• turkishandswedish

    Räknas ja som muslim??

    Hej :) räknas jag som muslim? Min farfar va innan han gick bort.


    Min pappa är inte det men räknas jag som de ändå ?

  • Svar på tråden Räknas ja som muslim??
  • mamadada

    Hahahaha du är ju helt ute och cyklar. Du är ju då inte den mest visa mannen då. Sexslavar osv, kan inte låta bli ock skratta. Om nu Abraham inte tålde att vänta på guds löfte om att han o Sara skulle få barn, att han då vände sig till hagar, och fick barn med henne va ju hans val. Inte sa gud att han skulle göra det. Som sagt, allt som står i bibeln är inte att '' gud sa att Abraham att han skulle glömma löftet han hade gett honom och istället gå och göra barn med Saras betjänt ''. Näe de v av hans egna val. Och gud är emot månggifte, man ska vara gift med bara en, och inte bryta äktenskapet. Men tolka hur du vill. Man kan tolka massa saker olika.,religion, litteratur, SVErige. Och alla har olika uppfattningar hur dom tolkar allt. Jag tänker inte ens fortsätta diskutera här mer. Allt väl till dig en sista gång Hejdå.

  • oanonym
    mamadada skrev 2017-09-27 14:10:17 följande:

    Hahahaha du är ju helt ute och cyklar. Du är ju då inte den mest visa mannen då. Sexslavar osv, kan inte låta bli ock skratta. Om nu Abraham inte tålde att vänta på guds löfte om att han o Sara skulle få barn, att han då vände sig till hagar, och fick barn med henne va ju hans val. Inte sa gud att han skulle göra det. Som sagt, allt som står i bibeln är inte att '' gud sa att Abraham att han skulle glömma löftet han hade gett honom och istället gå och göra barn med Saras betjänt ''. Näe de v av hans egna val. Och gud är emot månggifte, man ska vara gift med bara en, och inte bryta äktenskapet. Men tolka hur du vill. Man kan tolka massa saker olika.,religion, litteratur, SVErige. Och alla har olika uppfattningar hur dom tolkar allt. Jag tänker inte ens fortsätta diskutera här mer. Allt väl till dig en sista gång Hejdå.


    Du har aldrig aldrig viljat diakutera, du vill predika. Jobbigt när folk ifrågasätter och tänker själv?
  • Rikard
    mamadada skrev 2017-09-27 14:10:17 följande:

    Hahahaha du är ju helt ute och cyklar. Du är ju då inte den mest visa mannen då. Sexslavar osv, kan inte låta bli ock skratta. Om nu Abraham inte tålde att vänta på guds löfte om att han o Sara skulle få barn, att han då vände sig till hagar, och fick barn med henne va ju hans val. Inte sa gud att han skulle göra det. Som sagt, allt som står i bibeln är inte att '' gud sa att Abraham att han skulle glömma löftet han hade gett honom och istället gå och göra barn med Saras betjänt ''. Näe de v av hans egna val. Och gud är emot månggifte, man ska vara gift med bara en, och inte bryta äktenskapet. Men tolka hur du vill. Man kan tolka massa saker olika.,religion, litteratur, SVErige. Och alla har olika uppfattningar hur dom tolkar allt. Jag tänker inte ens fortsätta diskutera här mer. Allt väl till dig en sista gång Hejdå.


    Jag ger dig rätt i att det inte var guden som uppmanade Abraham att använda Hagar som sexslav. Det var Abrahams hustru Sara som gjorde det. Men poängen är att Arbaham brukar framställas som ett föredöme och att guden inte straffar varken Abraham eller Sara för detta övergrepp.  De som straffas är den som är utsatt för övergreppet alltså Hagar och hennes son med Abraham, Ismael. Det är lite intressant att du kallar våldtäkten på en sexslav för Abrahams "val" utan att reflektera över att en god gud kanske inte borde favorisera en sådan våldtäktsman (ja, har man en slav för sex så är det våldtäkt).
    Men det är utan tvekan guden som uppmanar Abraham att offra Isak och att Abraham är beredd att utföra detta barbariska dåd brukar minsann framställas som ett föredöme.
    Direkt ansvarig är guden för barnamorden i Egypten. Mord som hade varit helt överflödiga om inte guden själv roat sig med att förhärda faraos hjärta. Även de helt sanslösa straff som guden delar ut vid syndafallet och syndafloden är gudens val och där kan guden inte skylla på någon annan. 
    Inte heller kan man bortse från gudens egna uppmaningar till folkmord, eller gudens inblandning avseende Josafats dotter, Elias och björnarna (jag skrev Jesaja i hastigheten nyss) eller de sadistiska prövningar guden utsätter Job för. En på det stora hela mycket ond gud, helt enkelt.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 11:09:32 följande:

    Jag hatar när islam tvingar på sin religion på folk.


    Jag hatar när religion tvingas på folk.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 12:29:26 följande:

    Citera en enda religiös skrift utom koranen som lär att man skall tvinga på religion på folk?


    Varför det? Jag vet att det finns kristna som indoktrinerar sina barn. Om det inte stämmer med bibeln så är det inte mitt problem. Religioner är inte bara vad dess skrift säger.

    I så fall vore kristendomen den värsta religionen.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 12:52:44 följande:

    Ja men hallo, en kristen som indoktrinerar sina barn "saker" är ingen källa för kristendomen. Däremot är nya testamentet källan för den kristna läran. Så om du anser att "kristendomen" lär att man skall tvinga på religion på folk så får du ta och citera Jesus där han säger just det. Svårare än så är det inte. 


    Nä, de som indoktrinerar sina barn får ta och citera det. Inte jag. Jag bara konstaterar att det sker. Vad jag anser om kristendomens läror är ju oväsentligt. Det är inte jag som indoktrinerar mina barn till kristendomen.

    Och kristendomen är inte bara skriften, det är även utövarna och deras alla tolkningar.
  • AndreaBD
    NäktergaI skrev 2017-10-09 12:29:26 följande:
    Citera en enda religiös skrift utom koranen som lär att man skall tvinga på religion på folk?
    Det har nästan alla religioner gjort, även kristendomen. Och då också "mainstream"-kristendomen, inte bara Jehovas vittnen och andra smågrupper.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:05:49 följande:

    Precis, vad du anser om kristendomen är oväsentligt men om du skall representera dess läror så skall du göra det ordentligt. Rätt skall vara rätt. Du skriver att du hatar "när religion tvingas på folk". Eftersom en kristen person inte är en religion så kan en kristen person, hur mycket du än hatar kristendomen vara källa för kristendomen. Det är skriften så jag ber dig återigen att "citera en enda religiös skrift utom koranen som lär att man skall tvinga på religion på folk?"


    Ingår kristna i kristendomen, eller inte?

    Jag tror inte det står i bibeln att kristna ska tvinga sin religion på någon. Det sker ändå.

    Det står heller inte att Jesus är Gud. Ändå tror tusentals kristna det.
  • AndreaBD
    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:40:04 följande:
    Då kanske du kan sticka in och citera någon av de andra religionerna där dom lär att man skall "tvinga på religion" på folk. Inte ens Jehovas Vittnen gör så men lycka till.
    Du vill ha citat, att det står i deras heliga skrift? Jag tycker det är mycket viktigare vad man gör i realiteten!  Har du hört talas om inkvisitionen? Det är bara en grej. Och vad Jehovas Vittnen gör - det varierar mycket.
  • AndreaBD
    NäktergaI skrev 2017-10-09 12:29:26 följande:
    Citera en enda religiös skrift utom koranen som lär att man skall tvinga på religion på folk?
    Men hur kan du vara så säker på att koranen gör det? Det är en skrift som är minst 1500 år gammal och som har översatts och tolkats. Den går förstås också att tolka på olika sätt. Tyvärr verkar folk alltid hoppa på den värsta och påstår att den är den enda rätta.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:41:12 följande:

    Besvara min fråga först så skall jag besvara din. Jag vill nämligen inte att du skall prata bort dig från ämnet. Citera en enda religiös skrift utom koranen som lär att man skall tvinga på religion på folk?"


    Jag vet inte om det finns, och jag har heller inte påstått så.

    Så jag förstår inte varför du tjatar om detta?
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:52:19 följande:

    Jag sa inte att du har påstått det. Du skrev däremot att du hatar när religion tvingas på folk och jag instämmer. Jag hatar det också och det är därför jag hatar islam.


    Du betedde dig som jag påstått så. Jag hatar bibelns Gud för att hen vill döda homosexuella och sanktionerar slaveri.

    Jag hatar att barn hotas om helvetet, både inom islam och kristendom.
  • AndreaBD
    NäktergaI skrev 2017-10-09 13:50:30 följande:
    Ja, jag vill ha citat från LÄRAREN vilket du finner i skriften. Men om du inte har något i NT som säger att man skall tvinga på folk religion så finns det absolut inget att prata om. Bra jobbat!
    ??? Obegripliga inlägg.
  • oanonym
    NäktergaI skrev 2017-10-10 10:49:06 följande:

    Nu ändrar du samtalsämne och det gör du av förståeliga skäl. Du har inte kunnat citera en enda vers som uppmanar kristna till att tvinga på folk kristendomen. 


    Och jag har heller inte påstått att det finns. Så vad är problemet?

    Tror jag skrivit detta tre ggr nu.
  • Rikard

    Hur kommer det sig att det finns en massa svar på inlägg från Näktergal, medan inläggen från Näktergal inte går att hitta i original?

  • oanonym
    Rikard skrev 2017-10-12 16:42:28 följande:

    Hur kommer det sig att det finns en massa svar på inlägg från Näktergal, medan inläggen från Näktergal inte går att hitta i original?


    Kanske en högre makt som inte gillade sin representant?
  • fornminne
    Rikard skrev 2017-09-15 14:30:42 följande:
    Det oförskämda och kränkande påståendet att alla skulle födas till muslimer är ett av många skäl till att jag avskyr den religionen. Hur har man mage att ta sig friheten att påstå sådant om andra människor!?
    Påståendet bygger på föreställningen att islam är den enda "rätta" eller "sanna" läran, eller möjligen den "ursprungliga" läran, sedan väljer vissa att lämna den. (Läs: hamnar på villovägar).

    Dvs islam är originalet. Sedan väljer man själv om man vill hålla sig till originalet eller ej. Själv betackar jag mig

    Men ja, visst är det respektlöst att försöka ta patent på hela människosläktet på det sättet. Jag undrar vad de som gör det skulle säga om t ex kristna resonerade likadant? "Egentligen är du kristen. Du föddes så, sen valde du islam och det är helt ok, men alla är kristna från början. "
Svar på tråden Räknas ja som muslim??