• Donaldduck1234

    Nyblivet storasyskon på förskolan?

    Hej,

    Vi kommer, om allt går som det ska, inom kort att få vårt andra barn och vi har en treåring sedan tidigare. Vi har lite funderingar nu över hur vi gör bäst för alla parter första tiden.

    Vi kommer att kunna vara hemma en längre tid (ca en månad) och funderar på om det bäst för honom att vara hemma hos oss under hela den tiden för att inte känna sig utanför. Samtidigt ser vi risk för understimulans samt att vi (jag) känner att det kan vara skönt med egentid för nya babyn. En ytterligare aspekt att han ska vara hemma hos oss hela tiden är ju att det kan vara skönt att undvika värsta dagissjukdomarna under den första tiden. Jag kommer dessutom att vara snittad, så kan ju vara skönt att slippa magflunsan.

    Hur har ni andra gjort? För- och nackdelar med respektive val? Vad tänka på, tips?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nyblivet storasyskon på förskolan?
  • blomman 2

    Min erfarenhet ( arbetar själv inom förskolan) är att det verkligen är superbra ifall det finns möjlighet att storasyskonet får vara hemma den första tiden med den nya familjemedlemmen!! Att få vara med från början tillsammans som större familj och inte känna sig "bortvald". De är smarta,de vet och känner mer än vad många tror. Ni är ju två vuxna under den första månaden,ni har alla möjligheter att tillfredställa storasyskonets behov med utevistelse mm. Låt det stora syskonet vara delaktig och vara er nära så ska du se att det blir lättare för hen att förstå hur livet ser ut hemma när hen återgår till förskolan.

  • Donaldduck1234
    blomman 2 skrev 2017-10-26 21:36:16 följande:

    Min erfarenhet ( arbetar själv inom förskolan) är att det verkligen är superbra ifall det finns möjlighet att storasyskonet får vara hemma den första tiden med den nya familjemedlemmen!! Att få vara med från början tillsammans som större familj och inte känna sig "bortvald". De är smarta,de vet och känner mer än vad många tror. Ni är ju två vuxna under den första månaden,ni har alla möjligheter att tillfredställa storasyskonets behov med utevistelse mm. Låt det stora syskonet vara delaktig och vara er nära så ska du se att det blir lättare för hen att förstå hur livet ser ut hemma när hen återgår till förskolan.


    Stort tack för svaret! Ja, jag lutar åt det jag med, så skönt att få gehör från dig på förskolan.

    Tack!
  • blomman 2
    Donaldduck1234 skrev 2017-10-26 21:42:51 följande:
    Stort tack för svaret! Ja, jag lutar åt det jag med, så skönt att få gehör från dig på förskolan.

    Tack!
    Så lite så,kram<3
  • Lena

    Vi lät storasystern välja och du valde hon förskolan 2-3 dagar per vecka i några timmar.

  • NELJ

    Måste förskolan veta exakt hur det blir? Jag tänker att ni kan ha syskonet hemma till en början men märker ni att han klättrar på väggarna eller om det av någon orsak blev en extra tuff start med bäbisen så kan han vara på förskolan lite efter behov.

    När jag fick nr två var i alla fall vår förskola rätt flexibel, då var pappan bara hemma tio dagar men ändå. Den förskolan var dock väldigt tillmötesgående på många sätt och jag inser att alla kanske inte funkar så. Men det kan ju vara värt att ta upp det med dem?

  • Donaldduck1234
    NELJ skrev 2017-10-26 22:15:42 följande:

    Måste förskolan veta exakt hur det blir? Jag tänker att ni kan ha syskonet hemma till en början men märker ni att han klättrar på väggarna eller om det av någon orsak blev en extra tuff start med bäbisen så kan han vara på förskolan lite efter behov.

    När jag fick nr två var i alla fall vår förskola rätt flexibel, då var pappan bara hemma tio dagar men ändå. Den förskolan var dock väldigt tillmötesgående på många sätt och jag inser att alla kanske inte funkar så. Men det kan ju vara värt att ta upp det med dem?


    Hej,

    Det var ju smart tänkt! Nej, vi har ju faktiskt inte kollat än med dem, men det var ju en bra idé. Tack!
  • Tomelilla15

    Hej.

    Vi hade krångel med sömnen, faktiskt både med bebisen och med större barnet och det var vår räddning att stora barnet fick vara i förskolan. Då kunde vi sova dagtid. Hade det inte varit så hade vi i stort sett inte sovit alls eftersom stora barnet inte sover dagtid. Märkte aldrig av att stora barnet skulle känt sig utanför eller avundsjuk.

  • Guapa

    Vi hade det större barnet hemma de första månaderna. Dock så blev han oerhört avundsjuk på bebisen och försökte ta livet av henne ett flertal gånger eller hitta på annat bus då han var understimulerad. Amningen funkade jättedåligt eftersom jag ständigt fick avbryta matningen vilket ledde till missnöjd bebis och ett flertal mjölkstockningar. Allt vände när storasyskonet fick börja förskola igen. Då blev han hur snäll och glad som helst och ville stolt visa upp sin lillasyster för alla sina kompisar. Han har oerhört stort behov av att leka med andra barn och behöver mycket fysisk aktivitet så så här i efterhand hade jag nog låtit honom fortsätta på fsk istället för att vara hemma med bebisen.

  • ankans

    Har haft hemma storasyster när bebisen kom. Hon var 2 år när hon föddes och hade inte börjat förskola. Bästa beslutet vi tagit! Visst, tufft ibland att vara själv med två men SÅ värt det! Lyssna gärna på avsnitt 65 i Pampers barnvagnspromenader de första tio minuterna när denna fråga avhandlas.

  • As86

    Vi väntar också syskon den närmaste tiden.

    Vi kommer vara hemma båda två de första 6 veckorna. Vi kommer att ha storebror hemma. Men som vi läst ovan så kan förutsättningar går se helt olika ut och storsyskon påverkas olika.

    Vår plan är att vi vuxna alternerar att stimulera storebror. De gånger jag kan komma ifrån så leker jag och umgås och annars får pappa ha stunder med lek och umgänge såväl ute som inne, tillsammans alla och ensam med vuxen samt helt ensam som idag. Återstår att se hur det går. Tror att det kan bli hur som beroende på barn, föräldrar och omständigheter.

    Hoppas att det går bra för er. Uppdatera gärna så följt jag :)

Svar på tråden Nyblivet storasyskon på förskolan?