• Loveinworld471

    Vänd om till Jesus!

    Vänd om till Jesus Kristus nu! I morgon kan det vara försent! Börja läs Bibeln! 

  • Svar på tråden Vänd om till Jesus!
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-07-19 14:19:04 följande:

    Om man förutsättningslöst går till ett väckelsemöte så har man provat på hur det är att vara där. Det kan i sin tur leda till att du blir frälst.


    Nej, det kan det naturligtvis inte. Jag är inte sådan.
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-07-19 14:23:43 följande:

    Egentligen struntar jag i andra religioner än kristendomen. Mitt engagemang bygger på att värna vårt kulturarv och att stävja islam. Muslimska länder är ingen bra förebild.


    Ja, du är bara kristen på pappret. En fake.
  • Attraktiv
    oanonym skrev 2018-07-19 14:25:51 följande:

    Nej, det kan det naturligtvis inte. Jag är inte sådan.


    Det vet du inte förrän du har varit där.
  • Attraktiv
    oanonym skrev 2018-07-19 14:28:52 följande:

    Ja, du är bara kristen på pappret. En fake.


    Du får kalla det vad du vill.
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-07-19 15:25:56 följande:

    Det vet du inte förrän du har varit där.


    Jo, självklart vet jag det. Det kommer inte att pratas gudsbevis på ett sådant möte. De förutsätter redan att Gud finns och att bibeln är sann.

    Skulle du kunna bli muslim om du gick på ett muslimskt möte?
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-07-19 15:26:53 följande:

    Du får kalla det vad du vill.


    Jag kallar det enligt din beskrivning. Du verkar inte bry dig om tro, du bryr dig bara om islam.
  • Attraktiv
    oanonym skrev 2018-07-19 15:51:09 följande:

    Jo, självklart vet jag det. Det kommer inte att pratas gudsbevis på ett sådant möte. De förutsätter redan att Gud finns och att bibeln är sann.

    Skulle du kunna bli muslim om du gick på ett muslimskt möte?


    Förhoppningsvis inte.
  • Attraktiv
    oanonym skrev 2018-07-19 15:52:18 följande:

    Jag kallar det enligt din beskrivning. Du verkar inte bry dig om tro, du bryr dig bara om islam.


    Jag bryr mig om känslan kring vårt kulturarv och i detta ingår inte Islam. Jag vill begränsa Islam så långt det går.
  • Iarwain
    Attraktiv skrev 2018-07-19 14:24:40 följande:
    Du får kanske prova Jehovas vittne istället...
    Har även varit på JV möten, samt bekantas personliga försök till "värvning".

    Det gav inte så mycket heller.
  • oanonym
    Attraktiv skrev 2018-07-19 16:27:28 följande:

    Jag bryr mig om känslan kring vårt kulturarv och i detta ingår inte Islam. Jag vill begränsa Islam så långt det går.


    Jag också, typ.
  • Attraktiv
    Iarwain skrev 2018-07-19 17:01:08 följande:

    Har även varit på JV möten, samt bekantas personliga försök till "värvning".

    Det gav inte så mycket heller.


    Lycka till i ditt sökande!
  • Iarwain
    Attraktiv skrev 2018-07-19 19:04:34 följande:
    Lycka till i ditt sökande!
    Detta var ca 20 år sedan, när jag kanske snarare försökte förstå än sökte.
  • themia
    Attraktiv skrev 2018-07-19 16:27:28 följande:
    Jag bryr mig om känslan kring vårt kulturarv och i detta ingår inte Islam. Jag vill begränsa Islam så långt det går.
    Det är bra!
    Jag vill begränsa alla religioner så långt det går.
    Att det fortfarande i vårt upplysta samhälle finns folk som tror att man kan bli "frälst" till ett lyckoliv efter döden, är ett misslyckande för skolutbildningen.

  • oanonym
    themia skrev 2018-08-01 09:55:50 följande:

    Det är bra!

    Jag vill begränsa alla religioner så långt det går.

    Att det fortfarande i vårt upplysta samhälle finns folk som tror att man kan bli "frälst" till ett lyckoliv efter döden, är ett misslyckande för skolutbildningen.


    Ska skolan lära ut att inget efterliv finns, som fakta ?
  • themia
    oanonym skrev 2018-08-01 12:44:03 följande:
    Ska skolan lära ut att inget efterliv finns, som fakta ?
    Skolan ska ge elever kunskaper som är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet, m.a.o. hur verkligheten ser ut.
    Att inget liv efter döden finns är inte fakta, men det är högst sannolikt.

  • oanonym
    themia skrev 2018-08-01 18:03:34 följande:

    Skolan ska ge elever kunskaper som är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet, m.a.o. hur verkligheten ser ut.

    Att inget liv efter döden finns är inte fakta, men det är högst sannolikt.


    Ja, och det lär väl skolan ut?

    Missförstå mig rätt, jag håller med om att inte mycket talar för ett efterliv. Däremot är de flesta versioner av efterliv ofalsifierbara. De går inte ens att testa.

    Det finns folk som går ut skolan och tror på spöken, horoskop, Gud, bönesvar, medium och allt möjligt. Det går att utbilda folk, men jag anser att det är fel att skolan ska indoktrinera folk.
  • themia
    oanonym skrev 2018-08-01 21:50:24 följande:
    Ja, och det lär väl skolan ut?

    Missförstå mig rätt, jag håller med om att inte mycket talar för ett efterliv. Däremot är de flesta versioner av efterliv ofalsifierbara. De går inte ens att testa.

    Det finns folk som går ut skolan och tror på spöken, horoskop, Gud, bönesvar, medium och allt möjligt. Det går att utbilda folk, men jag anser att det är fel att skolan ska indoktrinera folk.
    Beprövad erfarenhet är att ingen verifierbar evidens finns för ett efterliv.
    Det är det skolan ska lära ut, och inget annat.

    Det kan säkert kännas frustrerande för en lärare att inget svar finns på en elevs fråga, speciellt om det strider mot vad eleven indoktrineras i sin hemmiljö.
    Det har t.ex. förekommit hot mot lärare i vissa fall.

    Spöken, bönesvar eller medium har testats vetenskapligt upprepade gånger, utan att kunna verifieras.
    Horoskop strider mot fakta och är rent lurendrejeri.
    Att elever lämnar skolan och tror på sånt, är ett misslyckande av skolan.


  • oanonym
    themia skrev 2018-08-02 06:14:04 följande:

    Beprövad erfarenhet är att ingen verifierbar evidens finns för ett efterliv.

    Det är det skolan ska lära ut, och inget annat.

    Det kan säkert kännas frustrerande för en lärare att inget svar finns på en elevs fråga, speciellt om det strider mot vad eleven indoktrineras i sin hemmiljö.

    Det har t.ex. förekommit hot mot lärare i vissa fall.

    Spöken, bönesvar eller medium har testats vetenskapligt upprepade gånger, utan att kunna verifieras.

    Horoskop strider mot fakta och är rent lurendrejeri.

    Att elever lämnar skolan och tror på sånt, är ett misslyckande av skolan.


    Det är i så fall ett lika mycket misslyckande av föräldrarna.

    Det är ju dom som ofta indoktrinerar sina barn, ofta långt innan de börjar skolan och får verktygen för att avgöra vad som är sant och inte.

    Det finns även föräldrar som säger till sina barn att ?mormor är i himlen?, utan att de själva egentligen är troende.

    Dessutom vet många troende att deras tro går emot mycket av vad vetenskapen säger, men de tror ändå. Troende kan ofta använda sig av vetenskapliga verktyg för att säga varför andra religioner har fel, eller varför inte spöken finns. Men när det kommer till sin egna tro så änvänder de inte denna metod. Så skolan har i så fall bara misslyckats i att få folk att ifrågasätta sin egna tro, men det kan man knappast lasta skolan för. Lite eget ansvar får man faktiskt ta.

    Sedan finns det naturligtvis de som är helt ovetenskaplig, och tror jorden är 6000 år o.s.v.

    Men de är ganska få, i våran del av världen.
Svar på tråden Vänd om till Jesus!