla-bla-bla. Det är ju självklart att hon säger det, precis som alla sockärringar som är i dessa trådar och bedyrar att soc bara vill väl och aldrig gör fel.
    Exakt så ÄR det!
  • Anonym (.)
    Anonym (Japp) skrev 2017-09-04 07:06:26 följande:

    Jag tror på denna förklaringen. Fast de har inte sagt nåt till TS. Att systern först fick bo i samma hem tyder på att de försökte, men att det inte funkade att ha syskonen tillsammans.

    Man försöker placera syskon ihop så långt det går.


    Eller så bodde systern bara där medan de hittade ett annat familjehem till henne. Det behöver inte ha varit ett försök.
  • Anonym (eh)
    Anonym (FaNtA) skrev 2017-09-04 10:25:03 följande:
    Det tror jag också. Familjehemsmamman nedan försöker naturligtvis hävda att det inte alls handlar om pengar, man vill bara hjälpa och bla-bla-bla. Det är ju självklart att hon säger det, precis som alla sockärringar som är i dessa trådar och bedyrar att soc bara vill väl och aldrig gör fel.
    Det är en väldigt stor förändring i livet att vara familjehem, ta emot andras barn i sitt hem som ofta är "trasiga". Besvärliga föräldrar på det också, inte alltid med i många fall. Fåtal gör det säkert bara för pengarna men jag skulle tro att det är väldigt få. 
  • Anonym (s)

    Jag vill inte ta upp det med dom, då skulle jag ha gjort det när dom sa det. nu har 5 åringen varit här flera gånger och ska flytta in nästa vecka. Jag tycker bara det är konstigt och irriterande när min syster fick flytta och jag kommer tycka det oavsett hur dom tänker men jag försöker förstå dom. Det enda dom vill säga om varför min syster flytta till ett annat familjehem är att det är bättre för henne att bo där, att dom kan ge henne vad hon behöver, dom vill bara få det att låta positivt även om det inte är det men det har jag acceptera för jag kan inte förändra det, dom bestämmer ju vilka som får bo med dom.

  • Anonym (.)
    Anonym (s) skrev 2017-09-04 22:50:00 följande:

    Jag vill inte ta upp det med dom, då skulle jag ha gjort det när dom sa det. nu har 5 åringen varit här flera gånger och ska flytta in nästa vecka. Jag tycker bara det är konstigt och irriterande när min syster fick flytta och jag kommer tycka det oavsett hur dom tänker men jag försöker förstå dom. Det enda dom vill säga om varför min syster flytta till ett annat familjehem är att det är bättre för henne att bo där, att dom kan ge henne vad hon behöver, dom vill bara få det att låta positivt även om det inte är det men det har jag acceptera för jag kan inte förändra det, dom bestämmer ju vilka som får bo med dom.


    Men fråga socialsekreteraren om ni inte kan byta familjehem till ett där ni kan få bo ihop.
  • pigglet
    Anonym (s) skrev 2017-09-04 22:50:00 följande:

    Jag vill inte ta upp det med dom, då skulle jag ha gjort det när dom sa det. nu har 5 åringen varit här flera gånger och ska flytta in nästa vecka. Jag tycker bara det är konstigt och irriterande när min syster fick flytta och jag kommer tycka det oavsett hur dom tänker men jag försöker förstå dom. Det enda dom vill säga om varför min syster flytta till ett annat familjehem är att det är bättre för henne att bo där, att dom kan ge henne vad hon behöver, dom vill bara få det att låta positivt även om det inte är det men det har jag acceptera för jag kan inte förändra det, dom bestämmer ju vilka som får bo med dom.


    Jag tycker absolut du ska ställa frågan, så du får ett svar. Antingen till familjen eller till er sockontakt. Det spelar ingen roll om så 5-åringen redan flyttat in, du är ju inte ute efter att de ska ändra sig i första hand utan du vill kunna förstå varför det blev som det blev.
    Jag tror inte de kommer tycka det är en konstig fråga, eller att du skulle vara negativt inställd till 5-åringen på något sätt. Utan det är ju självklart att du behöver få veta varför de valde att sära på dig och din syster. Det finns säkert någon bra anledning.
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    Anonym (FaNtA) skrev 2017-09-04 10:25:03 följande:

    Det tror jag också. Familjehemsmamman nedan försöker naturligtvis hävda att det inte alls handlar om pengar, man vill bara hjälpa och bla-bla-bla. Det är ju självklart att hon säger det, precis som alla sockärringar som är i dessa trådar och bedyrar att soc bara vill väl och aldrig gör fel.


    Ja naturligtvis är det precis som du säger ......vi är ju ondsinta människor som bara vill håva in pengar på stackars utsatta barn och helst vill slippa se dem under tiden. Eller hur ?? Och samtliga föräldrar som fått sina barn omhändertagna är ju i själva verket perfekt som förälder och sätter alltid sina barn i första rummet och borde ju aldrig har fått dem placerade. Finns förstås absolut ingen som helst anledning av elaka människor på Soc att ta barnen ifrån dessa oskyldiga föräldrar. Det gör de ju endast för att de har sån lust att ställa till elände för föräldrar dagarna i ända. Och dessutom så skiter de ju i föräldrars rättigheter att göra vad och hur de vill med sina barn. För barnen är ju deras egendom....Tänk vilken ondsint myndighet vi har.
  • Anonym (.)

    Ts vill inte flytta hem och det är knappast soc eller familjehemmets fel. Det är väl tur att det finns de som öppnar sina hem till andra barn. Sedan kan jag förstå att föräldrar som fått sina barn omhändertagna vill rikta sin frustration någonstans. 

  • Magdalena31

    Att äntligen soc bryr inte om dig eller din syster. Allt handlar om makt och pengar. I alla fall någon tidigare har skrivit att familjehem får dåligt betalt, tyvärr det stämmer inte. 3000 kr för en dag per en barn och ni räkna själv hur mycket pengar de får per månad. Tyvärr barn för familjenhem Guld groda.

  • moaguuun
    Magdalena31 skrev 2017-09-14 20:05:55 följande:

    Att äntligen soc bryr inte om dig eller din syster. Allt handlar om makt och pengar. I alla fall någon tidigare har skrivit att familjehem får dåligt betalt, tyvärr det stämmer inte. 3000 kr för en dag per en barn och ni räkna själv hur mycket pengar de får per månad. Tyvärr barn för familjenhem Guld groda.


    Du ser inte det olämpliga i att skriva till ett barn som bor i familjehem att ingen bryr sig, att det bara handlar om pengar. Det är kanske så i vissa fall men i långt ifrån alla. 
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    Magdalena31 skrev 2017-09-14 20:05:55 följande:

    Att äntligen soc bryr inte om dig eller din syster. Allt handlar om makt och pengar. I alla fall någon tidigare har skrivit att familjehem får dåligt betalt, tyvärr det stämmer inte. 3000 kr för en dag per en barn och ni räkna själv hur mycket pengar de får per månad. Tyvärr barn för familjenhem Guld groda.


    Man kan ju undra VAR du får dina påståenden ifrån???! Så jäkla dåligt av dig att sprida rena lögnerna till en utsatt tjej. Hoppas du ts förstår att det här INTE är sant! Har aldrig någonsin fått några 3000 om dagen och känner heller ingen annat familjehem som har fått det heller. Troligen ytterligare en bitter förälder som misslyckats att ta hand om sitt barn och vill sprida osannheter av bitterhet! Är det någon som på allvar tror på att Familjehem får ca NITTIOTUSEN i månaden på att ha ett placerat barn?! Om det vore sant så skulle det knappast vara brist på Familjehem, eller?! Så patetiskt löjligt så man undrar hur det står till där uppe.
  • Anonym (.)
    Magdalena31 skrev 2017-09-14 20:05:55 följande:

    Att äntligen soc bryr inte om dig eller din syster. Allt handlar om makt och pengar. I alla fall någon tidigare har skrivit att familjehem får dåligt betalt, tyvärr det stämmer inte. 3000 kr för en dag per en barn och ni räkna själv hur mycket pengar de får per månad. Tyvärr barn för familjenhem Guld groda.


    Tvärt om. soc finns till, bland annat, för ts och hennes syster. klart de bryr sig.
Svar på tråden Familjehem som inte tar imot syskon