• Maj88

    drack ni alkohol under försöksperioden?

    Drack ni alkohol under tiden nu försökte bli gravida? Alltså mellan mens och ÄL när ni visste att ni inte var gravida.

    Saknar mitt fredagsvin men vill inte sabba nåt!

  • Svar på tråden drack ni alkohol under försöksperioden?
  • kottelin

    Ja, jag drack som innan. Det tog ett par år att bli gravid och jag gillar mitt vin för mycket för att avstå ifall, ifall.
    Dricker inte så värst mycket och slutade direkt när jag blev gravid.

    Båda gångerna.


    Ja, typ så...
  • Sassa4

    Jag drack alkohol. Hade tom semester mellan mens och ägglossning och tiden till ägget fäste och jag drack på som vanligt. Tom lite mer pga semestern. Och lilla ägget fäste och nu är jag gravid i vecka 27 :) tror inte alkoholen påverkar så mycket så tidigt, så länge man inte är en svår alkoholist som dricker mängder varje dag och gjort det i månader/år.

  • EpicNurse

    Ja, absolut. Dricker dock generellt väldigt sparsamt, som mest ett par glas vin nån helg.

    Det är snarare innan ägglossningen, när ägget fortfarande är sammankopplat man kvinnans kropp, som man ska undvika alkohol för att kvaliteten kan påverkas.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lillatjejen1992

    Jag drack inget alls första 6 månaderna vi försökte men släppte på den spärren efter det. Lätt att man slutar leva när man försöker skaffa barn.

    Skulle jag bli gravid är det ju självklart att man slutar dricka.


    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Maj88
    EpicNurse skrev 2018-01-13 15:49:10 följande:

    Ja, absolut. Dricker dock generellt väldigt sparsamt, som mest ett par glas vin nån helg.

    Det är snarare innan ägglossningen, när ägget fortfarande är sammankopplat man kvinnans kropp, som man ska undvika alkohol för att kvaliteten kan påverkas.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Aha, bra att veta!
  • Maj88
    Maj88 skrev 2018-01-13 16:15:26 följande:
    Aha, bra att veta!
    Så bästa tiden att dricka alkohol borde vara under mensen?
  • Maj88
    Sassa4 skrev 2018-01-13 14:02:29 följande:

    Jag drack alkohol. Hade tom semester mellan mens och ägglossning och tiden till ägget fäste och jag drack på som vanligt. Tom lite mer pga semestern. Och lilla ägget fäste och nu är jag gravid i vecka 27 :) tror inte alkoholen påverkar så mycket så tidigt, så länge man inte är en svår alkoholist som dricker mängder varje dag och gjort det i månader/år.


    Ja, tycker inte heller att det borde påverka så mycket! Kände du förövrigt av något innan bim, om jag får fråga?
  • emsi94

    Försökte vara sparsam och planerade inte festande men undvek inte helt. Kunde inte leva som gravid 2 veckor i månaden efter över ett års försök ? mådde inte bra av det.
    Den sista gången, nu när jag blev gravid, så drack jag 3 dagar i streck för att jag var på semester. Såklart jag är orolig över det men förhoppningsvis är det ingen fara.

    Drick ditt fredagsvin. Du kommer att sakna det sen... :) 

  • Maj88
    emsi94 skrev 2018-01-14 16:36:01 följande:

    Försökte vara sparsam och planerade inte festande men undvek inte helt. Kunde inte leva som gravid 2 veckor i månaden efter över ett års försök ? mådde inte bra av det.
    Den sista gången, nu när jag blev gravid, så drack jag 3 dagar i streck för att jag var på semester. Såklart jag är orolig över det men förhoppningsvis är det ingen fara.

    Drick ditt fredagsvin. Du kommer att sakna det sen... :) 


    Nej jag känner samma sak, mår inte bra av att begränsa mig så.

    Det är säkert ingen fara alls för din del. Njut av graviditeten :)
  • Maj88
    Anotherone skrev 2018-01-14 17:39:14 följande:

    Jag levde som vanligt tills graviditeten var ett faktum. Något glas vin till helgen eller så.


    Låter bra :)

    Får jag fråga hur många försök det tog sig på för din del?
  • annabellelee

    De första två veckorna lever det lilla embryot på näring från ägget. Det har inte hunnit koppla samman sig med mammans kropp än.

    " Ägget lever på näring från något som kallas gulesäcken tills dess moderkakan hunnit bildas" från 1177: s gravidapp.

    Så njut du av ditt fredagsvin tills du plussat!

  • Maj88
    annabellelee skrev 2018-01-14 18:07:24 följande:

    De första två veckorna lever det lilla embryot på näring från ägget. Det har inte hunnit koppla samman sig med mammans kropp än.

    " Ägget lever på näring från något som kallas gulesäcken tills dess moderkakan hunnit bildas" från 1177: s gravidapp.

    Så njut du av ditt fredagsvin tills du plussat!


    Tack för informationen! Ja, det lutar åt att jag nog kan det :)
  • Sassa4
    Maj88 skrev 2018-01-14 09:58:08 följande:

    Ja, tycker inte heller att det borde påverka så mycket! Kände du förövrigt av något innan bim, om jag får fråga?


    Ja, vid tiden då ägget fäste så stack det och kom som små hugg vid ett tillfälle i magen. Vet att jag tänkte då att "tänk om det fäste i mig nu". För det var ändå en känsla som jag absolut inte känner i vanliga fall. Och jag kände nog rätt med tanke på att jag är gravid nu :) sen hade jag lite lätt molande värk till och från fram till bim.
  • Maj88
    Sassa4 skrev 2018-01-14 20:27:37 följande:
    Ja, vid tiden då ägget fäste så stack det och kom som små hugg vid ett tillfälle i magen. Vet att jag tänkte då att "tänk om det fäste i mig nu". För det var ändå en känsla som jag absolut inte känner i vanliga fall. Och jag kände nog rätt med tanke på att jag är gravid nu :) sen hade jag lite lätt molande värk till och från fram till bim.
    Coolt! Grattis!
Svar på tråden drack ni alkohol under försöksperioden?